15
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrhy na zmenu zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení z dlhodobého hľadiska vytvárajú predpoklady pre synchronizáciu zdravotného a daňového systému, ktorá je nevyhnutným predpokladom pre plynulý prechod na systém „spoločného výberového miesta“. Cieľom spoločného výberu je zjednodušenie a zníženie administratívnej náročnosti v súvislosti so zjednotením výberu daní, cla a poistných odvodov odvodovými povinnosťami platiteľov a poistencov.
V návrhu novely zákona o zdravotnom poistení v súlade s cieľom zjednotenia výberu odvodov a daní sa novo definujú základné pojmy, zárobková činnosť, zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba, zamestnávateľ, vymeriavací základ a určiť osoby, ktoré nie povinné vykonať ročné zúčtovanie poistného. Súčasne je vhodné aj novo definovať osobný rozsah zdravotného poistenia a vznik a zánik zdravotného poistenia, tak, aby tieto základné pojmy a zásady boli kompatibilné s príslušnými daňovými predpismi.
V porovnaní so súčasnou právnou úpravou v záujme zjednodušenia sa upúšťa od taxatívneho uvedenia fyzických osôb, ktoré patria do okruhu zamestnancov a samostatne zárobkov činných osôb. Navrhuje sa, aby fyzické osoby, ktoré povinné odvádzať daň z príjmu podľa § 5 až 8 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), boli z tej zárobkovej činnosti, z ktorej majú príjem, povinní platiť poistné na verejné zdravotné poistenie.
I. Navrhované zmeny v oblasti okruhu poistencov
a) zamestnanec
-okruh zamestnancov sa rozšíri na všetky fyzické osoby, ktorých príjem je zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti (podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z.), nebude tam patriť príjem z dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru,
b) zamestnávateľ
-okruh zamestnávateľov na účely zdravotného poistenia sa rozšíril o osoby vyplácajúce príjmy zamestnancom uvedeným v bode a) a je prispôsobený požiadavkám európskeho práva a medzinárodným zmluvám,
c) samostatne zárobkovo činná osoba
-okruh samostatne zárobkovo činných osôb sa rozširuje podľa definície § 6 zákona č. 595/2003 Z. z. aj o osoby, ktoré majú príjem z prenájmu, naopak nebude tam patriť príjem osobných asistentov,
d) osoba dobrovoľne nezamestnaná
- okruh osôb sa nemení, vždy pôjde o osobu, ktorá nie je zamestnancom, samostatne zárobkovo činná osoba a nie je poistenec štátu,
e) osoba, ktorej sa vypláca dividenda
- zavádza sa nový platiteľ, ktorý vypláca dividendy poistencom Slovenskej republiky podľa § 3 ods. 2 zákona o dani z príjmov,
f) osoby, ktoré príjem z kapitálového majetku a príležitostné príjmy
- ide príjem z § 7 a 8 zákona o dani z príjmov, okrem príjmu zrážaného zrážkovou daňou.
II. Navrhované zmeny v oblasti vymeriavacieho základu
-zjednotenie s daňovým zákonom a sociálnymi zákonmi vo vymeriavacích základoch,
-vymeriavacím základom na platenie odvodov u zamestnanca sa stane jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti teda aj napr. odchodné, odstupné, suma zdaňovaná v súvislosti s používaním motorového vozidla zamestnávateľa, časť zamestnaneckej opcie poskytnutej zamestnancovi a pod., naopak, ak niečo v daňovom
16
zákone nebude zdaňované alebo bude oslobodené od dane, nebude sa z toho platiť poistné na zdravotné poistenie, okrem príjmu z dividend,
-vymeriavací základ samostatne zárobkovo činných osôb ostáva bez zmeny, bude sa počítať tak ako doteraz ako podiel čiastkového základu dane podľa § 6 zákona o dani z príjmov nezníženého o zdravotné poistenie a koeficientu 2,14,
-zavedenie rovnakého minimálneho základu pre samostatne zárobkovo činné osoby a tzv. dobrovoľne nezamestnaných osôb; minimálna platba preddavkov na poistné dobrovoľne nezamestnaných osôb bude 14% zo 44,2% z priemernej mesačnej mzdy,
-maximálny vymeriavací základ ostáva na 3-násobku priemernej mesačnej mzdy z pred dvoch rokov.
III. Navrhované zmeny v oblasti ročného zúčtovania poistného
Oproti súčasnému stavu sa pridávajú kategórie poistencov, ktorí nie povinní vykonávať ročné zúčtovanie poisteného. Povinnosť vykonať ročné zúčtovanie poistného oproti terajšiemu stavu sa nebude vzťahovať na poistenca,
a) ktorý počas predchádzajúceho kalendárneho roka bol len samostatne zárobkovo činnou osobou a jeho vymeriavací základ podľa § 13 ods. 3 nepresiahol úhrn minimálnych základov podľa § 13 ods. 11 a 12; z toho vyplýva, že ak živnostníkov čiastkový základ dane (príjmy mínus výdavky) bude suma nižšia ako (12 x (44,2% zo sumy 744,50 priemerná mesačná mzda za rok 2009)) = 3948,72, nie je povinný robiť ročné zúčtovanie poistného, pretože už v priebehu roka zaplatil minimálne preddavky.
b) ktorému nevznikla povinnosť podať za rozhodujúce obdobie daňové priznanie okrem osôb, ktoré majú príjem z dividend vyšší ako minimálny základ podľa § 13 ods. 10.
Dopad návrhu zákona na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj právom Európskej únie.
Nie je dôvod nesprístupňovania návrhu zákona.
Materiál nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.