1
Príloha č. 2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ
2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ1. Základné predpoklady tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013 pre odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Základným východiskom pre vypracovanie odhadu odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2011 až 2013 sú závery zo zasadnutia Poradného výboru pre vlastné zdroje (ACOR) z 18. mája 2010 pri súčasnom zohľadnení finančného rámca Európskej únie na roky 2007 až 2013.
Odhad odvodov Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie na roky 2011 až 2013 je vypracovaný na základe platného rozhodnutia Rady o systéme vlastných zdrojov Európskych spoločenstiev.
Od roku 2011 bude Slovenská republika prispievať aj do Európskeho rozvojového fondu. Odhad príspevku Slovenskej republiky na rok 2011 je spracovaný na základe rozhodnutia Rady EÚ o strope pre ročnú sumu príspevkov členských štátov na financovanie Európskeho rozvojového fondu v roku 2011 (č. 16421/09 zo dňa 27. novembra 2009). Príspevky do Európskeho rozvojového fondu (EDF) v roku 2011 budú pochádzať z dvoch zdrojov: dokončenie 9. EDF (týka sa iba členských krajín EÚ-15) a začiatok 10. EDF, ktorý sa už vzťahuje na všetky členské štáty EÚ. Podiel Slovenskej republiky na príspevkoch do 10. EDF je 0,21 % a je spojený s platbou pre Európsku komisiu a platbou pre Európsku investičnú banku, pričom nové členské štáty v roku 2011 nebudú musieť realizovať platby pre Európsku investičnú banku.
Pravdepodobne v októbri 2010 budú nové členské štáty oboznámené s výškou ich splátky do EDF, ktorú zaplatia začiatkom roka 2011. Výška príspevku Slovenskej republiky pre nasledujúce roky sa bude odvíjať od úrovne dohodnutého stropu, t. j. koniec roka 2010 pre rok 2012 a koniec roka 2011 pre rok 2013. Vzhľadom na to, že Slovenská republika má celkovo do 10. EDF zaplatiť približne 48 mil. eur pre Európsku komisiu, predpokladáme, že príspevky Slovenskej republiky do Európskeho rozvojového fondu v rokoch 2012 a 2013 budú vyššie. Keďže výška príspevku na roky 2012 a 2013 ešte nie je stanovená, navrhuje sa na tieto roky platba vo výške 8 mil. eur pre Európsku komisiu a 500 tis. eur pre Európsku investičnú banku.
2. Odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Tabuľka č. 1: Odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
*Uplatňuje sa osobitný režim rozpočtovania
Tabuľka č. 2: Príspevky SR do Výskumného fondu uhlia a ocele a Európskeho rozvojového fondu v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Príspevky SR do Výskumného fondu uhlia a ocele a do Európskeho rozvojového fondu spolu
3
-príspevky do Výskumného fondu uhlia a ocele
-príspevky do Európskeho rozvojového fondu platba pre Európsku komisiu
-príspevky do Európskeho rozvojového fondu platba pre Európsku investičnú banku
Celkové odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie v rokoch 2008 až 2013 vyjadruje nasledovná tabuľka.
Tabuľka č. 3: Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Príspevky SR do Výskumného fondu uhlia a ocele a do Európskeho rozvojového fondu spolu
Odvody a príspevky SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody a príspevky SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
3. Príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2011 až 2013
Príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ, uvedené v tabuľke č. 4, rozdeľujeme na príjmy, ktoré sú zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu v zmysle § 7 a 8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a príjmy, ktoré nie sú zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu. Do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu sa rovnako nezaraďujú iné prostriedky zo zahraničia, poskytnuté Slovenskej republike na základe medzinárodných zmlúv medzi Slovenskou republikou a inými štátmi.
4
Tabuľka č. 4: Príjmy SR zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Poľnohospodárske fondy v tom:
Štrukturálne operácie I. programové obdobie v tom:
-Štrukturálne fondy I. programové obdobie
-Kohézny fond I. programové obdobie
Štrukturálne operácie II. programové obdobie v tom:
-Štrukturálne fondy II. programové obdobie (bez EÚS)
-Kohézny fond II. programové obdobie
Príjmy z EÚ zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
-Programy Európskej územnej spolupráce
-Vnútorné politiky/vnútorné opatrenia vr. predvstupových fondov
Príjmy z EÚ nezaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv v tom:
-Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
-Švajčiarsky finančný mechanizmus
Príjmy z EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv spolu
V rokoch 2011 až 2013 sa v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR rozpočtujú príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka, Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo. V prípade stanovenia priamych platieb sa vychádza z odhadov čerpania zdrojov určených na jednotnú
5
platbu na plochu a z osobitnej platby na cukor. Do odhadov sú zahrnuté osobitná platba a prechodná platba na ovocie a zeleninu, platba na pestovanie energetických plodín a dodatočné priame platby. Očakávané príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa rozpočtujú vo väzbe na programové dokumenty Program rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 a Operačný program Rybné hospodárstvo 2007 – 2013, schválené Európskou komisiou. V kapitole sú rozpočtované príjmy zo štrukturálnych operácií v rámci Operačného programu Bratislavský kraj a Regionálneho operačnému programu a odhad príjmov z grantov v rámci programov Európskej územnej spolupráce vo väzbe na prechod kompetencií. V súvislosti s prechodom kompetencií vo vzťahu k Operačnému programu Životné prostredie sú tieto príjmy rozpočtované v kapitole Ministerstva životného prostredia SR a vo vzťahu k Operačnému programu Technická pomoc v kapitole Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Odhad plnenia príjmov SR zo všeobecného rozpočtu EÚ na roky 2011 až 2013 odzrkadľuje odhadovanú úroveň čerpania výdavkov rezortov, zodpovedných za implementáciu programových dokumentov Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013. Odhad príjmov zohľadňuje tiež technickú úpravu finančného rámca na roky 2011 – 2013 vo väzbe na vývoj HDP, podľa ktorej sa v súlade s článkom 16 a 17 medziinštitucionálnej dohody zo 17. mája 2006 zvyšujú disponibilné prostriedky pre Slovenskú republiku o 137,7 mil. eur.
Príjmy z vnútorných politík EÚ, programy Európskej územnej spolupráce, príjmy na odstavenie bloku V1 Jaslovských Bohuníc BIDSF, príjmy z finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu majú charakter grantu a nie sú súčasťou príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu.
V rámci Európskej územnej spolupráce sa očakávajú príjmy pomerne k záväzkom operačných programov: Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007 – 2013, Program cezhraničnej spolupráce Rakúsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Maďarsko – Slovensko, program nadnárodnej spolupráce Nástroj európskeho susedstva a partnerstva Spoločný operačný program Maďarsko – Slovensko – Rakúsko a Ukrajina a program INTERACT II.
V prípade finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu je pre Slovenskú republiku na I. programové obdobie 2004 – 2009 alokovaná suma 70 329 000 eur. V zmysle nastaveného systému finančného riadenia sú prostriedky finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu predplatené z prostriedkov štátneho rozpočtu a následne sú refundované z prostriedkov oboch mechanizmov Úradom pre finančné mechanizmy v Bruseli. Na obdobie rokov 2012 a 2013 sa s ohľadom na predpokladaný podpis zmlúv na národnej úrovni pre II. programové obdobie 2009 – 2014 odhadujú príjmy z týchto mechanizmov v rámci kapitoly Všeobecná pokladničná správa.
Alokovaný objem príspevku Švajčiarskej konfederácie prostredníctvom Švajčiarskeho finančného mechanizmu pre Slovenskú republiku na obdobie päť rokov počnúc rokom 2006 je 66 866 000 CHF. Podpora z daného mechanizmu bude smerovať najmä do oblasti bezpečnosti, stability, životného prostredia, infraštruktúry, ľudského a sociálneho rozvoja a podpory súkromného sektora.
4. Výdavky EÚ a výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a na financovanie iných finančných nástrojov
V rokoch 2011 až 2013 sa rozpočtujú príjmy a výdavky na programy II. programového obdobia 2007 – 2013. K príjmom z rozpočtu Európskej únie, zaradeným do príjmov štátneho rozpočtu podľa tabuľky č. 4 sa na rovnakej úrovni rozpočtujú výdavky vo výške
6
9 050 094 981 eur na obdobie rokov 2011 až 2013, z toho poľnohospodárske fondy v objeme 1 826 504 186 eur a 7 223 590 795 eur štrukturálne fondy a Kohézny fond.Základom pre stanovenie rozpočtu výdavkov za prostriedky EÚ a prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie pre programy Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013 a poľnohospodárske fondy na roky 2011 až 2013 sú odhady čerpania výdavkov 2010 až 2015, ktoré boli predložené príslušnými rezortmi, plniacimi funkcie riadiacich orgánov. Za obdobie od začiatku implementácie do I. polroka 2010 boli na úrovni platobných jednotiek z celkového záväzku 2007 – 2013 vo výške 11 360,62 mil. eur (zdroj EÚ), v zmysle pravidla „n + 3/n + 2“ rozloženého na deväť rokov, poskytnuté príspevky prijímateľom vrátane zálohových platieb vo výške 1,136 mld. eur. To predstavuje čerpanie na úrovni 10 % z celkového záväzku. Pri uvedenom postupe sa predpokladá viazanie výdavkov k 31. 12. 2011 na rovnakej úrovni ako k 31. 12. 2010.
Použitie disponibilného rozpočtu prostriedkov EÚ a prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie od roku 2008 z úrovne platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry pre prijímateľov a odhad na roky 2011 až 2013 sú uvedené v tabuľke č. 5.
7
Tabuľka č. 5: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky EÚ na úrovni PJ a PPA pre prijímateľov a odhad na roky 2011 až 2013 za operačné programy a poľnohospodárske fondy (v tis. eur)
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Informatizácia spoločnosti
Regionálny operačný program
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Poľnohospodárske fondy spolu
Zdroj: ZÚ VS hlásenia a predikcie rezortov
Prostriedky EÚ podľa fondov na úrovni platobných jednotiek/Pôdohospodárskej platobnej agentúry a na úrovni prijímateľov, štátnych rozpočtových organizácií sú uvedené v tabuľke č. 6.
9
Použitie disponibilného rozpočtu prostriedkov štátneho rozpočtu na spolufinancovanie od roku 2008 z úrovne platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry pre prijímateľov a odhad na roky 2011 až 2013 sú uvedené v tabuľke č. 7.
10
Tabuľka č. 7: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie na úrovni PJ a PPA pre prijímateľov a odhad na roky 2011 až 2013 (v tis. eur)
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Informatizácia spoločnosti
Regionálny operačný program
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Poľnohospodárske fondy spolu
Prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie spolu
Zdroj: Hlásenia rezortov a ZÚ VS
Rozpočtovaný objem prostriedkov na spolufinancovanie príjmov z rozpočtu Európskej únie vo väzbe na finančné plány programových dokumentov, na financovanie vnútorných politík a na financovanie iných finančných nástrojov uvádza tabuľka č. 8 v členení podľa fondov. Použitie prostriedkov sa uvádza na úrovni štátnych rozpočtových organizácií vrátane platobných jednotiek/Pôdohospodárskej platobnej agentúry aj prijímateľov.
12
a EÚ a na financovanie iných finančných nástrojov spolu
Pri stanovení výdavkov na spolufinancovanie povstupových fondov v rámci spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a iných finančných nástrojov sa vychádza zo schválených programových dokumentov.
Výdavky na spolufinancovanie Európskej územnej spolupráce sú rozpočtované v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ministerstva životného prostredia SR a Ministerstva hospodárstva a výstavby SR.
V kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR sa v rámci poľnohospodárskych fondov zabezpečuje spolufinancovanie priamych platieb na medziročné vyrovnanie úrovne priamych platieb do výšky stropov v zmysle nariadenia Komisie (EÚ) č. 745/2010, ktorým sa stanovujú rozpočtové stropy na rok 2010 uplatniteľné pre určité režimy priamej podpory ustanovené v nariadení Rady (ES) 73/2009, spolufinancovanie trhovo orientovaných výdavkov, Programu rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 a Operačného programu Rybné hospodárstvo SR 2007 – 2013. V roku 2011 sa zabezpečuje národná vyrovnávacia platba do výšky 10 % nad úroveň, uplatniteľnú v zmysle nariadení.
Prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie projektov, podporovaných zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu sú súčasťou programových štruktúr príslušných rozpočtových kapitol, podieľajúcich sa na implementácii programových dokumentov druhého programového obdobia.
Výdavky na financovanie Finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu sú zabezpečené v kapitole Všeobecná pokladničná správa. Tieto výdavky zahŕňajú aj prostriedky na financovanie kurzových rozdielov, dane z úrokov, bankové poplatky za vedenie účtov a pod.
V kapitole Všeobecná pokladničná správa sú vyčlenené tiež prostriedky štátneho rozpočtu na preplatenie cestovných výdavkov zamestnancov ústredných orgánov štátnej správy a iných inštitúcií, súvisiacich s účasťou zástupcov Slovenskej republiky na zasadnutiach výborov a pracovných skupín Rady Európskej únie na roky 2011 až 2013 v sume 234 eur ročne.
5. Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii
Rozpočtová rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ slúži na administrovanie odvodov do všeobecného rozpočtu EÚ, prostriedkov štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu, príjmov z poľnohospodárskych fondov, na zefektívnenie systému finančného riadenia fondov EÚ a iných finančných nástrojov, na rýchlejšiu realizáciu a väčší počet projektov a na ďalšie výdavky, súvisiace s financovaním spoločných programov. Rozpočtuje sa v kapitole Všeobecná pokladničná správa na zabezpečenie plynulého financovania spoločných programov.
Tabuľka č. 9: Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Rezerva na štrukturálne operácie
Rezerva na odvody do všeobecného rozpočtu EÚ
Rezerva na financovanie poľnohospodárskych fondov
13
Rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ spolu
6. Čistá finančná pozícia SR voči EÚ v rokoch 2011 až 2013
Čistá finančná pozícia SR voči EÚ z navrhovaných rozpočtových vzťahov s EÚ bez zohľadnenia medziročného nárastu pohľadávok voči EÚ sa na rok 2011 odhaduje na úrovni 2 821 397 876 eur, na obdobie rokov 2011 až 2013 vo výške 7 332 095 284 eur.
Tabuľka č. 10: Čistá finančná pozícia v rokoch 2008 až 2013 (v tis. eur)
Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ
Čistá finančná pozícia SR