DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Dôvodom navrhovaných zmien je rizikovosť dobývania a spracovania uránu pre životné prostredie. Pri dobývaní dochádza ku značnej záťaži jednak z hľadiska bežnej prevádzky, ako aj z hľadiska rádioaktivity: aktívne bane zdrojom masívnych únikov rádioaktívneho radónu, vyťažená hornina sa spracováva lúhovaním v kyselinách alebo karbonátoch, čo vedie ku vzniku toxických kvapalných odpadov. Hrozí kontaminácia povrchových aj podzemných vôd jednak uránom a radónom, ktoré sa vo vode rozpúšťajú, ako aj vedľajšími produktmi spracovania, ako aj toxickými prvkami nachádzajúcimi sa popri uráne v hornine (často arzén, olovo a ďalšie ťažké kovy). Pokiaľ by spracovanie rádioaktívnej uránovej rudy prebiehalo v inej lokalite, znamenala by mimoriadne vážnu záťaž pre životné prostredie aj jej preprava.
Zároveň v prípade realizácie ťažby rádioaktívnych nerastov je možné predpokladať v dotknutom území dobývacieho priestoru a jeho okolia, resp. v mieste úpravne uránovej rudy zvýšenú hlučnosť a prašnosť (aj rádioaktívnu), spojenú s prevádzkou ťažobných zariadení a ďalšou banskou činnosťou, resp. s dopravou ťažkých nákladných vozidiel, existenciu skládok - háld banského odpadu s rádioaktívnymi vlastnosťami, resp. aspoň medziskladov tohto banského odpadu, existenciu odkaliska s potenciálne rizikovým vplyvom na životné prostredie.
Uvedené riziká mimoriadne vážne preto, že všetky ložiská uránovej rudy v Slovenskej republike sa nachádzajú v tesnej blízkosti obývaných sídiel - najviac do 15 km napr. ložisko Jahodná Kurišková je umiestnené cca 6 8 km od osídlenia mesta Košice s prevládajúcim prúdením vetrov a a priebehom vodných tokov z ložiska smerom na mesto Košice.
Ložiská uránových rúd zároveň umiestnené v blízkosti alebo na území ochranných pásiem vodných zdrojov, zásobujúcich ľudské osídlenia (ako je napr. v prípade ložiska Jahodná Kurišková, ložísk v Považskom Inovci Kalnica, Selec – v okolí Nového Mesta nad Váhom).
Je preukázané, že dobývanie a úprava uránovej rudy spôsobuje stratu prameňov a zdrojov
pitnej i úžitkovej vody v okolí. Len v Českej republike v súvislosti s ťažbou uránu podrobne zdokumentované takéto prípady v 10 lokalitách s opísaným nepriaznivým dopadom na súvisiace široké územie.
Okrem toho ložiská uránovej rudy (prieskumné územia) často situované na území chránených území európskeho významu ( napr. lokality Jahodná Kurišková, Spišská Nová Ves Novoveská Huta, Spišské Vlachy, Kluknava, Chrasť nad Hornádom Spišská Nová Ves (časť Novoveská Huta) atď.
Rizikovosť dobývania uránu uznávajú viaceré štáty resp. územné celky týchto štátov., pričom dospeli k záveru, že ohrozenie zdravia obyvateľov a poškodenia životného prostredia nie je možné odstrániť ani použitím najlepšie dostupných technológií. Napriek uplatneniu tohto typu technológie v Church Rock v USA, v roku 1979 uniklo do rieky Rio Puercos tisíc ton sedimentov - rádioaktívneho kalu a 370 miliónov m3 kontaminovanej vody. Zdokumentované aj havárie uránových odkalísk:
-v Austrálii - v roku 1994 (Olympic Dam priesaky 5 miliónov m3 kontaminovanej vody do podzemia),
-vo Francúzsku v roku 2004 (havária odkaliska továrne na konverziu uránu Comurhex Malvési uniklo 30 000 m3 rádioaktívnych kalov) a iné.
K vydaniu moratória na dobývanie rádioaktívnych nerastov (bez ohľadu na to, že pri ťažbe rádioaktívnych nerastov vyžadovali najlepšie dostupné technológie) prikročilo Írsko (2007), Kanada provincie Britská Kolumbia (2006),Nové Škótsko (od roku 1982) a región Nunatsiavut (2008), Grónsko (2008), Austrália členské štáty Viktória, Nový Južný Wales (zákaz prieskumu a dobývania od roku 1983 a 1986), Južná Austrália a Queensland (v svojich stratégických dokumentoch žiadne nové projekty dobývania uránu), Nový Zéland (1996), USA štát Virginia (moratórium na 25 rokov), regióny Navaho a Hualapai (zákaz ťažby od roku 2005 a 2008). Treba poznamenať, že materské spoločnosti, ktorých dcérske spoločnosti uskutočňujú prieskum výskytu uránových rúd a vyjadrili v médiach zámer ťažiť urán majú sídlo v štátoch, ktoré uplatnili moratórium dobývania uránu (Britská Kolumbia, Južná Austrália).
V období navrhovanej doby moratória nie je nutné začať dobývanie uránu. Slovensko kontrahované dostatočné dodávky jadrového paliva. Podľa vyhlásenia hovorcu spol. ENEL p. Kopřivu z roku 2008 uzavrela ruská firma TVEL dve zmluvy, ktorými garantuje dodávku jadrového paliva pre slovenské jadrové elektrárne (aj v prípade ak sa na Slovensku urán ťažiť nebude). V prípade prvej zmluvy sa kontrahovala dodávka jadrového paliva do roku 2015 a s opciou podľa druhej zmluvy predĺžiť dodávky jadrového paliva aj po tomto termíne - na ďalšie obdobie (bez nutnosti dodávať urán zo Slovenska).
Treba upozorniť, že Slovenská republika nedisponuje technológiou na výrobu jadrového paliva (ktorá je porovnateľná s výrobou jadrových zbraní).
Zároveň premiér Ruskej federácie p. Putin oficiálne prehlásil, že Rusko dostatok uránu na
predaj pre svojich odberateľov a pre vojenské účely. Rovnako bolo oznámené, že Rusko disponuje na základe uzavretých zmlúv aj veľkými zásobami objavených ložísk uránu v Mongolsku.
Považujeme za racionálne riešenie si zachovať zásoby rádioaktívnych nerastov a v rámci navrhovaného obdobia moratória vyčkať na technologický pokrok, ktorý vytvorí podmienky pre použitie zásob rádioaktívnych nerastov Slovenskej republiky bez ohrozenia životného prostredia a zdravia jej obyvateľov.
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslankyňa NR SR Jarmila Tkáčová.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: - primárnom,
- sekundárnom,
b)nie je upravená v práve Európskej únie:- primárnom,
- sekundárnom,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu nie je potrebné vyjadrovať sa k bodom 4 až 6 doložky zlučiteľnosti.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov
na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie
1. Zhodnotenie finančných vplyvov:
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet. Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočty obcí, rozpočty vyšších územných celkov, ani vplyv na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií.
2.Zhodnotenie ekonomických vplyvov:
Návrh zákona vzhľadom na zvýšenie kvalifikovanosti rozhodovania nebude mať nepriaznivý vplyv na podnikateľské prostredie ani na hospodárenie iných fyzických osôb a právnických osôb.
3.Zhodnotenie environmentálnych vplyvov:
Vzhľadom na to, že návrh zákona sa týka predovšetkým konania o určení dobývacieho priestoru - jeho nadobudnutím účinnosti dôjde ku koncepčnému riešeniu tejto problematiky s prihliadnutím na záväznú a smernú časť schválenej územnoplánovacej dokumentácie.
4.Zhodnotenie vplyvov na zamestnanosť:
Návrh zákona nemá žiadny vplyv na zamestnanosť.
5. Zhodnotenie vplyvov na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona je v súlade s legislatívou formujúcou podnikateľské prostredie a nemá vplyv na administratívne štruktúry v tejto oblasti. Negatívny vplyv na podnikateľský pokrok je minimálny a spočíva len v predĺžení doby uplatnenia prednostného práva organizácie, ktorá vynaložila náklady na geologický prieskum- Z určenia prieskumného územia nevyplýva
záväzok Slovenskej republiky schváliť organizácii banské právo a povoliť ťažbu.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K čl. I.
Zdôvodov uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy považujeme dopnenie nového § 30 a o moratóriu dobývania rádioaktívnych nerastov za opodstatnené-
K ČLÁNKU II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť k 1. marcu 2010.