podľa § 52a ods. 1 písm. a) zákona, napr. poskytuje verejnoprospešné služby a ďalšie služby v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu, pri tvorbe, ochrane, udržiavaní alebo zlepšovaní životného prostredia, pri starostlivosti o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva a pod.Navrhuje sa, aby sa príspevok poskytoval najdlhšie počas 9 mesiacov na úhradu časti celkovej ceny práce zamestnanca, ktorý pred prijatím do pracovného pomeru bol znevýhodneným uchádzačov o zamestnanie podľa § 8 ods. 1 písm. a) až e), h), i) alebo k) zákona, pričom výška príspevku sa bude znižovať degresne. Súčasne sa navrhuje ustanoviť maximálnu hornú hranicu výšky príspevku.
Návrhom sa ustanovujú aj základné náležitosti písomnej dohody uzatváranej medzi úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a zamestnávateľom.
K bodom 7 a 8
V súvislosti s prijatím opatrení na zamedzenie nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania sa v § 68a ods. 1 navrhuje ustanoviť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny a úradom práce, sociálnych vecí a rodiny povinnosť ukladať pokuty za porušenie povinností a podľa tohto zákona, ako aj za nelegálne zamestnávanie a zároveň sa v § 68 ods. 1 písm. b) navrhuje ustanoviť dolnú hranicu a zvýšiť hornú hranicu pokuty, ktorú Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny ukladá právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá je podnikateľom, za nelegálne zamestnávanie.
K bodu 9
Legislatívnotechnická úprava súvisiaca so zavedením poznámky pod čiarou k odkazu 53 v novelizačnom bode 6 (§ 50i).
K bodu 10
V § 72k v rámci prechodných ustanovení sa navrhuje poskytovanie príspevku na podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti podľa § 50i obmedziť do 31. decembra 2011.
V súvislosti s úpravou ukladania pokút za nelegálne zamestnávanie sa v prechodnom ustanovení upravuje postup pre konania začaté v období pred nadobudnutím účinnosti zákona.
Prechodným ustanovením v § 72l sa navrhuje najmä v čase globálnej ekonomickej krízy podporiť plynulé udržiavanie pracovných návykov dlhodobo nezamestnaných občanov, t. j. občanov vedených v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 mesiacov z predchádzajúcich 16 mesiacov, ktorí sú poberateľmi dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi, a tak podporovať ich pripravenosť na opätovný vstup na trh práce. Pre túto skupinu dlhodobo nezamestnaných občanov sa navrhuje, aby v období do 31. decembra 2010 mohli aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec podľa § 52 zákona vykonávať aj opakovane, a to bez obmedzenia počtu jej opakovaných vykonávaní. Zároveň sa pre takéto prípady ustanovuje výška príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec.
Navrhuje sa doplniť Národný inšpektorát prace a inšpektoráty prace do okruhu subjektov, ktorým poskytnutie informácie potrebnej na výkon inšpekcie prace nebude porušením daňového tajomstva.