NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKYV. volebné obdobie
___________________________________________________________________
NÁVRH
Zákon
z ................... 2010,
ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 317/2009 Z. z. a nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 332/2010 Z. z. sa mení takto:
1. V § 6 ods. 1 sa vypúšťajú slová „v rozsahu ustanovenom v § 8 ods. 2 a 3“ .
2. V § 8 odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Obec v rozsahu svojej pôsobnosti fyzickej osobe, ktorá žiada o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby a na základe výberu poskytovateľa sociálnej služby touto fyzickou osobou,
a)poskytne sociálnu službu, ak je zapísaná do registra poskytovateľov sociálnych služieb (ďalej len „register“), alebo
b)zabezpečí poskytovanie sociálnej služby u poskytovateľa sociálnej služby zapísaného do registra.
2
(3) Vyšší územný celok v rozsahu svojej pôsobnosti zabezpečí fyzickej osobe, ktorá žiada o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby a na základe výberu poskytovateľa sociálnej služby touto fyzickou osobou, poskytovanie sociálnej služby u poskytovateľa sociálnej služby zapísaného do registra.“.
3. V tretej časti sa v nadpise prvej hlavy vypúšťajú slová „poskytovateľov sociálnych služieb“.
4.V § 62 sa vypúšťajú slová „poskytovateľov sociálnych služieb (ďalej len „register“)“.
Čl. II
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2011.
3
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: 23. 7. – 29. 7. 2010
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
K pripomienke Ministerstva financií Slovenskej republiky:
Neakceptuje sa; návrh novely neustanovuje žiadne zásadné zmeny financovania sociálnych služieb pre neverejných poskytovateľov, nakoľko aj platná právna úprava ukladá povinnosť obci a VÚC zabezpečiť sociálnu službu. Zásadne nie je možné súhlasiť s argumentom Ministerstva financií Slovenskej republiky, že dôvodom nárastu finančných dopadov na obce a VÚC bude skutočnosť, že obce a VÚC majú voľné kapacity na poskytnutie sociálnej služby. Verejní poskytovatelia (obce a VÚC) nemajú žiadne voľné miesta a ani v perspektíve niekoľkých rokov nebudú mať voľné miesta. Už v súčasnosti je v poradovníku čakateľov, a to len u verejných poskytovateľov, cca 16 000 fyzických osôb (ide najmä o zariadenia pre seniorov, domovy sociálnych služieb). V uvedených počtoch nie sú zahrnuté neuspokojené potreby fyzických osôb po iných druhoch sociálnych služieb (terénne sociálne služby, tlmočnícka služba, ale aj inštitucionálne, napr. nocľahárne, útulky, nízkoprahové zariadenia).
K pripomienkam Ministerstva hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky:
Pripomienka č. 1 sa neakceptuje, nakoľko v súlade so zákonom o sociálnych službách sa sociálne služby neposkytujú „všetkým“ fyzickým osobám, ale osobám, ktoré splnia podmienky na poskytovanie sociálnej služby ustanovené zákonom.
4
Pripomienka č. 2 sa neakceptuje, nakoľko návrh novely neupravuje financovanie neverejných poskytovateľov, ale len postup poskytnutia alebo zabezpečenia sociálnej služby. Poskytovanie finančných príspevkov pre neverejných poskytovateľov zostáva nezmenené.
Pripomienka k bodu 4.3. Doložky sa neakceptuje, nakoľko predmetná novela nemá vplyv z hľadiska významných faktorov diskriminácie, ktorými sú napr. pohlavie, rasa, etnický pôvod, zdravotné postihnutie a vek. Navyše v § 5 zákona o sociálnych službách sa jednoznačne upravuje, že práva ustanovené týmto zákonom sa zaručujú rovnako každému v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou osobitným predpisov (antidiskriminačný zákon).
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
K predloženému materiálu má Ministerstvo financií Slovenskej republiky nasledovnú pripomienku:
„V predkladacej správe, vo všeobecnej časti dôvodovej správy a v doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že navrhovaná právna úprava nepredpokladá dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. S týmto konštatovaním nesúhlasíme, nakoľko v individuálnych prípadoch navrhovaná právna úprava môže vyvolať zvýšené nároky na rozpočty územnej samosprávy, keď aj v prípade voľných vlastných kapacít budú povinné poskytnúť finančný príspevok na prevádzku neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby. V zmysle uvedeného žiadame upraviť doložku vybraných vplyvov, ako aj predkladaciu a dôvodovú správu.“
Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky súhlasí s predmetnou doložkou vplyvov na podnikateľské prostredie. K obsahovej stránke materiálu má Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky nasledovné pripomienky:
5
V prvej vete predkladateľ uvádza, že: „Návrhom sa zvýši prístup fyzických osôb v nepriaznivej sociálnej situácii, napr. osôb so zdravotným postihnutím, starších ľudí, ľudí bez domova k sociálnym službám“.
1)Sme toho názoru, že zmyslom návrhu je zabezpečenie uplatňovania práva (všetkých) fyzických osôb na výber poskytovateľa sociálnych služieb, to znamená, že nejde explicitne o zabezpečenie týchto práv pre fyzické osoby ohrozené sociálnym vylúčením. 2)Navrhovanou zmenou sa zabezpečuje uplatňovanie práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnych služieb v plnom rozsahu, bez akýchkoľvek obmedzení. Cieľom navrhnutej zmeny je zabezpečiť vykonateľnosť práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby (verejného i neverejného) s možnosťou poskytnutia finančného príspevku na daný výkon sociálnej služby. Odporúčame, aby predkladateľ upravil znenie bodu 4.2. doložky v súlade s pripomienkou, pretože v pôvodnom zdôvodnení vplyvov zaniká podstata – možnosť poskytnutia finančného príspevku (zo strany mesta, obce, VÚC) pre žiadateľa o sociálnu službu bez ohľadu na to, či výber poskytovateľa bude verejný alebo neverejný subjekt.
Pripomienka k Doložke vplyvov, bod 4.3.:
V tejto časti absentuje vyhodnotenie vplyvu na rovnosť príležitostí. Sme toho názoru, že návrh umožňuje fyzickým osobám rovnosť výberu sociálnych služieb vo verejnom i neverejnom sektore (v súčasnom znení zákona, takáto rovnosť nie je).“
8
Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť 1. januára 2009. Tento zákon zásadným a novým spôsobom upravuje systém poskytovania sociálnych služieb v Slovenskej republike a ustanovil aj nové kompetencie a úlohy pre územnú a regionálnu samosprávu a nový systém financovania neverejných poskytovateľov sociálnych služieb.
Poslaneckým návrhom zákona sa precizujú podmienky poskytovania a zabezpečenia sociálnej služby pre klienta zo strany samosprávnych orgánov tak, aby sa jednoznačne zabezpečilo právo klienta na výber sociálnej služby a jej poskytovateľa a tým aj právo na dostupnosť sociálnej služby.
Zároveň sa navrhuje zosúladiť ustanovenie § 8 ods. 2 a 3 platného zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky v nadväznosti na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 332/2010 Z. z., ktorý rozhodol o nesúlade časti ustanovenia § 8 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. d) zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky.
Poslanecký návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, najmä s Európskou sociálnou chartou a s Dohovorom o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky ako Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá dopad na štátny rozpočet a rozpočty obcí a vyšších územných celkov, nakoľko nezakladá žiadne nové kompetencie pre obce a vyššie územné celky, ktoré si náklady spojené s poskytovaním a zabezpečovaním sociálnych služieb pokrývajú v rámci svojich rozpočtov.
Vplyv polaneckého návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
9
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie, vypracovanie tabuľky zhody a aproximačnej prílohy je bezpredmetné.
10
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Monika Gibalová, Zoltán Horváth, László Solymos,
Natália Blahová a Katarína Cibulková
2. Názov návrhu právneho predpisu: poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovanej právnej úpravy je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.
11
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 - § 6 ods. 1:
Dôvodom návrhu zmeny tohto ustanovenia je skutočnosť, že jeho znenie bolo duplicitné, nakoľko sa v ustanovení uvádza, že fyzická osoba má právo výberu sociálnej služby a formy jej poskytovania a právo výberu poskytovateľa sociálnej služby za podmienok ustanovených týmto zákonom a teda slová „v rozsahu ustanovenom v § 8 ods. 2 a 3“ sú nadbytočné.
K bodu 2 - § 8 ods. 2 a 3:
Navrhovanou zmenou sa zabezpečí uplatňovanie práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby v súlade s § 6 ods. 1 v plnom rozsahu bez akýchkoľvek obmedzení a následkov s tým spojených (napr. nemožnosť financovať neverejného poskytovateľa, ak si ho klient priamo vybral). Cieľom navrhovanej zmeny v tomto ustanovení je zabezpečiť vykonateľnosť práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby.
Návrhom sa zosúlaďuje ustanovenie § 8 ods. 2 a 3 platného zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky v nadväznosti na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 332/2010 Z. z., ktorý rozhodol o nesúlade časti ustanovenia § 8 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. d) zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky.
K bodom 3 a 4 - § 62
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 8 ods. 2 a 3.
12
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť od 1. marca 2011.
Bratislava 15.október 2010
Monika Gibalová v.r.,
Zoltán Horváth v.r.,
László Solymos v.r,
Natália Blahová v.r.,