Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov za cieľ jednak sprísniť podmienky na získanie zbrojného preukazu, a jednak obmedziť držanie a používanie samočinných zbraní a samonabíjacích palných zbraní, ktoré boli konštrukčne odvodené alebo upravené zo samočinných zbraní. Udalosť z 30. augusta 2010, pri ktorej prišlo bezprostredne o život osem ľudí a viacero bolo vážne zranených ukázala, že držanie samočinných zbraní, resp. zbraní, ktoré boli prerobené z týchto zbraní v prípade ich použitia na páchanie trestnej činnosti môže mať tragické následky. Takisto sa ukázalo, že spoliehanie sa na posúdenie zdravotnej spôsobilosti bez obligatórneho vyšetrenia psychológom je pri získavaní zbrojného preukazu, resp. jeho obnovovaní nedostatočné.
Predložený návrh zákona skracuje platnosť zbrojného preukazu z desať rokov na päť rokov a ustanovuje obligatórnu povinnosť žiadateľov o zbrojný preukaz podrobiť sa aj vyšetreniu klinickým psychológom. Takýto postup bude platiť aj pri vydaní nového zbrojného preukazu po zániku jeho platnosti. Doteraz potreba psychologického vyšetrenia žiadateľov o zbrojný preukaz závisela od posúdenia posudzujúceho lekára a obligatórna bola iba u mladistvých, ktorí žiadali vydanie zbrojného preukazu na športové účely.
Okrem uvedeného sa v návrhu ustanovujú ďalšie povinnosti držiteľov zbrojných preukazov a povinnosť streleckej organizácie oznamovať zánik členstva u osôb, ktorým vydali potvrdenie za účelom získania zbrojeného preukazu na športové účely. Za účelom zefektívnenia kontroly zbraní sa napríklad ustanovuje povinnosť držiteľa zbrojného preukazu umožniť policajnému útvaru vstup do obydlia. Návrhom zákona sa tiež upravuje osobitné uskladnenie zbraní, ktoré nadobudli držitelia zbrojného preukazu na športové účely do účinnosti navrhovanej novely, pričom sa doterajšie oprávnenia pri nakladaní s týmito zbraňami nemenia.
Návrh zákona obsahuje aj novelu zákona o správnych poplatkoch, v ktorom sa oslobodzujú od správneho poplatku žiadatelia o vydanie nového zbrojného preukazu, u ktorých dôjde k skráteniu doby platnosti už vydaného zbrojného preukazu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 532/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
2
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: 7.- 9. 9. 2010
A.2.Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3.Sociálne vplyvy
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4.Vplyvy na životné prostredie
X
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
*Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3.Poznámky
A.4.Alternatívne riešenia
A.5.Stanovisko gestorov
Gestori nemali pripomienky k zneniu doložky vybraných vplyvov.
3
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Podnikateľské subjekty zaoberajúce sa predajom zbraní a streliva konečnému spotrebiteľovi.
Ich počet je približne 100.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Nepredpokladá sa vplyv na rozsah nákladov a prínosov.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Nepredpokladá sa zvýšenie administratívnych nákladov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Výrazne sa obmedzí predaj zbraní, ktoré po účinnosti zákona nebudú môcť nadobúdať do vlastníctva ani na základe výnimky držitelia zbrojných preukazov a držitelia skupiny G zbrojnej licencie.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Nepredpokladajú sa spoločensko-ekonomické dôsledky navrhovanej právnej úpravy.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009) - smernica Rady 91/477/EHS zo dňa 18. júna 1991 o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 11) v platnom znení.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia,
Do 1. mája 2004. Lehota na prebratie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/51/ES zo dňa 21. mája 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (Ú. V. L 179, 8.7.2008) je do 28. júla 2010.
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
V súvislosti s prebratím smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/51/ES zo dňa 21. mája 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 91/477/EHS o kontrole získavania a vlastnenia zbraní (Ú. V. L 179, 8.7.2008) je lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády do 28. júla 2010.
c) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Žiadne konanie neprebieha.
5
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
nariadenie vlády č. 397/1999 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na strelné zbrane a strelivo v znení neskorších predpisov
vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 516/2003 Z. z. o technickom postupe pri znehodnocovaní, ničení a výrobe rezov strelnej zbrane a streliva a spôsobe ich označovania
stupeň prebratia úplné prebratie, týmto návrhom zákona využíva Slovenská republika možnosť podľa čl. 3 smernice Rady 91/477/EHS prijať vo svojich vnútroštátnych predpisoch prísnejšie ustanovenia, ako tie, ktoré stanovené v tejto smernici.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo legislatívneho zámeru
s právom Európskej únie:
a) úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Vzhľadom na výkladové problémy sa navrhuje do kategórie B uvedenej v § 5 ods. 1 písm. f) zaradiť iba zbrane, ktoré boli konštrukčne odvodené alebo upravené zo samočinných zbraní.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby pre samočinnú zbraň nebolo možné udeliť výnimku ministerstvom vnútra ani na zberateľské účely. Vychádza sa pritom zo skutočnosti, že tieto zbrane v prípade ich neoprávneného použitia, najmä použitia na páchanie trestnej činnosti môžu spôsobiť závažné, až tragické následky.
6
K bodu 3
Podľa platnej úpravy je obligatórne vyšetrenie klinickým psychológom v rámci posudzovania zdravotnej spôsobilosti iba u mladistvých žiadateľov zbrojného preukazu na športové účely. U ostatných žiadateľov je na posudzujúcom lekárovi, či si vyšetrenie klinickým psychológom vyžiada alebo nie. Navrhovaná zmena zavádza obligatórne vyšetrenie klinickým psychológom pre všetkých žiadateľov o vydanie zbrojného preukazu. Keďže zdravotná spôsobilosť sa nanovo posudzuje po zániku platnosti zbrojného preukazu a vydávaní nového zbrojného preukazu, vyšetrenie klinickým psychológom sa bude vyžadovať aj v tomto prípade.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 3.
K bodu 5
V súvislosti so zavedením obligatórneho vyšetrenia psychickej spôsobilosti sa obdobne ako je to pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti ustanovuje kto posudzuje psychickú spôsobilosť žiadateľa, ako aj postupy, keď sa počas platnosti zbrojného preukazu zistí zmena psychickej spôsobilosti jeho držiteľa.
K bodu 6
Navrhuje sa skrátiť platnosť zbrojných preukazov z desať na päť rokov, čoho dôsledkom bude to, že držiteľ zbrojného preukazu bude musieť každých päť rokov preukazovať zdravotnú spôsobilosť, psychickú spôsobilosť, bezúhonnosť a spoľahlivosť a dôvod naďalej držať alebo nosiť zbraň a strelivo. Okrem toho sa navrhuje predĺžiť platnosť zbrojného preukazu do rozhodnutia o žiadosti na vydanie nového zbrojného preukazu za podmienky, že táto žiadosť bola vydaná zákonom ustanovenej lehote. Pôjde o prípady, keď policajný útvar, napr. z dôvodu potreby dôslednejšieho posúdenia žiadosti nestihne o včas podanej žiadosti rozhodnúť do ukončenia platnosti zbrojného preukazu. Takáto právna úprava bude aj v prospech žiadateľa nového zbrojného preukazu, ktorému policajný útvar nevyhovie, ale v rámci odvolacieho konania alebo v jeho dôsledku bude žiadosti vyhovené.
K bodu 7 a 8
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodmi 1 a 2.
K bodu 9
Zamedzuje sa možnosť používať zbrane kategórie B uvedenej v § 5 ods. 1 písm. f).
K bodu 10
Neumožňuje sa nadobúdanie zbrane kategórie B uvedenej v § 5 ods. 1 písm. f) do vlastníctva. Vychádza sa pritom zo skutočnosti, že zneužitie takejto zbrane na páchanie trestnej činnosti môže mať tragické následky.
7
K bodu 11
Aj keď sa neumožňuje nadobúdanie vlastníctva zbraní kategórie B uvedených v § 5 ods. 1 písm. f) bude možné aj naďalej tieto zbrane využívať v rámci športovej streľby, a to prostredníctvom držiteľa skupiny E zbrojnej licencie.
K bodu 12
Zamedzuje sa možnosť nadobúdať zbraň kategórie B uvedenú v § 5 ods. 1 písm. f) na zberateľské účely.
K bodu 13
Ide o zmenu súvisiacu s bodom 3.
K bodu 14
Ustanovuje sa za účelom zefektívnenia kontroly ustanoviť povinnosť držiteľovi zbrojného preukazu umožniť vstup do obydlia. Pôjde o kontrolu uloženia zbrane. Okrem toho sa ustanovuje povinnosť odovzdať v určenej lehote neplatný zbrojný preukaz spolu s preukazom zbrane, pretože takáto povinnosť nie je doteraz explicitne ustanovená. Ďalej sa zakotvuje povinnosť dostaviť sa na výzvu policajného útvaru na vybavenie záležitostí týkajúcich sa úseku zbraní a streliva.
K bodu 15
Explicitne sa ustanovuje, že preprava zbrane bez súhlasu policajného útvaru je možná aj na účely znaleckého posúdenia alebo kontroly zbrane policajným útvarom.
K bodu 16
Držiteľom skupiny E zbrojného preukazu sa ustanovuje povinnosť skladovať zbrane kategórie B uvedené v § 5 ods. 1 písm. f) u držiteľa skupiny D alebo E zbrojnej licencie. Títo držitelia zbrojnej licencie môžu vydať túto zbraň držiteľovi skupiny E zbrojného preukazu iba na účely cvičnej alebo športovej streľby. Po ukončení tejto činnosti je držiteľ skupiny E zbrojného preukazu povinný bezodkladne, t.j. ihneď ako je to vzhľadom na ukončenie cvičnej alebo športovej streľby možné, vrátiť zbraň na uskladnenie držiteľovi zbrojnej licencie. Takéto opatrenie za cieľ zamedziť uskladňovaniu nebezpečných zbraní v domácnostiach a prostredníctvom záznamov v záznamovej knihe držiteľa zbrojnej licencie bude možné sledovať aj pohyb takýchto zbraní.
K bodu 17
Ustanovuje sa povinnosť streleckej organizácie, ktorá vydala potvrdenie o členstve osobe žiadajúcej o vydanie zbrojného preukazu na športové účely oznámiť stratu členstva tejto osoby policajnému útvaru. Ide o spätnú kontrolu, či dôvody na držbu zbrojného preukazu trvajú.
8
K bodu 18
Navrhované oprávnenie držiteľa skupiny E zbrojnej licencie korešponduje s povinnosťou držiteľ skupiny E zbrojného preukazu v novo navrhovanom § 28 ods. 5.
K bodu 19
Ustanovuje sa povinnosť policajnému útvaru vykonávať kontrolu uloženia zbrane u držiteľa zbrane kategórie A a držiteľov zbrojnej licencie. Vychádza sa z toho, že zbrane kategórie A sú zakázané zbrane, ktoré možno držať iba na základe výnimky, a u držiteľov zbrojných licencií sa vychádza z toho, že u nich sa skladuje väčšie množstvo zbraní.
K bodu 20
Ustanovenie nových povinností sa premieta aj do ustanovenia o sankciách za porušenie tohto zákona.
K bodu 21
Skracuje sa platnosť doterajších zbrojných preukazov. Zbrojné preukazy vydané do 31. decembra 2010 platia do 31. decembra 2015, ak doba ich platnosti neuplynie skôr.
Ďalej sa ustanovuje povinnosť držiteľovi zbrojného preukazu na športové účely, ktorý drží zbraň, ktorá je konštrukčne odvodená alebo upravená zo samočinnej zbrane zabezpečiť do 30. júna 2011 uskladnenie tejto zbrane u držiteľa skupiny D alebo E zbrojnej licencie.
V súvislosti s absolútnym zákazom nadobúdania samočinných zbraní, ani na základe výnimky, sa umožňuje, aby mohli držitelia zbrojného preukazu na zberateľské účely alebo zbrojnej licencie na prevádzkovanie múzejnej a zberateľskej činnosti takéto zbrane, ktoré nadobudli do 31. decembra 2010, držať aj naďalej. To isté platí vo vzťahu k držiteľom zbrojného preukazu na zberateľské účely vo vzťahu k zbraniam kategórie B uvedených v § 5 ods. 1 písm. f).
K čl. II
V novele zákona o správnych poplatkoch sa oslobodzujú od správneho poplatku za vydanie nového zbrojného preukazu osoby, u ktorých dôjde k skráteniu doby platnosti už vydaného zbrojného preukazu.
9
K čl. III
Ustanovuje sa nadobudnutie účinnosti zákona dňom 1. januára 2011.
V Bratislave 22. septembra 2010
Iveta Radičová v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Daniel Lipšic v. r.
minister vnútra
Slovenskej republiky