Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre kultúru a médiá
6. schôdza výboru
K číslu: CRD-2167/2010
26
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 5. októbra 2010
k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky (tlač 53).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá
A. súhlasí
s vládnym návrhom zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky (tlač 53)
B. odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky (tlač 53) schváliť so zmenami a pripomienkami uvedenými v prílohe uznesenia
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní.
Dušan Jarjabek, v. r.
predseda výboru
Pavol Abrhan, v. r.
overovateľ výboru
2
Príloha k uzneseniu č. 26
zo dňa 5. októbra 2010
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky (tlač 53)
1.V názve zákona a v § 1 sa vypúšťajú slová „a cestovného ruchu“.
Nadobudnutím účinnosti novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa mení názov ako aj pôsobnosť Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky.
2.V § 1 sa za slovo „upravuje“ vkladá slovo „účel,“.
Spresnenie ustanovenia v nadväznosti na § 2 návrhu zákona.
3.V § 2 ods. 1 písm. g) sa slovo „študentom“ nahrádza slovom „žiakom“.
Zosúladenie s § 2 písm. c) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého sa fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v strednej škole označuje ako žiak, nie ako študent.
4.V § 2 ods. 1 písm. h) sa vypúšťajú slová „2013-Košice“
Zovšeobecnenie formulácie účelu poskytnutia dotácie s cieľom zabezpečiť časovo neobmedzenú účinnosť upravovaného ustanovenia.
5.V § 2 ods. 1 sa za písm. h) vkladá nové písmeno i), ktoré znie:
i) na podporu projektu, pre realizáciu ktorého získal žiadateľ grant z Európskej únie prostredníctvom programu vytvoreného Európskou úniou pre kultúrne odvetvia a kultúrne subjekty, ak takýto projekt prispieva k praktickej realizácii cieľov Európskej únie vo vzťahu k Slovenskej republike.“.
Keďže jedným z kritérií politiky vlády je aj podpora spolufinancovania úspešných projektov komunitárnych programov, v súlade s programovým vyhlásením vlády sa ustanovuje, že dotáciu možno poskytnúť aj na podporu projektu, ktorý získal grant z Európskej únie.
3
6.V § 3 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú slová „ je občanom Slovenskej republiky a“
Uplatnenie princípu nediskriminácie ako všeobecného princípu európskeho práva.
7.V § 3 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „s miestom podnikania“ a slová „so sídlom“
Uplatnenie princípu nediskriminácie ako všeobecného princípu európskeho práva.
8.V § 3 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová „ a cestovného ruchu“.
Nadobudnutím účinnosti novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa mení názov ako aj pôsobnosť Ministerstva kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky.
9.V § 3 ods. 2 písm. b) sa slovo „predpisu“ nahrádza slovom „zákona“.
Spresnenie ustanovenia a jeho zosúladenie s § 4 ods. 2 písm. i).
10.V § 3 ods. 2 sa za písm. d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) v období troch rokov pred podaním žiadosti mu nebola ministerstvom zrušená zmluva o poskytnutí dotácie (ďalej len „zmluva“), z dôvodu porušenia podmienok poskytnutia dotácie.“
Aby sa predchádzalo konaniu, ktorými žiadateľ poruší podmienky, za ktorých sa mu poskytla dotácia, dôsledkom čoho je odstúpenie od zmluvy navrhuje sa ustanoviť pravidlo, že takémuto žiadateľovi nebude poskytnutá dotácia v lehote troch rokov od právoplatného odstúpenia od zmluvy. Dôvody takého odstúpenia vyplývajú z obsahových náležitosti zmluvy.
11.V § 3 ods. 5 sa v úvodnej vete za slovo „poskytnúť“ vkladajú slová „ani použiť“.
Spresnenie ustanovenia.
12.V § 3 ods. 5 písm. d) sa slovo „správu“ nahrádza slovom „prevádzku“
Jazykové spresnenie ustanovenia.
13.V § 4 ods. 2 písm. d) sa na konci pripájajú slová „podľa § 3 ods. 1 písm. b)“.
Spresnenie ustanovenia, keďže žiadateľom podľa § 3 ods. 1 psím. a) môže byť aj fyzická osoba, ktorá nie je podnikateľom.
14.V § 4 ods. 4 v úvodnej vete sa vypúšťajú slová „o poskytnutí dotácie (ďalej len
4
„zmluva“)“.
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na presun legislatívnej skratky do § 3 ods. 2 písm. d).
15.V § 4 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4) Neúplnú žiadosť alebo žiadosť, ktorá neobsahuje prílohy podľa § 4 ods. 2, ministerstvo neposudzuje.“.
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa, že neúplná žiadosť a žiadosť, ktorá neobsahuje zákonom ustanovené doklady sa nebude posudzovať.
16.V § 4 ods. 4 sa v úvodnej vete slová „Dotácia sa poskytne“ nahrádzajú slovami „Ministerstvo poskytne dotáciu“.
Jazykové spresnenie ustanovenia.
17.V § 4 ods. 4 písm. c) sa za slovo „podľa“ vkladajú slová „§ 2“.
Spresnenie ustanovenia; účel poskytnutia dotácie je upravený v § 2 ods. 1.
18.V § 4 ods. 4 sa za písm. d) vkladá nové písmeno e) a za písm. g) sa vkladá nové písmeno h), ktoré znejú:
„e) číslo účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, na ktorý sa dotácia poukazuje,
h) číslo účtu v Štátnej pokladnici, na ktorý sa poukazujú nepoužité finančné prostriedky a výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu,“.
Nasledujúce písmená sa primerane preznačia.
Nevyhnutnou súčasťou zmluvy o poskytnutí dotácie je aj číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje, a číslo účtu, na ktorý sa poukazujú výnosy z prostriedkov štátneho rozpočtu.
19.V § 4 ods. 4 sa za písmeno h) vkladajú nové písmená i) až l) ktoré znejú:
„i) dôvod a spôsob odstúpenia od zmluvy,
j) vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára,
k) možnosť jednorazového alebo postupného čerpania dotácie,
l)záväzok príjemcu dotácie podľa § 2 ods. 1, že poskytnutú dotáciu vráti, ak mu bola na ten istý účel už poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu.“.
Keďže rozhodovanie o poskytovaní dotácie sa neformalizuje, navrhuje sa, aby sa stanovili také ustanovenia zmluvy, ktoré nevyhnutné pre kontrolu plnenia záväzkov a účelu použitia finančných prostriedkov.
20.V § 4 ods. 4 písm. g) sa slová „výnosu z dotácie“ nahrádzajú slovami „výnosov
5
z prostriedkov štátneho rozpočtu“.
Zosúladenie terminológie s § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 383/2008 Z. z.
21.V § 5 ods. 1 sa vypúšťa slovo „následnú“.
Ministerstvo je oprávnené vykonávať aj predbežnú a priebežnú finančnú kontrolu a vzhľadom aj na znenie poznámky pod čiarou k odkazu 19, ktorá odkazuje na celý zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nie je dôvod zužovať výkon kontroly len na následnú finančnú kontrolu.
22. Za § 5 sa vkladá nový § 6, ktorý znie
„§ 6
Evidencia zmlúv a ich zverejňovanie
(1) Ministerstvo vedie evidenciu zmlúv, ktorá obsahuje tieto údaje :
a) názov žiadateľa, ktorému bola poskytnutá dotácia,
b) účel poskytnutej dotácie podľa § 2 ods. 1,
c) sumu poskytnutej dotácie,
d) informáciu o odstúpení od zmluvy.
(2) Žiadosti a zmluvy zverejňuje ministerstvo priebežne na svojom webovom sídle.“.
Doterajšie § 6 a 7 sa označujú ako § 7 a 8.
Ustanovuje sa preto povinnosť ministerstva viesť evidenciu o poskytnutých dotáciách. Zároveň sa ustanovujú obsahové náležitosti takejto evidencie. Na základe nej môže ministerstvo zisťovať, či na určitý účel boli poskytnuté finančné prostriedky, ktorým subjektom ich poskytlo, aké prostriedky boli poskytnuté atď. Takéto údaje umožnia efektívne posudzovanie žiadateľov, a to aj z hľadiska prípadného porušovania zákonom ustanovených pravidiel.
Keďže jedným z kritérií politiky vlády je aj transparentnosť konania orgánov verejnej moci a ich kontrola verejnosťou, v súlade s programovým vyhlásením vlády sa v odseku 2 ustanovuje, že žiadosti a zmluvy o poskytnutí dotácií zverejňuje na svojom webovom sídle. Zároveň sa takýmto zverejnením sleduje cieľ podporiť súťaživosť žiadateľov o poskytnutie verejných finančných prostriedkov.
Nasledujúce paragrafy sa primerane prečíslujú.
6
23.§ 6 znie:
„§ 6
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa výnos Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 26. augusta 2008 č. MK-3026/2008-10/11619 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (oznámenie č. 362/2008 Z. z.) v znení výnosu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 28. novembra 2008 č. MK-3925/2008-10/15583 (oznámenie č. 526/2008 Z. z.) a výnosu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky z 9. októbra 2009 č. MK-2900/2009-10/4655 (oznámenie č. 414/2009 Z. z.)
Legislatívno-technická úprava.