NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
NÁVRH
Zákon z ............................2010
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 377/2004 o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 377/2004 Z.z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 465/2005 Z.z., zákona č. 378/2008 Z.z., zákona č. 461/2008 Z.z. a zákona č.87/2009 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 písmeno i) znie:
„i) zariadenie spoločného stravovania je zariadenie, ktoré poskytuje služby spojené s podávaním pokrmov alebo nápojov,“
2.V § 7 písmeno h) znie:
„h) v zariadeniach spoločného stravovania,“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. apríla 2010.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť:
V súčasnosti platná legislatívna úprava priniesla po vstúpení do platnosti viaceré negatívne skúsenosti. Hlavnými problémami sú:
-Vymáhateľnosť platného zákona, ktorá je sťažená jeho nejednoznačnosťou. Keďže zákon umožňuje v niektorých zriadeniach spoločného stravovania fajčiť a v iných nie; umožňuje tiež fajčiť v zariadeniach, kde sa nepodávajú pokrmy, navyše nepodáva definíciu pojmu „pokrmy“. Nejednoznačné je tiež vymedzenie pojmu „zariadenie spoločného stravovania“, ktoré v súčasnom znení nezahŕňa také zariadenia, v ktorých sa pokrmy iba podávajú, ale sa tam nevyrábajú ani nepripravujú. Takýto stav vedie k obchádzaniu zákona resp. ku konaniu, ktoré je v rozpore s duchom zákona.
-Zníženie obratov v zariadeniach, ktoré nechcú vo svojich priestoroch umožniť fajčenie alebo nemajú možnosť umožniť fajčenie v súlade so zákonom, a sú vystavené konkurencii zariadení, ktoré takúto možnosť majú. Prax ukázala, že napriek prevahe nefajčiarov v populácii spoločenská konvencia a vysoká tolerancia k fajčiarom vedie pri možnosti výberu k preferencii fajčiarskych zariadení.
-Možnosť fajčiť v zariadeniach, v ktorých sa nepodávajú pokrmy, spôsobuje problémy tam, kde takéto zariadenia umiestnené v rámci uzavretých priestorov spolu s predajňami alebo kultúrnymi a spoločenskými zariadeniami. Týka sa to najmä nákupno spoločenských centier, kde nefajčiari vrátane detí vystavení cigaretovému dymu bez toho, že by mali inú možnosť.
Ministerstvo zdravotníctva SR opakovane deklaruje nespokojnosť so súčasným stavom. V decembri 2009 vyslovil súčasný minister zdravotníctva zámer predložiť takú novelu zákona, ktorá by zaviedla úplný zákaz fajčenia vo všetkých zariadeniach, kde sa konzumujú jedlá alebo nápoje. Doposiaľ však takáto novela nebola NR SR zo strany vlády predložená, čo prakticky vylučuje jej prijatie v riadnom legislatívnom procese v súčasnom volebnom období.
Cieľom predkladateľky je odstrániť identifikované problémy, ktoré zákon priniesol do praxe a umožniť schválenie novely v duchu deklarovaného zámeru Ministerstva zdravotníctva ešte
v tomto volebnom období.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na verejné financie vrátane štátneho rozpočtu, rozpočtu sociálnych a zdravotných poisťovní, rozpočtu samosprávnych krajov a obcí.
Návrh zákona bude mať kladný environmentálny dopad.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
Tatiana Rosová
2. Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č.377/2004 o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev
alebo súdu prvého stupňa európskych spoločenstiev
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám
a Európskej únii.
a) bezpredmetné
b) v danej oblasti sa proti Slovenskej republike nevedie žiadne konanie
o porušení Zmluvy o založení európskych spoločenstiev
c) bezpredmetné (návrhom zákona sa nepreberá smernica ani rámcové
rozhodnutia)
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie: úplný
Osobitná časť:
K Čl. 1
Navrhovanou zmenou § 2 je zmena definície pojmu „zariadenie spoločného stravovania“ tak, aby ním bolo každé zariadenie, v ktorom sa podávajú pokrmy alebo nápoje.
Časť definície hovoriaca o výrobe alebo príprave pokrmov sa zrušuje, pretože:
a)podmienky hygieny vrátene fajčenia pri výrobe a príprave pokrmov predmetom iných predpisov
b)aj bez tejto časti sa definícia pojmu týka zariadení, v ktorých sa pokrmy alebo nápoje podávajú a zároveň sa v nich aj vyrábajú alebo pripravujú
c)zrušením tejto časti textu sa odstraňuje možnosť vzťahovať pojem na také zariadenia, kde sa pokrmy alebo nápoje nevyrábajú a nepripravujú, ale iba podávajú.
Navrhovaná zmena § 7 za cieľ zakázať fajčenie vo všetkých typoch zariadení, kde sa podávajú pokrmy alebo nápoje, a to bez výnimky.
K Čl. 2
Navrhuje sa účinnosť zákona od 15. apríla 2010.
Bratislava, január 2010