DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Železničná polícia bola od 1. apríla 2008 rozšírená o službu mýtnej polície, ktorej prioritnou úlohou je kontrola povinností platiteľov mýta podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zákonom č. 70/2009 Z. z. boli útvary Železničnej polície s účinnosťou od 1. apríla 2009 začlenené do pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, pričom sa súčasne oprávnenia príslušníkov služby mýtnej polície rozšírili, napr. o kontrolu hmotnosti a rozmerov vozidiel.
Hlavným cieľom predloženého návrhu zákona je vytvoriť nevyhnutný legislatívny rámec na vyňatie služby mýtnej polície zo Železničnej polície a jej začlenenie do Policajného zboru. V súčasnej dobe zabezpečuje služba mýtnej polície riadny výkon špecifických činností v doprave na vymedzených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy aj v spolupráci s príslušníkmi služby dopravnej polície Policajného zboru. Príslušníci služby mýtnej polície budú svoju činnosť vykonávať ako súčasť služby dopravnej polície, pričom ich povinnosti a oprávnenia zostanú nezmenené.
V tejto spojitosti predkladaný návrh zákona obsahuje aj zmeny niektorých súvisiacich predpisov.
V zákone č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov je potrebné vypustiť možnosť kontrolovania jednotlivých povinností a prejednávania priestupkov pre príslušníkov služby mýtnej polície.
Hlavným cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov je zmeniť systém prechodu príslušníkov Policajného zboru do Železničnej polície a naopak, prechodu príslušníkov Železničnej polície do Policajného zboru, bez nutnosti skončenia služobného pomeru a následného opätovného prijatia do služobného pomeru.
V novele zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje zmeniť pôsobnosť orgánov poskytujúcich súčinnosť pri vykonávaní kontroly mýta a pri prejednávaní priestupkov, a to na útvary, resp. orgány Policajného zboru.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie a Európskych spoločenstiev.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 532/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky, ktoré vzalo na vedomie, že návrh nebude mať dopad na verejné financie.
2
DOLOŽKA
o posúdení vplyvov
1.Vplyvy na verejné financie:
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie.
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyvy na životné prostredie:
Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
4.Vplyvy na zamestnanosť:
Návrh zákona nepredpokladá nepriaznivý vplyv na zamestnanosť.
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona nepredpokladá nepriaznivý vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev
-primárnom
-sekundárnom
čl.9a smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštrukúry ťažkými nákladnými vozidlami v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/38/ES
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
3
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo rámcového rozhodnutia podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia z nich vyplývajúca
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 1 ods. 1)
Z úvodného ustanovenia zákona o Železničnej polícii sa vypúšťa zabezpečovanie kontroly dodržiavania práv a povinností na pozemných komunikáciách podľa zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov a podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ide o legislatívnu úpravu, ktorá je potrebná vzhľadom na účel, ktorý sa dosiahnuť predkladaným návrhom zákona.
K bodu 2 (§ 2 ods. 2)
Kompetencie Železničnej polície podľa súčasného § 2 ods. 2 zákona o Železničnej polícii (napr. kontrola úhrady mýta, meranie hmotnosti vozidla atď.) vykonáva v súčasnosti jej služba mýtnej polície. Keďže sa navrhuje jej vyčlenenie zo štruktúry Železničnej polície a začlenenie do štruktúry Policajného zboru, je potrebné vypustiť dané ustanovenie upravujúce túto pôsobnosť Železničnej polície.
4
K bodu 3 (§ 4 ods. 1)
Navrhuje sa vypustiť z organizácie Železničnej polície službu mýtnej polície. Jej príslušníci môžu (ako jediní v rámci Železničnej polície) podľa platnej právnej úpravy vykonávať určité špecifické činnosti, nesúvisiace priamo so železničnou dopravou. Ide o kontrolu úhrady mýta, kontrolu dodržiavania povinnosti označenia motorového vozidla nálepkou a o poskytovanie súčinnosti pri meraní hmotnosti, nápravových tlakov a rozmerov vozidla, ako aj prejednávanie súvisiacich priestupkov. Keďže časť týchto činností vykonáva aj Policajný zbor, pričom služba mýtnej polície spolupracuje so službou dopravnej polície, javí sa ako efektívne riešenie začleniť službu mýtnej polície pod Policajný zbor. v súčasnosti oba tieto ozbrojené bezpečnostné zbory podriadené ministrovi vnútra Slovenskej republiky, ktorý zároveň určuje organizáciu a riadenie Železničnej polície a zriaďuje jej útvary 5 ods. 1 a 2 zákona č. 57/1998 Z. z.), resp. ktorý zriaďuje a zrušuje útvary Policajného zboru a určuje náplň ich činností a vnútornú organizáciu 4 ods. 2 a § 6 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z.). Zjednotenie riadenia služby mýtnej polície Železničnej polície so službou dopravnej polície Policajného zboru umožní účinnejšie plnenie ich zákonných úloh.
K bodu 4 [§ 12 ods. 2 písm. d)]
Keďže Železničná polícia nebude mať službu mýtnej polície, navrhuje sa vypustiť preukazovanie príslušnosti k nej ústnym vyhlásením „služba mýtnej polície“.
K bodom 5 až 7 (§ 22 ods. 3, § 23 a 24a)
V súvislosti s vyčlenením služby mýtnej polície zo Železničnej polície je potrebné vypustiť aj jednotlivé oprávnenia, ktoré v súčasnosti jej príslušníci majú. Ide o oprávnenie dávať pokyny na zastavenie dopravného prostriedku a vykonať kontrolu predpísaných dokladov na vedenie motorového vozidla mimo obvodu železničných dráh 22 ods. 3); o oprávnenie použiť prenosné zvislé dopravné značenie a prenosné dopravné zariadenie aj bez predchádzajúceho určenia ich použitia príslušným orgánom 23) a o oprávnenie prikázať vodičovi motorového vozidla jazdu na určené miesto (§ 24a).
K bodu 8 (§ 25 ods. 1)
Z prípadov, kedy je príslušník Železničnej polície oprávnený každému zakázať vstup na určené miesto alebo prikázať zotrvanie na určenom mieste, je potrebné vypustiť prípad výkonu kontroly podľa § 2 ods. 2.
K bodom 9 až 11 (§ 48 ods. 1 a § 48a)
Z možností použitia určitých donucovacích prostriedkov príslušníkom Železničnej polície (zastavovací pás alebo iné prostriedky na násilné zastavenie vozidla a technické prostriedky na zabránenie odjazdu vozidla) je potrebné vypustiť plnenie úloh podľa § 2 ods. 2.
K bodu 12 (§ 65 ods. 2)
Vzhľadom na navrhovanú zmenu v bode 2 tohto článku nebude môcť Železničná polícia používať motorové vozidlá s označením „Mýtna polícia“. Tieto vozidlá (ako aj uniformy) prejdú taktiež do Policajného zboru.
5
K čl. II
K bodom 1 až 3 (§ 6 ods. 8 a 11)
Keďže služba mýtnej polície Železničnej polície zanikne, oprávnenie vykonávať kontrolu dodržiavania povinnosti označenia motorového vozidla nálepkou pri použití vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest alebo ciest I. triedy budú mať už iba útvary Policajného zboru.
Vo väzbe na nové znenie § 6 ods. 8 sa súčasne vypúšťa poznámka pod čiarou k odkazu umiestnenému v ustanovení platného zákona dotknutého zmenou.
K bodu 4 (§ 8 ods. 9)
Vzhľadom na to, že služba mýtnej polície Železničnej polície zanikne, súčinnosť správcovi cesty pri meraní hmotnosti, nápravových tlakov a rozmerov vozidla budú poskytovať už iba útvary Policajného zboru.
K bodu 5 (§ 22c ods. 5)
Služba mýtnej polície Železničnej polície zanikne, preto možnosť prejednávať priestupok použitia vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy bez označenia motorového vozidla platnou nálepkou v blokovom konaní budú mať iba orgány Policajného zboru.
K čl. III
Železničná polícia nebude môcť prejednávať v blokovom konaní priestupky spáchané použitím vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla je prekročená. Tieto priestupky môžu v súčasnosti prejednávať v blokovom konaní orgány Policajného zboru a v rámci Železničnej polície služba mýtnej polície. Vzhľadom na začlenenie služby mýtnej polície do Policajného zboru budú tieto priestupky prejednávať v blokovom konaní už iba orgány Policajného zboru.
K čl. IV
K bodom 1 a 3 [§ 35 ods. 1 písm. k) a § 40 ods. 6]
Rozšírením znenia § 35 ods. 1 a § 40 ods. 6 platného zákona sa umožní efektívnejšie rozmiestňovanie policajtov, ktorí skončili štúdium, na útvary a zároveň sa uľahčí napĺňanie voľných tabuliek, ktoré boli navýšené rozhodnutím vlády na boj s kriminalitou na strednom a východnom Slovensku.
K bodu 2 (§ 35a)
Zákonom č. 70/2009, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa Železničná polícia vyčlenila z pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii Slovenskej republiky a začlenila do pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pod riadiacu pôsobnosť ministra vnútra Slovenskej republiky.
6
Spoločná podriadenosť oboch ozbrojených bezpečnostných zborov, ale i spoločná právna úprava štátnej služby príslušníkov Policajného zboru a príslušníkov Železničnej polície zákonom č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov vyvolala v praxi potrebu pružnejšie riešiť právnu možnosť prechodu príslušníkov medzi dotknutými ozbrojenými bezpečnostnými zbormi.
V súčasnosti podľa platnej právnej úpravy príslušník Železničnej polície, ktorý záujem o vykonávanie štátnej služby v Policajnom zbore, musí skončiť služobný pomer príslušníka Železničnej polície a požiadať o prijatie do služobného pomeru príslušníka Policajného zboru. Rovnaký postup sa vzťahuje aj na príslušníka Policajného zboru, pokiaľ má záujem o štátnu službu v Železničnej polícii. Po prijatí vyššie citovaného zákona č. 70/2009 Z. z. však nastala nová právna situácia a vyššie uvedený mechanizmus prechodu príslušníkov z jednej zložky ozbrojených bezpečnostných zborov do druhej sa javí ako ťažkopádny.
Zjednodušuje sa preto tento mechanizmus a umožňuje sa plynulý prechod príslušníka z jednej zložky ozbrojených bezpečnostných zborov do druhej bez toho, aby dotknutý príslušník musel skončiť služobný pomer a požiadať o opätovné prijatie. Možnosť prechodu je však podmienená písomnou žiadosťou príslušníka, o ktorej rozhoduje minister vnútra Slovenskej republiky. Zároveň sa vytvárajú predpoklady na preloženie príslušníka z jednej zložky do druhej z dôvodu organizačných zmien. Uvedený mechanizmus sa bude vzťahovať na príslušníkov Policajného zboru a príslušníkov Železničnej polície vo všetkých druhoch štátnej služby, teda príslušníkov zaradených v stálej štátnej službe, v prípravnej štátnej službe a v dočasnej štátnej službe.
K bodu 4 § 48 ods. 7)
Aplikačná prax (problémy s personálnym obsadením funkčných miest lekárov) si vyžiadala zúženie zákazu zárobkovej činnosti policajtov.
K bodu 5 [§ 80 ods. 5 písm. f)]
Navrhovaným ustanovením sa rozširujú prekážky, pre ktoré sa poskytne policajtovi služobné voľno z dôvodu všeobecného záujmu; z titulu účasti na športovej reprezentácii Slovenskej republiky sa zakladá policajtovi nárok na služobné voľno na nevyhnutne potrebný čas.
K bodu 6 (§ 97)
Prechodné ustanovenie § 287d ods. 1 platného zákona zjednotilo výšku príspevku za nerovnomernosť času služby pre všetkých policajtov.
Zámerom navrhovanej úpravy je však regulovať priznávanie príplatku za nerovnomernosť času služby podľa náročnosti výkonu služby, čím sa zároveň eliminovať možnosť účelového plánovania nerovnomerného rozvrhnutia základného času služby v týždni s cieľom poberať príplatok za nerovnomernosť času služby. Rozšírenie podmienok na poberanie tohto príplatku garantuje, že bude poskytovaný len policajtom, ktorí majú nielen základný čas služby v týždni rozvrhnutý nerovnomerne počas celého kalendárneho mesiaca, ale súčasne musia títo policajti slúžiť v nepretržitých zmenách, pretože si to vyžaduje charakter ich štátnej služby.
Okrem policajtov, ktorí majú po splnení zákonom ustanovených podmienok nárok na príplatok za nerovnomernosť času služby podľa odseku 1, môže tento príplatok patriť i ďalším policajtom, ktorí síce neslúžia v nepretržitých zmenách, ale majú základný čas služby v týždni rozvrhnutý nerovnomerne, ak tak určí minister.
7
Podľa odsekov 1 a 2 sa príplatok priznáva po splnení zákonom ustanovených podmienok paušálnou sumou a podľa odseku 3 sa tento príplatok priznáva v závislosti od skutočného výkonu štátnej služby v noci a v dňoch služobného pokoja bez ohľadu na rozvrhnutie základného času služby v týždni. Tento mechanizmus tiež prispieť k prehĺbeniu objektívnosti odmeňovania policajtov. Limitovanie príplatku sumou 100 eur mesačne platí i u týchto policajtov.
K bodu 7 (§ 142b ods. 3)
Je potrebné explicitne ustanoviť, ako sa bude postupovať v prípade, keď policajt záväzok súvisiaci so získaním vzdelania a bude preložený podľa navrhovaného § 35a.
K bodu 8 (§ 246 ods. 4)
Na základe doterajších skúseností sa navrhuje predĺžiť dobu na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania.
K čl. V
K bodom 1 a 2 (§ 7 a 7a)
Vzhľadom na začlenenie služby mýtnej polície pod Policajný zbor je potrebné vykonať aj legislatívne úpravy v zákone o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, a to v ustanoveniach o vykonávaní kontroly podľa tohto zákona a o zadržaní osvedčenia o evidencii, resp. tabuľky s evidenčným číslom vozidla. Zároveň sa ustanovuje, že Policajný zbor bude poskytovať súčinnosť osobám povereným výkonom kontroly v rámci výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky (obdobne v rámci tohto dohľadu vykonáva Policajný zbor aj kontrolu dodržiavania povinnosti označenia motorového vozidla nálepkou pri použití vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest alebo ciest I. triedy).
K bodu 3 [§ 7 ods. 6 písm. d) a e)]
Dopĺňajú sa oprávnenia pre príslušníkov Policajného zboru, ktoré bude možné použiť iba pri výkone kontroly povinností platiteľa mýta podľa § 3 zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Oprávnenie prikázať vodičovi motorového vozidla jazdu na určené miesto a prikázať mu, aby na nevyhnutne potrebný čas zotrval s vozidlom na určenom mieste je nevyhnutné pre priamy výkon kontroly, pričom takéto oprávnenie príslušníci Policajného zboru pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky nemajú. Oprávnenie použiť technické prostriedky na zabránenie odjazdu dopravného prostriedku pre Policajný zbor je upravené v § 55 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, avšak podmienky použitia tohto oprávnenia podľa zákona o Policajnom zbore neumožňujú jeho použitie, ak je to potrebné na plnenie úloh súvisiacich s výkonom kontroly úhrady mýta.
Tieto oprávnenia v súčasnosti majú príslušníci služby mýtnej polície podľa § 24a, 25 a 48a zákona o Železničnej polícii (pričom tieto oprávnenia sa v čl. I vypúšťajú); ide teda o prenesenie nutných oprávnení vzhľadom na presun kompetencií zo Železničnej polície na Policajný zbor.
8
K bodu 4 (§ 7 ods. 8)
Vypúšťa sa nadbytočné ustanovenie o postupe príslušníkov služby mýtnej polície (resp podľa návrhu by to boli príslušníci Policajného zboru) v prípade zistenia iného porušenia predpisov počas výkonu kontroly podľa § 7 zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Tento postup je vo všeobecnosti upravený v § 56 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 5 (§ 8 ods. 3)
Priestupky podľa zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií prejednáva v blokovom konaní v súčasnosti služba mýtnej polície. V nadväznosti na jej začlenenie do Policajného zboru budú tieto priestupky prejednávať orgány Policajného zboru.
K čl. VI
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom 1. marca 2010.
V Bratislave 6. novembra 2009
Robert FICO, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK, v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky