N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
V. volebné obdobie
N á v r h
Zákon z ...................2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 177/2004 Z. z., zákona č. 191/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 538/2004 Z. z., zákona č. 539/2004 Z. z., zákona č. 659/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 314/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 688/2006 Z. z. a zákona č. 76/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 52g v odsekoch 1 a 2 sa slová „ a 2010“ nahrádzajú slovami „až 2012“.
2.§ 52h sa dopĺňa odsekom 15, ktorý znie:
„Na výpočet nezdaniteľných častí základu dane podľa § 52g ods. 1 sa za zdaňovacie obdobie rokov 2011 a 2012 použije životné minimum platné k 1. januáru predchádzajúceho roka.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom 31.decembra 2010.
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť:
Protikrízové opatrenie na zníženie základu dane o nezdaniteľné časti základu dane z 19,2- násobku na 22,5-násobku životného minima malo a má pozitívny vplyv hlavne pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva SR.
Návrh zachovania tohto opatrenia aj v rokoch 2011 a 2012 vychádza z aktuálnej hospodárskej situácie v SR, ktorá je ešte stále ovplyvnená dôsledkami hospodárskej krízy. Aj napriek čiastočnej konsolidácii hospodárskych podmienok v SR respektíve vonkajšieho ekonomického prostredia, sú dôsledky hlavne pre najnižšie príjmové skupiny pretrvávajúce.
Zvýšenie príjmov tejto skupiny obyvateľstva SR aj pozitívny vplyv na rast spotreby domácností (rast HDP, zlepšenie podnikateľského prostredia) vzhľadom k tomu, že podstatná časť z úspory daňových príjmov u nízkopríjmového daňovníka je použitá na spotrebu t.j. na udržanie životnej úrovne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1 - § 52g odseky 1 a 2
Navrhuje sa ponechanie zníženia nezdaniteľnej časti základu dane platné za obdobie 2009,2010 až do roku 2012 t.j. o 22,5 násobok životného minima.
Upresnenie zdaňovacieho obdobia rokov 2011 a 2012, na ktoré sa ustanovenie § 52g odseku 1 vzťahuje.
K bodu 2 - § 52h
Nový bod upresňuje výpočet životného minima na roky 2011 a 2012.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť od 1. decembra 2010.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na štátny rozpočet (6,2% podielu štátu na základe poslaneckého návrhu zmeny zákona č.564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve bude rozdelených medzi obce, mestá a VÚC). Negatívny vplyv na mestá, obce a VÚC bude kompenzovaný prerozdelením 6,2%-tného podielu štátu medzi obce a mestá pomerom 75% a 25%.
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
2. Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľov hlavne na obyvateľov s nižšími príjmami.
3. Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava bude mať čiastočne pozitívny vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb vychádzajúc z predpokladu zvýšenia spotreby domácností.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Burian
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3.Problematika zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v primárnom práve:
- čl. 90 až 93 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení,
v sekundárnom práve:
-smernica Rady 69/335/EHS zo 17. júla 1969 o nepriamych daniach z tvorby a navyšovania základného imania v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ 9/ zv. 1),
-smernica Rady 90/434/EHS z 23. júla 1990 o spoločnom systéme zdaňovania pri zlúčeniach, rozdeleniach, prevodoch majetku a výmene akcií týkajúcich sa spoločností rôznych členských štátov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ 9/ zv. 1),
-smernica Rady 90/435/EHS z 23. júla 1990 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom v prípade materských spoločností a dcérskych spoločností v rozličných členských štátoch v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/48/ES z 3. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/49/ES z 3. júna 2003 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom na výplaty úrokov a licenčných poplatkov medzi združenými spoločnosťami rôznych členských štátov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ, 9/ zv. 1)
b)nie je upravená v práve Európskej únie.
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 28/95, A. Leur-Bloem v. Inspecteur der Belastingdienst/Ondernemingen Amsterdam 2, rok 1997, Zb.roz. ESD ( I-04161),
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 43/2000, Andersen og Jensen ApS v. Skatteministeriet, rok 2002, Zb.roz. ESD ( I- 00379),
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 283/94, Denkavit International BV, VITIC Amsterdam BV and Voormeer BV v. Bundesamt für Finanzen, rok 1996, Zb.roz. ESD ( I- 05063),
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 375/98, Ministério Público and Fazenda Pública v. Epson Europe BV, rok 2000, Zb.roz. ESD ( I- 04243),
-rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 2945/99, Athinaïki Zythopoiia AE v. Elliniko Dimosio, rok 2001, Zb.roz. ESD ( I- 06797).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Zo Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, najmä Aktu o podmienkach pristúpenia, nevyplývajú v predmetnej oblasti pre SR žiadne záväzky.
b)Podľa Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, najmä Aktu o podmienkach pristúpenia, nepožiadala SR o žiadne prechodné obdobia.
c)Lehota na prebratie smernice podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
d)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e)Smernica 2004/66/ES bola za MF SR úplne prebratá do zákona č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a do zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Smernica 2006/98/ES bola prebratá do zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
- bezpredmetné.