1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky ako iniciatívny materiál.
Účelom predloženého návrhu zákona je rozšírenie povinností ohľadom používania štátnych symbolov. Ide o tieto nové povinnosti:
-povinnosť umiestniť na vhodnom mieste v priestoroch školy so štátnym vzdelávacím programom aj štátnu zástavu, text štátnej hymny a preambulu Ústavy Slovenskej republiky,
-povinnosť umiestniť v miestnosti, v ktorej prebieha vyučovanie, aj grafické znázornenie štátnej zástavy, text štátnej hymny a preambuly Ústavy Slovenskej republiky,
-povinnosť umiestniť v miestnosti, v ktorej prebieha zasadnutie obecného, miestneho, mestského zastupiteľstva alebo zastupiteľstva samosprávneho kraja aj štátnu zástavu a preambulu Ústavy Slovenskej republiky,
-povinnosť hrať štátnu hymnu aj pred začiatkom ustanovujúcej schôdze a poslednej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky v príslušnom volebnom období, pred prvým a posledným rokovaním vlády Slovenskej republiky v príslušnom volebnom období, pred prvým a posledným zasadnutím obecného, miestneho, mestského zastupiteľstva alebo zastupiteľstva samosprávneho kraja v príslušnom volebnom období a v školách so štátnym vzdelávacím programom na začiatku školského roka a na konci druhého školského polroka.
V predloženom návrhu zákona sa v čl. II IV novelizujú ďalšie zákony, ktorých cieľom je zaviesť povinnosť hrať štátnu hymnu aj vo vysielaní Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie a pred začiatkom významných športových podujatí.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie alebo Súdu prvého stupňa
Európskej únie
Vzhľadom na vnútroštátny charakter právneho predpisu body 4. 6. doložky zlučiteľnosti bezpredmetné.
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyv na verejné financie:
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
2.Vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať dopad na životnú úroveň obyvateľstva a zvyšovanie kvality života, na rozvoj podnikateľských aktivít ani na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyv na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
4.Vplyv na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť a na tvorbu nových pracovných miest.
5.Vplyv na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie.
6. Vplyv na informatizáciu spoločnosti:
Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Upravuje sa povinnosť zachovávať úctu k štátnym symbolom, ktoré vonkajším prejavom štátnosti a reprezentujú štát navonok. Výchova k vlastenectvu a úcte k štátnym symbolom musí byť zaradená so štátneho vzdelávacieho programu škôl.
K bodom 2, 4 a 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s vložením nového § 13a.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s prijatím nového školského zákona.
K bodu 6
V tomto ustanovení sa rozširuje povinnosť hrať štátnu hymnu aj pri iných príležitostiach ako ustanovuje platné znenie zákona o štátnych symboloch.
K bodu 7
V odseku 1 sa upravuje povinnosť umiestniť na vhodnom mieste v priestoroch školy so štátnym vzdelávacím programom aj štátnu zástavu, text štátnej hymny a preambulu Ústavy Slovenskej republiky. Za vhodné miesto v priestoroch štátnej školy sa považuje najmä miesto, ktoré je všeobecne prístupné pre všetky osoby zúčastňujúce sa vo výchovno-vzdelávacom procese.
V odseku 2 sa upravuje povinnosť umiestniť v miestnosti, v ktorej prebieha vyučovanie, grafické znázornenie štátnej zástavy, text štátnej hymny a preambuly Ústavy Slovenskej republiky.
V odseku 3 sa upravuje povinnosť umiestniť v miestnosti, v ktorej prebieha zasadnutie obecného, miestneho, mestského zastupiteľstva alebo zastupiteľstva samosprávneho kraja aj štátnu zástavu a preambulu Ústavy Slovenskej republiky. Splnenie tejto povinnosti zabezpečia starosta obce, primátor mesta alebo predseda samosprávneho kraja.
K čl. II a III
Upravuje sa povinnosť pre verejnoprávne médiá zaradiť štátnu hymnu do svojho vysielania v určenom čase.
K čl. IV
Upravuje sa povinnosť hrať štátnu hymnu pred začiatkom významného športového podujatia.
K čl. V
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. septembra 2010.
V Bratislave, 26. apríla 2010
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky