DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh novely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je vypracovaný na základe úlohy č. 11 Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2009.
Hlavným cieľom navrhovanej novely zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/126 ES o vodičských preukazoch (ďalej len „smernica 2006/126“). Táto smernica sa uplatňovať od 19. januára 2013, avšak členské štáty povinné ju transponovať do svojich právnych poriadkov do 19. januára 2011. Smernicou 2006/126 sa ustanovujú nové skupiny motorových vozidiel a vodičských oprávnení s tým, že sa nerozlišujú ich skupiny a podskupiny, ale iba skupiny. Predmetná smernica ďalej tiež napr. nanovo ustanovuje vek na udelenie vodičského oprávnenia pri určitých skupinách, zavádza postupný prístup pri udeľovaní vodičského oprávnenia skupiny A alebo upravuje podmienky pre skúšobných komisárov.
Navrhovaným zákonom sa taktiež vykonáva úprava niektorých ustanovení zákona o cestnej premávky, ktoré priniesla prax od nadobudnutia účinnosti tohto zákona 1. februára 2009. Upravujú sa povinnosti držiteľa vodičského preukazu pri podávaní žiadosti o vydanie, výmenu alebo obnovenie vodičského preukazu. Presnejšie sa vymedzujú niektoré otázky súvisiace s preskúšaním odbornej spôsobilosti a preskúmaním zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Upravuje sa čas a rozsah zákazu používania zvláštnych motorových vozidiel na cestách I. triedy.
Ďalším zo základných cieľov predkladaného návrhu je zavedenie osvedčenia o evidencii časti I vo forme polykarbonátovej čipovej karty podľa smernice Rady 1999/37/ES o registračných dokumentoch pre vozidlá v platnom znení (ďalej len „smernica 1999/37“). Novela tejto smernice smernica Komisie 2003/127/ES zaviedla možnosť vydávania registračných dokumentov pre vozidlá aj vo forme čipovej karty. Navrhovaná zmena týmto reaguje na požiadavky lepšej manipulácie, zvýšenia ochrany osvedčenia o evidencii, zabránenia nadmerného opotrebovávania súčasného osvedčenia o evidencii v papierovom vyhotovení a požiadavky výraznejšej eliminácie trestnej činnosti páchanej v súvislosti s krádežami, kúpou a predajom motorových vozidiel. Súčasná forma osvedčenia o evidencii v papierovom vyhotovení ostane zachovaná ako časť II.
Navrhovaná legislatívna úprava predpokladá vytvorenie pobočky Národného personalizačného centra, v ktorej sa bude realizovať personalizácia osvedčenia o evidencii časti I a ktorá bude zároveň v prípade potreby slúžiť ako záložné pracovisko pre personalizáciu v súčasnosti vydávaných dokladov vodičský preukaz, občiansky preukaz a cestovný pas. Vybudovanie záložného pracoviska považujeme za mimoriadne dôležité, nakoľko v súčasnosti v prípade neočakávaného výpadku nie je možné zabezpečiť vydávanie dokladov občanom v zákonných lehotách.
2
Po dohode s Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ako gestorom smernice 1999/37 sa legislatívna úprava zavedenia dvoch častí osvedčenia o evidencii vykoná primárne novelizáciou zákona č. zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrhom zákona sa mení a dopĺňa aj zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov najmä z dôvodu zmeny správneho poplatku za vydanie osvedčenia o evidencii časti I a časti II a zavedenia možnosti požiadať o urýchlené vydanie osvedčenia o evidencii časti I do dvoch pracovných dní.
V súvislosti s navrhovanými zmenami v zákone o cestnej premávke v čl. I bolo potrebné upraviť aj dotknuté ustanovenia zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladaný návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyvy na verejné financie:
Samotná realizácia projektu predstavuje čiastku 26 000 000 z fondu Operačného programu Informatizácia spoločnosti, kód: OPIS-2009/1.1/15-NP na nákup SW a technického vybavenia pre okresné dopravné inšpektoráty, nákup HW, SW a technického vybavenia pre výpočtové stredisko Banská Bystrica a dobudovanie záložného personalizačného centra.
Odhad ročnej spotreby čistopisov vo formáte polykarbonátovej čipovej karty vrátane čistopisov pre služobné vozidlá je 800 000 kusov, čo pri predpokladanej cene cca 5 za čistopis predstavuje náklady vo výške 4 000 000 €. Čiastka približne 1 800 000 sa vráti ako správny poplatok za priame vydanie približne 150 000 kusov osvedčení časť I aj II, poplatky za vydanie ostatných osvedčení zahrnuté v správnych poplatkoch za iné úkony (typicky prihlásenie vozidla do evidencie, zápis ďalšieho držiteľa do evidencie).
3
Pri uvedených sumách nákladov je potrebné zohľadniť aj skutočnosť, že vzhľadom na predpokladanú cenu za čistopis dokladu sa navrhuje úprava výšky správneho poplatku na 6 €, a to rovnako za časť I tohto dokladu vo formáte polykarbonátovej čipovej karty, ako aj za časť II vo formáte papierového dokladu. Uvedeným opatrením dôjde k vybratiu poplatku za oba doklady vo výške 12 €, pričom náklady za tieto čistopisy predstavujú cca 5,60 €.
Za obdobie rokov 2007 2009 dopravné inšpektoráty vydali doleuvedené počty osvedčení o evidencii, ku ktorým je potrebné pripočítať počty novoevidovaných vozidiel, ktorým boli vystavené doklady výrobcom vozidla, zástupcom výrobcu alebo obvodným úradom dopravy. Uvedené počty sú nasledovné:
Rok
Počet vydaných OE
Počet novoevidovaných vozidiel
Počet jednotlivo dovezených vozidiel
Σ počet vydaných dokladov
2006
375 241
102 271
86 439
563 951
2007
441 609
108 224
98 950
648 783
2008
479 374
102 338
112 403
694 115
Z uvedenej tabuľky vyplýva, že je zaznamenaný stúpajúci trend v celkovom počte vydaných dokladov, ktorého zachovanie sa predpokladá aj v ďalšom období. Predpokladané počty dokladov, ktoré bude potrebné zabezpečiť v ďalšom období, sú nasledovné:
Rok
Počet čistopisov OE časť I
Predpokladané náklady MV SR (v €)
Počet čistopisov OE časť II (hradí MDPT SR)
2010 (7 mesiacov)
400 000
2 000 000
300 000
2011
800 000
4 000 000
600 000
2012
800 000
4 000 000
600 000
Záver
Návrh novely zákona predpokladá nasledovný vplyv na verejné financie:
Rok/ukazovateľ
2010 (len 7 mesiacov
od 1.6.2010)
2011 vrátane predpokladanej valorizácie
2012 vrátane predpokladanej valorizácie
Príjem zo správnych poplatkov podľa doterajších sadzieb
8 869 000
15 879 000
15 879 000
Príjem zo správnych poplatkov podľa navrhovaných sadzieb
7 933 334
13 600 000
13 600 000
Rozdiel v príjmoch na doklady
- 935 666
- 2 279 000
- 2 279 000
4
kat. 630 náklady na čistopisy dokladov OE časť I
2 000 000
4 000 000
4 000 000
kat. 610 - Mzdy, platy, sl. príjmy a OOV
76 153
137 025
143 830
kat. 620 - Poistné a príspevok do poisťovní
26 401
47 505
49 865
Celkové náklady
2 102 554
4 184 530
4 193 695
Celkový rozdiel (výdavky - príjmy)
- 3 038 220
- 6 463 530
- 6 472 695
Samotná prevádzka záložného personalizačného centra, ako aj náklady na čistopisy dokladu osvedčenie o evidencii časť I, budú zabezpečené v rámci schváleného limitu výdavkov kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na príslušný rozpočtový rok. Náklady na čistopisy dokladov osvedčenie o evidencii časť II pre potreby Ministerstva vnútra Slovenskej republiky budú zabezpečované z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky.
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh novely zákona nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyvy na životné prostredie:
Návrh novely zákona nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie Slovenskej republiky.
4.Vplyvy na zamestnanosť:
Návrh novely zákona nepredpokladá negatívny vplyv na zamestnanosť.
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Návrh novely zákona nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev
-primárnom
Do 30. 11. 2009 bola problematika návrhu právneho predpisu upravená v Hlave V - Doprava - Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva.Počnúc 1. 12. 2009 je, v dôsledku vstupu do účinnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, problematika návrhu právneho predpisu upravená v Zmluve o fungovaní Európskej únie.
-sekundárnom
b) je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Problematika návrhu právneho predpisu je upravená v Hlave VI - Doprava - Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/126/ES z 20. decembra 2006 o vodičských preukazochsmernica Komisie 2003/127/ES z 23. decembra 2003, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 1999/37/ES o registračných dokumentoch pre vozidlá
6
c)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-230/97 Ibiyinka Awoyemi [1998] Zb. roz. ESD I-06781rozhodnutie Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C-476/01 Felix Kapper [2004] Zb. roz. ESD I-05205
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca
Transpozičná lehota ustanovení uvedených v článku 16 ods. 1 smernice 2006/126/ES je 19. január 2011. Ustanovenia uvedené v článku 18 smernice 2006/126/ES sa uplatňujú od 19. 1. 2009. Smernica 2003/127/ES je do právneho poriadku SR prebraná v úplnom rozsahu.
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení
proti Slovenskej republike nie sú vedené žiadne konania
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Smernica 2003/127/ES je úplne prebratá v: - zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, - vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 614/2006 Z. z. o osvedčení o evidencii a technickom osvedčení vozidla v znení neskorších predpisov, Smernica 2006/126/ES je čiastočne prebratá v: - zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, - vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - čiastočný
7
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republikyMinisterstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 2 ods. 2 písm. c), § 46 ods. 1, § 111 ods. 2 písm. g), § 114 ods. 2 4, § 130 ods. 2, § 136 ods. 2 a § 143 ods. 5]
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodu 2 [§ 2 ods. 2 písm. r)]
Ide o zjednodušenie definície prekážky cestnej premávky, nakoľko jej doterajšie znenie pripúšťa viacero výkladov, čím sa stala zmätočnou.
K bodu 3 (§ 8 ods. 2)
Výnimka z povinnosti použiť bezpečnostný pás pre inštruktora autoškoly sa rozširuje aj o prípad, keď inštruktor sedí na mieste, ktoré je chránené airbagom. Inštruktor musí mať možnosť rýchlo zasiahnuť do vedenia vozidla vedeného žiadateľom o udelenie vodičského oprávnenia aj rukou na volante, čo však pri zapnutom bezpečnostnom páse môže viesť k jeho zaseknutiu a tým znemožneniu jeho zásahu do vedenia vozidla.
K bodu 4 (poznámka pod čiarou k odkazu 20)
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá korešponduje s rozdelením vozidiel do kategórií podľa prílohy č. 1 k zákonu č. 725/2004 Z. z.
K bodu 5 (odkaz 20a)
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa opravuje odkaz na nesprávny právny predpis.
K bodu 6 [§ 39 ods. 5 písm. a)]
Na základe oprávnených požiadaviek prevádzkovateľov zvláštnych motorových vozidiel sa ustanovuje oprávnenie použiť traktory a pracovné stroje samohybné povinne opatrené tabuľkou s evidenčným číslom aj na cestách I. triedy s obmedzeniami v časoch zvýšenej intenzity cestnej premávky.
K bodu 7 [§ 40 ods. 6, § 73 ods. 1, § 77 ods. 1 písm. p), § 93 ods. 1]
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
8
K bodu 8 (§ 41 ods. 4)
Okruh vodičov, na ktorých sa vzťahuje výnimka z povinnosti dodržiavať za ustanovených podmienok vymedzené ustanovenia zákona, sa rozširuje o vodičov kolóny vozidiel Slovenskej informačnej služby sprevádzanej vozidlami používajúcimi zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.
K bodu 9 (§ 60 ods. 8)
Umožňuje sa umiestniť dopravnú značku, ktorá sa vzťahuje na premávku v príslušnom jazdnom pruhu aj na inom mieste, ako nad týmto jazdným pruhom z dôvodu rôznych spôsobov upevnenia dopravnej značky.
K bodu 10 (§ 61 ods. 5)
Z dôvodu rýchleho a efektívneho zásahu pri zaisťovaní bezpečnosti a plynulosti cestnej premávke v tuneli sa umožňuje rozhodnúť o použití prenosného dopravného značenia aj správcovi tunela.
K bodu 11 (§ 63 ods. 1)
Okruh osôb oprávnených dávať pokyny na zastavenie vozidla sa zosúlaďuje s oprávnením policajta podľa § 23 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, pričom sa ako oprávnená osoba dopĺňa aj vojak mimoriadnej služby, ktorý môže byť povolaný na plnenie úloh Policajného zboru v krízovej situácii podľa § 70 zákona o Policajnom zbore.
K bodu 12 (§ 66 ods. 6)
V súvislosti s náhradou škody za vzniknutú škodovú udalosť sa ustanovuje povinnosť ich účastníkom vyplniť a podpísať tlačivo zavedené na účel náhrady škody, ktoré v súčasnosti jednotlivé poisťovne vydávajú svojim klientom, pričom v novele zákona č. 381/2001 Z. z. (čl. IV) sa vydávanie tohto tlačiva ustanovuje pre poisťovne ako ich zákonná povinnosť. Ak účastníci škodovej udalosti dané tlačivo nevyplnia a nepodpíšu (lebo ho napr. nebudú mať pri sebe), škodová udalosť sa bude podľa § 64 ods. 2 písm. a) považovať za dopravnú nehodu, pričom jej účastníci budú musieť dodržiavať všetky povinnosti s tým súvisiace (§ 66 ods. 2).
K bodu 13 (§ 67 ods. 5, § 92 ods. 1 a 3)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
K bodu 14 67 ods. 6 písm. c), § 68 ods. 7 písm. d), názov § 72, § 72 ods. 1, 3 5, 7 a 10, § 118 ods. 1, § 131 ods. 1 a 2, § 132 ods. 2 a § 141 ods. 5 písm. h)]
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodu 15 [§ 69 ods. 1 písm. e)]
Vymedzuje oprávnenie príslušníka Policajného zboru na kontrolu technickej spôsobilosti vozidla, ktorú ustanovuje Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR 24 ods. 6 zákona č. 725/2004 Z. z.).
9
K bodu 16 (poznámka pod čiarou k odkazu 36a)
Dopĺňa sa odkaz na zákon o metrológii, aby bolo zrejmé, že meranie rozmerov a hmotností vozidla sa vykonáva určeným meradlom.
K bodu 17 [§ 69 ods. 1 písm. g)]
Vymedzuje sa oprávnenie policajta na kontrolu dodržiavania povinnosti nielen vodiča motorového vozidla, ale všetkých účastníkov cestnej premávky, ako aj iných osôb, ktoré majú povinnosti podľa zákona o cestnej premávke.
K bodu 18 [§ 70 ods. 1 písm. c)]
Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je vhodné, aby mal policajt oprávnenie zadržať vodičský preukaz aj v prípade, ak orgán Policajného zboru rozhodol o preskúšaní odbornej spôsobilosti jeho držiteľa.
K bodu 19 (§ 70 ods. 3)
Ustanovuje sa, že povolenie na jazdu po zadržaní vodičského preukazu možno vydať v každom prípade, ak je zadržaný vodičský preukaz, pričom však nesmie byť ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
K bodu 20 (§ 71 ods. 1)
Dôvody na zadržanie vodičského preukazu pre insolventnosť sa rozširujú o prípady nezaplatenia pokuty za priestupok spáchaný porušením predpisov na úseku organizácie času v doprave.
K bodu 21 (§ 71 ods. 5)
Ustanovuje sa lehota na vydanie rozhodnutia o zadržaní vodičského preukazu, ak páchateľ priestupku nezaplatil uloženú blokovú pokutu.
K bodu 22 (§ 71 ods. 8)
Upravuje sa príslušnosť orgánu Policajného zboru, ktorý je na základe doručeného exekučného príkazu povinný konať. Príslušnosť určená miestom pobytu je efektívnejšie riešenie ako príslušnosť podľa miesta vydania vodičského preukazu, keďže držiteľ vodičského preukazu nemusí mať bydlisko vždy v mieste, v ktorom mu bol vydaný vodičský preukaz.
K bodu 23 [§ 72 ods. 1 písm. j)]
Dôvody na zadržanie registračných dokumentov vozidla a tabuľky s evidenčným číslom sa rozširujú o prípady porušenia predpisov o organizácii pracovného času v doprave.
K bodu 24 [§ 72 ods. 1 písm. k)]
Zadržiavanie registračných dokumentov vozidla a tabuľky s evidenčným číslom za nezaplatenie mýta, ako aj podmienky a postup ich vrátenia je osobitne riešené v zákone č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 7a), preto sa navrhuje túto možnosť zo zákona o cestnej premávke vypustiť.
10
K bodu 25 (poznámka pod čiarou k odkazu 40)
Ide o legislatívno-technickú úpravu nadväzujúcu na zmenu v predchádzajúcom bode.
K bodu 26 (§ 72 ods. 7)
Dopĺňa sa ďalší dôvod na postúpenie veci obvodnému úradu dopravy po zadržaní osvedčenia o evidencii, a to zadržanie osvedčenia o evidencii z dôvodu nepredloženia dokladu o absolvovaní technickej alebo emisnej kontroly. Po uplynutí 60-dňovej lehote na predloženie týchto dokladov sa oznamuje vec na riešenie obvodnému úradu dopravy, ktorý je podľa zákona č. 725/2004 Z. z. oprávnený rozhodnúť o trvalom vyradení z premávky na pozemných komunikáciách.
K bodu 27 (§ 72 ods. 8 a 9)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej. Zároveň sa dopĺňa povinnosť pre žiadateľa o vydanie novej časti I alebo časti II osvedčenia o evidencii alebo novej tabuľky s evidenčným číslom ako náhrady za ich zadržanie v cudzine, predložiť informáciu tohto štátu o zadržaní spolu s jej osvedčeným prekladom do štátneho jazyka.
K bodu 28 (§ 72 ods. 11)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na vloženie nového písmena v § 72 ods. 1.
K bodu 29 (§ 74 až 76)
Ustanovuje sa rozsah a členenie skupín motorových vozidiel podľa smernice 2006/126. Oproti súčasnému členeniu podľa smernice 91/439 sa napr. upustilo od rozdeľovania motorových vozidiel na skupiny a podskupiny, pribudla skupina A2 a do skupiny B sa zaradila aj jazdná súprava do 4.250 kg.
Skupiny vodičských oprávnení aj naďalej korešpondujú so skupinami motorových vozidiel, pričom sa v súlade so smernicou 2006/126 podmieňuje udelenie určitých skupín vodičského oprávnenia predošlým získaním inej skupiny (napr. žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia skupiny C možno udeliť toto oprávnenie, len ak je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B). Zároveň sa aj ustanovujú prípady, kedy získanie niektorej skupiny vodičského oprávnenia oprávňuje jeho držiteľa aj na vedenie motorových vozidiel inej skupiny (napr. držiteľ vodičského oprávnenia skupiny C1E môže viesť aj motorové vozidlo skupiny BE). K dôležitej zmene patrí aj to, že získanie vodičského oprávnenia skupiny D nebude oprávňovať na vedenie motorového vozidla skupiny C, pretože smernica 2006/126 to neumožňuje. Nebude to mať však vplyv na udelené vodičské oprávnenia (viď prechodné ustanovenia).
K bodu 30 [§ 77 ods. 1 písm. b) a c)]
Zosúlaďuje sa podmienka dĺžky štúdia na udelenie vodičského oprávnenia so smernicou 2006/126 [čl. 7 ods. 1 písm. e)].
K bodu 31 [§ 77 ods. 1 písm. c)]
Navrhuje sa vypustiť čestné vyhlásenie ako dôveryhodný prostriedok na preukázanie toho, že žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia zvyčajné bydlisko na území Slovenskej republiky. Keďže na konanie o udelenie vodičského oprávnenia sa vzťahuje všeobecný predpis
11
o správnom konaní, správny orgán bude môcť podľa § 39 správneho poriadku pripustiť namiesto vykonania dôkazu aj čestné vyhlásenie. Navrhovanou zmenou sa však dosiahnuť pre správny orgán možnosť vyžiadať od žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia aj iné listiny dokazujúce jeho zvyčajné bydlisko na našom území.
K bodu 32 [§ 77 ods. 1 písm. o)]
Navrhovanou zmenou sa upresňujú podmienky na udelenie vodičského oprávnenia vo vzťahu k predchádzajúcej držbe vodičského preukazu vydaného v štáte EHP.
K bodu 33 (poznámka pod čiarou k odkazu 42)
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou vzhľadom na nahradenie právneho aktu o rovnocennosti kategórií vodičských preukazov novým.
K bodu 34 (§ 78)
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia pre jednotlivé skupiny sa preberá zo smernice 2006/126. Rozdiel oproti súčasnosti je posunutie vekovej hranice na udelenie vodičského oprávnenia skupiny A, D a DE z 21 na 24 rokov. Zároveň sa ustanovujú pravidlá pre postupný prístup k vodičskému oprávneniu skupiny A. Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny A1 bude môcť získať vodičské oprávnenie skupiny A2 po dvoch rokoch len po absolvovaní osobitného výcviku alebo po vykonaní osobitnej skúšky (bez potreby absolvovať vodičský kurz na skupinu A2 a skúšku z odbornej spôsobilosti); držiteľ vodičského oprávnenia skupiny A2 bude môcť získať vodičské oprávnenie skupiny A po dvoch rokoch taktiež len po absolvovaní osobitného výcviku alebo po vykonaní osobitnej skúšky (bez potreby absolvovať vodičský kurz na skupinu A a skúšku z odbornej spôsobilosti).
K bodu 35 [§ 79 ods. 2 písm. b)]
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
K bodu 36 (§ 80 ods. 5)
Ustanovuje sa, že prvou časťou skúšky z odbornej spôsobilosti je vždy skúška z predpisov o cestnej premávke, pričom ak ju žiadateľ úspešne neabsolvuje, nemôže pokračovať v skúške z odbornej spôsobilosti ďalej.
K bodu 37 (§ 80 ods. 6)
Definuje strata odbornej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, ak držiteľ vodičského oprávnenia pri preskúšaní odbornej spôsobilosti neprospeje.
K bodom 38 až 40 [§ 81 a 82, § 83 písm. c), § 84 ods. 3]
Nanovo sa koncipujú ustanovenia o skúšobných komisároch. Okrem všeobecných podmienok záväzných pre všetkých skúšobných komisárov (napr. že musí byť držiteľom príslušného vodičského oprávnenia, musí absolvovať odbornú prípravu a vykonať skúšku, nesmie byť inštruktorom v autoškole, atď.) sa v súlade so smernicou 2006/126 ustanovujú aj osobitné podmienky pre skúšobného komisára na skupinu B min. vek 23 rokov a byť držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B najmenej tri roky, ako aj osobitnú podmienku pre skúšobných
12
komisárov ostatných skupín (okrem skupiny T, ktorá nie je upravená smernicou 2006/126 a teda úprava tejto skupiny je ponechaná na členský štát) buď skúšajú skupinu B min. tri roky alebo vedú motorové vozidlo danej skupiny min. päť rokov. okre toho sa ustanovuje rovnocennosť odbornej prípravy skúšobného komisára pre určené okruhy skupín vodičských oprávnení.
V oblasti vydávania preukazov skúšobného komisára sa okrem základných ustanovení o vydávaní tohto preukazu a o predĺžení jeho platnosti, dopĺňa aj ustanovenie o jeho rozšírení. Skúšobný komisár bude taktiež povinný zúčastňovať sa pravidelného výcviku v rozsahu ustanovených ministerstvom vnútra.
Konkretizujú sa osobné údaje, ktoré sa vedú o určených osobách v evidencii skúšobných komisárov.
K bodu 41 (§ 85)
Vzhľadom na zmeny v predchádzajúcich bodoch [osobitná skúška podľa § 78 ods. 2 písm. c) a ods. 3 písm. c); rozšírenie preukazu skúšobného komisára podľa § 82 ods. 3; pravidelný výcvik skúšobného komisára podľa § 83 písm. c)] je potrebné rozšíriť splnomocňovacie ustanovenie pre ministerstvo vnútra na vydanie vykonávacieho predpisu.
K bodu 42 [§ 87 ods. 3 písm. a)]
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
K bodu 43 (§ 87 ods. 5)
Ustanovuje sa, že osoba je povinná podrobiť sa lekárskej prehliadke v lehote určenej lekárom, ak to vyžaduje jej zdravotný stav.
K bodu 44 (§ 88 ods. 3 a 4)
Spresňujú sa podmienky posudzovania psychickej spôsobilosti. Opakovať psychologické vyšetrenie bude možné najskôr po uplynutí troch mesiacov; posudzujúci psychológ bude môcť podmieniť psychickú spôsobilosť pravidelným podrobovaním sa psychologickému vyšetreniu alebo iným obmedzeniam; náklady okrem posudzovanej osoby bude môcť za ňu hradiť aj jej zamestnávateľ, ak sa psychická spôsobilosť vyžaduje na výkon zamestnania alebo povolania.
K bodu 45 (§ 88 ods. 5 a 6)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
K bodom 46 a 47 (§ 89 ods. 1, § 90)
Ide prevažne o legislatívno-technické zmeny nadväzujúce na úpravy v § 87 a 88. Dopĺňa sa povinnosť oznámiť orgánu Policajného zboru zmenu psychickej spôsobilosti aj pre iného psychológa ako je posudzujúci psychológ (ide o rovnakú povinnosť ako iný lekár pri zdravotnej spôsobilosti).
13
K bodu 48 (§ 91 ods. 2)
Presnejšie sa vymedzuje, o ktoré závažné porušenia pravidiel cestnej premávky musí ísť, aby orgán Policajného zboru rozhodol o preskúšaní odbornej spôsobilosti a preskúmaní zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Ide tiež o zosúladenie s okruhom porušení pravidiel cestnej premávky podľa § 108 ods. 2.
K bodom 49 a 50 [§ 91 ods. 5, § 92 ods. 2 písm. e)]
Oproti súčasnosti sa navrhuje, aby sa musel podrobiť preskúšaniu z predpisov o cestnej premávke len ten, ktorému bol uložený trest alebo sankcia zákazu činnosti vedenia motorového vozidla, pričom ak trest alebo sankcia trvala min. dva roky, musí sa podrobiť aj preskúmaniu zdravotnej a psychickej spôsobilosti a preskúšaniu odbornej spôsobilosti. Zároveň sa ustanovuje lehota, do ktorej sa musí takýto držiteľ vodičského oprávnenia podrobiť preskúšaniu odbornej spôsobilosti, resp. preskúmaniu zdravotnej a psychickej spôsobilosti Ak si túto povinnosť nesplní, vodičské oprávnenie sa mu odoberie.
K bodu 51 (§ 92 ods. 4)
Jednoznačne sa definuje, kedy možno vrátiť odobraté vodičské oprávnenie.
K bodu 52 (§ 92 ods. 5)
Novo sa ustanovuje lehota, kedy možno vykonať ďalšiu skúšku z odbornej spôsobilosti po neúspešnej skúške na vrátenie odobratého vodičského oprávnenia.
K bodu 53 (§ 92 ods. 6)
Ide o úpravu súvisiacu so zmenou v § 92 ods. 4, podľa ktorého sa vrátenie vodičského oprávnenia alebo obnovenie jeho pôvodného rozsahu nebude podmieňovať aj splnením podmienok uvedených v rozhodnutí.
K bodu 54 (§ 94 ods. 4)
Upresňuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu k predmetnému zákonu.
K bodu 55 (§ 95)
Z dôvodu zlepšenia prehľadnosti základného ustanovenia o vydávaní vodičského preukazu sa navrhuje odsek 2 rozdeliť do písmen., keďže na jednotlivé podmienky sa odkazuje aj v nasledujúcich ustanoveniach o výmene a obnovení vodičského preukazu. V novom odseku 3 sa ustanovujú špecifické prípady, kedy je možné vydať nový vodičský preukaz v čase, keď je pôvodný vodičský preukaz zadržaný.
K bodu 56 (§ 96 ods. 2)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti so zmenou v § 95.
K bodu 57 (§ 97 ods. 2 a § 104 ods. 8)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
14
K bodu 58 (§ 97 ods. 3)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti so zmenou v § 95.
K bodu 59 [§ 98 ods. 1 písm. h)]
Zosúlaďuje sa znenie s ostatnými obdobnými ustanoveniami zákona o cestnej premávke.
K bodu 60 [§ 100 ods. 1 písm. f)]
Vodičský preukaz, ktorý bol zadržaný a za ktorý bol vydaný nový vodičský preukaz podľa § 95 ods. 3, sa stane neplatným, aby nebola narušená základná zásada, že jedna osoba môže byť držiteľom len jedného vodičského preukazu (§ 94 ods. 1 zákona o cestnej premávke).
K bodu 61 (§ 101 ods. 1)
Umožňuje sa súčasné vydanie a držba medzinárodného vodičského preukazu vydaného podľa Viedenského aj Ženevského dohovoru o cestnej premávke.
K bodu 62 (§ 101 ods. 5)
Upresňujú sa podmienky fotografie držiteľa medzinárodného vodičského preukazu.
K bodu 63 (§ 102 ods. 4)
Vypúšťa sa nadbytočné ustanovenie. Držiteľ vodičského preukazu vydaného v štáte dohovoru inom ako je štát EHP je povinný si svoj vodičský preukaz vymeniť po uplynutí 185 dní od udelenia alebo registrovania trvalého pobytu alebo od udelenia prechodného pobytu.
K bodu 64 (§ 104 ods. 2)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedený pojem „pobyt“ v § 2 ods. 2 písm. q) zákona o cestnej premávke.
K bodu 65 (§ 104 ods. 3 a 4)
Navrhovanou zmenou sa zabezpečuje, aby pri výmene vodičského preukazu vydaného v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte dohovoru bol dodržaný vek ustanovený na udelenie vodičského oprávnenia. Znenie odseku 4 sa upravuje vzhľadom na zavedený pojem „pobyt“ v § 2 ods. 2 písm. q) zákona o cestnej premávke.
K bodu 66 (§ 104 ods. 5)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedený pojem „pobyt“ v § 2 ods. 2 písm. q) zákona o cestnej premávke. Druhá veta sa vypúšťa ako nadbytočná, pretože po uplynutí 60-dňovej lehoty na výmenu vodičského preukazu, bude možné takýto preukaz obnoviť podľa § 105 ods. 1.
K bodu 67 (§ 104 ods. 6 prvá veta)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti so zmenou v § 95.
K bodu 68 (§ 104 ods. 9)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
15
K bodu 69 (§ 105 ods. 1)
Navrhovanou zmenou sa zabezpečuje, aby pri obnovení vodičského preukazu vydaného v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte dohovoru bol dodržaný vek ustanovený na udelenie vodičského oprávnenia. Zároveň sa umožňuje obnoviť takýto vodičský preukaz, ak si ho jeho držiteľ nevymenil podľa § 104 ods. 4 a je teda neplatný podľa § 104 ods. 5.
K bodu 70 (§ 105 ods. 4 druhá veta)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti so zmenou v § 95.
K bodu 71 (§ 105 ods. 4 tretia veta)
Vzhľadom na dôvody neplatnosti vodičského preukazu vydaného v štáte EHP podľa § 106 ods. 1 písm. b) e) (napr. údaje v ňom nečitateľné alebo obsahuje neoprávnene vykonané zmeny) sa rozširuje povinnosť pre žiadateľa o obnovenie takéhoto neplatného vodičského preukazu predložiť informáciu štátu, ktorý vodičský preukaz vydal, o tom, že mu bol vydaný vodičský preukaz s vodičským oprávnením v ňom uvedeným spolu s jej osvedčeným prekladom.
K bodu 72 [§ 106 ods. 2 písm. d)]
Rozširujú sa dôvody neplatnosti vodičského preukazu vydaného v cudzine.
K bodu 73 [§ 112 ods. 2 a 3, § 115 ods. 1 až 3, § 116 ods. 2 a 6 a § 118 ods. 1]
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodom 74 a 76 (§ 114 ods. 5 a § 115 ods. 1)
Osvedčenie o zhode vozidla COC je doklad vystavený výrobcom osvedčujúci, že vyrobený typ vozidla v čase výroby spĺňa všetky technické požiadavky ustanovené pre typové schválenie ES. Vo viacerých členských štátoch sa na základe tohto dokladu vozidlá prihlasujú do evidencie. Aby sa zabránilo dvojitej registrácii vozidla vo viacerých členských štátoch, je potrebné pri prvom prihlásení vozidla do evidencie vozidiel vykonať záznam do tohto dokladu, aby sa na ten istý doklad už nedalo vozidlo prihlásiť v inom členskom štáte.
K bodu 75 (§ 114 ods. 7)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti s úpravou § 116 ods. 1.
K bodu 77 (§ 115 ods. 2)
Pri prihlasovaní jednotlivo dovezeného vozidla z cudziny do evidencie vozidiel sa dopĺňa povinnosť odovzdať tabuľky s evidenčným číslom zo štátu dovozu.
K bodu 78 (§ 116 ods. 1)
Ide o legislatívno-technickú úpravu, kedy sa zmena vlastníckeho práva a prevod držby k vozidlu rozdelili do samostatných písmen, upravilo sa znenie písmen f) a g) vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej a vypustila sa povinnosť oznámiť rozhodnutie obvodného úradu dopravy o vyradení vozidla (obvodný úrad dopravy tieto rozhodnutia oznamuje Policajnému zboru podľa § 24a ods. 5 a § 24b ods. 3 zákona č. 725/2004 Z. z.).
16
K bodu 79 (§ 116 ods. 2)
Ide o legislatívno-technickú zmenu v súvislosti s úpravou § 116 ods. 1.
K bodu 80 (§ 116 ods. 3)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodom 81 a 82 (§ 116 ods. 5 a 6)
Ide o legislatívno-technickú zmeny v súvislosti s úpravou § 116 ods. 1.
K bodom 83 a 85 (§ 116 ods. 7 a 8)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodu 84 (§ 116 ods. 7 nová druhá veta)
Pri oznámení prevodu držby vozidlu nemusí pôvodný držiteľ vozidla predložiť osvedčenie o evidencii časť I z dôvodu, aby mohol nový držiteľ prevádzkovať vozidlo v cestnej premávke až do doby, kým nepožiada o zápis nového držiteľa.
K bodom 86 až 88 (§ 116 ods. 10 až 12)
Rozširujú sa možnosti podania žiadosti na vykonanie niektorých zmien v evidencii vozidiel prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel v súvislosti s pripravovanou národnou evidenciou vozidiel. Podľa súčasnej úpravy by takýmto spôsobom bolo možné požiadať len o zmenu vlastníckeho práva k vozidlu alebo prevod držby vozidla na inú osobu. Navrhuje sa rozšíriť možnosť elektronického podania žiadosti, ako aj elektronického oznámenia o vykonaní zmeny v evidencii vozidiel aj na ostatné prípady zmien v evidencii.
K bodom 89 až 92 (názov § 117, § 117 ods. 1, 2 a 5)
Ide o legislatívno-technické úpravy v ustanoveniach o zápise vlastníka a držiteľa vozidla vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej, ako aj vzhľadom na zmeny v § 116 ods. 1.
K bodu 93 (§ 119 ods. 1 až 3)
Ide o legislatívno-technické úpravy v ustanovení o odhlásení vozidla do cudziny vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej, ako aj vzhľadom na zmeny v § 116 ods. 1. Pri odhlásení vozidla do cudziny orgán Policajného zboru vždy vydá iba osvedčenie o evidencii časť II, časť I, ako aj zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno V spolu s príslušnými tabuľkami, vydá na požiadanie. Zároveň sa vypúšťa povinnosť osobnej prítomnosti nového vlastníka z cudziny pri odhlásení vozidla do cudziny.
K bodu 94 (§ 120 ods. 2)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
17
K bodu 95 (§ 120 ods. 9)
K možnosti elektronického podania žiadosti o vykonanie zmien v evidencii vozidiel podľa § 116 ods. 10 až 12 sa dopĺňa rovnaká možnosť aj pre vyradenie vozidla z evidencie.
K bodu 96 (§ 130 ods. 1)
Vozidlá so zvláštnymi evidenčnými číslami obsahujúcimi písmeno C, H, M a S sa môžu prevádzkovať na území SR aj bez vydaného osvedčenia o evidencii časti I a časti II, pretože majú vydané iné doklady, ktoré tieto osvedčenia nahrádzajú (napr. preukaz historického vozidla). V zahraničí však tieto doklady nepostačujú, preto v prípade použitia vozidla na jazdu do cudziny, je potrebné požiadať o vydanie osvedčenia o evidencii časť I.
K bodu 97 [§ 137 ods. 2 písm. r)]
Porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa dopĺňajú o prípad zastavenia a státia na parkovacom mieste vyhradenom pre osobu so zdravotným postihnutím, ak nejde o vozidlo pre ktoré je parkovacie miesto vyhradené, čo si vyžaduje súčasné neakceptovateľné správanie sa vodičov vozidiel voči vodičom vozidiel so zdravotným postihnutím. Zaradením tohto priestupku do § 137 sa zvýšia sankcie za jeho spáchanie, a to zo súčasnej výšky do 100 eur v riadnom konaní a do 60 eur v blokovom konaní na sumu od 60 eur do 300 eur v riadnom konaní a do 150 eur v blokovom konaní.
K bodu 98 [§ 140 ods. 1 písm. a)]
Možnosť povoliť výnimku sa rozširuje o záprahové vozidlá a ručné vozíky podľa § 39 ods. 6.
K bodu 99 (§ 143 ods. 14)
Navrhuje sa vypustiť prechodné ustanovenie účinné k 1. februáru 2009 o platnosti vodičských oprávnení vydaných pred 1. májom 2004 vzhľadom na vloženie prechodného ustanovenia o platnosti vodičských oprávnení udelených pred 19. januárom 2013.
K bodu 100 (§ 143a a 143b)
V § 143a sa ustanovuje prechodné obdobie na posudzovanie psychickej spôsobilosti určených vodičov podľa § 88 ods. 3 služobnými psychológmi bez certifikátu z dopravnej psychológie, a to obdobne ako v § 143 ods. 9 do 31. mája 2011.
V § 143b sa ustanovujú prechodné ustanovenia potrebné v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, a to vo veci platnosti udelených vodičských oprávnení a vydaných preukazov skúšobných komisárov. Tieto ustanovenia síce nadobudnú účinnosť 19. januára 2013, avšak podľa čl. 16 ods. 1 smernice 2006/126 členské štáty povinné ich transponovať do 19. januára 2011.
K bodu 101 (čl. VII)
Odďaľuje sa účinnosť tých ustanovení zákona o cestnej premávke, ktoré súvisia so zavedením elektronickej služby evidencie vozidiel vzhľadom na inštitút zaručeného elektronického podpisu.
K bodu 102 (príloha)
Transpozičná príloha sa dopĺňa o smernicu 2006/126.
18
Čl. II
K bodu 1
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou.
K bodu 2
Ustanovuje sa výška správneho poplatku za vydanie dvoch častí osvedčenia o evidencii, a to tak, že za každú časť osvedčenia sa bude vyberať rovnaká suma 6 eur. Obdobne aj za vydanie náhradného osvedčenia a vykonanie zmien bude rovnaká sadzba pri oboch častiach. Pri časti I sa zavádza možnosť požiadať o urýchlené vyhotovenie do dvoch pracovných dní za zvýšený poplatok (ako je tomu aj pri ostatných dokladoch vydávaných vo formáte polykarbonátovej karty).
K bodom 3 a 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s transpozíciou smernice 2006/126, ktorá na rozdiel od zrušenej smernice 91/439/EHS nerozlišuje skupiny a podskupiny motorových vozidiel, ale iba skupiny.
K bodu 4
Ustanovuje sa, že poplatky za pridelenie evidenčného čísla a vydanie tabuľky budú zahŕňať aj vydanie príslušných dokladov.
Čl. III
K bodu 1
V súčasnej dobe úplne absentuje po ukončení exekučného konania spätná väzba od súdnych exekútorov smerom k subjektom, ktoré poskytujú súčinnosť podľa § 34 Exekučného poriadku. Dôsledkom je zdĺhavý administratívny proces zadovažovania písomného stanoviska exekútora. Urýchliť ho môže iba vlastná iniciatíva vlastníka vozidla, ktorý osobne kontaktuje exekútora. Orgán Policajného zboru, ktorý vedie evidenciu vozidiel, bez tejto informácie nemôže vykonať evidenčný úkon zaevidovania zmeny vlastníckeho práva k vozidlu.
K bodom 2 a 3
Upravuje sa príslušnosť orgánu Policajného zboru, ktorý je na základe doručeného exekučného príkazu povinný konať. Nakoľko doručeniu exekučného príkazu spravidla nepredchádza žiadosť o súčinnosť s priloženým poverením súdu podľa § 35 ods. 1 Exekučného poriadku, bolo potrebné túto povinnosť ustanoviť priamo do § 179 a ods. 2.
Čl. IV
K bodom 1, 3 až 5
Ide o legislatívno-technické úpravy potrebné vzhľadom na vloženie nového odseku 2 v § 11.
19
K bodu 2
Vzhľadom na navrhovanú povinnosť účastníkov škodovej udalosti v § 66 ods. 6 (čl. I bod 12) vyplniť a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady škody, následkom nedodržania ktorej bude preklasifikovanie škodovej udalosti na dopravnú nehodu a s tým súvisiace následky, sa ustanovuje pre poisťovne povinnosť vydať svojim klientom tieto tlačivá, a to tak po uzavretí poistnej zmluvy, ako aj kedykoľvek na požiadanie poistníka..
Čl. V
K bodom 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14 a 16
Ide o legislatívno-technické úpravy vzhľadom na zavedenie dvoch častí osvedčenia o evidencii namiesto súčasnej jednej.
K bodu 3 [§ 12 ods. 1 písm. l)]
Upresňuje sa povinnosť pre výrobcu resp. zástupcu výrobcu, ktorá súvisí so zákonom o cestnej premávke.
K bodu 6 [§ 16a ods. 2 písm. b) bod 3]
Vzhľadom na to, že nie každý štát vydáva doklad o vyradení vozidla z evidencie vozidiel (takýto doklad nevydáva ani Slovenská republika pri vývoze vozidiel do cudziny podľa § 119 zákona o cestnej premávke), je potrebné v zákone č. 725/2004 Z. z. upraviť znenie aj pre dovoz vozidiel do Slovenskej republiky.
K bodu 11 (§ 16c ods. 2 úvodná veta)
Ide o spresnenie pôvodného textu.
K bodu 13 [§ 16d ods. 4 písm. e)]
Ide o opravu chyby.
K bodu 15 (§ 23)
V § 23 sa nanovo upravujú doklady oprávňujúce prevádzkovať vozidlo v cestnej premávke, ktorými osvedčenie o evidencii časť I, osvedčenie o evidencii časť II a technické osvedčenie vozidla.
Oproti doterajšej právnej úprave sa zavádza osvedčenie o evidencii časť I vo forme polykarbonátovej čipovej karty podľa smernice 1999/37 v znení smernice Komisie 2003/127/ES. Súčasná forma osvedčenia o evidencii v papierovom vyhotovení ostane zachovaná ako časť II. Osvedčenia o evidencii časť I bude môcť vydávať len orgán Policajného zboru (časť II budú môcť aj naďalej vydávať štátny dopravný úrad, obvodný úrad dopravy, výrobca alebo zástupca výrobcu, ako aj orgán Policajného zboru za ustanovených podmienok).
Tak ako v súčasnosti vodič motorového vozidla povinnosť mať pri jeho vedení osvedčenie o evidencii pri sebe a neuschovávať ho vo vozidle, ak sa v ňom nezdržuje, tak aj v budúcnosti budú tieto isté povinnosti platiť aj pre časť I. Dopĺňa sa však zákaz nosiť pri sebe časť II, ak bola časť I vydaná, pričom sa ustanovuje prechodné 30-dňové obdobie odo dňa vydania časti II, kedy sa vodič vozidla môže pri vedení preukázať týmto dokladom, pokiaľ neprevezme časť I osvedčenia o evidencii.
20
Ustanovenia o povinnostiach súvisiacich s jednotlivými druhmi osvedčení, neplatnosti, strate, zapisovaní údajov, vedení evidencií, znášaní nákladov atď. prevažne prevzaté zo súčasnej právnej úpravy s prihliadnutím na nevyhnutné zmeny súvisiace so zavedením dvoch častí osvedčenia o evidencii.
Ministerstvo dopravy po dohode s ministerstvom vnútra upraví vzor osvedčenia o evidencii časti I a ďalšie podrobnosti vyhláškou, ktorá nahradí v súčasnosti platnú vyhlášku č. 614/2006 Z. z. o osvedčení o evidencii a technickom osvedčení vozidla v znení neskorších predpisov.
K bodu 17 (§ 24a ods. 13)
Ide o opravu chyby.
K bodu 18 (§ 32 ods. 4)
V rámci kontroly originality sa kontrolujú aj registračné doklady vozidla, preto je potrebné, aby Policajný zbor tieto informačné systémy poskytol poverenej technickej službe kontroly originality. Súčasne sa opravuje chyba v poznámke pod čiarou k odkazu 23.
K bodu 19 (§ 83 ods. 7)
Úprava súvisí s kontrolou originality vozidla.
K bodu 20 (§ 83a)
Je vhodné pre vozidlá staršie ako 1. januára 1996 zaviesť skrátenú kontrolu originality, ktorá bude pre prevádzkovateľov aj cenovo dostupnejšia.
K bodu 21 (§ 84 ods. 4)
V súvislosti s kontrolou originality je potrebné upraviť postup v prípade zistenia stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do identifikátora vozidla a dokladu vozidla.
K bodom 22, 23 a 24 (§ 102 a 107)
V súvislosti s novým znením § 23 je potrebné vykonať súvisiace legislatívno-technické úpravy v § 102 a 107.
K bodu 25 (§ 109 nový odsek 7)
Presnejšie sa ustanovuje, akým spôsobom sa v konaní podľa zákona č. 725/2004 Z. z. dokladá plnomocenstvo na zastupovanie (ide o obdobné ustanovenie ako v § 122 zákona o cestnej premávke).
K bodu 26 (poznámka pod čiarou k odkazu 40a)
V súvislosti s novými nariadeniami Európskeho parlamentu a Rady je potrebné ich zapracovať do sankcií v zákone č. 725/2004 Z. z.
K bodu 27 (§ 112e)
Upravujú sa prechodné ustanovenia v súvislosti s vydávaním osvedčenia o evidencii v dvoch častiach, pričom doklady vydávané pred 1. marcom 2005 sa budú považovať časť I (osvedčenie o evidencii vozidla) a časť II (technický preukaz vozidla) a doklad vydávaný odvtedy do súčasnosti sa bude považovať za časť I. Upravuje sa aj dátum, do ktorého môžu
21
výrobcovia, resp. zástupcovia výrobcov vydávať súčasné osvedčenie o evidencii a postup orgánu Policajného zboru pri prihlásení vozidla do evidencie vozidiel.
K bodu 28 (§ 113)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s novým znením § 23 a doplnením nového § 83a
Čl. VI
K bodu 1 [§ 2 ods. 1 písm. b)]
Znenie písmena b) v § 2 ods. 1 zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách v platnom znení nemá opodstatnenie, pretože doškoľovacie kurzy vodičov riešila stará právna úprava (zákon NR SR č. 315/1996 Z. z.) v súvislosti so spáchaním trestného činu pri vedení motorového vozidla resp. dvoch priestupkov v skúšobnej lehote. Nakoľko skúšobná lehota v terajšej právnej úprave neexistuje, doškoľovacie kurzy vodičov bezpredmetné. Do predmetu činností autoškôl sa namiesto toho dopĺňa (s účinnosťou od januára 2013) vykonávanie osobitných výcvikov pre jazdné súpravy do 4250 kg podľa § 75 ods. 7 písm. b) zákona o cestnej premávke a osobitný výcvik pre žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A2 a A podľa § 78 ods. 2 písm. c), resp. ods. 3 písm. c).
K bodu 2 [§ 12 vypustenie odseku 3]
Vzhľadom na to, že § 86 ods. 14 zákona NR SR č. 315/1996 Z. z. nebol prevzatý do zákona o cestnej premávke, ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií nemá podklady na uverejňovanie výsledkov o skúškach, a preto ich ani nemôže uverejňovať na svojej webovej stránke.
K bodu 3 [§ 17 ods. 1 a 2]
Ide o zmeny nadväzujúce na doplnenie osobitných výcvikov v § 2.
K bodom 4 a 5 (§ 21a, transpozičná príloha)
Prílohy 5 a 6 smernice 2006/126 obsahujú ustanovenia o výcviku vodiča v autoškolách, ktorý upravuje zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách.
22
Čl. VII
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom 1. júna 2010 s tým, že body dotýkajúce sa zavedenia elektronických služieb zmien v evidencii vozidiel nadobudnú účinnosť 31. marca 2011 a body dotýkajúce sa nových skupín vodičských oprávnení podľa smernice 2006/126 nadobudnú účinnosť 19. januára 2013 tak, ako to vyplýva z jej znenia.
V Bratislave 13. januára 2010
Robert FICO v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky