P r e d l a d a c i a s p r á v a
Súčasná vláda zastavila a tlmí výstavbu diaľnice D1 na Slovensku. V čase, kedy boli peniaze na finančných trhoch veľmi drahé a celý 75 km dlhý úsek mali zaplatiť privátne banky, považovala vláda R. Fica za obrovský úspech, keď sa jej podarilo vyrokovať, že štát bude platiť ročne cca 289 miliónov eur za realizáciu diela, prevádzku a údržbu po dobu tridsať rokov. Samotné stavebné práce vychádzali na sumu 2,4 miliardy eur, čo bolo dokonca v porovnaní s inými zorganizovanými tendrami ešte lacnejšie. Za najpodstatnejšie však považujeme fakt, že Európska investičná banka (EIB) bola na tento PPP projekt pripravená poskytnúť úver vo výške 1 miliardy eur, teda 30 miliárd slovenských korún. Ešte v júni tohto roka pritom EIB aj oficiálne potvrdila, že je takouto obrovskou čiastkou, a to za mimoriadne výhodných podmienok, pripravená pre Slovensko zafinancovať tento projekt.
Minister dopravy prezentoval, že vzhľadom na lepšie podmienky na finančných trhoch, prišli predstavitelia konzorcia, ktorí mali stavať túto diaľnicu, s ponukou, ktorá sa pohybovala na úrovni 190 210 miliónov eur ročne, čo bola mimoriadne výhodná ponuka pre Slovenskú republiku. Napriek tomuto minister dopravy tento projekt definitívne zastavil.
Zastavaním výstavby diaľnice D1 minister dopravy vážnym spôsobom poškodil záujmy Slovenskej republiky, pretože napr. len na DPH mohol byť príjem v štátnom rozpočte 120 miliónov eur ročne, nehovoriac o ďalšom negatívnom dopade v podobe prepúšťania cca. 5 tis. ľudí priamo v stavebných firmách.
Minister dopravy zavádza verejnosť tým, že za náhradu výstavby D1 v rozsahu 75 km, ktorá mohla začať na jeseň 2010, považuje jediný úsek D1 Jánovce Jablonov o dĺžke cca 15 km. Zastavené úseky diaľnice D1 nie pripravené na okamžité začatie výstavby konvenčným spôsobom, technika obstarania sa výrazne líši od PPP. Minister dopravy však tvrdí, že prvý úsek zastavenej diaľnice D1 Jánovce Jablonov začne na jar 2011, čo sa nezakladá na pravde a reálne posúdenom stave prípravy.
Záverom možno zhrnúť rozhodnutia vlády, ktoré je potrebné prerokovať na pôde Národnej rady Slovenskej republiky:
1.Vláda SR nevysvetlila ako a kedy bude financovať 75 km diaľnice D1, ktorá je nepochybne Achillovou pätou Slovenska.
2.Vláda tlmí prípravu a výstavbu diaľnice D3 cez Kysuce smerom na Poľsko.
3.Vláda prehodnotila trasu R7, následkom čoho odsunula termín sprevádzkovania problémového úseku cesty najskôr do r. 2018. Dodnes vláda nevysvetlila prečo chce zdvojnásobiť cenu tejto stavby.
4.Vláda prehodnotila trasovanie rýchlostnej cesty R4, pričom aj laik vie, že ak je presadená trasa dlhšia, s dlhšími tunelmi, musí byť drahšia a náročnejšia na výstavbu a prevádzku, ale najmä na čas výstavby.
Vláda SR do dnešného dňa jasne a zrozumiteľne nevysvetlila ako a za čo budú realizované projekty nadradenej cestnej infraštruktúry, a preto je potrebné, aby sa touto problematikou zaoberala Národná rada Slovenskej republiky.