17
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: od 12. augusta 2010 do 13. augusta 2010
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
X
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy - celkový vplyv na rozpočet verejnej správy bude
pozitívny, keďže príjmy z rozširovania základní pre výpočet odvodu na zdravotné poistenie sú vyššie.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie celkový vplyv na podnikateľské prostredie bude
mierne negatívny z dôvodu zvýšenia odvodového zaťaženia, v zdravotnom poistení ide o odstránenie nesystémových výnimiek a úľav. Pri rozširovaní okruhu príjmov, ktoré budú zaťažené odvodmi ide o zrovnoprávnenie s daňovým zákonom. Z hľadiska administratívnych nákladov dochádza k zvýšeniu oznamovacích povinnosti voči zdravotným poisťovniam pri selektívnych druhoch príjmov, avšak nie je to nad úroveň bežného zamestnanca. Navyše ide o opatrenia, ktoré budú viesť k podstatnému zníženiu administratívnych nákladov v súvislosti so zjednotením výberu daní a odvodov na jedno miesto.
3.Sociálne vplyvy celkový vplyv na hospodárenie obyvateľstva je negatívny, pričom
veľkosť vplyvu závisí od počtu opatrení, ktoré sa danej domácnosti dotýkajú.
A.4. Alternatívne riešenia
Vzhľadom na charakter zmien nebolo možné uvažovať s alternatívnymi riešeniami.
Keďže cieľom navrhovaných opatrení bolo znížiť priestor pre legálne znižovanie odvodového zaťaženia a tým zvýšiť príjmy do rozpočtu zdravotných poisťovní na úhradu zdravotnej starostlivosti, nebolo možné uvažovať s alternatívnymi riešeniami.
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej
republiky súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky neuplatňuje žiadne pripomienky.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky má nasledovné
pripomienky:
18
K predkladacej správe: Odporúčame upraviť 4. odsek vynechaním formulácie Návrh nebude mať priamy finančný, ekonomický a environmentálny dopad, ani vplyv na zamestnanosť. “ keďže materiál predpokladá vplyvy.
K doložke vybraných vplyvov:
V tabuľke A.2 v časti 3. nesprávne uvedené pozitívne vplyvy predkladaného návrhu, keďže materiál predpokladá negatívne vplyvy na hospodárenie obyvateľstva a zamestnanosť. Taktiež je nesprávne uvedený pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí, keďže materiál nebude mať vplyv na túto oblasť.
V poznámkach v časti A.3 uvedené vplyvy nad rámec predkladaného návrhu zákona (napr. vplyv v oblastí daní a sociálneho poistenia), od ktorého sa odvíja analýza všetkých posudzovaných vplyvov v ďalšom texte. V bode 3. Žiadame vypustiť poslednú vetu, keďže sa netýka zmien predloženého návrhu.
K analýze sociálnych vplyvov:
Odporúčame preformulovať bod 4.1. Nesúhlasíme, že negatívny vplyv bude mať iba na osoby platiace poistné na verejné zdravotné poistenie, keďže najväčšia predpokladaná ovplyvnená skupina „dohodárov“ v súčasnosti nespadá do tejto kategórie. Zároveň odporúčame uviesť vplyv na predmetnú otázku uvedenú v tomto bode s bližšou špecifikáciou skupín domácností. Nazdávame sa, že návrh zákona sa dotkne významne nízkopríjmových domácností, ktoré si zvyšovali príjmy prostredníctvom dohôd, prípadne sezónnymi prácami.
V časti kvantifikácia chýbajú údaje o počte dotknutých osôb za jednotlivé typy obyvateľstva (SZČO, dohodári, osoby s príjmom zo závislej činnosti). V kvantifikácii pod tabuľkou pravdepodobne uvádzané vplyvy nad rámec predkladaného návrhu (napr. tabuľka s uvedeným vplyvom zavedenia odvodovej povinnosti na príjmy z dohôd). Nie je zrejmý konkrétny vplyv samotného návrhu. Takisto nie je zrejmý rozdiel medzi celkovými nákladmi práce a hrubým ročným príjmom bez zmeny k spomínaným tabuľkám.
Časť 4.3 sa netýka predkladaného návrhu. Návrh nemá vplyv na rovnosť príležitostí.
V časti 4.4 žiadame nahradiť slovo „daňového“ na „odvodového“ zaťaženia, ktorého sa navrhovaná zmena týka. Nazdávame sa, že navrhované opatrenia môžu ohroziť aj atraktivitu SZČO, keďže návrh zvyšuje aj odvodové zaťaženie týchto skupín.
Stanovisko Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky - Pripomienky boli zapracované.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky má nasledovné pripomienky:
V Doložke vybraných vplyvov v časti 2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu v tabuľke č. 1 žiadame doplniť vplyv zvýšených zdrojov zdravotných poisťovní na ich výdavky.
Z dôvodu, že sa rozširuje okruh vymeriavacieho základu o nové plnenia (dohody o mimopracovnej činnosti, odstupné, odchodné,...), ovplyvní to aj výšku vymeriavacieho základu zamestnávateľa, pričom tento vplyv nie je kvantifikovaný a zohľadnený v tabuľke č. 1. Upozorňujeme, že v tom prípade, kedy zamestnávateľom je verejný sektor, dôjde k zvýšeniu výdavkov kategórie 620 – poistné.
V doložke žiadame v súlade s § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy uviesť návrh na riešenie úbytku príjmov územnej samosprávy (v členení na obce a vyššie územné celky z titulu predložených zmien.
Stanovisko Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky - Pripomienky boli zapracované.
19
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Rozpočet verejnej správy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
51 766
79 541
84 865
91 819
Štátny rozpočet (VPS)
0
-4 077
-698
-1 036
-1 182
Obce
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
VÚC
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
57 381
85 719
91 822
99 678
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-4 077
-698
-1 036
-1 182
- vplyv na územnú samosprávu
0
-1 538
-5 480
-5 921
-6 677
Výdavky verejnej správy celkom
0
Štátny rozpočet (MZ)
0
Obce
VÚC
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
z toho:
- vplyv na ŠR
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
Rozpočet verejnej správy (v % HDP)
2010
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
Štátny rozpočet (VPS)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Obce
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
VÚC
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Sociálna poisťovňa
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Zdravotné poisťovne
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
z toho:
- vplyv na ŠR
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
20
- vplyv na územnú samosprávu
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Výdavky verejnej správy celkom
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Štátny rozpočet (MPSVaR)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Obce
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
VÚC
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Sociálna poisťovňa
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Zdravotné poisťovne
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
z toho:
- vplyv na ŠR
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
- vplyv na územnú samosprávu
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Príjmy verejnej správy celkom
0
53 056
79 696
85 294
92 301
Štátny rozpočet (VPS)
0
-102
-356
-390
-441
Obce
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
VÚC
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
54 696
85 532
91 605
99 419
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-102
-356
-390
-441
- vplyv na územnú samosprávu
0
-1 538
-5 480
-5 921
-6 677
Výdavky verejnej správy celkom
0
Štátny rozpočet (MZ)
0
Obce
VÚC
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
z toho:
- vplyv na ŠR
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
0
21
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
Financovanie (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
- 53 056
- 79 696
- 85 294
- 92 301
z toho vplyv na ŠR
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
- 53 056
- 79 696
- 85 294
- 92 301
* úspora má znamienko (-)
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
Financovanie (v % HDP)
2010
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
z toho vplyv na ŠR
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
* úspora má znamienko (-)
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Financovanie (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
- 53 056
- 79 696
- 85 294
- 92 301
z toho vplyv na ŠR
0
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
- 53 056
- 79 696
- 85 294
- 92 301
* úspora má znamienko (-)
22
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšenie výdavkov obcí a vyšších územných celkov sa vykryje z dane z príjmov fyzických osôb.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
I. Navrhované zmeny v oblasti okruhu poistencov
a) zamestnanec
-okruh zamestnancov sa rozšíri na všetky fyzické osoby, ktorých príjem je zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti (podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z.), nebude tam patriť príjem z dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru,
b) zamestnávateľ
-okruh zamestnávateľov na účely zdravotného poistenia sa rozšíril o osoby vyplácajúce príjmy zamestnancom uvedeným v bode a) a je prispôsobený požiadavkám európskeho práva a medzinárodným zmluvám,
c) samostatne zárobkovo činná osoba
-okruh samostatne zárobkovo činných osôb sa rozširuje podľa definície § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. aj o osoby, ktoré majú príjem z prenájmu, naopak nebude tam patriť príjem osobných asistentov,
d) osoba dobrovoľne nezamestnaná
- okruh osôb sa nemení, vždy pôjde o osobu, ktorá nie je zamestnancom, samostatne zárobkovo činná osoba a nie je poistenec štátu,
e) osoba, ktorej sa vypláca dividenda
- zavádza sa nový platiteľ, ktorý vypláca dividendy poistencom Slovenskej republiky podľa § 3 ods. 2 zákona o dani z príjmov,
f) osoby, ktoré príjem z kapitálového majetku a príležitostné príjmy
- ide príjem z § 7 a 8 zákona o dani z príjmov, okrem príjmu zrážaného zrážkovou daňou.
II. Navrhované zmeny v oblasti vymeriavacieho základu
-zjednotenie s daňovým zákonom a sociálnymi zákonmi vo vymeriavacích základoch, vymeriavacím základom na platenie odvodov u zamestnanca sa stane jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti teda aj napr.
-odstupné a odchodné, plnenia poskytnuté po skončení pracovného pomeru, odmeny pri jubilejnom výročí;
-náhrada za pracovnú pohotovosť, náhrada za služobnú pohotovosť, náhrada za pohotovosť, príplatok za pohotovosť;
-príspevok zo sociálneho fondu;
-príjem zamestnanca v súvislosti s používaním motorového vozidla na služobné a súkromné účely;
-príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré platí zamestnávateľ za zamestnanca;
-iné nepeňažné benefity zamestnanca;
naopak, ak niečo v daňovom zákone nebude zdaňované alebo bude oslobodené od dane, nebude sa z toho platiť poistné na zdravotné poistenie, okrem príjmu z dividend,
23
-vymeriavací základ samostatne zárobkovo činných osôb ostáva bez zmeny, bude sa počítať tak ako doteraz ako podiel čiastkového základu dane podľa § 6 zákona o dani z príjmov nezníženého o zdravotné poistenie a koeficientu 2,14,
-zavedenie rovnakého minimálneho základu pre samostatne zárobkovo činné osoby a tzv. dobrovoľne nezamestnaných osôb; minimálna platba preddavkov na poistné dobrovoľne nezamestnaných osôb bude 14% zo 44,2% z priemernej mesačnej mzdy,
-maximálny vymeriavací základ ostáva na 3-násobku priemernej mesačnej mzdy z pred dvoch rokov.
III. Navrhované zmeny v oblasti ročného zúčtovania poistného
Oproti súčasnému stavu sa pridávajú kategórie poistencov, ktorí nie povinní vykonávať ročné zúčtovanie poisteného. Povinnosť vykonať ročné zúčtovanie poistného oproti terajšiemu stavu sa nebude vzťahovať na poistenca,
a) ktorý počas predchádzajúceho kalendárneho roka bol len samostatne zárobkovo činnou osobou a jeho vymeriavací základ podľa § 13 ods. 3 nepresiahol úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 11 a 12; z toho vyplýva, že ak živnostníkov čiastkový základ dane (príjmy mínus výdavky) bude suma nižšia ako (12 x (44,2% zo sumy 744,50 priemerná mesačná mzda za rok 2009)) = 3948,72, nie je povinný robiť ročné zúčtovanie poistného, pretože už v priebehu roka zaplatil minimálne preddavky.
b) ktorému nevznikla povinnosť podať za rozhodujúce obdobie daňové priznanie okrem osôb, ktoré majú príjem z dividend.
Všetky vyššie uvedené opatrenia budú implementované platiteľmi poistného na zdravotné poistenie podľa § 11 zákona č. 580/2004 Z. z. a zdravotné poisťovne.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované legislatívne zmeny v oblasti verejného zdravotného poistenia si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní najmä z dôvodov rozšírenia osobného rozsahu zamestnancov, zamestnávateľov, samostatne zárobkovo činných osôb a ich vymeriavacích základov. S uvedeným zmenami súvisí aj mierne zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúca z evidencie vyššieho počtu krátkodobých poistných vzťahov. Legislatívne zmeny zákona o zdravotnom poistení, ktorými sa rušia výnimky z neplatenia verejného zdravotného poistenia, môžu mať vplyv na počet podaných ročných zúčtovaní zdravotného poistenia, na jednej strane sa síce rozširuje okruh osôb, ktoré nie povinné podať ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, na druhej strane sa zvýši počet súbehov, napr. zamestnanie a samostatná zárobková činnosť a tým aj povinnosť vykonať ročné zúčtovanie poistného.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá pozitívny vplyv na úrovni 51 mil. EUR v roku 2011 s následným rastom na úroveň 79 mil. EUR v roku 2012. Medziročný nárast je spôsobený premietnutím niektorých opatrení až do výnosu v roku 2012, napriek tomu, že sú účinné už od 1.1.2011.
Kvantifikácia príjmov
24
Keďže návrh opatrení rozširuje základne pre výpočet odvodov, mierne zvyšuje odvodové zaťaženie dotknutých skupín, či zamestnancov a ich zamestnávateľov alebo samozamestnaných, pri kvantifikácii bolo nutné zohľadniť aj potenciálnu zmenu správania vo väzbe na navrhované opatrenia. Z uvedených dôvodov bolo pri kvantifikácii všetkých opatrení použité nasledujúce predpoklady:
Dôležitým predpokladom v prípade rozšírenia základu pre výpočet odvodov je fakt, že dodatočné odvodové bremeno uvalené na uvedené druhy príjmov bude celé znášať zamestnanec. Očakáva sa, že zamestnávatelia nezmenia objem nákladov práce, čo znamená, že v prípade potreby upravia výšku vyplatených hrubých miezd (vrátane odmien) na úrovni spoločnosti. Dotknúť sa to môže najmä výšky vyplatených odmien, ktoré najflexibilnejšou zložkou príjmov. Znamená to, že z pohľadu zamestnávateľa zostanú náklady práce nezmenené a predpokladá sa pokles, resp. pomalší nárast miezd u zamestnancov v porovnaní s nezmeneným stavom. V krátkodobom horizonte sa zvýšenie daňovo-odvodového zaťaženia môže dočasne rozložiť medzi zamestnávateľa a zamestnanca v inom pomere (najmä v sektoroch kde flexibilné zložky miezd predstavujú malý pomer na celkových nákladoch práce).
Rozširovanie základov pre výpočet odvodov za cieľ znížiť obchádzanie povinností platiť odvody do systému zdravotného poistenia. Schválením všetkých opatrení sa možnosť legálnym spôsobom obchádzať tieto povinnosti výrazne znížila. Napriek tomu nie je možné zamedziť niektorým jednotlivcom využiť ďalšie legislatívne možnosti s cieľom vyhnúť sa plateniu odvodov. Z uvedeného dôvodu kvantifikácia predpokladá, že niektorí jednotlivci, v závislosti od predpokladaného poklesu čistých príjmov, sa plateniu odvodov vyhnú.
A.Rozšírenie základu pre výpočet zdravotných odvodov v tomto prípade neexistujú
štandardizované výstupy, na základe ktorých by bolo možné identifikovať okruh nových poistencov, resp. ich vymeriavacích základov. Z uvedených dôvodov sa pri kvantifikácii vychádzalo z viacerých zdrojov údajov:
a)Zahrnutie ostatných príjmov do vymeriavacích základov pre odvody väčšina zvyšných opatrení bola kvantifikovaná na základe údajov z publikácie „Úplné náklady práce za rok 2008“, v ktorej boli uvedené priemerné náklady na jedného zamestnanca podľa konkrétnych položiek (odstupné, odchodné, použitie motorového vozidla a pod.)
b)Ostatné príjmy a rozšírenie okruhu poistencov (konatelia, likvidátori, členovia štatutárnych orgánov, členovia pozemkového spoločenstva a pod.) kvantifikácia vychádzal z doplnkových informácií získaných z registrov alebo združení, pričom pri výpočte bolo použitých viacero expertných odhadov.
Kvantifikácia výdavkov
Vzhľadom na to, že sa nerealizujú všetky navrhované opatrenia, administrácia čiastkových úkonov nebude mať vplyv na informačné systémy zdravotných poisťovní. Vyššie príjmy budú použité na financovanie zdravotnej starostlivosti. Rozšírenie vymeriavacích základov pre platenie zdravotného poistenia bude mať vplyv na nárast výdavkov na poistné platené zamestnávateľom, čo v prípade zamestnancov vo verejnej správe bude mať vplyv na nárast výdavkov rozpočtu verejnej správy (kategória rozpočtovej klasifikácie 620). V prípade štátneho rozpočtu budú zvýšené nároky na rozpočet vykryté v rámci výdavkových limitov kapitol na príslušný rok.
25
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Príjmy z odvodov zdravotné poistenie pozitívny vplyv vyplýva z rozšírenia vymeriavacích základov a rozšírenia okruhu platiteľov.
Navrhované opatrenia nemajú vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe.
Vplyv na štátny rozpočet (ESA95)
Štátny rozpočet (VPS) -
príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-4 077
-698
-1 036
-1 182
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-4 077
-698
-1 036
-1 182
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-4 077
-698
-1 036
-1 182
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
0
0
0
0
113
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
0
0
0
0
0
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
131
Daň z pridanej hodnoty
0
0
0
0
0
132
Spotrebné dane
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
Vplyv na rozpočet obcí (ESA95)
Rozpočet obcí - príjmy (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
Vplyv na rozpočet VÚC (ESA95)
Rozpočet VÚC - príjmy (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (ESA95)
26
Rozpočet Sociálnej poisťovne
- príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
0
0
0
0
150
Poistné
0
0
0
0
0
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
0
0
0
0
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
Vplyv na rozpočet zdravotných poisťovní (ESA95)
Rozpočet zdravotných
poisťovní - príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
57 381
85 719
91 822
99 678
150
Poistné
0
57 381
85 719
91 822
99 678
154
Zdravotné poistenie
0
57 381
85 719
91 822
99 678
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
Rozpočet verejnej správy -
príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
51 766
79 541
84 865
91 819
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-5 615
-6 178
-6 957
-7 859
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-5 615
-6 178
-6 957
-7 859
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
0
0
0
0
113
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
0
0
0
0
0
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
131
Daň z pridanej hodnoty
0
0
0
0
0
132
Spotrebné dane
0
0
0
0
0
133
Dane za špecifické služby
0
0
0
0
0
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
0
0
0
0
0
139
Iné dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
150
Poistné
0
57 381
85 719
91 822
99 678
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
0
0
0
0
154
Zdravotné poistenie
0
57 381
85 719
91 822
99 678
160
Sankcie uložené v daňovom konaní a ...
0
0
0
0
0
27
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
0
0
0
0
0
190
Iné dane
Vplyv na štátny rozpočet (cash)
Štátny rozpočet (VPS) - príjmy
(v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-102
-356
-390
-441
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-102
-356
-390
-441
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-102
-356
-390
-441
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
0
0
0
0
113
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
0
0
0
0
0
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
131
Daň z pridanej hodnoty
0
0
0
0
0
132
Spotrebné dane
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
Vplyv na rozpočet obcí (cash)
Rozpočet obcí - príjmy (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-1 152
-4 106
-4 437
-5 004
Vplyv na rozpočet VÚC (cash)
Rozpočet VÚC - príjmy (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-386
-1 374
-1 484
-1 673
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
28
100
Daňové príjmy
0
0
0
0
0
150
Poistné
0
0
0
0
0
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
0
0
0
0
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
Vplyv na rozpočet zdravotných poisťovní (cash)
Rozpočet zdravotných
poisťovní - príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
54 696
85 532
91 605
99 419
150
Poistné
0
54 696
85 532
91 605
99 419
154
Zdravotné poistenie
0
54 696
85 532
91 605
99 419
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy -
príjmy (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
100
Daňové príjmy
0
53 056
79 696
85 294
92 301
110
Dane z príjmov a kapitálového majetku
0
-1 640
-5 836
-6 311
-7 118
111
Daň z príjmov fyzickej osoby
0
-1 640
-5 836
-6 311
-7 118
112
Daň z príjmov právnickej osoby
0
0
0
0
0
113
Daň z príjmov vyberaná zrážkou
0
0
0
0
0
130
Dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
131
Daň z pridanej hodnoty
0
0
0
0
0
132
Spotrebné dane
0
0
0
0
0
133
Dane za špecifické služby
0
0
0
0
0
134
Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti
0
0
0
0
0
139
Iné dane za tovary a služby
0
0
0
0
0
150
Poistné
0
54 696
85 532
91 605
99 419
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
0
0
0
0
154
Zdravotné poistenie
0
54 696
85 532
91 605
99 419
160
Sankcie uložené v daňovom konaní a ...
0
0
0
0
0
170
Sankcie súvisiace so zdravotným poistením a sociálnym poistením
0
0
0
0
0
190
Iné dane
Vplyv na štátny rozpočet (ESA95)
29
Štátny rozpočet (MZ) -
výdavky (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
640
Bežné transfery
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (ESA95)
Rozpočet zdravotných
poisťovní - výdavky (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
0
0
0
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (ESA95)
Rozpočet verejnej správy -
výdavky (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
640
Bežné transfery
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
Vplyv na štátny rozpočet (cash)
Štátny rozpočet (MZ) -
výdavky (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
640
Bežné transfery
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
30
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash)
Rozpočet zdravotných
poisťovní - výdavky (v tis.
eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
0
0
0
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Rozpočet verejnej správy -
výdavky (v tis. eur)
2010
2011
2012
2013
2014
Poznámka
600
Bežné výdavky
0
640
Bežné transfery
0
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Zdravotné poistenie:
-Samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré sú zároveň poistencami štátu; počet cca 16 000
-Právnické osoby, ktoré vyplácajú dividendy; počet nie je možné určiť
-Zamestnávatelia vyplácajúci odchodné, odstupné, príspevky zo sociálneho fondu atď.; minimálne 70
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Zdravotné odvody
Malo by dôjsť k miernemu rastu odvodového zaťaženia subjektov uvedených v bode 3.1. z dôvodu priblíženia sa osobného rozsahu a vymeriavacieho základu na zdravotné poistenie so zákonom o dani z príjmov
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Dotknutým subjektom by nemali vzniknúť dodatočné administratívne náklady.
Dotknutým subjektom v zanedbateľnej miere vzrastú administratívne náklady spojené s oznamovacími povinnosťami voči Sociálnej poisťovni a zdravotným poisťovniam a úpravou mzdového informačného systému. Tieto náklady však neprevyšujú súčasné administratívne náklady na bežného zamestnanca
31
a nepredstavujú nový typ úkonov.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Zosúladenie právnych predpisov v oblasti dani z príjmov, sociálneho a zdravotného poistenia znižuje priestor na získanie výhod z dôvodu legálneho obchádzania odvodových povinností.
Nepredpokladá sa, žeby prijaté opatrenia v oblasti odvodov mali vplyv na rast celkových nákladov práce zamestnávateľov. V konečnom dôsledku zvýšenie odvodového zaťaženia ponesú zamestnanci.
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Zdravotné poistenie
Negatívne budú ovplyvnené osoby platiace poistené na verejné zdravotné poistenie z dôvodu priblíženia osobného rozsahu a vymeriavacieho základu so zákonom o dani z príjmov.
Negatívne budú ovplyvnené osoby poistenci štátu z dôvodu zrušenia výnimiek v zákone; t.j. zrušenia tzv. ochrannej hranice príjmu.
Negatívne budú ovplyvnené osoby tzv. dobrovoľne nezamestnané osoby, ktorým sa mení spôsob výpočtu preddavku na zdravotné poistenie a zosúlaďuje sa so samostatne zárobkovo činnou osobou.
Kvantifikujte:
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Pokles príjmov o cca 195 eur ročne na osobu
Podľa súčasnej legislatívy platí dobrovoľne nezamestnaná osoba ročne cca 357 eur.
Podľa navrhovanej legislatívy bude platiť dobrovoľne nezamestnaná osoba ročne cca 552 eur.
Týka sa to 152 000 dobrovoľne nezamestnaných osôb, t.j. takých, ktorí nie zamestnaní, nie samostatne zárobkovo činnými osoba a nie sú ani poistencami štátu.
32
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?