Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Návrh zákona vychádza zo skúseností, vyplývajúcich zo zmien uskutočnených novou právnou úpravou dôchodkového systému v roku 2003. Odstúpenie od dovtedajšej mnohoročnej praxe, podľa ktorej ženy, ktoré vychovali deti, odchádzali do dôchodku skôr, sa ukázalo ako krok, smerujúci proti záujmom spoločnosti o posilnenie demografického vývoja, a zároveň aj ako opatrenie, ktoré bolo voči ženám, čo vychovali deti a priviedli tak do poistného systému nových poistencov, ako príliš tvrdé. Predložený návrh zákona sa vracia k úprave, aká tu platila pre tieto poistenkine pred prijatím zmien v roku 2003. Podľa nášho názoru je spravodlivé, aby dôchodkový poistný systém bral do úvahy aj skutočnosť, že poistenkine, ktoré vychovali deti, do tohto systému neprispievajú len platbami poistných odvodov, ale aj tým, že do systému privádzajú nových poistencov. aj preto, lebo čím viac detí žena vychovala, tým je spravidla pri výpočte výšky svojho dôchodku, znevýhodnená. Preto prax, ktorá túto skutočnosť istým spôsobom kompenzovala skorším nadobudnutím dôchodkového veku, podľa počtu vychovaných detí, bola nielen pobádacím propopulačným opatrením spoločnosti, ale bola aj spravodlivá. Navrhujeme sa k nej preto vrátiť.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, ani na životné prostredie a má priaznivý vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest.
II. Osobitná časť
K čl. I:
Bod 1: Ide o jadro úpravy. Novým odsekom 4 v § 65 a následným zrušením doterajších odsekov 5 8 sa zrušujú prechodné ustanovenia na postupné odstraňovanie zvýhodnenia žien, ktoré vychovali deti, pri nadobúdaní dôchodkového veku, a vracia späť úpravu, ktorá platila pred rokom 2004. Navrhuje prebrať tak výšku určenia dôchodkového veku, ako aj členenie podľa počtu vychovaných detí tak, ako to po desaťročia pred rokom 2004 platilo a osvedčilo sa.
Bod 2: Drobná legislatívno-technická úprava odsekov 9 a 10 v § 65, vyplývajúca z bodu 1.
Bod 3. Nové znenie § 258 je tiež legislatívno-technickou úpravou ustanovenia, ktoré sa v súčasnom znení týka prechodného obdobia vyrovnávania veku odchodu do dôchodku pre ženy s deťmi. Aj keď to ani v súčasnom znení zákona nie je výslovne uvedené, predpisy účinné pred 1.1.2004, ktoré vymedzovali pojem výchovy
dieťaťa, boli podzákonné právne normy vydané podľa § 177 ods. 2 písmeno f) zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení.
K čl. II
Ide o ustanovenie o účinnosti. Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2011. Dlhšia legislakančná doba je potrebná na prípravu aparátu dôchodkovej poisťovne na prechod na navrhovaný systém.
Peter Gabura
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky