K § 3Zákon vymedzuje taxatívnym spôsobom formy právnických osôb, ktorým možno poskytnúť dotáciu. Výber týchto právnických osôb je odvodený od súčasnej praxe. Je nepochybné, že pri plnení svojich úloh ministerstvo, Policajný zbor, Hasičský a záchranný zbor, Horská záchranná služba ale i orgány štátnej správy spolupracujú pri plnení svojich úloh práve s občianskymi združeniami, nadáciami, neziskovými organizáciami poskytujúcimi všeobecne prospešné služby, ale i obcami. Uvedené právnické osoby majú svoj vzťah k ministerstvu vyjadrený najmä náplňou svojej činnosti vo svojich stanovách či štatútoch a mnohé z nich dlhoročne spolupracujú na konkrétnych projektoch, záchranných akciách a iných aktivitách, a to aj na základe osobitných dohôd (napr. na úseku ochrany pred požiarmi, záchrane života na horách, dopravných nehodách, zabezpečovaní športovej reprezentácie atď.).
K § 4
Ide o ťažiskové ustanovenie. Vymedzuje sa v ňom, za akých podmienok možno dotáciu poskytnúť. Kritériá sú v odseku 1 usporiadané tak, aby ich prezentácia vylúčila, že ide o špekulatívneho žiadateľa, ktorý sa svojim konaním vyhýba plneniu zákonom ustanovených povinností alebo ktorý sa dopustil konania, pre ktoré je voči nemu vedené konanie orgánom verejnej moci alebo ktorý sa podieľa na nelegálnom zamestnávaní ľudí, neplatí dane, zákonom ustanovené poistné a pod. Ďalšou úlohou tohto ustanovenia je ustanoviť, na aký účel nemožno poskytnúť a ani použiť schválenú dotáciu.
Cieľom zákona je totiž, aby pridelené verejné prostriedky boli použité na plnenie celospoločenských cieľov, nie však na individuálne potreby žiadateľov tak, ako sú vymedzené v odseku 2 v písmenách a) až c).
Navrhovaná zákonná úprava, na rozdiel od niektorých pravidiel, ktoré po splnení zákonom ustanovených požiadaviek zakladajú nárok na verejné prostriedky, je založená na princípe, že na udelenie dotácie nie je právny nárok. Takéto pravidlo zakladá potrebu citlivého rozhodovania o finančných prostriedkoch, ktoré Národná rada Slovenskej republiky schváli na dotačnú politiku do kapitoly ministerstva vnútra. Zároveň by mala prispieť k tomu, aby žiadatelia skvalitňovali svoje návrhy na vykonávanie aktivít podporovaných štátom.
Zákon umožňuje ministerstvu odstúpiť podľa § 6 od zmluvy o poskytnutí dotácií, ak sa žiadateľ dopustí konania, ktorým porušil podmienky, za ktorých sa poskytla dotácia. Aby sa predchádzalo takýmto konaniam, navrhuje sa ustanoviť aj pravidlo, že takémuto žiadateľovi nesmie byť poskytnutá dotácia v lehote troch rokov od právoplatného odstúpenia od zmluvy. Dôvody tohto odstúpenia vyplývajú z obsahových náležitostí zmluvy o poskytnutí dotácie.
K § 5
Dotácie sa budú poskytovať výlučne na základe písomnej žiadosti. Doteraz písomná žiadosť však nebola formalizovaná. Navrhuje sa, aby sa žiadosť podávala na unifikovanom tlačive. Jej vzor zavedie samotný zákon, pretože obsahuje veľa údajov. Ich rozsah je usporiadaný tak, aby mali údaje dostatočnú výpovednú hodnotu na to, aby si ministerstvo mohlo vytvoriť objektívny názor na žiadateľa.
V zákone sa vymedzujú prílohy žiadosti, bez ktorých nemožno rozhodnúť o poskytnutí dotácie. Ide predovšetkým o identifikačné údaje o žiadateľovi, jeho existencii, bankovom spojení a najmä o potvrdenia a vyhlásenia, ktoré majú dokumentovať splnenie podmienok podľa § 4 zákona a zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.