1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky predsedníčka vlády Slovenskej republiky ako iniciatívny návrh.
Cieľom predkladanej novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov je opätovné zriadenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky ako samostatného ústredného orgánu štátnej správy. Ministerstvo životného prostredia SR bolo v januári 2010 s účinnosťou od 1. júla 2010 zrušené zákonom č. 37/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Zriadenie samostatného ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť životného prostredia je pre plnenie úloh v tak širokej oblasti, ako je tvorba a ochrana životného prostredia, nesmierne dôležité. V rámci zabezpečenia týchto úloh je potrebné mať k dispozícii odborný a funkčný aparát, ktorý dokáže reflektovať na dôležité podnety v tak dôležitej a prierezovej oblasti, ako je oblasť tvorby a ochrany životného prostredia.
Vzhľadom na závažné okolnosti týkajúce sa extrémnych povodní z posledného obdobia, ktoré zasiahli celé územie Slovenskej republiky koncom mája a začiatkom júna 2010 a ktoré spôsobili značné hospodárske škody občanom Slovenskej republiky, obciam a štátu, existuje naliehavý spoločenský záujem na opätovnom zriadení samostatného ministerstva pôsobiaceho v tejto oblasti. Kvalitné plnenie úloh samostatného ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť životného prostredia je teda nevyhnutné pre zabezpečenie rýchlej a účinnej pomoci občanom Slovenskej republiky postihnutým povodňami. Cieľom navrhovanej zmeny v organizácii ústrednej štátnej správy je prijatie účinných riešení, ktorými sa zabráni vzniku ešte väčšej škody na majetku občanov Slovenskej republiky. Vzhľadom na tieto mimoriadne okolnosti je nevyhnutné urýchlene umožniť prostredníctvom novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov vytvorenie legislatívnych podmienok pre vznik samostatného ústredného orgánu štátnej správy – Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Predpokladaný dopad návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ide o zmenu názvu Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky z dôvodu prechodu kompetencií v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia vrátane ochrany prírody a krajiny, vodného hospodárstva, ochrany pred povodňami, ochrany akosti a množstva vôd a ich racionálneho využívania a rybárstva okrem akvakultúry a morského rybolovu, v oblasti ochrany ovzdušia, ozónovej vrstvy a klimatického systému Zeme, ekologických aspektov územného plánovania, odpadového hospodárstva, posudzovania vplyvov na životné prostredie, zabezpečovania jednotného informačného systému o životnom prostredí a plošného monitoringu, geologického výskumu a prieskumu, ochrany a regulácie obchodu s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín, geneticky modifikovaných organizmov (ďalej len „v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia“) na novo zriadené Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky. Navrhuje sa názov „Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky“, ktorý najlepšie zodpovedá novým úlohám tohto ministerstva.
K bodu 2
Zriaďuje sa Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky. Dôvodom pre opätovné zriadenie samostatného Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky je naliehavý spoločenský záujem na skvalitnení tvorby a ochrany životného prostredia, vrátane naliehavej potreby efektívneho riešenia škôd spôsobených povodňami na Slovensku. Len samostatne pôsobiaci ústredný orgán štátnej správy má možnosti naplniť sledovaný cieľ.
K bodom 3 a 4
Ide o legislatívno-technickú úpravu z dôvodu zmeny názvu Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
K bodu 5
Vypúšťajú sa písmená l) u) z dôvodu presunu pôsobnosti v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia z Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vyplývajúcu z prijatia zákona č. 570/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy.
K bodu 7
Ustanovuje sa kompetencia Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre tvorbu a ochranu životného prostredia.
K bodu 8
Zabezpečuje sa prechod pôsobnosti v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia z Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky. V odseku 2 sa ustanovuje nová terminológia vzhľadom na potreby navrhovaných zmien. V odseku 3 sa zabezpečuje prechod práv a povinností zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych zamestnancov, z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov ako aj z iných právnych vzťahov
4
zamestnancov z Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky. Rovnako sa zabezpečuje prechod majetku súvisiaci s prechodom kompetencií v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia. Podrobnosti o právach a povinnostiach vyplývajúcich z presunu týchto kompetencií, ako aj podrobnosti o prechode majetku sa upravia dohodou medzi Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a opätovne zriadeným Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky. V súvislosti s prechodom kompetencií v oblasti tvorby a ochrany životného prostredia prechádza zriaďovateľská aj zakladateľská pôsobnosť Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky.
K bodu 9
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov bol zrušený zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. septembra 2010.
Bratislava, 21. júla 2010
Iveta R a d i č o v á v. r.