N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
V. volebné obdobie
N á v r h
Zákon z ...................2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 564/2004 Z. z. v znení zákona č. 171/2005 Z. z. sa mení takto:
1.§ 2 znie:
„Výnos dane v príslušnom rozpočtovom roku je príjmom rozpočtov obcí vo výške 75%.“.
2. § 3 znie:
„Výnos dane v príslušnom rozpočtovom roku je príjmom rozpočtov vyšších územných celkov vo výške 25%.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.januára 2011.
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť:
Na príjem samospráv a ich kvalitu služieb majú veľký dosah tieto negatívne vplyvy:
a)vplyv krízy
(zvýšená nezamestnanosť)
b)zvýšenie nezdaniteľnej časti odpočítateľnej položky
(zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane a zavedenie zamestnaneckej prémie = vysoký výpadok daňových príjmov)
c)dopady po povodniach
d)predpokladané finančné vyrovnanie štátnych a neštátnych poskytovateľov služieb v sociálnej sfére
(hospice - v správe VÚC a domovy dôchodcov - v správe miest a obcí)
Tento návrh aspoň čiastočne vyvažuje negatívne dopady, ktoré majú účinok na hospodárenie samospráv dôsledkom legislatívnych a ekonomických zmien.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zvýšiť podiel obcí na výnose dane z príjmu fyzických osôb z 70,3% na 75%.
K bodu 2
Navrhuje sa zvýšiť podiel VÚC na výnose dane z príjmu fyzických osôb z 23,5% na 25%.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a naliehavosť problému, ktorý novela zákona rieši, sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť od 1. januára 2011.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Bude však znamenať zmenu v ich štruktúre, a to v prospech miest, obcí a VÚC.
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
2. Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na hospodárenie obyvateľov.
3. Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Burian, Ľubomír Vážny, Richard Raši.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v primárnom práve:
čl. 104, čl. 268 až 280 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení,
Protokol o postupe pri nadmernom deficite,
v sekundárnom práve:
rozhodnutie Komisie 74/55/EHS z 22. januára 1974, ktoré udeľuje právomoci na vykonávanie kontrolných opatrení v členských štátoch, pokiaľ ide o príjmy a výdavky spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 1),
rozhodnutie Rady 88/376/EHS z 24. júna 1988 o systéme vlastných zdrojov spoločenstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 1),
rozhodnutie Rady 2000/597/ES z 29. septembra 2000 o systéme vlastných zdrojov Európskych spoločenstiev(Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 3),,
nariadenie Rady (ES) č. 3605/93 z 22. novembra 1993 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 10/ zv.1),
nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/1995 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 1),
nariadenie Rady (ES) č. 2223/96 z 25. júna 1996 o Európskom systéme národných a regionálnych účtov v spoločenstve v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 10/ zv. 2),
nariadenie Rady (ES) č. 1467/97 zo 7. júla 1997 o urýchľovaní a objasňovaní vykonania postupu pri nadmernom schodku v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 10/zv. 1),
nariadenie Rady (ES) č. 622/1998 zo 16. marca 1998 o pomoci kandidátskym štátom v rámci predvstupovej stratégie, a najmä o založení prístupových partnerstiev (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 11/zv. 28),
nariadenie Rady (ES, Euratom) č.1150/2000 z 22. mája 2000, ktorým sa vykonáva rozhodnutie 94/728/ES, Euratom o systéme vlastných zdrojov spoločenstiev v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 3),
nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 z 25. júna 2002 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Európskych spoločenstiev v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 4),
nariadenie Komisie (ES, Euratom) č. 2342/2002 z 23. decembra 2002, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá na vykonávanie nariadenia Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 o rozpočtových
pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Európskych spoločenstiev v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 1/zv. 4),.
nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 501/2004 z 10. marca 2004 o štvrťročných finančných účtoch verejnej správy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 10/ zv. 5),
nariadenie Rady (ES) č. 1290/2005 z 21. júna 2005 o financovaní Spoločnej poľnohospodárskej politiky v platnom znení (Ú. v. EÚ L 209, 11.8.2005),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 z 5. júla 2006 o Európskom sociálnom fonde, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1784/1999 (Ú. v. EÚ L 210, 31.7.2006),
nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 z 11. júla 2006, ktorým sa ustanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde a Kohéznom fonde a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1260/1999 (Ú. v. EÚ L 210, 31.7.2006),
nariadenie Rady (ES) č. 1084/2006, z 11. júla 2006, ktorým sa zriaďuje Kohézny fond a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1164/94 (Ú. v. EÚ L 210, 31.7.2006),
nariadenie Rady (ES) č. 1085/2006 zo 17. júla 2006, ktorým sa ustanovuje nástroj predvstupovej pomoci (IPA) (Ú. v. EÚ L 210, 31.7.2006),
nariadenie Komisie (ES) č. 1848/2006 zo 14. decembra 2006 o nezrovnalostiach a vymáhaní súm neoprávnene vyplatených v súvislosti s financovaním Spoločnej poľnohospodárskej politiky, o organizácii informačného systému v tejto oblasti a o zrušení nariadenia (EHS) č. 595/91 (Ú. v. EÚ L 355, 15.12.2006).
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C 27/04, Komisia Európskych spoločenstiev v. Rada Európskej únie, rok 2004, Zb.roz. ESD (I - 06649).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smerníc podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc: bezpredmetné.
b)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
c)Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor:
- bezpredmetné.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
Pri príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.