Spoločná podriadenosť oboch ozbrojených bezpečnostných zborov, ale i spoločná právna úprava štátnej služby príslušníkov Policajného zboru a príslušníkov Železničnej polície zákonom č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov vyvolala v praxi potrebu pružnejšie riešiť právnu možnosť prechodu príslušníkov medzi dotknutými ozbrojenými bezpečnostnými zbormi.
V súčasnosti podľa platnej právnej úpravy príslušník Železničnej polície, ktorý má záujem o vykonávanie štátnej služby v Policajnom zbore, musí skončiť služobný pomer príslušníka Železničnej polície a požiadať o prijatie do služobného pomeru príslušníka Policajného zboru. Rovnaký postup sa vzťahuje aj na príslušníka Policajného zboru, pokiaľ má záujem o štátnu službu v Železničnej polícii. Po prijatí vyššie citovaného zákona č. 70/2009 Z. z. však nastala nová právna situácia a vyššie uvedený mechanizmus prechodu príslušníkov z jednej zložky ozbrojených bezpečnostných zborov do druhej sa javí ako ťažkopádny.
Zjednodušuje sa preto tento mechanizmus a umožňuje sa plynulý prechod príslušníka z jednej zložky ozbrojených bezpečnostných zborov do druhej bez toho, aby dotknutý príslušník musel skončiť služobný pomer a požiadať o opätovné prijatie. Možnosť prechodu je však podmienená písomnou žiadosťou príslušníka, o ktorej rozhoduje minister vnútra Slovenskej republiky. Zároveň sa vytvárajú predpoklady na preloženie príslušníka z jednej zložky do druhej z dôvodu organizačných zmien. Uvedený mechanizmus sa bude vzťahovať na príslušníkov Policajného zboru a príslušníkov Železničnej polície vo všetkých druhoch štátnej služby, teda príslušníkov zaradených v stálej štátnej službe, v prípravnej štátnej službe a v dočasnej štátnej službe.
K bodu 4 § 48 ods. 7)
Aplikačná prax (problémy s personálnym obsadením funkčných miest lekárov) si vyžiadala zúženie zákazu zárobkovej činnosti policajtov.
K bodu 5 [§ 80 ods. 5 písm. f)]
Navrhovaným ustanovením sa rozširujú prekážky, pre ktoré sa poskytne policajtovi služobné voľno z dôvodu všeobecného záujmu; z titulu účasti na športovej reprezentácii Slovenskej republiky sa zakladá policajtovi nárok na služobné voľno na nevyhnutne potrebný čas.
K bodu 6 (§ 97)
Prechodné ustanovenie § 287d ods. 1 platného zákona zjednotilo výšku príspevku za nerovnomernosť času služby pre všetkých policajtov.
Zámerom navrhovanej úpravy je však regulovať priznávanie príplatku za nerovnomernosť času služby podľa náročnosti výkonu služby, čím sa zároveň má eliminovať možnosť účelového plánovania nerovnomerného rozvrhnutia základného času služby v týždni s cieľom poberať príplatok za nerovnomernosť času služby. Rozšírenie podmienok na poberanie tohto príplatku garantuje, že bude poskytovaný len policajtom, ktorí majú nielen základný čas služby v týždni rozvrhnutý nerovnomerne počas celého kalendárneho mesiaca, ale súčasne musia títo policajti slúžiť v nepretržitých zmenách, pretože si to vyžaduje charakter ich štátnej služby.
Okrem policajtov, ktorí majú po splnení zákonom ustanovených podmienok nárok na príplatok za nerovnomernosť času služby podľa odseku 1, môže tento príplatok patriť i ďalším policajtom, ktorí síce neslúžia v nepretržitých zmenách, ale majú základný čas služby v týždni rozvrhnutý nerovnomerne, ak tak určí minister.