NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
V. volebné obdobie
Číslo: CRD-2167/2010
53a
Informácia
o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky (tlač 53) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 56 z 8. septembra 2010 pridelila vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
2
III.
Predmetný vládny návrh zákona odporučili schváliť so zmenami a doplnkami:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 40 z 29. septembra 2010,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 36 z 1. októbra 2010 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 26 z 5. októbra 2010.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré predmetný vládny návrh zákona prerokovali, prijali tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V názve zákona a v § 1 sa vypúšťajú slová „a cestovného ruchu“.
Nadobudnutím účinnosti novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa mení názov ako aj pôsobnosť Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
2.V § 1 sa za slovo „upravuje“ vkladá slovo „účel,“.
Spresnenie ustanovenia v nadväznosti na § 2 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
3.V § 2 ods. 1 písm. g) sa slovo „študentom“ nahrádza slovom „žiakom“.
Zosúladenie s § 2 písm. c) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého sa fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v strednej škole označuje ako žiak, nie ako študent.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
3
4.V § 2 ods. 1 písm. h) sa vypúšťajú slová „2013-Košice“
Zovšeobecnenie formulácie účelu poskytnutia dotácie s cieľom zabezpečiť časovo neobmedzenú účinnosť upravovaného ustanovenia.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
5.V § 2 ods. 1 sa za písm. h) vkladá nové písmeno i), ktoré znie:
i) na podporu projektu, pre realizáciu ktorého získal žiadateľ grant z Európskej únie prostredníctvom programu vytvoreného Európskou úniou pre kultúrne odvetvia a kultúrne subjekty, ak takýto projekt prispieva k praktickej realizácii cieľov Európskej únie vo vzťahu k Slovenskej republike.“.
Keďže jedným z kritérií politiky vlády je aj podpora spolufinancovania úspešných projektov komunitárnych programov, v súlade s programovým vyhlásením vlády sa ustanovuje, že dotáciu možno poskytnúť aj na podporu projektu, ktorý získal grant z Európskej únie.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
6.V § 3 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú slová „ je občanom Slovenskej republiky a“
Uplatnenie princípu nediskriminácie ako všeobecného princípu európskeho práva.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
7.V § 3 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „s miestom podnikania“ a slová „so sídlom“
Uplatnenie princípu nediskriminácie ako všeobecného princípu európskeho práva.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
8.V § 3 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová „ a cestovného ruchu“.
Nadobudnutím účinnosti novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa mení názov ako aj pôsobnosť Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
4
9.V § 3 ods. 2 písm. b) sa slovo „predpisu“ nahrádza slovom „zákona“.
Spresnenie ustanovenia a jeho zosúladenie s § 4 ods. 2 písm. i).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
10.V § 3 ods. 2 sa za písm. d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) v období troch rokov pred podaním žiadosti mu nebola ministerstvom zrušená zmluva o poskytnutí dotácie (ďalej len „zmluva“), z dôvodu porušenia podmienok poskytnutia dotácie.“
Aby sa predchádzalo konaniu, ktorými žiadateľ poruší podmienky, za ktorých sa mu poskytla dotácia, dôsledkom čoho je odstúpenie od zmluvy navrhuje sa ustanoviť pravidlo, že takémuto žiadateľovi nebude poskytnutá dotácia v lehote troch rokov od právoplatného odstúpenia od zmluvy. Dôvody takého odstúpenia vyplývajú z obsahových náležitosti zmluvy.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
11.V § 3 ods. 5 sa v úvodnej vete za slovo „poskytnúť“ vkladajú slová „ani použiť“.
Spresnenie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
12.V § 3 ods. 5 písm. d) sa slovo „správu“ nahrádza slovom „prevádzku“
Jazykové spresnenie ustanovenia.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
13.V § 4 ods. 2 písm. d) sa na konci pripájajú slová „podľa § 3 ods. 1 písm. b)“.
Spresnenie ustanovenia, keďže žiadateľom podľa § 3 ods. 1 psím. a) môže byť aj fyzická osoba, ktorá nie je podnikateľom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
5
14.V § 4 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Neúplnú žiadosť alebo žiadosť, ktorá neobsahuje prílohy podľa § 4 ods. 2, ministerstvo neposudzuje.“.
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, že neúplná žiadosť a žiadosť, ktorá neobsahuje zákonom ustanovené doklady sa nebude posudzovať.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
15.V § 4 ods. 4 v úvodnej vete sa vypúšťajú slová „o poskytnutí dotácie (ďalej len „zmluva“)“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na presun legislatívnej skratky do § 3 ods. 2 písm. d).
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
16.V § 4 ods. 4 sa v úvodnej vete slová „Dotácia sa poskytne“ nahrádzajú slovami „Ministerstvo poskytne dotáciu“.
Jazykové spresnenie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
17.V § 4 ods. 4 písm. c) sa za slovo „podľa“ vkladajú slová „§ 2“.
Spresnenie ustanovenia; účel poskytnutia dotácie je upravený v § 2 ods. 1.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
18.V § 4 ods. 4 sa za písm. d) vkladá nové písmeno e) a za písm. g) sa vkladá nové písmeno h), ktoré znejú:
„e) číslo účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, na ktorý sa dotácia poukazuje,
h) číslo účtu v Štátnej pokladnici, na ktorý sa poukazujú nepoužité finančné prostriedky a výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu,“.
Nasledujúce písmená sa primerane preznačia.
Nevyhnutnou súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie je aj číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje, a číslo účtu, na ktorý sa poukazujú výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu.
6
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
19.V § 4 ods. 4 sa za písmeno h) vkladajú nové písmená i) až l) ktoré znejú:
„i) dôvod a spôsob odstúpenia od zmluvy,
j) vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára,
k) možnosť jednorazového alebo postupného čerpania dotácie,
l)záväzok príjemcu dotácie podľa § 2 ods. 1, že poskytnutú dotáciu vráti, ak mu bola na ten istý účel už poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu.“.
Keďže rozhodovanie o poskytovaní dotácie sa neformalizuje, navrhuje sa, aby sa stanovili také ustanovenia zmluvy, ktoré nevyhnutné pre kontrolu plnenia záväzkov a účelu použitia finančných prostriedkov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
20.V § 4 ods. 4 písm. g) sa slová „výnosu z dotácie“ nahrádzajú slovami „výnosov z prostriedkov štátneho rozpočtu“.
Zosúladenie terminológie s § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 383/2008 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
21.V § 5 ods. 1 sa vypúšťa slovo „následnú“.
Ministerstvo je oprávnené vykonávať aj predbežnú a priebežnú finančnú kontrolu a vzhľadom aj na znenie poznámky pod čiarou k odkazu 19, ktorá odkazuje na celý zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nie je dôvod zužovať výkon kontroly len na následnú finančnú kontrolu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
22.Za § 5 sa vkladá nový § 6, ktorý znie
„§ 6
Evidencia zmlúv a ich zverejňovanie
7
(1) Ministerstvo vedie evidenciu zmlúv, ktorá obsahuje tieto údaje :
a) názov žiadateľa, ktorému bola poskytnutá dotácia,
b) účel poskytnutej dotácie podľa § 2 ods. 1,
c) sumu poskytnutej dotácie,
d) informáciu o odstúpení od zmluvy.
(2) Žiadosti a zmluvy zverejňuje ministerstvo priebežne na svojom webovom sídle.“.
Doterajšie § 6 a 7 sa označujú ako § 7 a 8.
Ustanovuje sa preto povinnosť ministerstva viesť evidenciu o poskytnutých dotáciách. Zároveň sa ustanovujú obsahové náležitosti takejto evidencie. Na základe nej môže ministerstvo zisťovať, či na určitý účel boli poskytnuté finančné prostriedky, ktorým subjektom ich poskytlo, aké prostriedky boli poskytnuté atď. Takéto údaje umožnia efektívne posudzovanie žiadateľov, a to aj z hľadiska prípadného porušovania zákonom ustanovených pravidiel.
Keďže jedným z kritérií politiky vlády je aj transparentnosť konania orgánov verejnej moci a ich kontrola verejnosťou, v súlade s programovým vyhlásením vlády sa v odseku 2 ustanovuje, že žiadosti a zmluvy o poskytnutí dotácií zverejňuje na svojom webovom sídle. Zároveň sa takýmto zverejnením sleduje cieľ podporiť súťaživosť žiadateľov o poskytnutie verejných finančných prostriedkov.
Nasledujúce paragrafy sa primerane prečíslujú.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
23.§ 6 znie:
„§ 6
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 26. augusta 2008 č. MK-3026/2008-10/11619 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (oznámenie č. 362/2008 Z. z.) v znení výnosu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 28. novembra 2008 č. MK-3925/2008-10/15583 (oznámenie č. 526/2008 Z. z.) a výnosu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 9. októbra 2009 č. MK-2900/2009-10/4655 (oznámenie č. 414/2009 Z. z.)
Legislatívno-technická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
8
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto informácie rokoval 12. septembra 2010 o spoločnej správe výborov s odporúčaním výborov predmetný vládny návrh zákona schváliť.
Spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky v druhom čítaní gestorský výbor neschválil, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Z uvedeného dôvodu spoločný spravodajca Ján Senko podá informáciu o výsledku rokovania výborov podľa § 80 rokovacieho poriadku.
Bratislava 12. októbra 2010
Dušan Jarjabek, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre kultúru a médiá