35
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava, ktorá za cieľ zosúladenie s ďalšími ustanoveniami zákona, najmä s § 11b návrhu zákona.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava. Vzhľadom na rozsah pojmu „azylant“, upravuje sa citácia poznámky pod čiarou k odkazu 4.
K bodu 3
V súvislosti so zavedením nového pojmu „zárobková činnosť“, novej klasifikácie „zamestnanec“, ako aj s definíciou osobného rozsahu verejného zdravotného poistenia do zdravotnej poisťovne v Slovenskej republike by sa museli prihlásiť (oznamovacie povinnosti) a platiť si preddavky aj osoby (napríklad USA, Austrália, Rusko a pod.), ktoré „štatutármi“ a prichádzajú na územie Slovenskej republiky iba za účelom zasadnutí orgánov, v Slovenskej republiky sa nezdržiavajú a zdravotnú starostlivosť nečerpajú.
K bodu 4
Prax ukázala, že je potrebné taxatívne vymedziť, že pri každom nepodaní prihlášky (toho istého poistenca) sa má hradiť prvá poskytnutá neodkladná starostlivosť.
K bodu 5
Podľa nariadení EP a Rady 883/2004 a 987/2009 preukazuje poistenec svoj nárok na vecné dávky nárokovým dokladom. V Slovenskej republike nie je poistenec povinný registrovať sa s Európskym preukazom zdravotného poistenia alebo Náhradným certifikátom k EPZP pred poskytnutím zdravotnej starostlivosti v niektorej zdravotnej poisťovni, ale ide priamo k poskytovateľovi, kde sa preukáže nárokovým dokladom. Poskytovateľ môže po poskytnutí zdravotnej starostlivosti fakturovať náklady zdravotnej starostlivosti v mieste pobytu a podkladom pre uplatnenie si pohľadávky je kópia Európskeho preukazu zdravotného poistenia alebo Náhradného certifikátu k EPZP. Ak by sa len opisovali údaje do tlačiva, môže dôjsť k chybe, na ktorú zdravotná poisťovňa nepríde a faktúru zaplatí. Tieto náklady si potom uplatňuje voči príslušnej inštitúcii. Dochádza k situáciám, že príslušná inštitúcia odmieta uhradiť náklady (nesprávne údaje, platnosť dokladu nepokrýva obdobie poskytnutia vecných dávok) a požaduje kópiu dokladu. Ak ho zdravotná poisťovňa nebude mať, náklady príslušná inštitúcia neuhradí a slovenská zdravotná poisťovňa bude musieť žiadať vrátenie zaplatených finančných prostriedkov od poskytovateľa.
K bodu 6
Zavádza sa nový pojem „zárobková činnosť“, podľa ktorej sa za zárobkovú činnosť považuje činnosť vyplývajúca z právnych vzťahov, ktoré po prvé odôvodňujú vznik nároku na plnenie zdaňované podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) a po druhé odôvodňujú dosahovanie príjmu zdaňovaného ako príjem z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti podľa § 6 zákona o dani z príjmov. Do zárobkovej činnosti patrí aj príjem zdaňovaný podľa § 7 a 8 zákona o dani z príjmov a dividendy podľa § 3 ods. 2 zákona o dani z príjmov.
K bodu 7
Návrh zákona definuje po novom platiteľov verejného zdravotného poistenia. V porovnaní so súčasnou právnou úpravou v záujme zjednodušenia sa upúšťa od taxatívneho uvedenia
36
fyzických osôb, ktoré patria do okruhu zamestnancov a samostatne zárobkov činných osôb. Navrhuje sa, aby fyzické osoby, ktoré povinné odvádzať daň z príjmu podľa § 5 a 6 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), boli z tej zárobkovej činnosti, z ktorej majú príjem, ktorý je zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti alebo príjem zo samostatne zárobkovej činnosti, boli verejne zdravotne poistení a boli povinní platiť poistné na verejné zdravotné poistenie.
K bodom 8 a 9
Legislatívno-technická úprava § 12, ktorá reflektuje na úpravy § 13 a odstraňuje sa odkaz 40.
K bodu 10
Vzhľadom na rozšírenie vymeriavacieho základu o dividendy sa platitelia sa sadzby poistného rozširujú o novú kategóriu - právnickú osobu, ktorá vypláca dividendy 14% z vymeriavacieho základu.
K bodu 11
Vzhľadom na v praxi pretrvávajúce interpretačné problémy s definíciou osoby so zdravotným postihnutím sa zaviedla jednoznačná definícia tejto osoby.
K bodu 12
Na účely verejného zdravotného poistenia sa zjednocuje s daňovým zákonom a sociálnymi zákonmi vo vymeriavacích základoch (príjem definovaný podľa § 5 a 6 zákona o dani z príjmov. Vymeriavacím základom na platenie odvodov u zamestnanca sa stane jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti, teda aj napr. odchodné, odstupné, suma zdaňovaná v súvislosti s používaním motorového vozidla zamestnávateľa, časť zamestnaneckej opcie poskytnutej zamestnancovi a pod. Vymeriavací základu pre samostatne zárobkovo činnú osobu ostáva v pôvodnom znení. Zavádza sa rovnaký minimálny základ pre samostatne zárobkovo činné osoby a tzv. dobrovoľne nezamestnaných osôb; minimálna platba preddavkov na poistné dobrovoľne nezamestnaných osôb bude 14% zo 44,2% z priemernej mesačnej mzdy. Maximálny vymeriavací základ ostáva na 3-násobok priemernej mesačnej mzdy. Stanovuje sa vymeriavací základ pre osoby, ktoré majú príjem podľa § 7 a 8 zákona o dani z príjmov ako aj vymeriavací základ pre osoby, ktoré vyplácajú dividendy.
K bodu 13
Precizuje sa vznik povinnosti platiť poistné na verejné zdravotné poistenie.
K bodu 14
V nadväznosti na zmeny vymeriavacieho základu sa spresňuje výška preddavkov platiteľov poistného na verejné zdravotné poistenie.
K bodu 15
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 16
V nadväznosti na zmeny vymeriavacieho základu sa stanovuje minimálna a maximálna výška preddavkov platiteľov poistného na verejné zdravotné poistenie.
K bodu 17
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny v § 11 ods. 7.
37
K bodu 18
Návrh zákona rieši ako platiť preddavky na verejné zdravotné poistenia v prípade, kedy samostatne zárobkovo činná osoba
1.pozastavila prevádzkovanie živnosť a následne v tom istom roku ju obnovila,
2.nemusela podať ročné zúčtovanie zdravotného poistenia.
Taktiež návrh rieši situáciu, kedy osoba nie je povinná podať daňové priznanie podľa zákona o dani z príjmov.
K bodu 19
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zavedenie nového platiteľa právnickú osobu, ktorá vypláca dividendy.
K bodu 20
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na skúsenosti z praxe pri vymáhaní nedoplatkov na zdravotné poistenie.
K bodu 21
Legislatívno-technická úprava. Spresnenie.
K bodu 22
Návrh ustanovuje, že povinnosť vykonať ročné zúčtovanie poistného za predchádzajúci kalendárny rok sa nevzťahuje na poistenca,
- ktorý počas predchádzajúceho kalendárneho roka bol len samostatne zárobkovo činnou osobou a jeho vymeriavací základ podľa § 13 ods. 3 nepresiahol úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 11 a 12,
- ktorému nevznikla povinnosť podať za rozhodujúce obdobie daňové priznanie, okrem poistenca, ktorý mal príjem podľa § 10b ods. 1 písm. e) vyšší ako minimálny základ podľa § 13 ods. 10.
K bodom 23 až 27
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v návrhu zákona.
K bodu 28
Ustanovenie umožňuje, aby zdravotná poisťovňa bola oprávnená namiesto poistenca alebo zamestnávateľa, ktorý vykonáva ročné zúčtovanie poistného za poistenca oznámiť ostatným platiteľom poistného za poistenca výsledok ročného zúčtovania (výšku ich preplatku alebo nedoplatku). V praxi sa bežne stáva, že povinnosť stanovená v tomto ustanovení nie je splnená, či zo strany poistenca alebo zamestnávateľa. V takom prípade je aj u ostatných platiteľov poistného za poistenca nesprávny výsledok ročného zúčtovania. Zdravotná poisťovňa obvykle disponuje touto informáciou a preto uvedené doplnenie prispeje k odstráneniu nesprávne vykonaných ročných zúčtovaní.
K bodu 29
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 30
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v návrhu zákona.
38
K bodu 31
Stanovujú sa lehoty pri ročnom zúčtovaní poistného z poistencami štátu. Pri návrhu vychádzame z aplikačnej praxe a problémov, ktoré spôsobuje skutočnosť, že v prípade vykonávania ročného zúčtovania so štátom nie je stanovená lehota splatnosti, dokedy je povinnosť uhradiť prípadný nedoplatok (preplatok) z ročného zúčtovania obdobne, ako je takáto lehota stanovená pre ostatné skupiny platiteľov poistného.
K bodu 32
Dopĺňajú sa oznamovacie povinnosti.
K bodom 33 až 37
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v návrhu zákona.
K bodu 38
Ustanovujú sa povinnosti pri vykazovaní. Ustanovuje sa povinnosť osobe so zdravotným postihnutím preukázať sa zdravotnej poisťovni.
K bodu 39 až 42
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v návrhu zákona.
K bodu 43
Ustanovuje sa povinnosť oznámiť vznik platiteľa.
K bodom 44 až 51
Ide o spresňujúce ustanovenia k prerozdeľovaniu poistného.
K bodom 52 až 56
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zmeny v návrhu zákona.
K bodu 57
Ustanovujú sa prechodné ustanovenia.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť návrhu zákona.
Bratislava, 22. septembra 2010
Iveta Radičová, v.r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Ivan Uhliarik, v.r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky