DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. Všeobecná časť
Slovenský pozemkový fond (ďalej len ,,SPF“) spravuje poľnohospodárske nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu a nakladá s pozemkami, ktorých vlastník nie je známy. Tento reštitučný proces bol nastavený v rokoch 1991 a 1992. Dnes, po 18 rokoch nie je právoplatne rozhodnutých v zmysle zákona č. 229/1991 Zb. viac ako 3 500 reštitučných nárokov. Pričom v zmysle zákona č. 503/2003 Z. z. nie je rozhodnuté vo viac ako 9 000 prípadoch z pôvodných 48 173 nárokov. Jednoznačne môžeme teda konštatovať, že reštitučný proces je zdĺhavý a nebude ani v krátkej dobe ukončený.
Od 1.1.2008 sa v zmysle platnej legislatívy reštituenti delia do dvoch kategórií a to :
s reštitučným nárokom do 5 000 Sk a
s reštitučným nárokom nad 5 000 Sk.
SPF plní všetky reštitučné nároky do 5 000 Sk výlučne v peniazoch, kým reštitučné nároky nad 5 000 Sk plnené prostredníctvom náhradných pozemkom., ktoré môžu byť v niektorých prípadoch lukratívne a tak navodzovať dojem klientelizmu (Veľký Slavkov 1, ,,Veľký Slavkov 2“ = Veľká Lomnica a Stará Lesná).
Zverejnené prípady upozornili na fakt, že dochádza k následnému zhodnoteniu pridelených náhradných pozemkov a ich odpredaju, čím sa spochybňuje právo vlastníka v zmysle Ústavy SR. Boli medializované prípady o dodatočnom podpisovaní zmlúv a ich následných úpravách. Takéto konanie jednoznačne navodzuje dojem klientelizmu a nevylučuje zámerné nakladanie s informáciami, ktoré nie sú všeobecne dostupné.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť systémové riešenie pri reštitučnom plnení a odstrániť pochybnosti v procese náhradného reštitučného plnenia, ako aj pochybnosti o úniku informácií a pochybnosti práva nakladať s vlastníctvom v zmysle Ústavy SR
Návrh zákona rieši vysporiadanie reštitučného nároku len finančne. Každý reštituent, ktorý nemôže nadobudnúť pôvodné vlastníctvo pre zákonné prekážky bude prostredníctvom SPF poskytnutá finančná náhrada. Finančné vysporiadanie poskytne SPF zo svojich prostriedkov, ktoré na uvedené účely vyčlenené. V prípade nedostatku finančných prostriedkov ústredný orgán štátnej správy SR rozhodne o odpredaji pozemkoch vo vlastníctve štátu prostredníctvom verejnej súťaže resp. verejnej dražby, ktorú vykoná SPF a zo získaných prostriedkov sa uspokoja ďalšie reštitučné nároky. Uvedené systematické riešenie je transparentné, a znižuje priestor na pochybnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na uvedené je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a na podnikateľské prostredie
1.Odhad dopadov na verejné financie:
Návrh zákona nemá negatívny dopad na verejné financie.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona bude mať veľmi pozitívny dopad na obyvateľov, nakoľko sa zabezpečí zrýchlenie reštitučného procesu.
3.Odhad dopadov na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať dopad na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť:
Návrh zákona nebude mať dopad na tvorbu pracovných miest.
5.Vplyv na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Úpravou zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov sa umožní poskytnúť oprávnenej osobe finančnú náhradu za pôvodné pozemky, ktoré nemožno vydať podľa právnych predpisov.
K bodu 2, 3, 4
Navrhovanou úpravou sa odstraňuje nadbytočnosť.
Čl. II.
K bodu 1
Úpravou zákona č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov sa umožní poskytnúť oprávnenej osobe finančnú náhradu za pôvodné pozemky, ktoré nemožno vydať podľa právnych predpisov.
K bodu 2,3
Navrhovanou úpravou sa odstraňuje nadbytočnosť.
Čl. III.
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa oprávnenej osobe ako náhrada za pôvodné pozemky, ktoré nemožno vydať podľa právnych predpisov poskytne finančná náhrada, čim sa mení spôsob vysporiadania reštitučných nárokov. .
Čl. IV.
Navrhuje sa účinnosť dňom zverejnenia v Zbierke zákonov.