DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) sa predkladá na základe ustanovení § 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Pravidlá pre poskytovanie dotácií vo vecnej pôsobnosti orgánov štátnej správy (§ 8a) boli novelizované s účinnosťou od 1. januára 2009.
Podľa § 37d ods. 3 uvedeného zákona musia byť právne vzťahy pri poskytovaní dotácií podľa doterajších predpisov zosúladené s § 8a ods. 1 a 3 6 najneskôr k 1. januáru 2011, inak dotáciu po 1. januári 2011 nemožno poskytnúť. Podľa § 8a ods. 1 sa môžu dotácie poskytnúť len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok nim ustanovených alebo ustanovených podrobnejšie iným všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným na jeho vykonanie. Ministerstvo ako správca rozpočtovej kapitoly poskytuje vo svojej vecnej pôsobnosti dotácie na podporu projektov výskumu a vývoja ako aj účelové dotácie v oblasti zdravotnej starostlivosti. Dôvodom na vypracovanie predkladaného návrhu zákona je splnenie povinnosti poskytovať dotácie len na základe osobitého zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok nim ustanovených.
Na dotácie podľa tohto návrhu zákona nie je právny nárok a budú poskytované v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly ministerstva.
Ministerstvo poskytuje dotácie na:
1. projekty výskumu a vývoja v oblasti zdravotníctva, ktoré v súčasnosti upravuje Výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 19. decembra 2005 č. 27972/2005-SL o poskytovaní dotácií na výskum a vývoj v oblasti zdravotníctva podľa ustanovení § 11 ods. 2 písm. c) zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2. iné účely v oblasti zdravotnej starostlivosti, ktoré v súčasnosti upravuje Výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 07440/2006 SL zo 17. marca 2006, ktorým sa ustanovuje rozsah, spôsob a ďalšie podmienky poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v znení výnosu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 24. mája 2006 č. 14508/2006 – SL.
Účelové dotácie sa poskytujú napr. na ďalšie a sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov a vzdelávanie laickej verejnosti v oblasti zvyšovania povedomia o prevencii a o ochrane vlastného zdravia, na vzdelávanie v predlekárskej prvej pomoci, realizácie jednotlivých úloh Národného programu podpory zdravia; na realizáciu nezávislých farmakoepidemiologických a farmakoekonomických prieskumov a štúdií, na podporu ochrany práv pacientov, na organizovanie odborných a verejno-vzdelávacích podujatí so zdravotníckou tematikou, na oceňovanie nositeľov zlatej a diamantovej Janského plakety, organizovanie,
poskytovanie a sprostredkovanie zdravotnej a záchrannej pomoci, na organizovanie a zabezpečovanie bezpríspevkového darcovstva krvi a odber krvných produktov na diagnostické a liečebné účely. Dotáciu možno ďalej poskytnúť aj na plnenie mimoriadnych úloh alebo naliehavých úloh na základe rozhodnutia vlády obci, vyššiemu územnému celku alebo právnickej osobe.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí, rozpočty vyšších územných celkov ani na rozpočty ostatných subjektov verejnej správy. Dotácie budú poskytované v rámci schváleného rozpočtu výdavkov kapitoly ministerstva na príslušný rozpočtový rok. Aplikácia tohto zákona rieši efektívne využívanie verejných zdrojov.
Návrh zákona nebude mať negatívne vplyvy na zamestnanosť, životné prostredie a nepredpokladajú sa negatívne ekonomické vplyvy.
Návrh zákona ministerstva je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
Termín začatia a ukončenia PPK: 22.7.2010-28.7.2010
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Analýza vplyvov na roky 2010 – 2013:
V roku 2010 boli v kapitoly MZ SR rozpočtované finančné prostriedky účelovo určené na podporu výskumu a vývoja v oblasti zdravotníctva vo výške 2 233 914 €.
Z dôvodu nedostatku disponibilných zdrojov v rozpočte na rok 2010 boli za účelom financovania dotácií v zmysle Výnosov MZ SR použité finančné prostriedky vo výške 1 153 164 €.
Na základe oznámenie návrhov východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2011-2013 boli v jednotlivých rokoch rozpočtované účelové prostriedky na podporu výskumu a vývoja vo výške 1 901 300 €.Suma rozpočtovaných prostriedkov predstavuje pokrytie záväzkov vyplývajúcich z existujúcich zmlúv na podporu výskumu a vývoja.
Za účelom financovania Národných programov podpory zdravia boli v rozpočte na roky 2011 -2013 vyčlenené finančné prostriedky vo výške 724 910 € pre rok 2011, 675 840 € pre rok 2012.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na
informatizáciu spoločnosti.
Sekcia rozpočtovej politiky nemá k doložke vybraných vplyvov pripomienky.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov v časti
sociálne vplyvy, vypracovanou k návrhu zákona o dotáciách v oblasti zdravotníctva. Chceli by sme upozorniť, že podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov treba na predbežné pripomienkové konanie predložiť „návrh v aktuálnej podobe, ktorým môže byť aj jeho osnova príp. paragrafové znenie - vrátane popisu cieľov a vysvetlenia zmien, ktoré materiál navrhuje zaviesť“ (popis cieľov a vysvetlenie zmien môže byť v podobe dôvodovej správy). Predpokladáme, že predložený návrh zákona nahrádza doterajšie výnosy MZ SR uvedené v § 9 návrhu zákona, ktoré zároveň ruší, a neprináša v tejto oblasti zmenu, ktorá by mohla mať sociálne vplyvy posudzované v rámci doložky vybraných vplyvov. Ďalej by sme chceli upozorniť, že názov materiálu v doložke vybraných vplyvov (návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky) nie je totožný s názvom návrhu zákona v samotnom materiáli (návrh zákona o dotáciách v oblasti zdravotníctva).
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja v súvislosti s
Doložkou vybraných vplyvov nepredpokladá žiadne vplyvy na životné prostredie.
Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR súhlasí s predmetnou doložkou vplyvov bez
pripomienok.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona návrh zákona o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
V primárnom práve EÚ v č. 107 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Nariadenia Komisie (ES) č.800/2008 zo 6.augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným trhom podľa článku 87 a 88 zmluvy
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určeniagestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 tejto zmluvy
bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
B. Osobitná časť
K § 1
Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy návrhu zákona a to rozsah, spôsob a podmienky poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
K § 2
Toto ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií na ktoré môže Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok z rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Nakoľko celkový rozpočet kapitoly MZ SR je nedostatočný, boli zadefinované priority za účelom plnenia nosných úloh Ministerstva zdravotníctva SR. V rámci účelu poskytnutia dotácií sa navrhujú v písm. a) k) oblasti, na ktoré možno uplatniť dotáciu s cieľom naplnenia priorít rezortu zdravotníctva.
K § 3
V tomto ustanovení sa navrhuje rozsah, podmienky a spôsob poskytovania dotácii na účel podľa § 2 písm. a), t.j. na výskum a vývoj v oblasti zdravotníctva.
Vymedzuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie.
Navrhujú sa podmienky, za akých je možné poskytnúť dotáciu na podporu výskumu a vývoja, okrem podmienok ustanovených osobitným predpisom. Na preukázanie splnenia zákonom stanovených podmienok poskytnutia dotácie sa ustanovuje povinnosť žiadateľa priložiť k žiadosti potrebné doklady a potvrdenia.
Ďalej sa taxatívne ustanovuje, že dotáciu nemožno poskytnúť ani použiť na úhradu záväzkov žiadateľa z predchádzajúcich rozpočtových rokov ani na refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch.
Navrhuje sa výška poskytnutia dotácie najviac do výšky 70 % nákladov z celkových nákladov na riešenie projektu, pričom žiadateľ je povinný preukázať, že na financovanie projektu zabezpečených najmenej 30 % z iných zdrojov.
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky stanoví prioritné okruhy v rámci účelu výskumu a vývoja na predkladanie žiadostí vo Verejnej výzve, ktorú zverejní na svojom webovom sídle v termíne a spôsobe určenom Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky.
K § 4
V tomto ustanovení sa navrhuje rozsah, podmienky a spôsob poskytovania dotácii na účel podľa § 2 písm. b) až k) na iné účely v oblasti zdravotníctva ako je výskum a vývoj.
Vymedzuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie.
Navrhujú sa podmienky, za akých je možné poskytnúť dotáciu na účel podľa § 2 písm. b) l), okrem podmienok ustanovených osobitným predpisom. Na preukázanie splnenia zákonom stanovených podmienok poskytnutia dotácie sa ustanovuje povinnosť priložiť k žiadosti potrebné doklady a potvrdenia. V § 4 sa ďalej ustanovuje kedy nemožno dotáciu poskytnúť.
Zároveň ustanovenie navrhuje rozsah dotácie a účel použitia dotačných prostriedkov, ak je žiadateľom Slovenský červený kríž.
K § 5
Toto ustanovenie obsahuje ustanovenia spoločné pre všetky účely poskytovania dotácií podľa § 2 písm. a) až k), ktoré návrh zákona upravuje.
Ustanovenie určuje, že na poskytovanie dotácie podľa navrhovaného zákona sa vzťahujú aj ustanovenia § 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ustanovenie ustanovuje, že dotáciu možno poskytnúť len na základe písomnej zmluvy o poskytnutí dotácie. Taxatívne sa vymedzujú náležitosti zmluvy.
Navrhuje sa tiež ustanoviť, že na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
Zároveň ustanovuje povinnosť Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky vykonávať kontrolu dodržiavania podmienok poskytnutia dotácie podľa tohto zákona a kontrolu dodržiavania podmienok dohodnutých v zmluve o poskytnutí dotácie a zároveň sa určujú sankcie za porušenie finančnej disciplíny. Kontrolná pôsobnosť iných kontrolných orgánov týmto nie je dotknutá.
K § 6
Ustanovuje sa, že žiadosti, o ktorých nebolo rozhodnuté do účinnosti tohto zákona sa posudzujú ako žiadosti podľa tohto zákona.
K § 7
Dňom nadobudnutia účinnosti návrhu zákona od 1. januára 2011 sa zrušujú výnosy, podľa ktorých sa v súčasnosti poskytujú dotácie.
K § 8
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona dňom 1. januára 2011, vzhľadom na to, že zákon č. 523/2004 Z. z. ustanovuje povinnosť zosúladiť právne vzťahy pri poskytovaní dotácií
podľa doterajších predpisov s § 8a najneskôr k 1. januáru 2011, inak po tomto dátume dotáciu poskytnúť nemožno.
Bratislava, 22. septembra 2010
Iveta Radičová, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Ivan Uhliarik, v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky
podľa doterajších predpisov s § 8a najneskôr k 1. januáru 2011, inak po tomto dátume dotáciu poskytnúť nemožno.
Bratislava, 22. septembra 2010
Iveta Radičová
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Ivan Uhliarik
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky