1
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
IV. volebné obdobie
NÁVRH
Zákon
z ............. 2010,
ktorým sa zriaďuje Slovenský historický ústav v Ríme
Preambula
Národná rada Slovenskej republiky,
majúc na pamäti
– civilizačný prínos kresťanstva pre dejiny európskych národov,
– cyrilo-metodské duchovné dedičstvo slovenského národa,
– milenárne vzťahy medzi Slovenskom a Rímom,
– jedinečnosť historických prameňov, ktoré na jeho území vznikli,
– nezastupiteľný význam týchto historických prameňov aj pre dejiny Slovenska a Slovákov – a stav ich bádania na Slovensku,
zohľadňujúc
– úsilia Slovákov v zahraničí, ktoré v rokoch neslobody roku 1963 vyvrcholili založením Slovenského ústavu sv. Cyrila a Metoda a Slovenského ústavu v Ríme, ustanovizne kultúrnych, najmä vedeckých pracovníkov,
– úsilia ako jednotlivcov, tak ministerstiev kultúry, zahraničných vecí, vnútra, školstva, financií minulých vlád Slovenskej republiky, Matice slovenskej, Slovenskej akadémie vied, Slovenského národného archívu, a niektorých vysokých škôl,
podporujúc
– spoznávanie slovenských národných dejín,
– slobodu a pluralitu vedeckého bádania v Slovenskej republike,
– rozvoj vedy a vzdelanosti na Slovensku,
– rozvoj vedy a vzdelanosti v Európskej únii,
– účasť Slovenska na spoznávaní a šírení európskych civilizačných hodnôt,
– upevňovanie národného povedomia,
uzniesla sa na tomto zákone:
2
§ 1
Predmet zákona
1.1 Zriaďuje sa Slovenský historický ústav v Ríme.
1.2Tento zákon upravuje jeho zriadenie.
§ 2
Základné ustanovenia
2.1 Slovenský historický ústav (ďalej len „ústav“) je verejnoprávna ustanovizeň Slovenskej republiky.
2.2Ústav je právnická osoba.
2.3 Ústav je priamo napojený na rozpočet Slovenskej republiky.
2.4 Sídlo ústavu je Rím.
2.5Ústav sa riadi vlastným štatútom.
2.6Znak SHÚR je okrúhly, v jeho strede sa nachádza dvojkríž zakorenený do obrysov hraníc Slovenska, na okraji z ľavej strany na pravú nesie nápis veľkými písmenami SLOVENSKÝ HISTORICKÝ ÚSTAV V RÍME, dolnú časť vypĺňajú tri symbolické lipové lístky.
§ 3
Úlohy ústavu
3.1 Výskum
3.1.1 archívny:
3.1.1.1systematicky skúmať archívny materiál akejkoľvek povahy so vzťahom ku Slovensku a Slovákom:
a) vo Vatikánskom tajnom archíve,
b) v archívoch orgánov Rímskej kúrie a jej kongregácií,
c) v archívoch rehôľ, náboženských spoločností, ich univerzít a vysokých škôl,
d) vo verejných a súkromných archívoch historickej povahy na území Talianskejrepubliky, Republiky San Marino a Zvrchovaného rádu maltézskych rytierov;
3
3.1.2 knižný:
3.1.2.1 systematicky skúmať historické knižné fondy so vzťahom ku Slovensku a Slovákom:
a) vo Vatikánskej apoštolskej knižnici,
b) vo verejných a súkromných knižniciach na území Talianskej republiky, Republiky San Marino a Zvrchovaného rádu maltézskych rytierov;
3.1.3 archeologický;
3.1.4 umenovedný:
a) vo verejných a súkromných galériách na území Talianskej republiky, Republiky San Marino a Zvrchovaného rádu maltézskych rytierov,
b) vo verejných a súkromných múzeách na území Talianskej republiky, Republiky San Marino a Zvrchovaného rádu maltézskych rytierov.
3.2. Vydavateľská činnosť
3.2.1Ústav vydáva:
a) Zvesti Slovenského historického ústavu v Ríme, ktorými verejnosť informuje o svojich aktivitách,
b) Slovak Studies, vedeckú ročenku ústavu, v ktorej publikuje odborné rozpravy, state a príspevky, ktoré sú výsledkom jeho bádateľskej činnosti,
c) Fontes, pramene k dejinám Slovenska a Slovákov rímskej proveniencie,
d) iné vedecké knižné publikácie v súlade so svojimi úlohami.
3.3. Vedecko-výskumná a odborná spolupráca
Ústav spolupracuje:
3.3.1 s obdobnými inštitúciami v Ríme, Vatikánskom mestskom štáte a v Talianskej republike,
3.3.2 s vedeckými inštitúciami Slovenskej republiky, Slovenskou akadémiou vied, Maticou slovenskou, Slovenským národným archívom, Slovenskou národnou knižnicou, Slovenským národným múzeom, Slovenskou národnou galériou, Ústavom dejín kresťanstva na Slovensku, univerzitami a vysokými školami, a podľa potrieb s archívmi, knižnicami, múzeami a galériami regionálneho a miestneho charakteru;
3.3.3 s Vatikánskou paleograficko-diplomatickou školou (Scuola vaticana di paleografia e diplomatica);
3.3.4 s Vatikánskou archívnou školou (Scuola vaticana di archivistica);
3.3.5 s Vatikánskou knihovníckou školou (Scuola vaticana di biblioteconomia);
3.3.6 s Ústredným ústavom pre reštaurovanie a konzerváciu archívneho a knižného dedičstva v Ríme (Istituto centrale per il restauro e la conservazione del patrimonio archivistico e librario, Roma).
4
3.4. Spracovávanie informácií:
Ústav buduje
3.4.1 archív,
3.4.2 vedeckú knižnicu,
3.4.3 dátabázu vedecko-výskumných prác ústavu,
3.4.4 dátabázu bádateľov riešiacich úlohy ústavu.
3.5. Každý bádateľ používajúci infraštruktúru ústavu je povinný odovzdať výsledky svojej práce ústavnému archívu resp. ústavnej knižnici, jeho autorské práva zostávajú neporušené.
§ 4
Organizácia ústavu
4.1 Orgány ústavu sú:
a) vedecká rada,
b) predstavenstvo,
c) riaditeľ,
d) kontrolný orgán.
4.1.1Sú schopné sa uznášať, ak sa na ich rokovaní zúčastní nadpolovičná väčšina ich členov.
4.1.1.1Na rozhodnutie sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov; v prípade rovnosti hlasov rozhoduje predsedajúci.
4.1.2Ich členovia majú nárok na úhradu nákladov spojených s činnosťou v týchto orgánoch podľa osobitných predpisov.
4.1.3Riaditeľovi ústavu patrí za výkon jeho funkcie mesačne odmena vo výške vedúceho zahraničného úradu, členom predstavenstva o pätinu menej. Vedecká rada môže riaditeľovi a členom predstavenstva určiť príplatok.
4.1.4Náklady spojené s výkonom funkcie v orgánoch ústavu sa uhrádzajú z rozpočtu ústavu.
4.1.5 Členstvo v orgánoch ústavu zaniká
a) uplynutím funkčného obdobia,
b) písomným vzdaním sa členstva,
c) smrťou člena,
d) člena vedeckej rady alebo predstavenstva môže odvolať z funkcie len ten orgán, ktorý ho ustanovil a len vtedy, ak bol právoplatne odsúdený za trestný čin alebo ak najmenej šesť mesiacov nevykonával svoju funkciu.
§ 5
Vedecká rada
5.1Vedecká rada ústavu má nepárny počet (11 až 15) členov.
5.2Tvoria ju najlepší slovenskí odborníci z odborov histórie, dejín staroveku,
5
a stredoveku, moderných dejín, cirkevných dejín, pomocných vied historických, archívnictva, knihovníctva, archeológie, umenovedy a múzejníctva.
5.3Jej členov navrhujú ministrovi školstva štatutárni zástupcovia Slovenskej akadémie vied, Matice slovenskej, Slovenského národného archívu, Slovenskej národnej knižnice, Slovenského národného múzea, Slovenskej národnej galérie, Ústavu dejín kresťanstva na Slovensku, katedier slovenských a cirkevných dejín univerzít Komenského v Bratislave, Trnavskej univerzity v Trnave, Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Univerzity Konštantína-Filozofa v Nitre, Katolíckej univerzity v Ružomberku a Prešovskej univerzity v Prešove.
5.4Vedeckú radu ústavu menuje na návrh ministra školstva predseda vlády Slovenskej republiky na päťročné obdobie, jej členovia môžu byť znovuzvolení.
5.5Vedecká rada:
a) určuje odborné kritériá a zásadnú koncepciu vedecko-výskumnej činnosti ústavu,
b) stanovuje dlhodobé, strednodobé a krátkodobé plány bádania,
c) zodpovedá za odbornosť bádateľského personálu,
d) vypisuje a udeľuje štipendiá bádateľom z odborov historických, knižných, filologicko-historických, právne-historických, umenovedno-historických a archeologických,
e) riadi vydavateľskú činnosť,
f) orientuje účasť ústavu na projektoch celonárodného významu,
g) koordinuje spoluprácu ústavu na projektoch medzinárodného významu,
h) volí predstavenstvo, riaditeľa, jeho zástupcu a jedného člena kontrolného orgánu ústavu,
i) schvaľuje štatút ústavu a jeho zmeny,
j) berie na vedomie rozpočet a ročnú účtovnú uzávierku ústavu,
k) podieľa sa na tvorbe výročnej správy ústavu.
5.6Výkon funkcie vo vedeckej rade sa považuje za prekážku v práci z dôvodu všeobecného záujmu, pri ktorej patrí zamestnancovi voľno s náhradou mzdy podľa osobitných predpisov.
§ 6
Predstavenstvo
6.1Predstavenstvo má nepárny počet (3 alebo 5) členov;
6.2volí ho vedecká rada nadpolovičnou väčšinou na päťročné obdobie, jeho členovia môžu byť znovuzvolení;
6.3jeho členovia sú zamestnancami ústavu;
6.4do jeho pôsobnosti patrí najmä:
a) zodpovednosť za riadny chod a činnosť ústavu;
b) vypracúvať návrh rozpočtu ústavu a predkladať ho na prerokovanie vláde,
c) schvaľovať mzdový poriadok ústavu,
d) vypracúvať návrh štatútu ústavu, jeho zmien a predkladať ho vedeckej rade,
e) prerokúvať ročnú účtovnú uzávierku ústavu a predkladať ju na prerokovanie vláde,
f) prerokovať najneskoršie do 31. marca výročnú správu o činnosti ústavu za predchádzajúci rok,
6
g) návrh rozpočtu, ročnú účtovnú uzávierku a výročnú správu je predstavenstvo povinné pred predložením vláde a Národnej rade Slovenskej republiky prerokovať s vedeckou radou.
§ 7
Riaditeľ
7.1 Štatutárnym orgánom ústavu je riaditeľ;
7.2volí ho vedecká rada nadpolovičnou väčšinou na sedemročné obdobie spomedzi členov predstavenstva, môže byť znovuzvolený; voľbou určí aj jeho zástupcu;
7.3nesie zozpovednosť za riadny chod a činnosť ústavu;
7.4má podpisové právo;
7.4.1počas jeho neprítomnosti toto právo má jeho zástupca a ešte jeden člen predstavenstva;
7.5je zodpovedný za periodické a neperiodické publikácie ústavu;
7.6okrem toho, že musí ovládať štátny jazyk slovom a písmom, musí slovom a písmom ovládať taliansky jazyk;
7.7zastupuje ústav na verejnosti.
§ 8
Kontrolný orgán
8.1 je najvyšším kontrolným orgánom ústavu;
8.2má troch členov – jedného menuje vedecká rada ústavu, jedného ministerstvo školstva a jedného ministerstvo financií –, ktorí si spomedzi svojich členov zvolia predsedu;
8.3funkčné obdobie členov kontrolného orgánu je päťročné;
8.4dozerá na činnosť a hospodárenie ústavu, jeho predstavenstva, či je v súlade s týmto zákonom, inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a štatútom ústavu;
8.5jeho členovia sú oprávnení nahliadať do všetkých dokladov týkajúcich sa činnosti ústavu;
8.5.1podľa povahy veci kontrolný orgán upozorňuje vedeckú radu, vládu a Národnú radu Slovenskej republiky na zistené nedostatky.
§ 9
Štatút
9.1Štatút vypracúva predstavenstvo, schvaľuje ho nadpolovičnou väčšinou všetkých členov vedecká rada a vydáva ho minister školstva;
9.1.2 podrobnosti o vzniku a činnosti organizačných zložiek, o ich postavení a vzťahy medzi nimi upravuje štatút ústavu;
9.12.1organizačné zložky môžu mať vlastný organizačný poriadok, nemôžu byť však v rozpore so štatútom
7
§ 10
Výročná správa
10.1Ústav predkladá výročnú správu a po prerokovaní vo vláde návrh rozpočtu a ročnú účtovnú uzávierku na schválenie Národnej rade Slovenskej republiky.
§ 11
Majetok ústavu
11.1Štát prevedie na ústav z vlastníctva Slovenskej republiky nehnuteľnosti umožňujúce plniť úlohy podľa tohto zákona;
11.2na zlepšenie kvality a zvýšenie rozsahu a úspešnosti úloh ústavu štát môže previesť do jeho vlastníctva aj ďalší majetok.
§ 12
Hospodárenie a financovanie ústavu
12.1 Ústav hospodári
a) s vlastným majetkom,
b) s majetkom štátu,
c) s darmi.
12.2 Vlastný majetok predstavujú peniaze, cenné papiere, iné hnuteľné a nehnuteľné veci, ako aj iné majetkové práva a peniazmi oceniteľné hodnoty, ktoré svojou povahou môžu slúžiť na plnenie úloh ústavu.
12.3 Na nakladanie s majetkom štátu, ktorý spravuje ústav, sa vzťahuje osobitný predpis.1
12.4 Na plnenie úloh podľa tohto zákona sa poskytujú ústavu dotácie a účelové dotácie zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky; s týmito dotáciami hospodári ústav podľa osobitných predpisov.2
12.5 Na účely dane z príjmu a darovacej dane je každý dar ústavu považovaný za dar Slovenskej republike.
1 Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
2 Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
8
§ 13
Účinnosť
13.1 Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Jozef Rydlo, v. r.
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky