Návrh
Zákon
z ...................... 2010
ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 421/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 500/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 252/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 225/1998 Z. z., zákona č. 233/1998 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z. z., zákona č. 389/1999 Z. z., zákona č. 6/2001 Z. z., zákona č. 453/2001 Z. z., zákona č. 205/2002 Z. z., zákona č. 515/2003 Z. z., zákona č. 369/2004 Z. z., zákona č. 535/2004 Z. z., zákona č. 583/2004 Z. z., zákona č. 615/2004 Z. z., zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 267/2006 Z. z., zákona č. 616/2006 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 334/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 Z. z. a zákona č. 384/2008 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.v § 8 sa vkladajú nové odseky 6 a 7, ktoré znejú:
„6) Obec nemôže obmedziť alebo zakázať využitie verejného priestranstva v obci na účely umiestňovania pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch, súsoší, štátneho symbolu Slovenskej republiky alebo jeho časti alebo iných umeleckých diel vyjadrujúcich pamiatku a úctu k historickým miestam, udalostiam alebo národným buditeľom a osobnostiam viažucim sa k národnej histórii Slovenska, budovaných alebo vytváraných vo verejnom záujme, ak žiada o to petíciou aspoň 10 % obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce. Petícia musí spĺňať náležitosti ustanovené osobitným zákonom2a).
7) Obec nemôže využiť verejné priestranstvo na umiestnenie pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch, súsoší, ak sa udalosť alebo osobnosť spája s potláčaním národných práv Slovákov a aspoň 5 % obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce sa vysloví proti umiestneniu pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch a súsoší v petícii. Obec je v takom prípade povinná požiadať Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky o súhlas s ich umiestnením.“.
Doterajší odsek 6 sa prečísluje na odsek 8.
2.V § 11 ods. 4 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová:
„na rozhodovanie sa vzťahuje obmedzenie podľa § 8 ods. 5 druhej vety,“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2010.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je s ohľadom na verejný záujem zabezpečiť primeranosť a efektivitu právnej úpravy týkajúcej sa využitia verejného priestranstva v obci na účely umiestňovania pamätných a umeleckých predmetov súvisiacich s históriou, významnými udalosťami a osobnosťami obce.
Predmetný návrh zároveň predchádza vzniku situácií, kedy obec z titulu svojich samosprávnych pôsobností odmietne povoliť využitie verejného priestranstva v obci na účely vyššie uvedené.
Návrh zákona týmto reaguje na prípady protiváhy národnostných a iných záujmov, ktoré sa vyskytli v praxi, a to napríklad v meste Komárno v súvislosti s umiestnením súsošia sv. Cyrila a Metoda a v obci Tešedíkovo.
Návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1. a 2.:
Možnosť obmedzenia využitia majetku obce slúžiaceho na verejné účely alebo vo veciach iného spoločenského záujmu sa zužuje. Obmedzenie využitia verejného priestranstva v obci sa nemôže vzťahovať na účely umiestňovania pamätníkov, pamätných tabúľ, sôch, súsoší alebo iných umeleckých diel vyjadrujúcich pamiatku a úctu k historickým miestam, udalostiam alebo osobnostiam viažucim sa k histórii obce, budovaných alebo vytváraných vo verejnom záujme. Umožňuje sa obyvateľom obce vyjadriť sa k takémuto využitiu verejného priestranstva v petícii. V prípadoch nesúhlasného stanoviska obyvateľov vyjadreného v petícii sa rozhodovacia kompetencia prenáša na štátny orgán – Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje tak, aby sa zabezpečila jeho primeraná legisvakancia.
Zhodnotenie finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
Navrhovaná úprava neprináša zvýšenie výdavkov štátneho rozpočtu, rozpočtov územnej samosprávy, ani iných rozpočtov. Nebude mať nijaký vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie, ani na životné prostredie.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Problematika nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie.