Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Podľa § 8a ods. 1v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 383/2008 Z. z., ktorý nadobudne účinnosť 1. januára 2011, bude môcť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky poskytovať dotácie vo svojej vecnej pôsobnosti len na základe osobitného zákona v rozsahu, spôsobom a za podmienok ním ustanovených. V súčasnosti poskytuje ministerstvo vnútra tieto druhy dotácií :
a) dotácie na úseku prevencie kriminality, a to na celoslovenské a regionálne projekty prostredníctvom rozpočtov obvodných úradov v sídlach krajov. Do roku 2008 boli poskytované na základe Stratégií prevencie kriminality v Slovenskej republike, schválených príslušnými uzneseniami vlády Slovenskej republiky. Od roku 2009 sa v tejto oblasti postupuje podľa zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Posudzovanie, výber a schvaľovanie projektov je v pôsobnosti Rady vlády Slovenskej republiky pre prevenciu kriminality, ktorej členmi najmä zástupcovia viacerých ústredných orgánov štátnej správy a iných spoločenských organizácií,
b) príspevky na zabezpečovanie starostlivosti o vojnové hroby, ktoré sa poskytujú obci na základe zákona č. 130/2005 Z. z. o vojnových hroboch v znení neskorších predpisov,
c) dotácie na prenesený výkon štátnej správy na úseku matrík a hlásenia pobytu občanov a registra obyvateľov Slovenskej republiky podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov a zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov poskytované prostredníctvom obvodných úradov v sídlach krajov v rozsahu záväzných ukazovateľov určených zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok. Ide o obligatórny výdavok štátneho rozpočtu, dotácie majú osobitný režim, rozpočtované na základe vopred určených normatívov podľa výnosu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 3. novembra 2005 č. 207-2005/04291 o rozsahu a podmienkach poskytovania dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku matrík (oznámenie č. 498/2005 Z.z.) v znení výnosu z 12. decembra 2006, č. 207-2006/03902 (oznámenie č. 658/2006 Z.z.) a výnosu z 26. novembra 2008 (oznámenie č. 550/2008 Z.z.) a podľa výnosu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky zo 6. decembra 2006, č. 206-2006/02288 o poskytovaní dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku hlásenia pobytu občanov a registra obyvateľov Slovenskej republiky (oznámenie č- 630/2006 Z.z.) v znení výnosu z 26. novembra 2008 (oznámenie č. 549/2008 Z.z.),
d) dotácie vyčlenené rozpočtovou kapitolou na príslušný rok v súlade s jej možnosťami a schválené zákonom o štátnom rozpočte. Ich poskytovanie je v pôsobnosti rozpočtovej kapitoly a vykonáva sa podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a výnosu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 9. apríla 2008, č. SLV-35/OLVS-2008 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (oznámenie č. 126/2008 Z. z.).
Predmetom navrhovanej právnej úpravy dotácie uvedené v písmene d). Pri tvorbe návrhu zákona sa v zásade vychádzalo z platného výnosu. V predloženom návrhu sa upresňujú podmienky poskytovania dotácií, rozširuje sa okruh oblastí, na ktoré nie je možné použiť finančné prostriedky z dotácie, zavádza sa povinnosť dokladovania bezúhonnosti štatutárneho zástupcu žiadateľa o dotáciu formou výpisu z registra trestov. Vzhľadom na rozpočtový proces verejnej správy sa navrhuje zmeniť termín predkladania žiadostí. Za
účelom transparentnosti a kontroly verejnosťou sa zavádza povinnosť ministerstva vnútra zverejňovať evidenciu zmlúv na svojej internetovej adrese.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
Problematika návrhu zákona nie je upravená primárnym ani sekundárnym právom EÚ. V dôsledku toho je v dôvodovej správe k návrhu zákona potrebné uviesť nasledovnú doložku zlučiteľnosti:
1. Predkladateľ právneho predpisu:
vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskej únie,
- primárnom čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 83, 30.3.2010)
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
2. nelegislatívne akty
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii :
a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia,
bezpredmetné
b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov,
bezpredmetné
c) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republiky o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
bezpredmetné
d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých prebrané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia,
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie :
úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty :
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: (Návrh)
Zákon z ... ..2010 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
Termín začatia a ukončenia PPK: 6. augusta 2010 – 16. augusta 2010
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý
návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti
zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti.
Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či
bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže
predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Návrh zákona nemá zvýšený dopad na štátny rozpočet, pretože vychádza zo zásad a kritérií
pre poskytovanie dotácií zo súčasne platného výnosu. Finančné krytie dotácií je zabezpečené
z rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a nepožadujeme zvýšenie
z toho titulu. V roku 2009 predstavovali dotácie sumu 2 489 638 eur. V rozpočte na rok 2010
schválené dotácie v sume 2 973 059 eur. V návrhu rozpočtu na rok 2011 a na obdobie
ďalších dvoch rokov sa predpokladajú v sume 2 270 835 eur.
Návrh zákona má pozitívny vplyv v prípadoch ak je príjemcom dotácie obec.
A.4. Alternatívne riešenia
nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky súhlasilo s doložkou vybraných vplyvov.
Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky nemalo pripomienky k doložke vybraných vplyvov.
Na základe zásadných pripomienok Ministerstva financií Slovenskej republiky bola upravená doložka vplyvov, dopracovaná doložka vplyvov v prílohách č. 2 a č. 6.
Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky súhlasilo s doložkou vybraných vplyvov na podnikateľské prostredie bez pripomienok.
Príloha č. 2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v €)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho vplyv na štátny rozpočet
0
0
0
0
z toho vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program
04A – Záchranné zložky
06V – Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti
08C – Verejná správa
424 160
2 036 567
512 332
402 358
1 441 127
427 350
402 358
1 441 127
427 350
402 358
1 441 127
427 350
z toho vplyv na štátny rozpočet
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
z toho vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť (počet)
0
0
0
0
zamestnanci v štátnej službe
0
0
0
0
zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme
0
0
0
0
iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
v tom: za každý subjekt verejnej správy /
program zvlášť
04A – Záchranné zložky
06V – Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti
08C – Verejná správa
424 160
2 036 567
512 332
402 358
1 441 127
427 350
402 358
1 441 127
427 350
402 358
1 441 127
427 350
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v €)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
z toho vplyv na štátny rozpočet
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
financovanie zabezpečené v rozpočte
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ jasne odlíši podklady od kapitol a organizácií samostatnými tabuľkami, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v €)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v €)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
v tom:
642 – Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám, v tom:
04A – Záchranné zložky
06V – Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti
08C – Verejná správa
2 973 059
2 973 059
424 160
2 036 567
512 332
2 270 835
2 270 835
402 358
1 441 127
427 350
2 270 835
2 270 835
402 358
1 441 127
427 350
2 270 835
2 270 835
402 358
1 441 127
427 350
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov
- štátna služba (príslušníci policajného zboru, štátna služba, hasiči)
- zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
- štátna služba
- zamestnanci vo verejnom záujme
- iné skupiny zamestnancov (špecifikovať)
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu štátna služba a odmeňovanie zamestnancov pri výkone
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
2 973 059
2 270 835
2 270 835
2 270 835
práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre príslušníkov policajného zboru, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane Horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Zavádza sa zverejňovanie konkrétnych účelov, na ktoré sa poskytnú dotácie. Zavádza sa zverejňovanie zmlúv o poskytnutých dotáciách. Ide o zverejňovanie informácií - Úroveň I.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu? (Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o informačno-komunikačnej technológii?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a informačno-komunikačnej technológii?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém? (Uveďte jeho funkciu.)
nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Zverejňovaním zmlúv o poskytnutí dotácie sa rozširuje verejná kontrola hospodárenia s prostriedkami zo štátneho rozpočtu.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť informačnej technológie?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie? (Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície? (Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
Osobitná časť
K § 1
Všeobecné ustanovenie deklaruje v súlade s rozpočtovými pravidlami verejnej správy, že na základe tohto zákona a ním ustanovených pravidiel bude možné poskytovať z rozpočtu ministerstva vnútra vybraným subjektom finančné prostriedky. Účel ich použitia vymedzuje zákon v ďalšom ustanovení.
K § 2
Vymedzuje sa účel poskytovania dotácií. Určujú sa činnosti a aktivity, na ktoré možno uplatniť dotáciu, jednotlivo na jednu činnosť, alebo v kombinácii jednotlivých činností v rámci jedného účelu. Činnosti vymedzené pod písm. a) a c) zahŕňajú aj financovanie potrebného materiálneho a technického vybavenia, záchranného materiálu, zdravotného materiálu, výstroja, úhradu prevádzkových nákladov vzniknutých prevádzkovaním techniky a technického vybavenia spojených s týmito činnosťami, odbornú prípravu, preventívno-výchovnú činnosť, odbornú výcvikovú činnosť spojenú s týmito činnosťami.
Aktivity pod písm. d) realizujú subjekty Slovenský zväz protifašistických bojovníkov, Zväz protikomunistického odboja, Konfederácia politických väzňov Slovenska, Konfederácia evidovaných politických odporcov komunistického normalizačného režimu v Československu a Svetové združenie bývalých československých politických väzňov, o zaradení ktorých bolo do rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky rozhodnuté vládou Slovenskej republiky v rokoch 1990 a 1997 a to, uznesením č. 14/1990 a č. 617/1997.
Účely štruktúrované tak, aby pokryli pôsobnosti a úlohy, ktoré ministerstvo a jemu podriadené zložky podľa jednotlivých zákonov. Systémová politika prideľovania verejných prostriedkov sleduje cieľ zainteresovať pri plnení úloh súvisiacich s ochranou života ľudí, verejného i súkromného majetku, v boji proti kriminalite, pri podpore športu ale i aktivít súvisiacich s bojom proti fašizmu, s obeťami socialistickej politiky čo najväčší okruh subjektov. Tým sa jednak budovať právne a spoločenské povedomie ľudí, ale i uľahčovať plnenie úloh štátnymi orgánmi.
K § 3
Zákon vymedzuje taxatívnym spôsobom formy právnických osôb, ktorým možno poskytnúť dotáciu. Výber týchto právnických osôb je odvodený od súčasnej praxe. Je nepochybné, že pri plnení svojich úloh ministerstvo, Policajný zbor, Hasičský a záchranný zbor, Horská záchranná služba ale i orgány štátnej správy spolupracujú pri plnení svojich úloh práve s občianskymi združeniami, nadáciami, neziskovými organizáciami poskytujúcimi všeobecne prospešné služby, ale i obcami. Uvedené právnické osoby majú svoj vzťah k ministerstvu vyjadrený najmä náplňou svojej činnosti vo svojich stanovách či štatútoch a mnohé z nich dlhoročne spolupracujú na konkrétnych projektoch, záchranných akciách a iných aktivitách, a to aj na základe osobitných dohôd (napr. na úseku ochrany pred požiarmi, záchrane života na horách, dopravných nehodách, zabezpečovaní športovej reprezentácie atď.).
K § 4
Ide o ťažiskové ustanovenie. Vymedzuje sa v ňom, za akých podmienok možno dotáciu poskytnúť. Kritériá v odseku 1 usporiadané tak, aby ich prezentácia vylúčila, že ide o špekulatívneho žiadateľa, ktorý sa svojim konaním vyhýba plneniu zákonom ustanovených povinností alebo ktorý sa dopustil konania, pre ktoré je voči nemu vedené konanie orgánom verejnej moci alebo ktorý sa podieľa na nelegálnom zamestnávaní ľudí, neplatí dane, zákonom ustanovené poistné a pod. Ďalšou úlohou tohto ustanovenia je ustanoviť, na aký účel nemožno poskytnúť a ani použiť schválenú dotáciu.
Cieľom zákona je totiž, aby pridelené verejné prostriedky boli použité na plnenie celospoločenských cieľov, nie však na individuálne potreby žiadateľov tak, ako vymedzené v odseku 2 v písmenách a) až c).
Navrhovaná zákonná úprava, na rozdiel od niektorých pravidiel, ktoré po splnení zákonom ustanovených požiadaviek zakladajú nárok na verejné prostriedky, je založená na princípe, že na udelenie dotácie nie je právny nárok. Takéto pravidlo zakladá potrebu citlivého rozhodovania o finančných prostriedkoch, ktoré Národná rada Slovenskej republiky schváli na dotačnú politiku do kapitoly ministerstva vnútra. Zároveň by mala prispieť k tomu, aby žiadatelia skvalitňovali svoje návrhy na vykonávanie aktivít podporovaných štátom.
Zákon umožňuje ministerstvu odstúpiť podľa § 6 od zmluvy o poskytnutí dotácií, ak sa žiadateľ dopustí konania, ktorým porušil podmienky, za ktorých sa poskytla dotácia. Aby sa predchádzalo takýmto konaniam, navrhuje sa ustanoviť aj pravidlo, že takémuto žiadateľovi nesmie byť poskytnutá dotácia v lehote troch rokov od právoplatného odstúpenia od zmluvy. Dôvody tohto odstúpenia vyplývajú z obsahových náležitostí zmluvy o poskytnutí dotácie.
K § 5
Dotácie sa budú poskytovať výlučne na základe písomnej žiadosti. Doteraz písomná žiadosť však nebola formalizovaná. Navrhuje sa, aby sa žiadosť podávala na unifikovanom tlačive. Jej vzor zavedie samotný zákon, pretože obsahuje veľa údajov. Ich rozsah je usporiadaný tak, aby mali údaje dostatočnú výpovednú hodnotu na to, aby si ministerstvo mohlo vytvoriť objektívny názor na žiadateľa.
V zákone sa vymedzujú prílohy žiadosti, bez ktorých nemožno rozhodnúť o poskytnutí dotácie. Ide predovšetkým o identifikačné údaje o žiadateľovi, jeho existencii, bankovom spojení a najmä o potvrdenia a vyhlásenia, ktoré majú dokumentovať splnenie podmienok podľa § 4 zákona a zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
K § 6
V tomto ustanovení sa ustanovuje postup, spôsob udeľovania dotácie, náležitosti zmluvy a dôvody, pre ktoré je príjemca dotácie povinný vrátiť nepoužité finančné prostriedky.
Prvým krokom v realizácii dotačnej politiky ministerstva je to, aby dalo najavo, aké aktivity vzhľadom na svoje úlohy bude v príslušnom rozpočtovom roku podporovať. Na tieto účely je potrebné, aby príslušné útvary ministerstva bližšie špecifikovali účely dotácií podľa § 2 a zverejnili ich v dostatočnom časovom predstihu na webovom sídle ministerstva. Takto budú mať žiadatelia umožnené oboznámiť sa, za akých podmienok sa budú môcť uchádzať o dotácie.
Ďalej sa ustanovuje lehota, v ktorej možno požiadať o dotáciu. Táto lehota súvisí aj s prípravou rozpočtu ministerstva na nastávajúci rozpočtový rok. Lehota na rozhodnutie o dotácii do konca februára príslušného rozpočtového roka sa ustanovuje, pretože v rámci nej ministerstvo spozná rozhodnutie národnej rady o svojom rozpočte, na druhej strane poskytne desaťmesačné obdobie na splnenie účelu pridelenej dotácie.
Rozhodovanie o poskytnutí dotácie sa neformalizuje, keďže na jej poskytnutie nie je právny nárok. Samotné poskytnutie sa vykoná formou uzatvorenia zmluvy. Keďže ide o špecifickú zmluvu, zákon ustanovuje okrem všeobecných požiadaviek podľa Občianskeho zákonníka aj ďalšie obsahové náležitosti, ktoré nevyhnutné tak pre žiadateľa, ako aj poskytovateľa, pre kontrolu plnenia záväzkov a účelu použitia finančných prostriedkov. Bez týchto náležitostí nie je možné zmluvu uzavrieť. Zároveň sa umožňuje, aby okrem zákonom ustanovených náležitostí mohla zmluva obsahovať aj iné dojednania vyplývajúce z potreby konkretizácie vzťahov medzi poskytovateľom a prijímateľom dotácie. Počas plynutia zmluvy sa môžu vyskytnúť okolnosti, za ktorých je potrebné vrátiť nepoužité finančné prostriedky späť ministerstvu. Za takúto situáciu sa považuje predovšetkým porušenie podmienok ustanovených zmluvou. Zadržovanie nepoužitých finančných prostriedkov by nebolo v súlade s rozpočtovými pravidlami verejnej správy, teda porušením rozpočtovej disciplíny. Takisto sa ustanovuje pätnásťdňová lehota na vrátenie nepoužitých finančných prostriedkov, ktorá začína plynúť dňom vyúčtovania dotácie. Ich nevrátenie v tejto lehote by bolo neoprávneným zadržiavaním verejných prostriedkov a neoprávneným benefitom príjemcu dotácie.
K § 7
Základom každej politiky, teda aj politiky dotačnej, je mať prehľad o predchádzajúcich konaniach a pri stanovovaní zámerov na určité časové obdobie. Ustanovuje sa preto povinnosť ministerstva viesť evidenciu o poskytnutých dotáciách. Zároveň sa ustanovujú obsahové náležitosti takejto evidencie. Na základe nej môže ministerstvo zisťovať, či na určitý účel boli poskytnuté finančné prostriedky, ktorým subjektom ich poskytlo, aké prostriedky boli poskytnuté atď. Takéto údaje umožnia efektívne posudzovanie žiadateľov, a to aj z hľadiska prípadného porušovania zákonom ustanovených pravidiel.
Keďže jedným z kritérií politiky vlády je aj transparentnosť konania orgánov verejnej moci a ich kontrola verejnosťou sa v súlade s programovým vyhlásením vlády sa v odseku 2 ustanovuje, že žiadosti a zmluvy o poskytnutí dotácií zverejňuje na svojom webovom sídle. Zároveň sa takýmto zverejnením sleduje cieľ podporiť súťaživosť žiadateľov o poskytnutie verejných finančných prostriedkov.
K § 8
Navrhuje sa ustanoviť povinnosť ministerstvu vnútra vykonávať následnú finančnú kontrolu hospodárenia s poskytnutou dotáciou vrátane dodržiavania podmienok uzatvorenia zmluvy o poskytnutí dotácie a zároveň sa určujú sankcie za porušenie finančnej disciplíny.
K § 9
Cieľom prechodných ustanovení je zaviesť pravidlo, podľa ktorého sa budú poskytovať dotácie v roku 2011. Zákon síce nadobudne účinnosť 1. januára 2011, avšak podľa jeho ustanovení sa žiadosti o dotácie majú predkladať do konca októbra kalendárneho roka. Keďže zákon zruší doterajšiu úpravu rozhodovania o dotáciách, nebolo by možné poskytovať dotácie na rok 2011. V tomto ustanovení sa preto uvádzajú potrebné odchýlky lehôt na zverejnenie účelu, podávania žiadostí a rozhodovania o udelení dotácií. Zachová sa tak kontinuita dotačnej politiky ministerstva.
K § 10
Keďže pravidlá poskytovania dotácií v pôsobnosti ministerstva vnútra budú ustanovené týmto zákonom, je nevyhnutné, aby od jeho účinnosti boli zrušené staré pravidlá. Tie boli vydané výnosom Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na základe splnomocňovacích ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z.
K § 11
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2011. Takúto účinnosť predpokladajú aj rozpočtové pravidlá verejnej správy (zákon č. 523/2004 Z. z.).
V Bratislave 22. septembra 2010
Iveta R a d i č o v á
predsedníčka vlády Slovenskej republiky
Daniel L i p š i c
minister vnútra Slovenskej republiky