NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
V. volebné obdobie
___________________________________________________________________
111
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
z .................... 2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 odsek 2 znie:
„(2) Rodičovský príspevok je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva oprávnenej osobe na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa.“.
2.V § 3 odsek 1 znie:
„(1) Oprávnená osoba má nárok na rodičovský príspevok, ak
a) zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa a
b) má trvalý pobyt3) alebo prechodný pobyt4) na území Slovenskej republiky (ďalej len „pobyt“).“.
3.V § 3 ods. 3 sa vypúšťa slovo „osobná“ a slová „oprávnenou osobou“.
4.V § 3 odsek 4 znie:
„(4) Podmienka riadnej starostlivosti o dieťa sa považuje za splnenú, ak oprávnená osoba zabezpečuje riadnu starostlivosť o dieťa osobne alebo inou plnoletou fyzickou osobou alebo právnickou osobou.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 7 až 9 sa vypúšťajú.
5.V § 3 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajšie odseky 6 až 10 sa označujú ako odseky 5 až 9.
Poznámky pod čiarou k odkazom 10 až 14 sa vypúšťajú.
6. V § 3 ods. 5 sa na konci pripája táto veta: „To platí rovnako, ak súd zverí maloleté dieťa do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov podľa osobitného predpisu9a) alebo súd schváli dohodu rodičov podľa osobitného predpisu.9b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9a a 9b znejú:
„9a) § 24 ods. 2 zákona č. 36/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9b) § 24 ods. 3 zákona č. 36/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
7. V § 3 ods. 7 sa vypúšťajú slová „alebo dobrovoľne verejne zdravotne poistená“.
8. V § 3 odsek 8 znie:
„(8) Nárok na rodičovský príspevok nevzniká ani jednej oprávnenej osobe, ak
a) aspoň jedna z nich nárok na materské16) alebo nárok na obdobnú dávku ako materské v členskom štáte a suma materského alebo obdobnej dávky ako materské v členskom štáte za celý kalendárny mesiac je vyššia ako suma rodičovského príspevku podľa § 4 ods. 1 alebo
b) štát, ktorý nie je členským štátom, vypláca jednej z nich obdobnú dávku ako rodičovský príspevok alebo obdobnú dávku ako materské.16)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 17 sa vypúšťa.
9. V § 4 ods. 1 sa slovo „164,22“ nahrádza slovom „190,10“.
10. V § 4 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 až 7 sa označujú ako odseky 2 až 6.
11. V § 4 ods. 2 sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 1“.
12. V § 4 sa vypúšťajú odseky 3 a 4.
Doterajšie odseky 5 a 6 sa označujú ako odseky 3 a 4.
Poznámky pod čiarou k odkazom 20 a 21 sa vypúšťajú.
13. V § 5 ods. 7 sa v prvej vete vypúšťajú slová „alebo 2“ a za prvú vetu sa vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Postup podľa prvej vety sa uplatní, ak je na výplatu rodičovského príspevku príslušný aj platiteľ na území Slovenskej republiky.23a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23a znie:
23a) Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 05) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 988/2009 zo 16. septembra 2009 (Ú. v. EÚ L 284, 30.10.2009).
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovuje postup na vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30.10.2009).“.
14. V § 7 ods. 3 písm. c) sa vypúšťajú slová „alebo 2“.
15. V § 8 ods. 4 sa slová „O zvýšení“ nahrádzajú slovami „O priznaní rodičovského príspevku, o zvýšení“.
16. V § 10 v časti vety za bodkočiarkou sa vypúšťajú slová „a o zárobkovej činnosti oprávnenej osoby podľa § 3 ods. 5“.
17. Za § 12 sa vkladá § 12a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 12a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2011
(1) O žiadostiach o rodičovský príspevok podaných do 31. decembra 2010, o ktorých sa právoplatne nerozhodlo do 31. decembra 2010, sa rozhodne a rodičovský príspevok sa vyplatí za obdobie do 31. decembra 2010 podľa zákona účinného do 31. decembra 2010.
(2) Ak oprávnená osoba uplatňuje nárok na rodičovský príspevok po 31. decembri 2010 za obdobie pred 1. januárom 2011, o nároku na tento rodičovský príspevok sa rozhodne a rodičovský príspevok sa vyplatí za obdobie do 31. decembra 2010 podľa zákona účinného do 31. decembra 2010.
(3) Ak rodičovský príspevok bol priznaný podľa zákona účinného do 31. decembra 2010 a nárok na tento rodičovský príspevok by trval podľa zákona účinného do 31.
decembra 2010 aj po tomto dni, považuje sa od 1. januára 2011 za rodičovský príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011 a vypláca sa v sume podľa zákona účinného od 1. januára 2011.
(4) Rodičovský príspevok priznaný podľa § 4 ods. 4 zákona účinného do 31. decembra 2010, na ktorý by trval nárok podľa zákona účinného do 31. decembra 2010, považuje sa od 1. januára 2011 za rodičovský príspevok priznaný podľa tohto zákona a vypláca sa v sume 75 % rodičovského príspevku podľa § 4 ods. 1 aj počas výkonu zárobkovej činnosti oprávnenou osobou.
(5) Ak oprávnená osoba uplatňuje nárok na rodičovský príspevok podľa zákona účinného od 1. januára 2011 a jednej z oprávnených osôb sa vyplatil príspevok rodičovi podľa osobitného predpisu29) účinného do 31. decembra 2010, o nároku na tento rodičovský príspevok pri starostlivosti o to isté dieťa sa rozhodne a rodičovský príspevok sa vypláca za obdobie, za ktoré sa poskytol príspevok rodičovi, v sume 75 % rodičovského príspevku podľa § 4 ods. 1 zákona účinného od 1. januára 2011.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 29 znie:
29) § 5 ods. 2 4 zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.“.
Čl. II
Zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 1 vrátane nadpisu znie:
„§ 1
Predmet úpravy
(1) Tento zákon upravuje poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa do troch rokov veku dieťaťa alebo do šiestich rokov veku dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom1) (ďalej len „príspevok“) ako sociálnej dávky.
(2) Poskytovaním príspevku štát prispieva rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov2) (ďalej len „rodič“), na úhradu výdavkov vynaložených na starostlivosť o dieťa.“.
2. V § 3 sa vypúšťa odsek 5.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a sa vypúšťa.
3.§ 4a vrátane nadpisu sa vypúšťa.
4.§ 5 vrátane nadpisu znie:
„§ 5
Suma príspevku
(1) Príspevok za kalendárny mesiac je v sume
a)preukázaných výdavkov oprávnenej osoby na starostlivosť o dieťa, najviac v sume 300 eur,
b)41,10 eura, ak starostlivosť o dieťa zabezpečuje poskytovateľ podľa § 2 ods. 3 písm. d) a e).
(2) Sumy príspevku platné k 31. decembru kalendárneho roka sa upravujú od 1. januára kalendárneho roka koeficientom, ktorým sa upravili sumy životného minima podľa osobitného predpisu.12a) Sumy príspevku upravené podľa prvej vety sa zaokrúhľujú na najbližších desať eurocentov. Sumy príspevku upravené podľa prvej vety a druhej vety ustanoví opatrenie, ktoré vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky a ktorého úplné znenie vyhlási uverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 31. decembra kalendárneho roka. “.
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
12a) § 5 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 554/2008 Z. z.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 12b a 12c sa vypúšťajú.
5.V nadpise § 6 sa vypúšťajú slová „a príspevku rodičovi“.
6.V § 6 ods. 1 sa slová „a o príspevku rodičovi rozhoduje a tieto príspevky“ nahrádzajú slovami „rozhoduje a tento príspevok“.
7.V § 6 ods. 5 prvej vete sa vypúšťajú slová „a príspevok rodičovi sa vyplatí“ a slová „tieto príspevky“ sa nahrádzajú slovom „príspevok“.
8.V § 6 ods. 6 sa vypúšťa čiarka a vypúšťajú sa slová „najviac v sume rodičovského príspevku podľa osobitného predpisu11)“.
9.V § 7 sa vypúšťa druhá veta a v tretej vete sa vypúšťajú slová „a na príspevok rodičovi“.
10.V nadpise § 8 sa vypúšťajú slová „a príspevku rodičovi“.
11.V § 8 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajšie odseky 6 a 7 sa označujú ako odseky 5 a 6.
12.V § 8 ods. 5 sa vypúšťajú slová „a sumu príspevku rodičovi“.
13.V § 8 ods. 6 sa vypúšťajú slová „a príspevok rodičovi“.
14.V § 9 ods. 1 sa vypúšťajú slová „a o príspevku rodičovi“.
15.V § 9 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajšie odseky 4 až 7 sa označujú ako odseky 3 až 6.
16.V § 9 ods. 6 sa vypúšťajú slová „a o príspevku rodičovi“.
17. V § 10 odsek 1 znie:
„(1) Oprávnená osoba je povinná preukázať skutočnosti rozhodujúce na vznik nároku na príspevok, na jeho výšku a na jeho výplatu a písomne oznámiť platiteľovi zmeny v týchto skutočnostiach do ôsmich dní odo dňa nasledujúceho po dni, v ktorom sa o nich dozvedela.“.
18.V nadpise § 11 sa vypúšťajú slová „ a príspevku rodičovi“.
19.V § 11 ods. 1 sa vypúšťajú slová „a príspevku rodičovi“ a slová „a 3“.
20.V § 11 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a príspevku rodičovi“.
21. Za § 11 sa vkladá § 11a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 11a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2011
(1) O žiadostiach o príspevok a o žiadostiach o príspevok rodičovi podaných do 31. decembra 2010, o ktorých sa právoplatne nerozhodlo do 31. decembra 2010, sa rozhodne a príspevok a príspevok rodičovi sa vyplatí za obdobie do 31. decembra 2010 podľa zákona účinného do 31. decembra 2010; ak nárok na príspevok trval aj po 31. decembri 2010, považuje sa tento príspevok od 1. januára 2011 za príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011.
(2) Ak oprávnená osoba uplatňuje nárok na príspevok a nárok na príspevok rodičovi po 31. decembri 2010 za obdobie pred 1. januárom 2011, o nároku na tento príspevok a príspevok rodičovi sa rozhodne a príspevok a príspevok rodičovi sa vyplatí za obdobie do 31. decembra 2010 podľa zákona účinného do 31. decembra
2010; ak nárok na príspevok trvá aj po 31. decembri 2010, považuje sa tento príspevok od 1. januára 2011 za príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011.“.
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2011.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: 12.8.2010 - 18.8.2010
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Ak zvažoval predkladateľ alternatívne riešenia, prosím uveďte bližšie aké, prečo a ktorý variant je v materiáli použitý?
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií Slovenskej republiky si k predmetnému materiálu uplatňuje
nasledovné pripomienky:
-V predloženej Doložke vybraných vplyvov sa v tabuľke č. 1 uvádza vplyv na štátny rozpočet, pričom výdavky verejnej správy celkom nie uvedené. Z toho dôvodu ich žiadame doplniť. Financovanie zabezpečené v rozpočte sa uvádza ako nulové, pričom
v tabuľke č. 2 je vplyv návrhu uvedený ako zabezpečený v rozpočte. Z toho dôvodu žiadame v tabuľke č. 1 uviesť financovanie zabezpečené v rozpočte.
-Z kvantifikácií uvedených v doložke nie je zrejmé, či zahŕňajú navrhovanú valorizáciu príspevku na starostlivosť o dieťa uvedenú v článku II§5 ods.2 predloženého návrhu, čo žiadame v doložke popísať. Zároveň v časti 2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie nie uvedené žiadne výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých sa vychádzalo. Z toho dôvodu žiadame špecifikovať aké vplyvy majú jednotlivé zmeny zákona na rozpočet verejnej správy (napr. v doložke vybraných vplyvov nie je uvedený pozitívny vplyv z titulu zrušenia jednorazového príspevku rodičovi.)
-V súčasnom období ministerstvo financií predložilo jednotlivým rezortom návrh limitov príjmov a výdavkov na roky 2011 2013, ktoré rezorty rozpisujú na jednotlivé rozpočtové prvky v termíne do 23. 8. 2010. V nadväznosti na uvedenú skutočnosť nie je možné posúdiť vplyvy uvádzané v doložke, keďže predpokladanú úroveň výdavkov rezortu na predmetné príspevky nepoznáme. Upozorňujeme na skutočnosť, že pri súčasne platnej legislatíve MPSVR SR predpokladá dodatočnú potrebu prostriedkov v roku 2010 na rodičovský príspevok v sume 64,8 mil. eur.
-Nakoľko príspevok na starostlivosť o dieťa je financovaný aj z prostriedkov ESF, žiadame v časti 2.3.4 Výpočty vplyvov na verejné financie vplyv na štátny rozpočet uvádzať v členení podľa zdrojov, a to na prostriedky štátneho rozpočtu, EU a spolufinancovania.
-V nadväznosti na predpokladaný presun zdrojov z prvku Príspevok na starostlivosť na Rodičovský príspevok žiadame uviesť, či zároveň dochádza k zrušeniu prvku Príspevok na starostlivosť. Z dôvodu, že ide o dva samostatné legislatívne predpisy, sme toho názoru, že týmto by mali zodpovedať i samostatné rozpočtové prvky.
-Uvedené pripomienky uplatňujeme ako zásadné.
-Berieme na vedomie, že vplyv zavedenia rodičovského príspevku bude financovaný v rámci limitov kapitoly.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky súhlasí s predkladateľom a vypracovanou doložkou vybraných vplyvov
/ 4. Vplyvy na životné prostredie / pre predmetný materiál
Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky, súhlasí s predmetnou
doložkou vybraných vplyvov na podnikateľské prostredie bez pripomienok.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky súhlasí s doložkou
vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy pripravenou k Návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy (v eurách)
2010
2011
2012
2013
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
243 526
733 957
768 805
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
243 526
733 957
768 805
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
243 526
733 957
768 805
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash)
Financovanie (v eurách)
2010
2011
2012
2013
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
243 526
733 957
768 805
z toho vplyv na ŠR
0
243 526
733 957
768 805
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
243 526
733 957
768 805
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Vplyv zavedenia novely rodičovského príspevku bude financovaný v rámci limitov výdavkov kapitoly MPSVR SR, presunom časti výdavkov z prvku 07C020B Príspevok na starostlivosť o dieťa do prvku 07C0201 Rodičovský príspevok, ktorý v súčasnosti nezohľadňuje požiadavky vyplývajúce z nárokov súčasného právneho systému. Súčasťou predloženého návrhu rozpočtu kapitoly na roky 2011 2013 je návrh na úpravu štruktúry výdavkov kapitoly na nasledujúce tri roky, ktorého cieľom je zabezpečenie dostatočného objemu výdavkov na rodičovský príspevok.
Keďže nedochádza k zrušeniu prvku príspevok na starostlivosť o dieťa, v návrhu rozpočtu kapitoly MPSVR SR na roky 2011 2013 zapracované výdavky na príspevok na starostlivosť o dieťa na prvkoch:
Názov prvku
Prvok
2011
2012
2013
Príspevok na starostlivosť o dieťa (ŠR) (§ 5ods. 1 písm. b)
07C020B
2 891 400 €
3 129 990 €
3 248 930 €
Podpora zosúladenia rodinného a prac. života (ESF + spolufin. ŠR) (§5 ods. 1 písm. a)
07C0803
13 123 819 €
10 452 372 €
11 700 702 €
Príspevok na starostlivosť o dieťa poskytovaný podľa § 5 ods. 1 písm. a) bude naďalej financovaný v rámci Národného projektu XXV zo zdrojov ESF, ktoré alokované v Operačnom programe Zamestnanosť a sociálna inklúzia, prioritnej osi 2 Sociálna inklúzia, opatrenie 2.3 Podpora zosúladenia rodinného a pracovného života. Na Národný projekt bolo alokovaných 45 166 474 eur do roku 2013. Na financovanie príspevku na starostlivosť o dieťa ostáva dostatok finančných prostriedkov aj vzhľadom na doterajšie veľmi nízke čerpanie príspevku na starostlivosť o dieťa.
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Navrhovaná právna úprava rodičovského príspevku v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky odstraňuje legislatívne prekážky vykonávania zárobkovej činnosti rodičov v období poberania rodičovského príspevku za predpokladu zabezpečenia riadnej a zodpovednej starostlivosti o dieťa. Rodičovský príspevok sa navrhuje poskytovať všetkým rodičom na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov veku, ak ide o dieťa uznané za dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo o dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.
Na rozdiel od platnej legislatívy sa v návrhu zákona nevytvárajú rodičom žiadne obmedzenia pri uplatňovaní nároku na túto dávku. Rodič môže vykonávať zárobkovú činnosť akoukoľvek formou, pričom výška príjmu z tejto činnosti nemá vplyv na nárok na rodičovský príspevok ani na jeho výšku. Rodičia v čase vykonávania zárobkovej činnosti môžu zabezpečiť starostlivosť o svoje dieťa buď druhým rodičom, starým rodičom alebo inou plnoletou fyzickou osobou, alebo umiestnením dieťaťa v zariadení súkromnom, cirkevnom či štátnom vrátane materských škôl. Rovnakú možnosť majú podľa návrhu zákona aj rodičia, ktorí zabezpečujú starostlivosť o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo majú dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.
Navrhovaná právna úprava v plnej miere akceptuje výlučnú zodpovednosť rodiča za poskytovanie starostlivosti o dieťa. Rodič sa môže rozhodnúť starať sa o svoje dieťa osobne a nevykonávať žiadnu zárobkovú činnosť, alebo sa môže rozhodnúť vykonávať zárobkovú činnosť, prípadne sa zúčastňovať na vzdelávacích aktivitách formou stredoškolského štúdia
alebo vysokoškolského štúdia a starostlivosť o dieťa zabezpečiť v čase svojej neprítomnosti inou právnickou osobou alebo fyzickou osobou. Výber fyzickej osoby alebo právnickej osoby, resp. zariadenia je iba v kompetencii rodiča.
Možnosť vykonávania zárobkovej činnosti rodičov v období starostlivosti o dieťa od narodenia do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov umocňuje aj navrhovaná zjednodušená úprava poskytovania príspevku na starostlivosť o dieťa uvedená v čl. II návrhu zákona. Nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa si môže zárobkovo činný rodič uplatniť na každé dieťa do troch resp. šesť rokov veku, ak preukáže výdavky zaplatené poskytovateľovi starostlivosti za túto starostlivosť zákonom predpísaným spôsobom. Zároveň sa ponecháva poskytovanie príspevku v sume 41,10 eura mesačne bez preukazovania výdavkov v tom prípade, ak starostlivosť o dieťa zabezpečí dospelá fyzická osoba bez živnostenského oprávnenia alebo zárobkovo činný rodič.
Navrhuje sa upraviť aj výšku príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorá môže dosiahnuť sumu maximálne 300 eur mesačne na základe preukázaných výdavkov rodiča. Táto suma je odvodená od reálnych výdavkov, ktoré v súčasnosti škôlky a zariadenia žiadajú od rodičov za služby poskytujúce starostlivosť o dieťa. Pri vyčíslení dopadov zvýšenia tohto príspevku sme počítali aj s valorizáciou tak, ako je navrhnutá v novele zákona.
Poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa aj naďalej vylučuje súbežné poskytovanie rodičovského príspevku, rodič sa teda môže rozhodnúť pre jednu z týchto dávok podľa toho, ktorá najviac vyhovuje jeho potrebám.
Vzhľadom na úplnú voľnosť rodičov pri rozhodovaní sa pre osobnú starostlivosť o dieťa alebo pre vykonávanie zárobkovej činnosti akoukoľvek formou bez obmedzenia nároku na rodičovský príspevok sa javí ako zbytočné poskytovanie jednorazového príspevku rodičovi pri nástupe rodiča do pracovného procesu a z toho dôvodu sa poskytovanie príspevku rodičovi navrhuje zrušiť.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2010
2011
2012
2013
Priemerný mesačný počet poberateľov rodičovského príspevku
145 320
146 808
147 729
Priemerný mesačný počet poberateľov príspevku rodičovi
584
595
595
Počet rodičov, ktorí poberali paušálny príspevok na starostlivosť o dieťa a prejdú do systému rodičovského príspevku
4 819
5 050
5 050
Príspevok na starostlivosť o dieťa (§5 ods. 1 písm.a)
4 967
5 440
5 440
- z toho odhad počtu SZČO, ktoré prejdú z rodičovského príspevku na príspevok na starostlivosť o dieťa
1 890
1 890
1 890
Príspevok na starostlivosť o dieťa (§5 ods. 1 písm.b)
300
300
300
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z :
-predpokladaného počtu poberateľov rodičovského príspevku a príspevku na starostlivosť o dieťa v jednotlivých rokoch na základe vývoja počtu poberateľov v predchádzajúcom období,
-z maximálnej sumy príspevku na starostlivosť o dieťa stanovenej zákonom,
-počtu SZČO, ktorí prejdú z rodičovského príspevku na príspevok na starostlivosť o dieťa cca 1 890. Tým, že táto skupina prejde zo systému rodičovského príspevku na príspevok na starostlivosť o dieťa, sa predpokladať úspora rozpočtu v prvku rodičovský príspevok v objeme cca 4 230 tis. euro v roku 2011, v roku 2012 cca 4 354 tis. euro a v roku 2013 cca 4 518 tis. eur.
-priemerného mesačného počtu poberateľov príspevku rodičovi 584. Zrušením tohto príspevku sa očakáva úspora rozpočtu v prvku rodičovský príspevok o cca 6 308 tis. eur v roku 2011, v roku 2012 o cca 6 429 tis. eur a v roku 2013 o cca 6 429 tis. eur,
-počtu rodičov, ktorí poberali príspevok na starostlivosť o dieťa paušálne vo výške 25% z rodičovského príspevku, ktorých sa odhaduje na rok 2011 cca 4 820. Predpokladá sa, že títo rodičia sa vrátia do systému rodičovského príspevku a tak sa predpokladá zaťaženie rozpočtu v prvku rodičovský príspevok v objeme cca 10 782 tis. euro v roku 2011, v roku 2012 v objeme cca 11 516 tis. euro a v roku 2013 v objeme cca 11 715 tis. euro.
Zvýšenie limitu príspevku na starostlivosť o dieťa na úroveň 300 euro, nemá vplyv na štátny rozpočet ani na prostriedky ESF. Naďalej sa bude využívať rozpočet na realizovaný národný projekt XXV - Operačný program zamestnanosť a sociálna inklúzia , opatrenie 2.3 Podpora zosúladenia rodinného a pracovného života. Vzhľadom na skutočnosť, že sa príspevok na starostlivosť o dieťa aj kvôli nízkej sume príspevku doposiaľ málo využíval,
v rozpočte operačného programu na toto opatrenie sa predpokladá čerpanie finančných prostriedkov alokovaných až do roku 2013.
V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
-V roku 2011 zavedením novely zákona o rodičovskom príspevku a zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa predpokladáme nároky na rozpočet verejnej správy, v prvku rodičovský príspevok, v objeme 244 tis. eur. Tieto prostriedky budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
- V roku 2012 zavedením novely zákona o rodičovskom príspevku a zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa predpokladáme nároky na rozpočet verejnej správy, v prvku rodičovský príspevok, v objeme 734 tis. eur. Tieto prostriedky budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
-V roku 2013 zavedením novely zákona o rodičovskom príspevku a zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa predpokladáme nároky na rozpočet verejnej správy, v prvku rodičovský príspevok, v objeme 769 tis. eur. Tieto prostriedky budú zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2010
2011
2012
2013
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Tabuľka č. 5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2010
2011
2012
2013
poznámka
Bežné výdavky (600)
243 526
733 957
768 805
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
243 526
733 957
768 805
Rodičovský príspevok (642041)
243 526
733 957
768 805
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
243 526
733 957
768 805
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2010
2011
2012
2013
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ..)
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Ovplyvnené budú domácnosti s deťmi vo veku 0-3 roky alebo 0-6 rokov v prípade dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom.
Návrh vytvára priestor pre zmenu v poskytovaní rodičovského príspevku od roku 2011, ktorá bude spočívať najmä v umožnení vykonávania zárobkovej činnosti
Všetci poberatelia rodičovského príspevku pozitívny vplyv bude im umožnené vykonávať zárobkovú činnosť popri poberaní rodičovského príspevku.
SZČO pozitívny vplyv bude im umožnené vykonávať živnosť popri poberaní rodičovského príspevku.
Rodičom, ktorí zabezpečili starostlivosť o dieťa starými rodičmi, zatiaľ čo oni vykonávali zárobkovú činnosť, sa bude namiesto príspevku na starostlivosť o dieťa vyplácať rodičovský príspevok vo vyššej sume ako príspevok na starostlivosť.
cca 48 tis. poberateľov negatívny vplyv zníženie výšky poskytovaného rodičovského príspevku zo sumy 256 eur na 190,1 eur a doplatku materského do nižšej sumy rodičovského príspevku
cca 91 tis. poberateľov pozitívny vplyv zvýšenie výšky poskytovaného rodičovského príspevku zo sumy 164,22 eur na 190,1 eur
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Odhadovaný počet SZČO, ktoré prejdú z rodičovského príspevku na príspevok na starostlivosť o dieťa – cca 1 890.
Počet rodičov, ktorí dali dieťa do starostlivosti starých rodičov, zatiaľ čo matka pracovala priemerne mesačne cca 4 819. Títo mali možnosť poberať príspevok na starostlivosť o dieťa vo výške 25 % z rodičovského príspevku, čo je cca 41,10 eura. Podľa tohto návrhu bude mať táto skupina rodičov nárok
na rodičovský príspevok vo výške 190,1 eura.
Počet poberateľov rodičovského príspevku 145 246 priemerne mesačne.
U všetkých dotknutých osôb očakávame rast príjmov, nie je ho však možné všeobecne kvantifikovať. U pracujúcich a SZČO ide o mesačný rast na úrovni mesačného príjmu jednotlivých poberateľov, keďže náklady na predškolskú starostlivosť možno hradiť z príspevku na starostlivosť. Na dieťa v opatere starých rodičov je rast príjmov mesačne cca 149 eur. Pre rodičov, ktorí sa rozhodnú opatrovať dieťa aj naďalej sami sa otvára možnosť popri starostlivosti pracovať, rast príjmu je u nich tiež individuálny a nedá sa zovšeobecniť..
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Bez vplyvu
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Návrh podporuje podmienky pre zosúladenie rodinného, osobného a pracovného života rodičov maloletých detí. Ide najmä o mladé matky, ktoré väčšinou zabezpečujú starostlivosť o maloleté deti. Návrh zároveň vytvára podmienky na zvýšenie zamestnanosti a zamestnateľnosti rodičom, najmä matkám maloletých detí, udržanie si zamestnania a uľahčenie ich návratu do zamestnania (dlhodobý pobyt na rodičovskej dovolenke sťažuje vyhliadky na úspešné uplatnenie sa na trhu práce).
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie?
Návrh nepriamo rozširuje možnosť vytvárania nových pracovných miest pre osoby so stredoškolským a vysokoškolským vzdelaním v oblasti pracovnej činnosti poskytovania starostlivosti o maloleté deti buď v zaradeniach alebo vo forme zvýšenia počtu podnikateľských subjektov fyzických osôb poskytujúcich starostlivosť o maloleté deti.
Návrh nepredstavuje žiadne ohrozenie pre zamestnanosť a nehrozí v jeho dôsledku hromadné prepúšťanie.
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Navrhovaná právna úprava rodičovského príspevku v článku I v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky umožňuje vykonávanie zárobkovej činnosti rodičov v období poberania rodičovského príspevku za predpokladu zabezpečenia riadnej starostlivosti o dieťa. Rodičovský príspevok sa navrhuje poskytovať všetkým rodičom v rovnakej sume na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov veku, ak ide o dieťa uznané za dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo o dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.
Na rozdiel od platnej legislatívy sa v návrhu zákona nevytvárajú rodičom žiadne obmedzenia pri uplatňovaní nároku na túto dávku. Rodič môže vykonávať zárobkovú činnosť akoukoľvek formou, pričom výška príjmu z tejto činnosti nemá vplyv na nárok na rodičovský príspevok ani na jeho výšku. Rodičia v čase vykonávania zárobkovej činnosti môžu zabezpečiť starostlivosť o svoje dieťa buď druhým rodičom, starým rodičom alebo inou plnoletou fyzickou osobou, alebo umiestnením dieťaťa v zariadení súkromnom, cirkevnom či štátnom vrátane materských škôl. Rovnakú možnosť majú podľa návrhu zákona aj rodičia, ktorí zabezpečujú starostlivosť o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo majú dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.
Navrhovaná právna úprava výraznou mierou umožňuje zosúlaďovanie rodinného, osobného a pracovného života rodičov detí v útlom veku, čo patrí medzi hlavné ciele Európskej únie v oblasti vytvorenia podmienok pre zvyšovanie zamestnanosti žien s rodičovskými povinnosťami. Zvyšovanie zastúpenia mladých žien s rodičovskými povinnosťami na trhu práce je zároveň jedno z opatrení navrhovaných pre Slovenskú republiku zo strany OECD, pričom sa vychádza zo skúseností ostatných krajín, že príliš dlhý pobyt matky na rodičovskej dovolenke značne sťažuje jej vyhliadky na úspešné uplatnenie sa na pracovnom trhu.
Navrhovaná právna úprava v plnej miere akceptuje výlučnú zodpovednosť rodiča za poskytovanie starostlivosti o dieťa. Rodič sa môže rozhodnúť starať sa o svoje dieťa osobne a nevykonávať žiadnu zárobkovú činnosť, alebo sa môže rozhodnúť vykonávať zárobkovú činnosť, prípadne sa zúčastňovať na vzdelávacích aktivitách formou stredoškolského štúdia alebo vysokoškolského štúdia a starostlivosť o dieťa zabezpečiť v čase svojej neprítomnosti inou právnickou osobou alebo fyzickou osobou. Výber fyzickej osoby alebo právnickej osoby, resp. zariadenia je iba v kompetencii rodiča.
Možnosť vykonávania zárobkovej činnosti rodičov v období starostlivosti o dieťa od narodenia do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov podporuje aj navrhovaná zjednodušená úprava poskytovania príspevku na starostlivosť o dieťa uvedená v článku II návrhu zákona. Nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa si môže zárobkovo činný rodič uplatniť na každé dieťa do troch resp. šesť rokov veku, ak preukáže výdavky zaplatené poskytovateľovi starostlivosti za túto starostlivosť zákonom predpísaným spôsobom. Zároveň sa ponecháva poskytovanie príspevku v sume 41,10 eura mesačne bez preukazovania výdavkov v tom prípade, ak starostlivosť o dieťa zabezpečí dospelá fyzická osoba bez živnostenského oprávnenia alebo zárobkovo činný rodič.
V záujme zvýšenia dostupnosti flexibilnejších foriem služieb predovšetkým pre rodičov s deťmi s nízkymi príjmami a vzhľadom na ich vysokú finančnú náročnosť sa v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky navrhuje upraviť horná hranica poskytovaného príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorá môže dosiahnuť sumu maximálne 300 eur mesačne na základe preukázaných výdavkov rodiča. Predpokladá sa zároveň, že zvýšením maximálnej hranice príspevku sa sekundárne vytvoria podmienky pre rozvoj takýchto služieb a tým aj zvýšenie počtu pracovných miest v tejto oblasti.
Poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa aj naďalej vylučuje súbežné poskytovanie rodičovského príspevku, rodič sa teda môže rozhodnúť pre jednu z týchto dávok podľa toho, ktorá najviac vyhovuje jeho potrebám.
Vzhľadom na úplnú voľnosť rodičov pri rozhodovaní sa pre osobnú starostlivosť o dieťa alebo pre vykonávanie zárobkovej činnosti akoukoľvek formou bez obmedzenia nároku na rodičovský príspevok je nadbytočná právna úprava poskytovania jednorazového príspevku rodičovi pri nástupe rodiča do pracovného procesu a z toho dôvodu sa poskytovanie príspevku rodičovi navrhuje zrušiť.
Vládny návrh zákona nemá dopad na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
Vládny návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
čl. 48 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý umožňuje vyplácanie dávok osobám na území iných členských štátov, čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré zabezpečujú primeranú sociálnu ochranu a čl. 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie upravujúci právne akty Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83/01, 30. 3. 2010),
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty - nie je upravená,
2. nelegislatívne akty - nie je upravená,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-Nariadenie Rady (EHS) č. 1408/71 zo 14. júna 1971 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01) v platnom znení,
-Nariadenie Rady (EHS) č. 574/72 z 21. marca 1972, ktorým sa stanovuje postup pri vykonávaní nariadenia (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01) v platnom znení,
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 05) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 988/2009 zo 16. septembra 2009 (Ú. v. EÚ L 284, 30.10.2009),
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovuje postup pre vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú.v. EÚ L 284, 30.10.2009),
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- návrhom zákona sa nepreberá smernica ani neimplementuje nariadenia alebo rozhodnutie,
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie