D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Ceny pohonných hmôt, a predovšetkým motorovej nafty, dosahujú v súčasnosti pomerne vysoké úrovne. Spolu so zavedením mýta predstavujú pre dopravcov, ale aj ostatných motoristov príliš vysoké zaťaženie.
Významný podiel na ich výsledných cenách spotrebná daň. Smernica č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003 určuje rovnakú minimálnu sadzbu spotrebnej dane z minerálneho oleja pre všetky krajiny EÚ. Táto je stanovená v eurách. Keďže naposledy bola spotrebná daň určovaná ešte v slovenských korunách a v období prijatia eura prišlo k jej posilneniu, výsledkom bolo jej výrazné zvýšenie po prepočte na euro. Výsledkom je, že na Slovensku platná spotrebná daň výrazne prekračuje minimálne stanovené sadzby v EÚ a za benzín platia o 43,3% ( 0,1555 €) viac a pri nafte dokonca o 45,8% ( 0,15131 €)viac, ako je stanovené minimum platné k 1.1.2010. Keď sa táto sadzba v roku 2003 stanovovala, kurz koruny voči euru bol na úrovni približne 41,7 SKK/EUR1. V tomto období bola teda minimálna úroveň sadzby spotrebnej dane na benzín prekročená o 0,51 Sk za liter (3,4%) a na naftu o 1,89 Sk za liter (15,0%).
min. sadzba v eur/1000 l k 1.1.2010
platná sadzba
v SR/1000 l
k 1.1.2010
rozdiel
v Sk/liter
Benzín
359
514,50
0,1555 + DPH
Nafta
330
481,31
0,15131 + DPH
Predkladaný návrh zákona vedie k zníženiu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ako je dnes upravená v zákone č. 98/2004 Z. z.. Neznižuje ju však na minimálnu sadzbu stanovenú v Smernici EÚ, ani na pôvodne stanovenú úroveň jej prekročenia (o 3,4% resp. 15,0%) , aby sa predišlo prílišným výpadkom štátneho rozpočtu.
Navrhované zníženie spotrebných daní pri benzíne o 3 centy Sk a pri nafte o 9 centov na liter je však obhájiteľné a udržateľné aj z pohľadu dopadu na verejné financie.
Prínosy tohto opatrenia predovšetkým v znížení výdavkov na prepravu pre obyvateľov a podnikateľov, ako aj v znížení tlaku na infláciu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
1 Priemerný kurz za 3. štvrťrok 2003 predstavoval 41,747 SKK/EUR, pri prepočtoch je preto použitá táto úroveň kurzu.
Doložka vplyvov
1.Analýza vplyvu na štátny rozpočet:
Pri kvantifikácií dopadov opatrenia na štátny rozpočet sa vychádzalo z údajov o spotrebe pohonných hmôt na Slovensku za predchádzajúce obdobie (2005 2009) a pre nasledujúce roky sa použil predpoklad rastu spotreby pohonných látok o výšku reálneho rastu HDP. Pri prepočtoch sa zohľadnil aj trend zvyšovania podielu palív s biologickou zložkou, na ktoré sa uplatňuje znížená sadzba spotrebnej dane, na celkovej spotrebe pohonných hmôt. Podrobnosti uvádzajú nasledovné tabuľky:
Rok
Spotreba benzínu
Spotreba benzínu so zníženou daňou
Spotreba nafty
Spotreba nafty so zníženou daňou
2010
160 619
910 176
159 254
1 433 291
2011
113 076
1 017 684
168 172
1 513 555
Rok
Výpadok výnosu spotrebných daní
Výpadok výnosu DPH
Výpadok daňových príjmov spolu
2010
-120 902 975
-22 971 565
-143 874 540
2011
-127 551 930
-24 234 866
-151 786 797
2.Navrhovaný zákon nezakladá nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa pri vybraných druhoch pohonných hmôt (osobitne bezolovnatý benzín a motorová nafta) znížiť stanovené sadzby spotrebnej dane.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2010.