NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z .............. 2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení zákona č. 290/1996 Z. z., zákona č. 470/2000 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., zákona č. 23/2002 Z. z., zákona č. 450/2002 Z. z., zákona č. 472/2003 Z. z., zákona č. 546/2004 Z. z. a zákona č. 195/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 12 ods. 1 sa dopĺňa písmeno m), ktoré znie:
„m) nesmie predávať potraviny na miestach, na ktorých je predaj zakázaný podľa osobitného predpisu.9abf)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 9abf znie:
9abf) Zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.“.
2.V § 28 ods. 1 sa dopĺňa písmeno n), ktoré znie:
„n) predáva potraviny na miestach, na ktorých je predaj zakázaný podľa osobitného predpisu.9abf)“.
3.V § 28 ods. 1 sa slová „do 1 000 000 Sk“ nahrádzajú slovami „do 33194 eur“.
4.V § 28 ods. 2 sa slová „do 5 000 000 Sk“ nahrádzajú slovami „165 970 eur“.
5.V § 28 ods. 3 sa slová „do 10 000 000 Sk“ nahrádzajú slovami „331 939 eur“.
6.V § 28 ods. 5 sa slová „od 10 000 000 Sk do 50 000 000 Sk“ nahrádzajú slovami „od 331 939 eur do 1 659 696 eur.“.
2
7.§ 29 znie:
„§ 29
(1)Priestupku podľa tohto zákona sa dopustí fyzická osoba, ktorá
a)sťažuje alebo marí výkon potravinového dozoru tým, že zamestnancom orgánu úradnej kontroly potravín bráni vykonávať činnosti uvedené v § 20 ods. 1 alebo v určenej lehote nevykoná nimi uložené opatrenia,
b)nespĺňa podmienky zdravotnej spôsobilosti, porušuje zásady osobnej hygieny,
c)umiestňuje na trh potraviny, ktoré nie bezpečné, zdraviu škodlivé alebo nevhodné na ľudskú spotrebu,
d)porušuje povinnosti a požiadavky na hygienu výroby potravín, manipulovania s nimi, a ich umiestňovania na trh,
e)predáva potraviny na miestach, na ktorých je predaj zakázaný podľa osobitného predpisu.9abf)“.
(2)Za priestupky podľa odseku 1 orgán úradnej kontroly potravín uloží pokutu do 500 eur. Ak sa fyzická osoba dopustí priestupku opakovane, možno jej uložiť pokutu do 1 000 eur.
(3)V blokovom konaní možno uložiť za priestupok podľa odseku 1 pokutu do 300 eur.
(4)Na konanie o priestupkoch sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.26)“.
8.V § 30a sa dopĺňa odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ministerstvo a ministerstvo zdravotníctva v rámci svojich kompetencií podľa tohto zákona informujú verejnosť o nebezpečných potravinách, zdraviu škodlivých potravinách, potravinách nevhodných na ľudskú spotrebu a falšovaných potravinách a o ich riziku pre zdravie ľudí. Informácia o týchto potravinách obsahuje údaj o názve potraviny, výrobcovi, dovozcovi potraviny alebo inej osobe, ktorá umiestňuje potravinu na trh a údaj o dávke potraviny .“
Čl. II
Zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení zákona č. 99/2008 Z. z., zákona č. 274/2009 Z. z., zákona č. 299/2009 Z. z. a zákona č. 391/2009 Z. z. sa mení takto:
1.V § 8 ods. 1 sa vypúšťa veta „Sídla regionálnych veterinárnych a potravinových správ a ich územné obvody sú uvedené v prílohe č. 2“.
2.Príloha č. 2 k zákonu č. 39/2007 Z. z. sa vypúšťa.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2010.
3
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, sa predkladá z dôvodu zamedzenia predaja tých potravín, ktoré nespĺňajú požiadavky zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a Potravinového kódexu Slovenskej republiky, a ktoré pravidelne predávané na miestach, na ktorých je ich predaj zakázaný. Účelom novely zákona je orgánmi úradnej kontroly potravín prísnejšie sankcionovať tých , ktorí zákonné povinnosti nedodržiavajú. Následne je vzhľadom k týmto skutočnostiam žiaduce zákonne ustanoviť aj požiadavku informovanosti verejnosti v tom smere, že Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v rámci svojich kompetencií podľa tohto zákona bude informovať verejnosť o nebezpečných potravinách, zdraviu škodlivých potravinách alebo potravinách nevhodných na ľudskú spotrebu, riziku pre ľudské zdravie a o prijatých opatreniach.
Z dôvodu zefektívnenia činnosti regionálnych veterinárnych a potravinových správ Ministerstvo pôdohospodárstva SR navrhuje zmenu v zákone č. 39/2007 Z. z. veterinárnej starostlivosti v znení neskorších. Sídla a obvody nebudú súčasťou zákona z dôvodu zabezpečenia pružnosti vzhľadom na reálnu situáciu v regiónoch Slovenska, pričom bude zabezpečený výkon všetkých činností, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy SR a EÚ v uvedenej oblasti. V súčasnosti je na Slovensku štyridsať sídel regionálnych veterinárnych a potravinových správ. Tieto sídla ako aj územné obvody pridelené jednotlivým regionálnym veterinárnym a potravinovým správam v minulosti vychádzali zo situácie, ktorá bola v uvedených regiónoch. Dôležité ukazovatele boli najmä počty chovaných hospodárskych zvierat, počty fariem, počty prevádzok, štruktúra potravinárskeho priemyslu. V súčasnom období však dochádza k veľkým disproporciám medzi jednotlivými regiónmi, keď sa počet jednotlivých druhov zvierat v porovnaní s počtom zvierat pred desiatimi rokmi znížil v niektorých prípadoch na tretinu (napríklad počet oviec, počet hovädzieho dobytka, počet hydiny a pod.). Zároveň došlo k zeme počtu prevádzok, zmenila sa štruktúra poľnohospodárskej výroby a štruktúra v potravinárskom priemysle, avšak sídla ako aj územné obvody jednotlivých regionálnych veterinárnych a potravinových správ zostali zachované bez ohľadu na zmeny v poľnohospodárskej prvovýrobe, spracovateľskom priemysle a obchodnej sieti. Z dôvodu zachovania rovnováhy je potrebné niektoré obvody prehodnotiť a rozšíriť pôsobenie príslušnej veterinárnej a potravinovej správy.
Návrh nezakladá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo vyšších územných celkov, životné prostredie a zamestnanosť.
Predložený návrh právnej úpravy je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a mení zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu :
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie ani v judikatúre Súdu prvého stupňa
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyvy na verejné financie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny dopad na verejné financie.
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať ekonomický dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyvy na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4.Vplyvy na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať vplyv na zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu zamestnancov.
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
5
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Ustanovuje sa zákaz predaja potravín ma miestach, ktoré uvedené v osobitnom predpise.
K bodu 2
V nadväznosti na právnu úpravu v bode 1 sa upravuje aj § 28 ods.1 doplnením skutkovej podstaty pri ukladaní pokuty.
K bodom 3 až 6
Ustanovené sumy sa nahrádzajú sumami v eurách.
K bodu 7
V nadväznosti na právnu úpravu v § 28 ods.1 sa rozširujú skutkové podstaty pri priestupkoch v § 29 ods.1. V § 29 ods.2 sa upravujú sumy pokút za porušenie ustanovenia odseku 1 a zavádza sa možnosť výberu pokuty v blokovom konaní.
K bodu 8
Ustanovuje sa požiadavka na informovanosť verejnosti v tom smere, že sa Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v rámci svojich kompetencií podľa tohto zákona bude informovať verejnosť o nebezpečných potravinách, zdraviu škodlivých potravinách alebo potravinách nevhodných na ľudskú spotrebu, o ich riziku pre ľudské zdravie a o prijatých opatreniach.
K Čl. II
K bodu 1
Vypúšťa sa text, v ktorom je uvedený odkaz na sídla regionálnych veterinárnych a potravinových správ a ich územné obvody.
K bodu 2
Vypúšťa sa príloha č. 2, v ktorej uvedené sídla regionálnych veterinárnych a potravinových správ a ich územné obvody.
Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona na 1. apríla 2010.