1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Ministerstvo financií SR predkladá do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Návrhom zákona sa preberá článok 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/ EHS a 83/349/EHS. Transpozičná lehota pre uvedený článok je určená do 1. januára 2011.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti a tabuľky zhody.
Návrh zákona nezakladá nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí ani vyšších územných celkov, nemá ekonomický, environmentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť a má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a zníženie administratívnej zaťaženosti podnikateľov.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Návrh zákona sa týka účtovných jednotiek, ktoré sú materskou účtovnou jednotkou a majú povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a súčasne majú dcérsku účtovnú jednotku, ktorá je čo do veľkosti a rozsahu nevýznamná. Presný počet dotknutých subjektov
2
nie je možné odhadnúť vzhľadom na to, že oslobodenie je dobrovoľné a subjekty ho nemusia využiť.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
V prípade, ak sa účtovná jednotka rozhodne nezostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len “KUZ”) bude to mať priamy finančný pozitívny vplyv, tj. nevzniknú jej náklady na zostavenie KUZ, jej uloženie a zverejňovanie. Výška usporených nákladov je závislá od voľby či si KUZ zostavovala účtovná jednotka sama alebo poverovala zostavením inú spoločnosť. Výška usporených nákladov je ďalej závislá od toho či ide o prepojenie slovenskej a zahraničnej spoločnosti alebo nie. Vzhľadom na to, že počet zostavovaných KUZ sa každý rok mení podľa stanovených veľkostných kritérií a ďalej vzhľadom na prebiehajúcu hospodársku krízu, kedy hodnotené kritériá mohli značne kolísať, nie je možné objemovo vyčísliť veľkosť usporených nákladov. Predpokladáme, že náklady na zostavenie KUZ mohli byť maximálne do 1% všetkých nákladov spoločnosti.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Predpokladaná úspora administratívnych nákladov je v zániku povinnosti predkladať a zverejňovať KUZ. Presný počet dotknutých subjektov, a teda ani výšku usporených nákladov, nie je možné odhadnúť vzhľadom na to že oslobodenie je dobrovoľné a subjekty ho nemusia využiť.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Žiadne
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Žiadne
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
3
A.5. Stanovisko gestorov
MHV SR súhlasí s predmetnou doložkou vybraných vplyvov na podnikateľské prostredie bez pripomienok.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
v primárnom práve:
čl. 4 ods. 2 písm. a) a čl. 50 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
v sekundárnom práve:
štvrtá smernica Rady 1978/660/EHS z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností vychádzajúcej z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 17/zv. 1),
siedma smernica Rady 1983/349/EHS z 13. júna 1983 o konsolidovaných účtovných závierkach, vychádzajúcej z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 17/zv. 1),
smernica Rady 1986/635/EHS z 8. decembra 1986 o ročnej účtovnej závierke a konsolidovaných účtoch bánk a iných finančných inštitúcií v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1),
smernica Rady 1991/674/EHS z 19. decembra 1991 o ročných účtovných závierkach a konsolidovaných účtovných závierkach poisťovní v platnom v znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1),
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/25/ES z 21. apríla 2004 o ponukách na prevzatie (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 17/zv. 2),
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (Ú. v. EÚ L 157, 9. 6. 2006),
smernica Komisie 2006/111/ES zo 16. novembra 2006 o transparentnosti finančných vzťahov členských štátov a verejných podnikov a o finančnej transparentnosti v niektorých podnikoch (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 318, 17. 11. 2006),
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES z 18. júna 2009, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS, pokiaľ ide o určité požiadavky na
4
zverejnenie pre stredné spoločnosti a povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (Ú. v. EÚ L 164, 26. 6. 2009),
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 z 19. júla 2002 o uplatňovaní medzinárodných účtovných noriem v platnom znení (Ú. v. ES L 243, 11.09.2002).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 306/1999, Banque internationale pour l'Afrique occidentale SA (BIAO) v. Finanzamt für Großunternehmen in Hamburg, rok 2003, Zb.roz. ESD (I-0001),
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 182/2000, Lutz GmbH a iní, rok 2002, Zb.roz. ESD (I-00547),
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 275/1997, DE + ES Bauunternehmung GmbH v. Finanzamt Bergheim, rok 1999, Zb.roz. ESD (I-05331),
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 272/1997, Európska komisia v. Spolková republika Nemecko, rok 1999, Zb.roz. ESD (I-02175),
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 96/2005, Komisia Európskych spoločenstiev v. Helénska republika, Ú. v. EÚ C 48, 25.0.2006, s. 10.
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C - 115/2005, Komisia Európskych spoločenstiev v. Luxemburské veľkovojvodstvo, Ú. v. C 36, 11.02.2006, s. 17.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES je stanovená do 1. januára 2011.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov ešte nie je stanovená.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica 2004/25/ES bola prebratá do zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov. Smernica 2006/43/ES bola prebratá do zákona č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov. Smernica 2006/111/ES bola prebratá do zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, do zákona č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, do opatrenia MF SR č. MF/11938/2004-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR z 13. novembra 2002 č. 20 359/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre banky, pobočky zahraničných bánk, Národnú banku Slovenska, Fond ochrany vkladov, obchodníkov s cennými papiermi, pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi, Garančný fond investícií, správcovské spoločnosti, pobočky zahraničných správcovských spoločností a podielové fondy v znení neskorších opatrení, do opatrenia MF SR zo 13. decembra 2007 č. MF/26120/2007-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR z 31. marca 2003 č.
5
4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov a do opatrenia MF SR zo 13. decembra 2007 č. MF/25864/2007-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR z 30. novembra 2005 č. MF/22930/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre zdravotné poisťovne a ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie MF SR zo 14. decembra 2005 č. MF/22933/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre zdravotné poisťovne a do opatrenia MF SR zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K bodom 1, 4 a 6
Vzhľadom na nadobudnutie platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, na základe ktorej sa právo Európskych spoločenstiev recipovalo do práva Európskej únie, sa vypúšťajú z celého textu zákona slová „Európskych spoločenstiev“.
K bodu 2
Podľa nového odseku 12 nemá povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu materská účtovná jednotka, ktorá len dcérsku účtovnú jednotku alebo len dcérske účtovné jednotky, ktoré nie významné jednotlivo a ani ako celok. Zostavením len individuálnej účtovnej závierky materskej spoločnosti nesmie byť významne ovplyvnený úsudok o finančnej situácii, nákladoch, výnosoch a výsledku hospodárenia za konsolidovaný celok. Ak sa nezostaví konsolidovaná účtovná závierka z dôvodu existencie len nevýznamných dcérskych účtovných jednotiek, nie je potrebné aplikovať oslobodenie od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky podľa odseku 10. Konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu nemusí zostaviť ani materská účtovná jednotka, na ktorú sa vzťahujú povinnosti ustanovené v odseku 11.
K bodu 3
Na základe doplnenia nového odseku v § 22 je potrebná úprava číslovania v odseku 17.
6
K bodu 5
Podľa prechodných ustanovení v § 39h sa nemusí prvýkrát zostaviť konsolidovaná účtovná závierka a konsolidovaná výročná správa pri posudzovaní povinnosti zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu, ktorá sa zostavuje k 31. decembru 2010 a neskôr.
K bodu 7
Doplňuje sa Zoznam preberaných právnych aktov Európskej únie o smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť tohto zákona od 31. decembra 2010.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 22. septembra 2010.
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš, v. r.
podpredseda vlády Slovenskej republiky a minister financií