DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(článok 7 odsek 5 Ústavy SR)
1. Gestor zmluvy:
Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky
2. Názov zmluvy:
Dohoda o stabilizácii a pridružení medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Srbskou republikou na strane druhej
3. Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v legislatíve Slovenskej republiky:
Účelom a predmetom zmluvy je posilnenie spolupráce medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Srbskou republikou na strane druhej. Zmluva prispieť najmä ku konsolidácii, k ekonomickému rastu a k posilneniu prítomnosti Európskej únie v Srbsku. Je založená najmä na politickom dialógu, v ktorom sa Európska únia a Srbsko vynasnažia pokračovať. Tento dialóg sa bude týkať boja proti terorizmu, šíreniu zbraní hromadného ničenia, nezákonnému obchodovaniu s drogami a psychotropnými látkami, ako aj počítačovej kriminalite. Taktiež je založená na vzájomnej spolupráci, ktorá zahŕňa najmä sociálnoekonomickú spoluprácu, priemyselnú, finančnú a obchodnú spoluprácu, spoluprácu v oblasti vedy, technológií a informačnej spoločnosti, kultúry, vzdelávania a audiovizuálnej tvorby, cestovného ruchu, regionálneho a miestneho rozvoja a spoluprácu v legislatívnej oblasti. Dohoda stanovuje záväzky aj v oblasti readmisie a kontroly ilegálneho prisťahovalectva. Ustanovenia tejto dohody takisto zahŕňajú obchod s tovarmi a službami a ustanovenia o investíciách, obsahujú taktiež spoluprácu v oblasti demokracie a ľudských práv. V právnom poriadku Slovenskej republiky je predmet zmluvy upravený v množstve právnych predpisov v príslušných oblastiach spoločenských vzťahov a to napr. v zákone č. 199/2004 Z. z. Colný zákon v znení neskorších predpisov, zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákone č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákone č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov, zákone č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 17/1992 Z. z. o životnom prostredí v znení neskorších predpisov a podobne.
4. Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
články 49, 50, 53, 58, 75, 76, 126
5. Úprava predmetu zmluvy v práve EÚ/ES:
V práve EÚ/ES je predmet zmluvy upravený množstvom právnych predpisov v oblastiach uvedených v bode 3.
Súlad medzinárodnej zmluvy s právom ES/EÚ: úplná zhoda.
6. Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
medzinárodná politická zmluva, medzinárodná zmluva, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb
7. Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
medzinárodná zmluva, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb a zároveň medzinárodná zmluva, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon
8. Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok (uvedú sa právne predpisy alebo ich jednotlivé ustanovenia, ktorých sa medzinárodná zmluva týka; potreba ich zrušenia alebo adaptácie z dôvodu duplicity):
Vzhľadom na priamu použiteľnosť niektorých ustanovení medzinárodnej zmluvy a jej prednosť pred zákonmi nie je potrebné zrušiť alebo adaptovať z dôvodu duplicity žiadny právny predpis.