Národná rada Slovenskej republiky
V. volebné obdobie
Číslo: CRD-2168/2010
49a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (tlač 49a) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (tlač 49) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 7. septembra 2010 č. 51 pridelila vládny návrh zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (tlač 49) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 29. septembra 2010 č. 34.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením z 1. októbra 2010 č. 33.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu uznesením zo 7. októbra 2010 č. 23.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením z 5. októbra 2010 č. 16.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením z 28. septembra 2010 č. 14.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
K Čl. I
1.V § 2 ods. 1 písm. j) sa slová „budovy na bývanie3) nahrádzajú slovami „bytovej
budovy3)“.
Ide o úpravu v súlade s odkazovaným zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, kde § 43b ods. 1 upravuje širší pojem bytová budova“, ktorej súčasťou v písmene c) okrem iných aj „ostatné budovy na bývanie“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 2 ods. 2 písm. b) 3. bod sa slová „pričom však“ nahrádzajú slovami „avšak“
Ide o gramatickú úpravu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
3
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § 7 písm. c) sa vypúšťajú slová „ktorej zakladateľom alebo ktorej jedným zo
zakladateľov je obec alebo vyšší územný celok, ak ich peňažný vklad alebo nepeňažný vklad tvorí najmenej 51 % majetku neziskovej organizácie a v správnej rade neziskovej organizácie ich zastupuje nadpolovičný počet členov,“.
Návrh zákona obsahuje nezdôvodnené ustanovenie, ktoré obmedzuje a diskriminuje neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby ako žiadateľov o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania. Pripomíname, že podľa platných pravidiel neziskové organizácie, ktoré získali dotáciu z verejných zdrojov, vystavené rovnakým finančným a kontrolným podmienkam ako iné kategórie žiadateľov a preto by mali mať možnosť uchádzať sa o verejné zdroje za rovnakých podmienok ako ostatné kategórie žiadateľov.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V § 9 ods. 1 sa bodkočiarka nahrádza bodkou a vypúšťajú sa slová „úprava sa
prvýkrát vykoná k 1. januáru 2012.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. V § 9 je upravený mechanizmus úpravy sumy dotácie a výšky nákladov, pričom uvádza, že prvýkrát sa takáto úprava vykoná k 1. januáru 2012. Z hľadiska systematiky členenia návrhu zákona a v súlade s legislatívnymi pravidlami tvorby zákona takéto ustanovenie by malo byť obsiahnuté v prechodných ustanoveniach.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V § 9 odsek 2 znie:
„(2) Ak index zmeny cien stavebných prác príslušnej skupiny klasifikácie stavieb zistený Štatistickým úradom Slovenskej republiky za obdobie I. polroka bežného kalendárneho roka v porovnaní s I. polrokom predchádzajúceho kalendárneho roka je vyšší ako 101,0 alebo nižší ako 99,0, vykoná sa úprava podľa odseku 1 tak, že sa sumy dotácií a výšky limitov oprávnených nákladov uvedené v § 8 upravia indexom zmeny cien stavebných prác príslušnej skupiny klasifikácie stavieb zisteným Štatistickým úradom Slovenskej republiky za obdobie I. polroka bežného kalendárneho roka v porovnaní s I. polrokom predchádzajúceho kalendárneho roka.
4
V § 9 návrhu zákona sa správne uvažuje s postupnou úpravou (aktualizáciou) v zákone stanovenej výšky dotácií a výšky limitov oprávnených nákladov uvedených v § 8 uplatňovaných v oblasti obstarania nájomného bytu, obstarávania technickej vybavenosti a odstránenia systémovej poruchy bytového domu. V § 9 ods. 2 sa „koeficient rastu cien v stavebníctve“ navrhuje vypočítať ako „aritmetický priemer z koeficientu rastu cien stavebných prác a koeficientu rastu stavebných materiálov a dodávok“.
Navrhuje sa zmeniť tento princíp z dôvodu, že
- by sa malo hovoriť všeobecne o vplyve zmien cien či stavebných prác alebo stavebných materiálov, pretože v určitých obdobiach dochádza aj k ich poklesu
- by malo ísť o „koeficientu rastu cien stavebných materiálov a dodávok“,
- do Štatistickým úradom Slovenskej republiky sledovaného pohybu vývoja cenovej úrovne stavebných prác vplyv vývoja cien stavebných materiálov je premietnutý.
Keďže vývoj cien stavebných prác za oblasť bytových budov (týka sa to dotácií na obstaranie nájomného bytu a odstránenia systémovej poruchy bytového domu) a za oblasť inžinierskej výstavby (týka sa dotácií na obstaranie technickej vybavenosti) môže byť v určitých časových úsekoch rozdielny, navrhuje sa neuplatniť jediný, ale diferencovaný "koeficient", zohľadňujúci vplyv vývoja cenovej úrovne stavebných prác aspoň podľa príslušnej skupiny platnej klasifikácie stavieb (napr. 112 dvojbytové a viacbytové budovy, 211 - cestné a miestne komunikácie, 222 – miestne potrubné a káblové rozvody).
Zjednodušenie a objektivizáciu premietania vplyvov vývoja cien v stavebníctve do výšky dotácií na obstaranie nájomného bytu, technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu sa navrhuje vyššie uvedenou úpravou textu ods. 2 § 9.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V § 12 ods. 1 prvá veta znie: „Na práva a povinnosti, ktoré vzniknú na základe
nájomnej zmluvy a nie upravené týmto zákonom sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka.“
Ide legislatívnu a gramatickú úpravu za účelom zrozumiteľnosti ustanovenia.
5
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V § 12 ods. 5 sa vypúšťajú slová „pre užívanie nájomného bytu osobami
s obmedzenou schopnosťou pohybu,“.
Text je v odseku 5 nadbytočný, nakoľko z ďalšieho textu ustanovenia vyplýva, komu je možné byt spĺňajúci ustanovenia osobitného predpisu prenajať.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V § 12 ods. 7 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Ak nedôjde
k uzavretiu nájomnej zmluvy, je žiadateľ povinný zloženú finančnú zábezpeku bezodkladne vrátiť.“.
Ide o doplnenie ustanovenia, ak by nedošlo k uzatvoreniu zmluvného vzťahu.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V § 12 ods. 9 sa slová „budovy na bývanie“ nahrádzajú slovami „ bytovú budovu“.
Ide o úpravu v súlade s odkazom 3 na zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, kde § 43b ods. 1 upravuje širší pojem bytová budova“, ktorej súčasťou v písmene c) okrem iných aj „ostatné budovy na bývanie“.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V § 15 ods. 3 sa za slová „ročného rozpočtu“ vkladajú slová „objemu dotácií na
účely“.
Vecné doplnenie ustanovenia za účelom jeho zrozumiteľnosti.
6
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V § 18 ods. 1 sa za slová „po predchádzajúcom oznámení“ vkladá čiarka a slová „na
nevyhnutný čas“.
Keďže ide o zásah do ústavného práva nedotknuteľnosti obydlia (čl. 21 Ústavy Slovenskej republiky), je potrebné zákonnou úpravou vymedziť, aj to, že pôjde o zásah nielen v nevyhnutnej miere, ale aj na nevyhnutný čas.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V § 21 ods. 2 sa za slovo „zvýšiť“ vkladá slovo „najviac“.
Správne je uvažovať s možnosťou vyššej výmery bytov, ak ide o byt stavebne určený pre bývanie osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá potrebuje väčší priestor pre svoj pohyb, najmä v prípadoch vozičkárov. Dikcia tohto ustanovenia však navodzuje stav, že by sa malo uvažovať iba s jedinou, presne stanovenou výškou 10 %. Veľkosť priestoru pre pohyb postihnutých osôb v byte pre postihnuté osoby však závisí od základnej výmery bytu a nie v každom prípade je nutné ho zvyšovať a nie vždy o pevne stanovenú výšku 10 %. Táto výška by sa mala uplatňovať len ako hraničná s možnosťou voľby i menšej miery zvýšenia výmery podlahovej plochy. Treba pripomenúť navyše, že plochu nájomného bytu stavebne určeného pre bývanie osoby s ťažkým zdravotným postihnutím nemá zmysel zbytočne zväčšovať, keďže v závislosti na jeho ploche (cez cenu bytu) sa môže úmerne zvyšovať aj výška nájomného za užívanie bytu a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím nie vždy schopné zo svojich príjmov hradiť takéto nájomné.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
7
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V § 22 sa v názve slovo ustanovenia“ nahrádza slovom „ustanovenie“ a vypúšťa sa
odsek 1. Súčasne sa zrušuje označenie odseku 2.
V § 21 ods. 3 je upravené čo sa za príjem považuje a jeho zisťovanie 21 ods. 4) sa vykonáva podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Splnomocňovacie ustanovenie na vydanie nariadenia vlády, ktorým sa ustanovia podrobnosti o príjmoch domácnosti je nadbytočné.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.§ 23 vrátane nadpisu znie:
„§ 23
Prechodné ustanovenia
(1)Úprava súm dotácií a výšky limitov oprávnených nákladov podľa § 9 sa prvýkrát vykoná k 1. januáru 2012.
(2)Žiadateľ, ktorému bola poskytnutá dotácia na obstaranie nájomného bytu podľa predpisov účinných do 31. decembra 2010 postupuje pri uzatváraní nájomnej zmluvy na tento byt podľa tohto zákona.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na návrh uvedený v bode 1 tohto návrhu. Predložený návrh zákona pre uzatváranie nájomných zmlúv stanovuje lepšie podmienky vzťahujúce sa na opakovaný nájom, ako aj upravuje podmienky pre nakladanie s bytmi, ak žiadateľ nemá oprávneného žiadateľa. Preto by sa tieto podmienky mali vzťahovať aj na novouzatvárané nájomné zmluvy.
Výbor NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
o bodoch 1, 2, 4 až 14 hlasovať spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť,
o bode 3 hlasovať osobitne s odporúčaním n e s c h v á l i ť.
8
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní
s c h v á l i ť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (tlač 49a) v druhom čítaní bola schválená uznesením zo 7. októbra 2010 č. 39.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 7. októbra 2010
Stanislav J a n i š v. r.
predseda Výboru NR SR pre
hospodárstvo, výstavbu a dopravu