1
Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie nadobudol účinnosť zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja, ktorým sa dosiahla úplná zlučiteľnosť s právom Európskych spoločenstiev v oblasti držby, prepravy a kontroly tovarov podliehajúcich spotrebným daniam (smernica Rady 92/12/EHS) a v oblasti rámcových predpisov spoločenstva o zdanení energetických produktov a elektrickej energie (smernica Rady 2003/96/ES) s výnimkou zdaňovania pevných palív a elektrickej energie vzhľadom na poskytnuté prechodné obdobie.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja bol vypracovaný ako iniciatívny návrh Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Hlavnými dôvodmi, ktoré viedli k vypracovaniu návrhu zákona je eliminácia vysokej ceny nafty pre domácnosti a aj pre podnikateľský sektor, a tým udržanie cenovej úrovne prepravovaných tovarov a prepravných služieb. Taktiež sa očakáva eliminácia objemov nákupov nafty v okolitých štátoch a tým aj zlepšenie konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v oblasti prepravy tovarov. Konkrétne ide o zníženie sadzby spotrebnej dane na plynový olej kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 41, 2710 19 45, 2710 19 49.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona predpokladá výpadok daňových príjmov štátneho rozpočtu v metodike ESA95 vo výške 60 mil. 102 mil. eur (1 808 mil. 3 073 mil. Sk) v roku 2010, 70 mil. 117 mil. eur (2 109 mil. 3 525 mil. Sk) v roku 2011 a 85 mil. 132 mil. eur (2 561 mil. 3 977 mil. Sk) v roku 2012. Prijatie navrhovaného zákona nebude mať negatívny dopad na životné prostredie, rozpočty vyšších územných celkov, rozpočty obcí a nebude mať dopad na zamestnanosť, ani na tvorbu pracovných miest a organizačné zabezpečenie.
2
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Sekundárne právo:
-smernica Rady 95/60/ES z 27. novembra 1995 o daňovom označovaní plynových olejov a petroleja (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. L 346, 29.12.2007),
-smernica Rady 2008/118/ES zo 16. decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných daní a o zrušení smernice 92/12/EHS (Ú. v. EÚ L 9, 14.1.2009),
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex spoločenstva v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4),
-nariadenie Rady (ES) č. 2073/2004 zo 16. novembra 2004 o správnej spolupráci v oblasti spotrebných daní (Ú. v. EÚ L 359, 4.12.2004),
-nariadenie komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje smernica Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. EÚ L 197, 29.7.2009),
-rozhodnutie č. 1152/2003/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 16. júna 2003 o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/zv.1).
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie alebo Všeobecného súdu:
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-292/02, Meiland Azewijn BV proti Hauptzollampt Duisburg, Zb. roz. ESD rok 2004 (I-07905),
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-240/01, EK proti Spolkovej republike Nemecko, Zb. roz. ESD rok 2004 (I-04733),
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-389/02, Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG proti Hauptzollamt Kiel, Zb. roz. ESD rok 2004 (I-03537),
3
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-185/00, EK proti Fínskej republike, Zb. roz. ESD rok 2003 (I-14189),
-v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-437/01, EK proti Talianskej republike, Zb. roz. ESD rok 2003 (I-09861).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice Rady 2008/118/ES podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov je stanovená na 1.1.2010.
b)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Smernica 2003/96/ES bola prebratá do zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a do zákona č. 472/2002 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a o zmene a doplnení zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
Smernica Rady 2007/74/ES bola prebratá do zákona č. 378/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Smernica Rady 2008/118/EHS bude úplne prebratá do zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 105/2004 Z. z.; do zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 106/2004 Z. z.; do zákona č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 104/2004 Z. z.; do zákona č. 107/2004 Z. z. o spotrebnej dani z piva v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 107/2004 Z. z..
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
4
Doložka pre posudzovanie vplyvov
1.Vplyvy na verejné financie:
Prijatím navrhovaného zákona sa predpokladá výpadok daňových príjmov štátneho rozpočtu v metodike ESA95 vo výške 60 mil. 102 mil. eur (1 808 mil. 3 073 mil. Sk) v roku 2010, 70 mil. 117 mil. eur (2 109 mil. 3 525 mil. Sk) v roku 2011 a 85 mil. 132 mil. eur (2 561 mil. 3 977 mil. Sk) v roku 2012. Predkladaný návrh zákona nepredpokladá zvýšené nároky na rozpočty obcí, ani na rozpočty vyšších územných celkov (samosprávnych krajov).
Kvantifikácia vplyvu na rozpočet verejnej správy a samotné stanovenie sadzby dane vychádza z oficiálne dostupných údajov, avšak v niektorých krokoch, najmä v súvislosti s odhadom pozitívneho efektu na spotrebu nafty na území SR, bolo potrebné pristúpiť k prijatiu predpokladov.
Na kvantifikáciu a stanovenie sadzby dane mali vplyv najmä nasledujúce faktory:
Vzhľadom na kolísanie konečných cien motorovej nafty bolo potrebné analyzovať dlhodobý vývoj konečných cien nafty v SR a okolitých štátoch. Cieľom bolo stanoviť referenčný cenový rozdiel, na základe ktorého sa dosiahne požadované zníženie konečnej ceny nafty.
Pri stanovení sadzby dane bolo potrebné zohľadniť daňové úľavy, ktoré poskytujú jednotlivé krajiny za primiešavanie biogénnych látok do nafty. Keďže úľavy sa v jednotlivých krajinách výrazne líšia, majú podstatný vplyv na stanovenie sadzby dane. Navrhované zníženie sadzby dane teda odráža efektívne sadzby dane po zohľadnení daňových zvýhodnení biopalív.
Kvantifikácia rovnako počíta s nárastom spotreby nafty na území SR, a to nie len od kamiónovej dopravy, ale aj od domácností. Keďže nie dostupné spoľahlivé údaje o aktuálnom správaní sa týchto subjektov, existujú len čiastkové odhady, pri kvantifikácii bolo nutné urobiť viacero predpokladov. Vychádza sa z predpokladu, že pozitívne efekty je možné očakávať po znížení sadzby dane pod kritickú úroveň. Nárast spotreby tak nie je lineárny so zmenou sadzby dane.
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Navrhovaná úprava nebude mať negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyvy na životné prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
4.Vplyvy na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na zamestnanosť.
5
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Navrhovaná právna úprava bude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Pozitívnym vplyvom bude eliminácia vysokej ceny nafty pre domácnosti a aj pre podnikateľský sektor, a tým udržanie cenovej úrovne prepravovaných tovarov a prepravných služieb. Taktiež sa očakáva eliminácia objemov nákupov nafty v okolitých štátoch a tým aj zlepšenie konkurencieschopnosti podnikateľského prostredia v oblasti prepravy tovarov.
6.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti:
Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
6
II.Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Upravuje sa sadzba dane pre plynový olej kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 41, 2710 19 45 a 2710 19 49.
K bodu 2
Upravujú sa prechodné ustanovenia v nadväznosti na navrhované zmeny v zákone.
K článku II
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. februára 2010
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 15. januára 2010.
Robert F i c o, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján P o č i a t e k, v. r.
minister financií
Slovenskej republiky