NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
Číslo: 158/2010
1412a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1412) – druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1922 z 9. februára 2010 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1412) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo, životné prostredie a ochranu prírody
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré rokovali o uvedenom vládnom návrhu zákona, súhlasili s vládnym návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s týmito pripomienkami:.
1.V čl. I sa za 99. bod vkladá nový 100. bod, ktorý znie:
„100. V § 143 ods. 16 sa slová „30. júna 2012“ nahrádzajú slovami „31. decembra 2016“.
Doterajšie body 100 až 102 sa označujú ako body 101 až 103.
Povinnosť vykonania zmien dopravného značenia podľa platnej legislatívy do 1. júna 2012 by viedla k nehospodárnemu odstráneniu značiek osadených tesne pred účinnosťou tohto zákona a súvisiacich vykonávacích predpisov. Životnosť dopravnej značky je približne 8 rokov, a preto navrhujeme posun lehoty na výmenu dopravných značiek do 31.12.2016.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I 100. bod
V 100. bode v navrhovanom ustanovení § 143a sa slová „31. mája 2010“ nahrádzajú slovami „31. mája 2011“.
Ide o odstránenie zjavnej chyby, a to s prihliadnutím na skutočnosť, že predmetný návrh zákona nadobudnúť účinnosť 1. júna 2010. Ako to vyplýva aj z odôvodnenia navrhovaného ustanovenia, správny dátum byť 31. máj 2011.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a
postavenie žien
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.K čl. II 2. bod
V čl. II bode 2 vypustiť splnomocnenie a položku 68a doplniť písmenom e), ktoré znie:
e) Vydanie osvedčenia o evidencii časti I urýchlene do dvoch pracovných dní na výslovnú žiadosť poplatníka ........................................................................................................ 24 eur
V splnomocnení sa ukladá vyberanie poplatku vo výške štvornásobku príslušnej sadzby, ak sa vydáva osvedčenie urýchlene do dvoch pracovných dní na výslovnú žiadosť poplatníka. Aby nedochádzalo k nesprávnemu výkladu tohto splnomocnenia v prípadoch, kedy poplatok za vydanie osvedčenia je subsumovaný v inej položke sadzobníka (typicky prihlásenie vozidla do evidencie), navrhuje sa za takéto zvýhodnenie vyrubovať správny poplatok v pevnej sadzbe 24 eur. Výška sadzby zodpovedá štvornásobku sadzby podľa písmena a) položky 68a.
Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.K čl. III
V článku III sa za 1. bod vkladajú nové 2. až 5. bod ktoré znejú:
„2. V § 44 ods. 2 v druhej vete sa bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „táto lehota neplatí, ak ide o exekučný titul podľa § 41 ods. 2 písm. c) a d).
3. V § 47 ods. 3 sa na konci pripája táto veta:
Exekútor však nemá právo na náhradu trov konania za úkony, ktoré vykonal do doručenia poverenia súdu na vykonanie exekúcie.
4. § 57 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
(4) Exekútor je povinný predložiť vec súdu bezodkladne po tom, ako nadobudne
pochybnosti alebo zistí, že dôvody na zastavenie exekúcie alebo čiastočné zastavenie exekúcie.
5. Doterajší text § 104 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
(2) Ak povinný zasielanú mzdu alebo iné príjmy na účet v banke, exekúcii odpísaním z účtu v banke nepodliehajú ani prostriedky do výšky sumy, ktorá sa podľa zákona nesmie povinnému zraziť z mesačnej mzdy alebo z iných príjmov a to od momentu, kedy táto skutočnosť bola banke oznámená. Povinný na žiadosť banky oznámi výšku tejto sumy. Ak exekútor nesúhlasí s výškou sumy, ktorú uviedol povinný, pre banku je rozhodujúca výška sumy, ktorú označil exekútor.“.“
2. a 3. bod sa označujú ako 6. a 7. bod.
K 2. bodu. Prax ukázala, že lehota na poverenie exekútora v prípadoch, ak exekučným titulom je notárska zápisnica, alebo rozhodcovský rozsudok bola výraznou prekážkou na to, aby súdy mohli objektívne posúdiť zákonnosť exekúcie, najmä v prípadoch existencie dôvodov podľa § 45 ods. 1 písm. c) zákona č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní. Prejavilo sa to vo veľkom počte nezákonných exekúcií, zbytočnom vzniku trov exekučného konania. V tomto smere je dôležitý rozsudok Súdneho dvora (Asturcom C-40/08), ktorý nevylučuje posúdenie zmluvnej podmienky aj v exekučnom konaní. Negatívny dopad na štátny rozpočet to malo aj v súvislosti s podanými žiadosťami o náhrady škody, z dôvodu, že sa v súdnej exekúcií vymohli plnenia z neprijateľných zmluvných podmienok, najmä neprimeraných sankcií (do pozornosti Justičná revue 1/2010, článok JUDr. Pecho: Zásady sankčného mechanizmu zodpovednosti členských štátov v prípade porušenia práva Európskej únie). Súdy nemali časový priestor ani na vyžiadanie napr. spotrebiteľskej zmluvy.
K 3. bodu. Reaguje sa na zneužívanie inštitútu súdnej exekúcie v prípadoch, keď došlo k splneniu dlhu a napriek tomu sa cez „antidatovanie“ pečiatky exekútora, podá návrh na vykonanie exekúcie s cieľom uplatniť 10 %-tnú odmenu z dôvodu, že sa plnilo po začatí exekúcie. Je len prirodzené, že exekútor môže vykonať exekúciu až po udelení poverenia.
K 4. bodu. Aplikačná prax potvrdila, že sa pokračovalo v exekúciách napriek tomu, že existovali dôvody na zastavenie exekúcie a exekútor o nich vedel. Reaguje sa na povinnosť súdu zastaviť exekúciu aj bez návrhu 58 ods. 1). Nie vždy mal súd na rozdiel od exekútora vedomosť o dôvodoch na zastavenie prípadne čiastočné zastavenie exekúcie. Súdny exekútor je štátom splnomocnenou osobou na vykonanie exekúcie 2 ods. 1) a signalizovanie dôvodov na zastavenie exekúcie je
plne opodstatnené.
K 5. bodu. Navrhované ustanovenie posilňuje zásadu ochrany povinného. Ak bude mať povinný zasielanú mzdu alebo iné príjmy na účet v banke, exekúcii odpísaním z účtu v banke nebudú podliehať ani prostriedky do výšky sumy, ktorá sa podľa zákona nesmie povinnému zraziť z mesačnej mzdy alebo z iných príjmov a to od momentu, kedy táto skutočnosť bude banke oznámená. Povinný na žiadosť banky oznámi výšku tejto sumy.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. V sa za 3. bod vkladá nový 4. bod, ktorý znie:
„4. V § 12 ods. 7 sa slová „v odseku 1 písm. a)“ nahrádzajú slovami „v tomto zákone“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.K čl. V 8. bod
V čl. V sa text 8. bodu sa vkladá do textu 1. bodu.
Doterajšie body 9. až 28. sa označujú ako body 8. až 27.
Vzhľadom na to, že v 8. bode ide o rovnakú legislatívno-technickú úpravu ako v 1. bode, navrhuje sa oba body zlúčiť.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a
postavenie žien
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.Za článok VI sa vkladajú nové články VII a VIII, ktoré znejú:
„Čl. VII
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z. a zákona č. 70/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. § 6 znie:
„§ 6Všeobecné užívanie
(1) Premávku na pozemných komunikáciách upravujú osobitné predpisy; v ich medziach smie každý užívať diaľnice, cesty a miestne komunikácie obvyklým spôsobom na účely, na ktoré určené (všeobecné užívanie). Užívateľ sa musí prispôsobiť stavebnému stavu a dopravno-technickému stavu dotknutej komunikácie; nesmie ju poškodzovať alebo znečisťovať.(2) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.(3) Vymedzené úseky diaľnic a rýchlostných ciest označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými jazdnými súpravami tvorenými motorovým vozidlom kategórie M1,2e) N1, 2f) M1G2g) a N1G2h) bez ohľadu na celkovú hmotnosť jazdnej súpravy po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
(4) Vymedzené úseky diaľnic, rýchlostných ciest a paralelných ciest, do ktorých sa môže odkloniť doprava z transeurópskej cestnej siete2i) a ktoré priamo konkurujú určitým častiam tejto siete, možno užívať motorovými vozidlami nad 3, 5 t len po úhrade mýta za užívanie týchto pozemných komunikácií podľa osobitného predpisu.2j)
(5) Výška úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest sa určí z celkovej hmotnosti motorového vozidla a prípojného vozidla. Úhrada sa platí na kalendárny rok, na mesiac, na týždeň alebo na jeden deň bez ohľadu na počet vykonaných jázd.(6) Úhrada sa neplatí pri motorových vozidlách a jazdných súpravách
a) Ministerstva vnútra Slovenskej republiky vrátane Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky určených rozpočtových organizácií a Policajného zboru,
b) Ministerstva obrany Slovenskej republiky vrátane rozpočtových organizácií v jeho pôsobnosti určených Ministerstvom obrany Slovenskej republiky a ozbrojených síl Slovenskej republiky,
c) ozbrojených síl alebo civilných zložiek vysielajúceho štátu na účel plnenia služobných povinností, 2k)
d) záchrannej zdravotníckej a horskej služby, pri vozidlách určených na hromadný odber krvi a pri vozidlách cestného záchranného systému,
e) Hasičského a záchranného zboru a ostatných hasičských jednotiek,
f) správcov diaľnic a ciest vo vlastníctve štátu,
g) Železničnej polície Slovenskej republiky,
h) Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky,
ch) na ktoré sa občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím poskytuje peňažný príspevok na zvýšené výdavky súvisiace so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla, 2l)
i) na poskytovanie sociálnej starostlivosti,
j) technickej vyslobodzovacej služby privolanej na odstránenie cestnej prekážky,
k) cudzích štátnych príslušníkov oslobodených podľa medzištátnej dohody za podmienky vzájomnosti, l) historických,2m)
m) orgánov colnej stráže,
n) vykonávajúcich prepravu predmetov a tovarov humanitárnej pomoci, ak sa dopravca preukáže potvrdením ministerstva o prípustnosti bezodplatnej dopravy, ktorého vzor je prílohou č. 3 k tomuto zákonu,
o) správcov ciest I., II. a III. triedy zabezpečujúcich údržbu diaľnic, rýchlostných ciest a paralelných ciest, do ktorých sa môže odkloniť doprava z transeurópskej cestnej siete a ktoré priamo konkurujú určitým častiam tejto siete na základe zmluvy podľa § 3f,
p) Slovenskej informačnej služby.
(7) Motorové vozidlá alebo jazdné súpravy musia byť pri prejazde vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest podľa odsekov 2 a 3 označené nálepkou. Zaplatenie úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií motorovým vozidlom alebo jazdnou súpravou sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou, ktorej jedna časť je nalepená celou plochou na prednom skle motorového vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy na mieste ustanovenom vykonávacím predpisom2n) a ktorá
a) zodpovedá vzoru ustanovenom vo vykonávacom predpise,2n)
b) obsahuje vyznačenie doby platnosti.
(8) Kontrolu dodržiavania povinnosti označenia motorového vozidla alebo jazdnej súpravy nálepkou pri použití vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest oprávnené vykonávaťútvary Policajného zboru2o) v rámci vykonávania dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.
(9) Výber mýta za užívanie diaľnic, rýchlostných ciest a paralelných ciest, do ktorých sa môže odkloniť doprava z transeurópskej cestnej siete2i) a ktoré priamo konkurujú určitým častiam tejto siete, nálepky, ich distribúciu, predaj a výmenu zabezpečuje právnická osoba založená podľa osobitného zákona.2ba) Finančné prostriedky získané z výberu mýta, z predaja nálepiek a úroky z týchto prostriedkov sú príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s..
(10) Vodič motorového vozidla alebo jazdnej súpravy je povinný vyznačiť údaj o evidenčnom čísle,2p) ktoré motorové vozidlo alebo všetky vozidlá jazdnej súpravy, na oddeliteľnom kontrolnom kupóne.2q)
(11) Vodič motorového vozidla, ktorý používa vymedzený úsek diaľnice alebo rýchlostnej
cesty, je povinný na požiadanie predložiť príslušníkovi Policajného zboru oddeliteľný kontrolný kupón.2q)
(12) Prevádzkovanie prievozu, kompy a sklápacieho mosta sa vykonáva za úhradu podľa osobitných predpisov.2r)“
Poznámky pod čiarou k odkazom 2e až 2r znejú:
„2e) Príloha č. 1 časť B bod 2 písm. a) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2f) Príloha č. 1 časť B bod 3 písm. a) zákona č. 725/2004 Z .z.
2g) Príloha č. 1 časť B bod 2 písm. a) a bod 5 písm. a) zákona č. 725/2004 Z. z.
2h) Príloha č. 1 časť B bod 3 písm. a) a bod 5 písm. a) a b) zákona č. 725/2004 Z. z.“ .
2i) § 2 písm. a) nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti.
2j) Zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2k) Zmluva medzi štátmi, ktoré stranami Severoatlantickej zmluvy, a inými štátmi, zúčastnenými v Partnerstve za mier vzťahujúca sa na štatút ich ozbrojených síl (oznámenie č. 324/1997 Z. z.).
2l) § 8 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2m) § 2 písm. d) zákona č. 725/2004 Z. z.
2n) Vyhlášky Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 547/2009 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob označenia úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých užívanie podlieha úhrade, vzor nálepky a spôsob jej umiestnenia na motorovom vozidle.
2o) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
2p) § 123 a 124 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
2q) § 4 ods. 2 písm. a) vyhlášky Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 547/2009 Z. z.
2r) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.“.
2. V § 7 ods. 2 sa odkaz „2f“ nad slovom „predpisu“ nahrádza odkazom „2o)“.
Čl. VIII
Zákon č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 435/2008 Z. z., zákona č. 307/2009 Z. z., zákona č. 488/2009 Z. z. a zákona 31/2010 Z. z. sa mení takto:
V § 2 ods. 2 prvá veta znie: „Za užívanie vymedzených úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t, okrem jazdných súprav tvorených motorovým vozidlom kategórie M1,3a) N1,3b) M1G3c) a N1G3d), sa platí mýto.
Poznámky pod čiarou k odkazom 3a až 3d znejú:
„3a) Príloha č. 1 časť B bod 2 písm. a) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3b) Príloha č. 1 časť B bod 3 písm. a) zákona č. 725/2004 Z .z.
3c) Príloha č. 1 časť B bod 2 písm. a) a bod 5 písm. a) zákona č. 725/2004 Z. z.
3d) Príloha č. 1 časť B bod 3 písm. a) a bod 5 písm. a) a b) zákona č. 725/2004 Z. z.“ .
Účinnosť článkov VII a VIII sa navrhuje 15. apríla 2010
Navrhovanou zmenou dochádza k presunu povinnosti jazdných súprav vozidiel kategórie N1 a N1G, ktorých celková hmotnosť je nad 3,5 t platiť mýto k povinnosti úhrady za užívanie pozemných komunikácií formou nálepky rovnako ako vozidlá a jazdné súpravy tvorené vozidlom kategórie M1. K uvedenému dochádza na základe analýzy skladby dopravného prúdu, z ktorej vyplýva vysoký podiel jazdných súprav tvorených za účelom rekreačnej a príležitostnej prepravy.
Zároveň navrhovanou úpravou dochádza k úprave rozsahu motorových vozidiel oslobodených od povinnosti úhrady formou nálepky za užívanie vymedzených pozemných komunikácií.
Doterajší článok VII sa prečísluje.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.Za článok VI sa vkladá nový článok VII, ktorý znie:
„Čl. VII
Zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení zákona č. 435/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 8 ods. 6 sa slová „najmenej šesť hodín, ale menej ako“ nahrádzajú slovami „od šesť do“.
2.V § 31 ods. 4 sa vypúšťajú slová „tohto zákona a“.
3.V poznámke pod čiarou k odkazu 18 sa citácia „Rozhodnutie Komisie 93/173/EHS z 22. februára 1993, ktorým sa navrhuje štandardné tlačivo podľa článku 16 nariadenia (EHS) č. 3820/85 o zosúlaďovaní niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 2; Ú. v. ES L 72, 25.3.1993).“ nahrádza citáciou „Rozhodnutie Komisie 2009/810/ES z 22. septembra 2008 o vyhotovení štandardného tlačiva na podávanie správ uvedeného v článku 17 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 (Ú. v. EÚ L 289, 5.11.2009).“.
4.V § 33 písm. b) treťom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „aj so stanoviskami sociálnych partnerov“.
5.V § 37 ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „zamestnávateľovi“ vkladajú slová „alebo dopravnému podniku“.
6. V § 37 ods. 1 sa vypúšťajú písmená a) a b). Doterajšie písmená c) e) sa označujú ako písmená a) až c).
7.V § 37 ods. 2 sa vypúšťa písmeno a). Doterajšie písmená b) f) sa označujú ako písmená a) až e).
8.V poznámke pod čiarou k odkazu 27 sa na konci pripájajú tieto slová: „v znení rozhodnutia Komisie 2009/959/EÚ zo 14. decembra 2009 (Ú. v. EÚ L 330, 16.12.2009)“.
9.V § 37 sa odsek 2 dopĺňa písmenami f) a g), ktoré znejú:
„f) nevydá vodičovi dostatočný počet záznamových listov alebo papierových kotúčov do záznamového zariadenia,
g) vydá vodičovi záznamový list alebo papierový kotúč do záznamového zariadenia, ktorý nemá typové schválenie ES, alebo ktorý je nevhodný do inštalovaného záznamového zariadenia.“.
10.V § 37 ods. 3 úvodnej vete sa za slovo „zamestnávateľovi“ vkladajú slová „alebo dopravnému podniku“.
11.V § 37 ods. 3 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie:
„g) prevádzkuje vozidlo, ktoré musí byť vybavené záznamovým zariadením, bez záznamového zariadenia alebo so záznamovým zariadením, ktoré nemá vydané typové
schválenie ES, alebo so záznamovým zariadením, na ktorom sa nevykonala periodická prehliadka alebo prevádzkuje vozidlo s nefunkčným alebo poškodeným záznamovým zariadením alebo so záznamovým zariadením, ktoré má poruchu,“
Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno h).
12.V § 38 ods. 1 písm. a) v prvom bode sa na konci pripájajú tieto slová „alebo záznamové zariadenie nesprávne používa“.
13.V § 38 ods. 1 písm. a) v treťom bode sa na konci pripájajú tieto slová alebo používa špinavé alebo poškodené záznamové listy, pričom údaje v nich uvedené nie sú čitateľné“.
14.V § 38 ods. 1 písm. b) v prvom bode sa na konci pripájajú tieto slová „pričom údaje na nej uvedené nie sú čitateľné“.
15.V § 38 ods. 1 písm. b) v druhom bode sa slová „kartu iného vodiča“ nahrádzajú slovami „používa kartu iného vodiča alebo vlastní viac ako jednu platnú kartu vodiča“.
16.V § 38 ods. 1 písm. c) prvý bod znie:
„ 1. kartu vodiča, ak je vodič jej držiteľom alebo vyplnené záznamové listy alebo výtlačky zo záznamového zariadenia alebo ručné záznamy za prebiehajúci týždeň a za predchádzajúcich 28 dní,“.
17.V § 38 ods. 1 písm. f) sa za slovo „liste“ vkladá čiarka a slová „vo výtlačku zo záznamového zariadenia“.
18.V § 38 sa odsek 1 dopĺňa písmenami l) až n), ktoré znejú:
„l) nepožiada o náhradu poškodenej, znefunkčnenej, stratenej alebo odcudzenej karty vodiča do siedmich kalendárnych dní,
m) formálne neoznámi stratu alebo krádež karty vodiča príslušným orgánom členského štátu, v ktorom ku krádeži alebo strate došlo,“.
n) sa odmietne podrobiť kontrole.“.
19.V § 38 sa odsek 2 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) umiestni vo vozidle zariadenie určené na manipuláciu, ktoré by mohlo byť použité na pozmeňovanie utajovanie, ničenie alebo falšovanie údajov v záznamovom zariadení alebo údajov na záznamovom liste, na výtlačku zo záznamového zariadenia alebo údajov na karte vodiča.“.
20.V § 38 ods. 3 písm. b) sa slová a písm. d), g), i) a k) nahrádzajú slovami „a písm. d), g), i), k) a l)“.
21.V § 38 ods. 3 písm. c) sa slová „písm. e) a j)“ nahrádzajú slovami písm. e), j), m) a n)“.
22.Príloha č. 1 časť A sa dopĺňa piatym bodom, ktorý znie:
„5. v prípade potreby a s náležitým zohľadnením bezpečnostných aspektov, overenie záznamového zariadenia nainštalovaného vo vozidlách s cieľom zistiť nainštalovanie alebo
používanie akéhokoľvek prístroja alebo prístrojov určených na zničenie, zatajenie, pozmenenie akýchkoľvek údajov alebo na manipuláciu s týmito údajmi, alebo prístrojov, ktoré majú zasahovať do činnosti ktorejkoľvek časti elektronickej výmeny údajov medzi komponentmi záznamového zariadenia, alebo ktoré týmto spôsobom blokujú alebo pozmeňujú údaje pred zakódovaním.“.
23. Príloha č. 2 sa dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. zariadenie na špecifickú analýzu s príslušným softvérom s cieľom overiť a potvrdiť digitálny podpis pripojený k údajom, ako aj softvér na špecifickú analýzu umožňujúci zostaviť podrobný profil dynamickej rýchlosti vozidiel pred inšpekciou ich záznamového zariadenia.“.
24.Príloha č. 3 vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 3
k zákonu č. 462/2007 Z. z.
ZOZNAM PORUŠENÍ OSOBITNÝCH PREDPISOV
1. Skupina porušení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 15. marca 2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3820/85
2. Skupina porušení nariadenia Rady (EHS) č. 3821/85 z 20. decembra 1985 o záznamovom zariadení v cestnej doprave) v platnom znení
25.Príloha č. 5 sa dopĺňa piatym a šiestym bodom, ktoré znejú:
„5. Smernica Komisie 2009/4/ES z 23. januára 2009 o protiopatreniach na prevenciu a odhaľovanie manipulácie so záznamami tachografov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o právnych predpisoch v sociálnej
oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, a o zrušení smernice Rady 88/599/EHS (Ú. v. L 21, 24. 1. 2009).
6. Smernica Komisie 2009/5/ES z 30. januára 2009, ktorou sa mení a dopĺňa príloha III k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy (Ú. v. EÚ L 29, 31. 1. 2009).“.
Účinnosť článku VII sa navrhuje 15. apríla 2010.
Týmto článkom sa preberá do právneho poriadku SR smernica Komisie 2009/4/ES z 23. januára 2009 o protiopatreniach na prevenciu a odhaľovanie manipulácie so záznamami tachografov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, a o zrušení smernice Rady 88/599/EHS a smernica Komisie 2009/5/ES z 30. januára 2009, ktorou sa mení a dopĺňa príloha III k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy. Článkom II sa v súlade s uvedenými smernicami ES:
-rozširuje vykonávanie cestných kontrol aj o kontrolu nelegálneho inštalovania zariadení určených na oklamanie a narušenie činnosti systému záznamového zariadenia v cestnej doprave,
-presnejšie vymedzuje štandardné vybavenie, ktoré musia mať k dispozícii kontrolné orgány pri kontrolách na cestách,
-zavádza kategorizácia závažnosti porušení právnych predpisov z oblasti sociálnej legislatívy a používania záznamového zariadenia v cestnej doprave.
Doplnenie a zmena zákona č. 462/2007 Z. z. navrhovaná v Čl. II nevyhnutné z dôvodu, že dňa 31.12.2009 uplynula lehota na zosúladenie legislatívy SR s uvedenými smernicami ES a dňa 28.1.2010 začala Európska komisia proti Slovenskej republike konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 tejto zmluvy, ktoré môže viesť k uloženiu finančných sankcií Slovenskej republike.
Nasledujúce články sa prečíslujú.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch hlasovať takto:
O bodoch 1, 2, 3, 5 a 6 hlasovať spoločne, a tieto schváliť.
O bodoch 4, 7 a 8 hlasovať osobitne, a tieto schváliť.
IV.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1412) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1412) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 326 na svojej 77. schôdzi.
V Bratislave 2. marca 2010
Rudolf PUČÍK v. r.
predseda výboru