1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1470/2009
1196a
S p o l o č n á s p r á v a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196) v druhom čítaní (podľa § 78 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1581 z 8. septembra 2009 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie
Uvedené výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v stanovenom termíne.
2
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie ( uzn. č.
279 zo dňa 7. októbra 2009 )
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu ( uzn. č. 592 zo dňa 15. októbra 2009)
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ( uzn. č. 731 zo dňa 14.
októbra 2009 )
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ( uzn. č. 309 zo dňa 6. októbra 2009 )
3.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov v súlade s § 52 ods. 4 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 2 Ústavy SR v znení neskorších predpisov (celkový počet 12 poslancov, prítomných 10, za návrh hlasovali 5 poslanci, 0 poslancov bolo proti a 5 sa zdržali hlasovania)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
3
1.K čl. I - nový bod
Za doterajší bod 15 sa vkladá nový bod 16, ktorý znie:
„16. V § 20 ods. 14 sa slová „12 mesiacov“ nahrádzajú slovami „360 dní“, slová „24 mesiacov“ nahrádzajú slovami „720 dní“ a slová „36 mesiacov“ sa nahrádzajú slovami „1080 dní“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Tvorba opravných položiek k pohľadávkam, pri ktorých je riziko, že ich dlžník úplne alebo čiastočne nezaplatí, bude uznaná za daňový výdavok do výšky stanoveného percenta z menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti bez príslušenstva v závislosti od počtu dní, ktoré uplynuli od splatnosti pohľadávky. Navrhovaná úprava odstraňuje nesúlad medzi ustanoveniami § 20 ods. 4 a § 20 ods. 14 zákona o dani z príjmov.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I
V článku I bode 19. sa v § 22 ods. 13 prvej vete slová „majetku štátu, obce alebo vyššieho územného celku“ nahrádzajú slovami „majetku štátu, majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa spresňuje znenie v súlade s čl. 4 ods. 3 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z. a neznamená vecnú zmenu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I – nový bod
Za doterajší bod 25 sa vkladajú nové body 26 až 31, ktoré znejú:
„26. Poznámka pod čiarou k odkazu 123 znie:
123)Zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov.
27. V § 33 ods. 1 a 8 sa odkaz 124 nahrádza odkazom 123.
Poznámka pod čiarou k odkazu 124 sa vypúšťa.
28. V § 35 ods. 5 sa vypúšťa tretia veta.
Poznámky pod čiarou k odkazom 131a a 131b sa vypúšťajú.
29. V § 35 ods. 6 sa slová „piatich dní“ nahrádzajú slovami „pätnásteho dňa každého mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac“.
30. V § 37 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c).
Poznámka pod čiarou k odkazu 131c sa vypúšťa.
31. V § 42 ods. 6 sa za slová „platnej v zdaňovacom období, na ktoré sú platené preddavky
na daň,“ vkladajú slová „znížená o úľavy vyplývajúce z tohto zákona,“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
4
Podľa dnes neplatného zákona č. 90/1996 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov sa suma minimálnej mzdy upravovala na 75 % sumy minimálnej mzdy platnej pre ostatnú populáciu v prípade, ak bol zamestnanec poberateľom čiastočného invalidného dôchodku a mladistvý zamestnanec starší ako 16 rokov, resp. na 50 % sumy minimálnej mzdy, ak bol zamestnanec poberateľom invalidného dôchodku, invalidným zamestnancom mladším ako 18 rokov a zamestnancom mladším ako 16 rokov. Ustanovenia § 35 ods. 5 a § 37 ods. 2 sa upravujú v súvislosti so zákonom č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a zároveň sa upravujú poznámky pod čiarou k odkazom 123 a 124, vypúšťajú poznámky pod čiarou k odkazom 131a, 131b a 131c. Súčasne platný zákon o minimálnej mzde neupravuje odlišnú sumu minimálnej mzdy v nadväznosti na zdravotný stav alebo vek zamestnanca a testovanie správnej výšky 6-násobku minimálnej mzdy je dôležité z hľadiska priznávania nároku na daňový bonus a zamestnaneckú prémiu. V § 35 ods. 6 ide o zjednotenie termínov odvodu preddavkov na daň a dane vyberanej zrážkou z príjmov zo závislej činnosti. Navrhovaná úprava § 42 ods. 6 umožní daňovníkom, ktorí uplatňujú úľavu na dani v súlade so zákonom o dani z príjmov, aby pri výpočte preddavkov na daň vychádzali z daňovej povinnosti za predchádzajúce zdaňovacie obdobie zníženej o daňovú úľavu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I - nový bod
Za doterajší bod 38 sa vkladá nový bod 39, ktorý znie:
„39. V § 50 odsek 14 znie:
„(14) Ak si prijímateľ nesplní povinnosť podľa odseku 13, komora nezaradí prijímateľa do zoznamu prijímateľov na obdobie jedného roka nasledujúceho po roku, v ktorom došlo k nesplneniu povinnosti podľa odseku 13.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhovanou úpravou sa zmierni ustanovená sankcia vyradenia zo zoznamu prijímateľov 2 % podielu zaplatenej dane z troch rokov na jeden rok pre mimovládne organizácie, ktoré nesplnili lehotu na zverejnenie špecifikácie použitia prijatého podielu zaplatenej dane v obchodnom vestníku. Úprava sa navrhuje z dôvodu, že sa väčšinou jedná o celospoločenské aktivity.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
5.K čl. I
V bode 40 v § 52h sa za odsek 6 vkladá nový odsek 7, ktorý znie:
„(7) Ustanovenie § 20 ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2010 sa použije na pohľadávky vzniknuté po 31. decembri 2009, pričom ak sa daňovník rozhodne, môže ustanovenie § 20 ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2010 použiť aj na pohľadávky vzniknuté do 31. decembra 2009.“.
Doterajšie odseky je potrebné primerane prečíslovať.
Úprava vykonaná v § 20 ods. 14 sa bude uplatňovať na pohľadávky vzniknuté od 1. januára 2010. Ak sa daňovník rozhodne, môže toto ustanovenie v znení účinnom od 1. januára 2010 použiť aj na pohľadávky vzniknuté do 31. decembra 2009.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I
V bode 40 v § 52h sa za doterajší odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Ak daňovník do 31. decembra 2009 vypočítal preddavky podľa § 42 z dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie zníženej o uplatnený nárok na úľavu na dani v správnej výške podľa tohto zákona a takto vypočítané preddavky zaplatil v lehote podľa § 42, správca dane neuplatní sankčný úrok podľa osobitného predpisu,127) a ak bol tento sankčný úrok zaplatený, správca dane ho na žiadosť daňovníka vráti.“.
Doterajšie odseky je potrebné primerane prečíslovať.
Správca dane u daňovníkov, ktorí si upravili platenie preddavkov na daň v súvislosti s nárokom na úľavu na dani podľa zákona na reálnu výšku daňovej povinnosti, nebude aplikovať sankčný úrok podľa zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, a ak bol tento sankčný úrok zaplatený, správca dane ho vráti na žiadosť daňovníka.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I
V bode 40 § 52h sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Ustanovenie § 50 ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2010 sa použije aj na prijímateľa, ktorý si nesplnil povinnosť podľa § 50 ods. 13 v znení účinnom do 31. decembra 2009 a komora ho nezaradila do zoznamu prijímateľov na rok 2010.“.
Na prijímateľov, ktorí si v roku 2009 nesplnili povinnosť zverejnenia v Obchodnom vestníku presnej špecifikácie použitia prijatého
6
podielu zaplatenej dane podľa § 50 ods. 13 v znení účinnom do 31. decembra 2009, sa uplatní sankcia podľa § 50 ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2010, t.j. komora ich nezaradí do zoznamu prijímateľov na obdobie jedného roka nasledujúceho po roku, v ktorom nesplnili túto povinnosť.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I
V bode 40 § 52h sa dopĺňa odsek 11, ktorý znie:
„(11) Na výpočet nezdaniteľných častí základu dane podľa § 52g ods. 1 sa za zdaňovacie obdobie roka 2010 použije životné minimum platné k 1. januáru 2009 v sume 178,92 eura.“.
Podľa tohto ustanovenia sa za zdaňovacie obdobie roka 2010 na účely výpočtu nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a na manželku (manžela) použije životné minimum vo výške 178,92 eura (platné k 1. januáru 2009).
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I
V článku I bode 40. v § 52i ods. 2 a 3 sa slovo „vyhlásenia“ nahrádza slovom „vyhlásenie“.
Ide o gramatickú úpravu textu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. II- nový bod
Pred doterajší bod 1 sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 3 ods. 12 štvrtá a piata veta znejú: „Tento správca dane je miestne príslušným správcom dane do doručenia rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní. Správca dane odstúpi spisový materiál podľa prvej a druhej vety po doručení rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní.“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhuje sa aby v prípade zmeny miestnej príslušnosti počas daňovej kontroly bol do doručenia rozhodnutia vo vyrubovacom konaní miestne príslušný ten správca dane, ktorý začal daňovú kontrolu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7
11.K čl. II
V bode 2 - nový text znie:
„2. V § 15 odsek 14 znie:
„(14) Ak sa daňovou kontrolou vykonáva kontrola oprávnenosti vrátenia dane, kontrola je začatá v deň spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly. Na vykonanie tejto kontroly sa nevzťahujú ustanovenia odsekov 2, 7 a 13 štvrtej vety. Rovnako sa postupuje, ak sa daňovou kontrolou vykonáva kontrola uplatnenia daňového bonusu podľa osobitného zákona.6ee) O výsledku daňovej kontroly podľa prvej vety a tretej vety vydá správca dane rozhodnutie do desiatich dní odo dňa ukončenia daňovej kontroly. Ak sa daňovou kontrolou vykonáva kontrola na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu podľa osobitného zákona,6eb) daňová kontrola je začatá v deň uvedený v upovedomení o vykonaní daňovej kontroly alebo v deň spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly. Správca dane v upovedomení o vykonaní daňovej kontroly uvedie aj miesto výkonu daňovej kontroly a kontrolované zdaňovacie obdobie a určí aj lehotu na predloženie všetkých dokladov potrebných na vykonanie daňovej kontroly s poučením o následkoch ich nepredloženia. Na vykonanie tejto daňovej kontroly sa nevzťahujú ustanovenia odsekov 2 a 7. O výsledku tejto daňovej kontroly vydá správca dane platobný výmer alebo dodatočný platobný výmer podľa § 44 ods. 6 v lehote do desiatich dní odo dňa ukončenia daňovej kontroly; lehota ustanovená v § 44 ods. 6 sa nepoužije.“.“.
Ustanovenie sa spresňuje z dôvodu jednoznačného postupu v prípadoch, ak daňovému subjektu po daňovej kontrole na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu namiesto nadmerného odpočtu vznikne vlastná daňová povinnosť alebo sa zníži suma nadmerného odpočtu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. II – nový bod
Za doterajší bod 2 sa vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. V §15a sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Bezodkladne po začatí konania o uložení predbežného opatrenia týkajúceho sa nehnuteľností, doručí správca dane oznámenie o začatí takéhoto konania katastru nehnuteľností. Ak ide o veci a práva, ktoré evidované vo verejne prístupných registroch podľa osobitných predpisov, správca dane oznámi vznik a zánik predbežného opatrenia aj týmto registrom; právne úkony urobené po oznámení vzniku predbežného opatrenia v katastri, ktoré sú s ním rozpore, sú neplatné až po tomto oznámení.“.
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 3 až 6.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhovaný nový odsek upravuje postup správcu dane pri uložení predbežného opatrenia k veciam a právam evidovaným vo verejných registroch.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
13.K čl. II- nový bod
Za doterajší bod 4 sa vkladajú nové body 5 a 6, ktoré znejú:
„5. § 32 sa dopĺňa odsekom 16, ktorý znie:
„(16) Právnická osoba, ktorej správca dane postúpil daňové nedoplatky podľa § 65b, je povinná v elektronickej forme poskytovať daňovému riaditeľstvu informácie o stave ich vymáhania.“.
Ustanovenie sa navrhuje doplniť z dôvodu, aby daňové riaditeľstvo malo informácie o stave vymáhaného daňového nedoplatku, ktorý bol za týmto účelom postúpený právnickej osobe so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu.
6. V § 33 odsek 3 znie:
„(3) Správca dane vydá súhlas s výmazom podľa odseku 2, ak nemá voči daňovému subjektu pohľadávku a daňový subjekt nemá daňový nedoplatok; na tento účel sa za daňový nedoplatok považuje aj daňový nedoplatok postúpený podľa § 65b.“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Daňový subjekt je povinný k návrhu na výmaz z obchodného registra predložiť súhlas správcu dane. Ustanovenie sa navrhuje doplniť o skutočnosť, aby správca dane vydal súhlas na výmaz z obchodného registra po zániku daňového nedoplatku u právnickej osoby so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. II- nový bod
Za doterajší bod 17 sa vkladá nový bod 18, ktorý znie:
„18. V § 35 sa za odsek 11 vkladajú nové odseky 12 a 13, ktoré znejú:
„(12) Správca dane, ktorým je colný úrad na účely spotrebných daní,1b) uloží fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá je podľa osobitného predpisu4aa) povinná používať pokladnicu, pokutu podľa odseku 8 písm. a) prvého, druhého a štvrtého bodu, písm. b) a písm. c) druhého, štvrtého, ôsmeho až desiateho bodu a primerane podľa odseku 11.
(13) Správca dane, ktorým je daňový úrad a správca dane, ktorým je colný úrad, povinné o uložení pokuty podľa odseku 8 písm. a) prvého, druhého a štvrtého bodu, písm. b) a písm. c) druhého, štvrtého, ôsmeho až desiateho bodu navzájom sa informovať.“.
Doterajšie odseky 12 až 21 sa označujú ako odseky 14 až 23.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Navrhovanou zmenou sa umožňuje colnému orgánu na základe výsledkov miestneho zisťovania spotrebných daní ukladať pokuty za niektoré porušenia týkajúce sa používania elektronických registračných pokladníc. Nadväzne na to, aby nedochádzalo k uloženiu tej istej pokuty tak zo strany daňového úradu a zároveň aj zo strany colného úradu, navrhuje sa povinnosť pre tieto orgány navzájom sa informovať o uložení pokuty.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
15.K čl. II
V bode 18 nový text znie:
„18. V § 35 ods. 15 sa slová „1 000 000 Sk“ nahrádzajú slovami „33 190 eur.“.“.
Úprava ustanovenia sa navrhuje z dôvodu prechodu zo slovenskej meny na menu euro.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. II- nový bod
Za doterajší bod 18 sa vkladajú nové body 19 a 20, ktoré znejú:
„19. V § 35 ods. 16 sa slová „7 až 11 a 13“ nahrádzajú slovami „7 až 12 a 15“.“.
Navrhovaná zmena nadväzuje na navrhovanú úpravu v bode 5 tohto pozmeňovacieho návrhu.
20. V § 35 ods. 19 sa slovo „19“ nahrádza slovom „21“.“.
Navrhovaná zmena nadväzuje na navrhovanú úpravu v bode 5 tohto pozmeňovacieho návrhu.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. II
V bode 19 nový text znie:
„19. V § 35 ods. 21 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo dodatočné hlásenie“ a v druhej vete sa slová „4 až 11 a 13“ nahrádzajú slovami „4 až 12 a 15“.“.
Navrhovaná zmena nadväzuje na navrhovanú úpravu v bode 5 tohto pozmeňovacieho návrhu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. II
V bode 20- nový text znie:
„20. V § 35 ods. 23 sa slová „odseku 12“ nahrádzajú slovami „ odseku 15“.“.
Navrhovaná zmena nadväzuje na navrhovanú úpravu v bode 5 tohto pozmeňovacieho návrhu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10
19.K čl. II- nový bod
Za doterajší bod 20 sa vkladajú nové body 21 až 23, ktoré znejú:
„21. V § 35a ods. 1 prvej vete sa slová 9 a 13,“ nahrádzajú slovami „9 a 15 alebo správca dane, ktorým je colný úrad na účely spotrebných daní,1b) zistí porušenie povinností podľa § 35 ods. 8 písm. b) a c) druhého, štvrtého, ôsmeho až desiateho bodu“.
22. V § 35a ods. 1 v poslednej vete sa za slová „správcovi dane“ vkladajú slová „a na účely spotrebných daní1b) colnému úradu“.
23. V 35a ods. 2 sa za slová „daňový úrad“ vkladajú slová „alebo colný úrad“.“.
Navrhuje sa, aby blokovú pokutu za niektoré porušenia týkajúce sa používania elektronických registračných pokladníc mohol ukladať colný úrad.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.K čl. II – nový bod
Za doterajší bod 27 sa vkladá nový bod 28, ktorý znie:
„ 28. V § 61 odsek 7 znie:
„(7) Z údajov evidencie príjmov sa daňovým subjektom na ich žiadosť vydávajú potvrdenia o stave ich osobných účtov a pre potreby správcu dane sa zostavujú výkazy daňových nedoplatkov; na účely vydania potvrdenia sa za daňový nedoplatok považuje aj daňový nedoplatok postúpený podľa § 65b, ktorý v čase vydania potvrdenia nezanikol.“.“.
Ustanovenie sa navrhuje upraviť nadväzne na doplnenie § 65b ods. 8.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. II – nový bod
Za doterajší bod 29 sa dopĺňajú nové body 30 až 33, ktoré znejú:
„ 30. § 65b sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Daňový úrad alebo colný úrad postúpi aj nevymožiteľný daňový nedoplatok podľa § 61 ods. 6, u ktorého uplynulo viac ako päť rokov od konca roka, v ktorom vznikol; pri postúpení tohto daňového nedoplatku sa použije postup podľa odsekov 1 až 7.“.
Navrhuje sa, aby nevymožiteľný daňový nedoplatok, u ktorého uplynulo viac ako 5 rokov od jeho vzniku bol postúpený právnickej osobe so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu.
31. V § 103 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Daňové riaditeľstvo a colné riaditeľstvo môže odpustiť sankciu uloženú poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,20f) ak zanikol zrušením bez právneho nástupcu a
11
jeho práva a povinnosti podľa osobitného zákona20g) prešli na zriaďovateľa, ktorým je obec alebo vyšší územný celok, ak o odpustenie sankcie tento zriaďovateľ požiada; rovnako môže odpustiť sankciu zriaďovateľovi poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, 20f) ktorého vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti a ktorý zanikol zrušením bez právneho nástupcu a jeho práva a povinnosti prešli podľa osobitného zákona20g) na tohto zriaďovateľa, ak o odpustenie sankcie tento zriaďovateľ požiada. Ak ide o sankciu prislúchajúcu k dani, je obec alebo vyšší územný celok povinný preukázať aj zaplatenie tejto dane okrem sankcie.“.
Doterajšie odseky 6 až 11 sa označujú ako odseky 7 až 12.
Poznámky pod čiarou k odkazom 20f a 20g znejú:
„20f) Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
20g) § 21 ods. 13 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Navrhuje sa možnosť odpustiť sankciu uloženú poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ak zanikli zrušením bez právneho nástupcu.
32. V § 103 ods. 7 sa slová „3, 4 a 5“ nahrádzajú slovami „3 až 6“.
Úprava nadväzuje na doplnenie nového odseku 6.
33. Za § 110i sa vkladá § 110j, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠110j
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010
(1) Daňovému subjektu, ktorý používa elektronickú registračnú pokladnicu podľa osobitného predpisu,27) colný úrad na účely spotrebných daní1b) za porušenie ustanovení osobitného predpisu26) v období od 1. marca 2009 do 31. decembra 2010, uloží pokutu podľa zákona účinného k 28. februáru 2009.
(2)Ustanovenie § 65b ods. 8 v znení účinnom od 1. januára 2010 sa použije aj na nevymožiteľný daňový nedoplatok, u ktorého do 31. decembra 2009 uplynulo viac ako päť rokov od konca roka, v ktorom vznikol; správca dane takýto daňový nedoplatok postúpi právnickej osobe so 100 % majetkovou účasťou štátu prvýkrát v júni 2010, najneskôr do 31. decembra 2010.
(3) Ustanovenie § 103 ods. 6 sa použije na daňový nedoplatok zodpovedajúci nezaplatenej sankcii, evidovanej najneskôr k 30. júnu 2010.“.“.
V odseku 1 sa navrhuje, aby aj správca dane, ktorým je colný úrad, za porušenie ustanovení vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov ukladal pokuty podľa zákona účinného k 28. februáru 2009.
V odseku 2 sa z dôvodu jednoznačnosti navrhuje, aby postúpenie nevymožiteľného daňového nedoplatku právnickej osobe so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu sa vzťahovalo aj na
12
nevymožiteľný daňový nedoplatok, ktorý k 31. decembru 2009 je starší ako päť rokov a zároveň sa určuje lehota pre prvé postúpenie takýchto daňových nedoplatkov.
V odseku 3 sa ustanovuje, že daňový nedoplatok možno odpustiť len na sankcii evidovanej k 30. júnu 2010.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.K čl. III
V čl. III bode 8. sa v poznámke pod čiarou k odkazu 22a za slová v zátvorke „Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29“ vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 243, 11.9.2002“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v zmysle zaužívanej praxe.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.K čl. III – nový bod
Za doterajší bod 11 sa vkladajú nové body 12 a 13, ktoré znejú:
„12. V § 19 ods. 1 písmeno a) sa vypúšťajú slová „okrem akciovej spoločnosti“.
13. V § 19 ods. 1 písmeno b) znie:
„b) obchodná spoločnosť a družstvo, ktorých cenné papiere prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu,“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23 sa vypúšťa.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Obdobne ako pri ostatných typoch obchodných spoločností uplatňuje sa oslobodenie od povinnosti auditu aj pre akciové spoločnosti, ktoré neprekračujú stanovené veľkostné kritériá. Oslobodenie podľa písmena a) nemôže použiť obchodná spoločnosť a družstvo, ktorých cenné papiere sú prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.K čl. III – nový bod
Za doterajší bod 16 sa vkladá nový bod 17, ktorý znie:
„17. V § 25 ods. 1 sa písmeno d) dopĺňa šiestym bodom, ktorý znie:
„6. majetok obstaraný verejným obstarávateľom bezodplatne od koncesionára za plnenie vo forme koncesie na stavebné práce podľa osobitného predpisu,35aa)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 35aa znie:
„35aa) § 15 ods.1 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. ....../2009 Z. z.“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
13
Úprava zákona nadväzuje na Uznesenie vlády SR č. 609 z 2. septembra 2009 vo vzťahu k realizovateľnosti projektov verejno súkromného partnerstva.
Pri koncesii, kedy verejný obstarávateľ nadobudne majetok, kde protiplnením je povinnosť poskytnúť koncesiu pre súkromného partnera, sa prijatý majetok ocení reprodukčnou obstarávacou cenou.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.K čl. III
V bode 19 – nový text znie:
„19. V § 25 sa odsek 1 dopĺňa písmenami f) a g), ktoré znejú:
„f) reálnou hodnotou určenou podľa § 27 ods. 1 písm. d) majetok a záväzky prevzaté nástupníckou účtovnou jednotkou od obchodnej spoločnosti alebo družstva zanikajúcich bez likvidácie,
g) reálnou hodnotou určenou podľa § 27 ods. 2 písm. d) nehmotný majetok účtovaný u koncesionára pri koncesii na stavebné práce podľa osobitného predpisu;35aa) takýto nehmotný majetok účtuje koncesionár, ak v prevažnej miere preberá riziko dopytu a verejný obstarávateľ nadobúda vlastnícke právo na začiatku realizácie diela alebo jeho uvedením do užívania.“.“.
Pri koncesií, kedy súkromný partner nesie v prevažnej miere riziko dopytu, účtuje o nehmotnom majetku ocenenom reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 2 písmeno d), ak prechádza vlastníctvo k dielu na verejného obstarávateľa na začiatku diela alebo sa stane verejný obstarávateľ vlastníkom diela po jeho dokončení a riadnom odovzdaní do užívania.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.K čl. III – nový bod
Za doterajší bod 20 sa vkladá nový bod 21, ktorý znie:
„21. V § 27 sa odsek 2 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) hodnota zhotovovaného diela poskytnutá koncesionárom verejnému obstarávateľovi, za ktorú koncesionár nadobúda nehmotný majetok uvedený v § 25 ods. 1 písm. g).“.“.
Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Súkromný partner ocení nehmotný majetok vymedzený v § 25 ods.1 písm. g) reálnou hodnotou určenou v sume prijatej alebo v sume, ktorú si môže nárokovať za odovzdané stavebné práce pre verejného obstarávateľa.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14
27.K čl. III
V bode 24 – nový text znie:
„Za § 39f sa vkladá § 39g, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠39g
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010
(1)Na odpisovanie goodwillu alebo záporného goodwillu, ktorý vznikol do 31. decembra 2009, sa použijú ustanovenia zákona v znení účinnom do 31. decembra 2009.
(2)Ustanovenie § 19 v znení účinnom od 1. januára 2010 sa prvý krát použije na overenie riadnej účtovnej závierky a mimoriadnej účtovnej závierky akciovej spoločnosti, ktorá sa zostavuje k 1. januáru 2010 a neskôr.“.“.
Nadväzne na novelu § 19 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, ktorou sa ustanovuje oslobodenie od povinnosti auditu aj pre akciové spoločnosti, ktoré neprekračujú stanovené veľkostné kritériá, sa ustanovuje pre ktorú účtovnú závierku je možné prvý krát použiť oslobodenie.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.K čl. IV
V čl. IV bode 1. v § 2 ods. 14 sa za slovo „zaisťovne“ vkladá čiarka (zaisťovne,).
Ide o gramatickú úpravu textu, ktorým sa dopĺňa ďalší subjekt zdravotná poisťovňa.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.K čl. IV
V bode 5 nový text znie:
„5. V § 3 odsek 7 znie :
„(7) Podmienky podľa odseku 1 písm. a) f), odseku 5 písm. a) a b) a odseku 6 písm. a) a b) musia byť splnené pred prihlásením sa na audítorskú skúšku alebo na skúšku spôsobilosti.“.“.
Podmienka v odseku 1 písm. g), v odseku 5 písm. c) a v odseku 6
písm. c) je samotné zloženie audítorskej skúšky alebo skúšky
spôsobilosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15
30.K čl. IV – nový bod
V čl. IV za 5. bod sa vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
„6. V § 4 ods. 1 písm. a) sa slová „§ 3 ods. 1 alebo 5“ nahrádzajú slovami „§ 3 ods. 1, 5 alebo 6“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Úprava je potrebná vzhľadom na vloženie nového odseku 6 v § 3.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
31.K čl. IV
V 21. bode sa slová „§ 3 ods. 11“ nahrádzajú slovami „§3 ods. 12“.
Vložením nového odseku 6 v § 3 sa odsek 11 prečísluje na odsek 12.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
32.Nový bod
Za článok IV sa vkladá nový článok V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 465/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 4 odsek 1 znie:
„(1) Na účely plnenia povinnosti podľa § 3 ods. 1 možno používať len
a)typ elektronickej registračnej pokladnice, na ktorý akreditovaná osoba10) vydala certifikát o splnení požiadaviek podľa odsekov 2 až 4; pri vydávaní certifikátu akreditovaná osoba10) prihliada aj na technickú dokumentáciu z procesu posudzovania zhody, ktorá deklaruje splnenie technických požiadaviek podľa písm. b) tretieho bodu, pričom fiskálna tlačiareň podľa § 2 písm. f) môže byť certifikovaná v rámci elektronickej registračnej pokladnice podľa § 2 písm. a) druhého bodu ako celok, ale aj ako samostatné elektronické registračné zariadenie,
b)elektronickú registračnú pokladnicu,
1.pre ktorú daňový úrad pridelil daňový kód elektronickej registračnej pokladnice
(§ 7 ods. 3),
2.ktorá je označená plombou,
3.ktorá spĺňa technické požiadavky ustanovené osobitným predpisom.11)“.
16
Podľa súčasne platného zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov môže podnikateľ používať aj elektronickú registračnú pokladnicu, ktorou je počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fiskálnou tlačiarňou, ktorá musí byť certifikovaná ako celok. V záujme toho, aby podnikatelia, ktorí v súčasnosti na účely evidencie tržieb používajú počítač, mohli tento aj naďalej používať spolu s fiskálnou tlačiarňou ako elektronickú registračnú pokladnicu, pristúpilo sa k úprave § 4 ods. 1 v tom smere, že fiskálna tlačiareň môže byť certifikovaná aj ako samostatné elektronické registračné zariadenie. To znamená, že pri takejto elektronickej registračnej pokladnici je postačujúci certifikát fiskálnej tlačiarne o splnení požiadaviek podľa tohto zákona. Uvedený postup umožní podnikateľom upraviť a doplniť súčasný počítač o nové elektronické registračné zariadenie fiskálnu tlačiareň, t. j. nebude potrebné, aby došlo ku kompletnej výmene počítača, čo prinesie podnikateľom úsporu finančných prostriedkov.
2. V § 4 ods. 3 písm. c) sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „alebo colnému úradu“.
Predmetná úprava nadväzuje na bod 6, ktorým sa navrhuje rozšíriť kompetenciu na kontrolu elektronickej registračnej pokladnice aj na colné úrady.
3. V § 4 ods. 6 sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „alebo colného úradu“.
Predmetná úprava nadväzuje na bod 6, ktorým sa navrhuje rozšíriť kompetenciu na kontrolu elektronickej registračnej pokladnice aj na colné úrady.
4. V § 9 ods. 2 sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „alebo colného úradu“.
Predmetná úprava nadväzuje na bod 6, ktorým sa navrhuje rozšíriť kompetenciu na kontrolu elektronickej registračnej pokladnice aj na colné úrady.
5. V § 12 ods. 1 sa za slovo „úradu“ vkladajú slová „alebo colného úradu“ a za slovo „úradom“ sa vkladajú slová „alebo colným úradom“.
Predmetná úprava nadväzuje na bod 6, ktorým sa navrhuje rozšíriť kompetenciu na kontrolu elektronickej registračnej pokladnice aj na colné úrady.
17
6. V § 17 ods. 1 sa slová “daňový úrad postupuje“ nahrádzajú slovami „daňový úrad a colný úrad postupujú“.“.
Rozširuje sa kompetencia pri kontrole dodržiavania ustanovení zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice aj na colné úrady.
Doterajší článok V sa označuje ako článok VI.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19, 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196)schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1196a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 611 z 20. októbra 2009. Výbor určil poslanca Jozefa Buriana za spoločného spravodajcu výborov.
18
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 20. októbra 2009
Jozef B u r i a n, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu