1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 1466/2009
1191a
S p o l o č n á s p r á v a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191) v druhom čítaní (podľa § 78 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu, ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1582 z 8. septembra 2009 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Uvedené výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v stanovenom termíne.
2
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu ( uzn. č. 598 zo dňa 15. októbra 2009)
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ( uzn. č. 733 zo dňa 14.
októbra 2009 )
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
(uzn. č. 310 zo dňa 6. októbra 2009)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodársku politiku neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov v súlade s § 52 ods. 4 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 2 Ústavy SR v znení neskorších predpisov (celkový počet 12 poslancov, prítomných 10, za návrh hlasovali 5 poslanci, 0 poslancov bolo proti a 5 sa zdržali hlasovania)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy :
1.K čl. I bodu 7.
V čl. I bode 7. § 16 ods. 4 a ods. 6 sa slová „k prejdeným vzdialenostiam“ nahrádzajú slovami „k prekonaným vzdialenostiam“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa precizuje právny text v súlade s terminológiou v čl. 46 a nasl. smernice Rady 2008/9/ES.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.K čl. I bodu 7.
V čl. I bode 7. § 16 ods. 7 v písm. b) sa slová „vzdialenosť prejdenú“ nahrádzajú slovami „prekonanú vzdialenosť“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa precizuje právny text v súlade s terminológiou v čl. 48 smernice Rady 2008/9/ES.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I bodu 7.( § 16 ods. 17)
V čl. I bodu 7. § 16 ods. 17 predvetie znie:
„Služby, pri ktorých sa určí miesto dodania podľa odseku 16, sú tieto:“.
Ide o legislatívno-technickú zmenu, ktorou sa gramaticky upravuje právny text.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. I bodu 7. (§ 16 ods. 18)
V čl. I bodu 7. § 16 ods. 18 predvetie znie:
„Služby podľa odsekov 14 a 17 písm. j) sú tieto:“.
Ide o legislatívno-technickú zmenu, ktorou sa gramaticky upravuje právny text.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I bodu 7.
V čl. I bode 7. § 16 ods. 18 písm. b) sa za slovo „vybavenia“ vkladá slovo „(softvéru)“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa precizuje právny text, aby bolo jednoznačné, že ide o počítačové programové vybavenie v súlade s prílohou II k čl. 56 ods. 1 písm. k) smernici Rady 2006/112/ES.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
6.K čl. I –nový bod
Za bod 12. sa vkladá nový bod 13. , ktorý znie:
„13. V § 25 ods. 4 sa slovo „žiadateľ“ nahrádza slovom „platiteľ“.“.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Legislatívna skratka „žiadateľ“ sa novelou zákona zavádza v nových pravidlách o vrátení dane zahraničným podnikateľom z iných členských štátov 55a ods. 1). V tejto súvislosti sa pojem „žiadateľ“, ktorý sa v platnom znení zákona o dani z pridanej hodnoty nachádza v § 25 ods. 4 v iných súvislostiach, nahrádza iným vhodným pojmom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I bodu 14.
Bod 14 znie :
„14. V § 29 ods. 2 písm. a) sa vypúšťajú slová „ak súčasťou primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu,9) vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 9.“.
Ide o legislatívno-technickú zmenu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I bodu 19.
V čl. I bode 19. § 55b ods. 2 v poznámke pod čiarou k odkazu 27b sa v zátvorke za slová „Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 2/zv.4“ vkladá bodkočiarka a slová „Ú. v. ES L 293, 24.10.1990.“.
Ide o spresnenie citácie právneho aktu v súlade so zaužívanou legislatívnou praxou.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
9.K čl. I
V bode 19 § 55d ods. 10 znie (nové znenie):
(10) Ak daň bola vrátená na základe nepravdivých údajov alebo sa vrátenie dane dosiahlo podvodným spôsobom, žiadateľ je povinný zaplatiť Daňovému úradu Bratislava I neoprávnene vrátenú daň a pokutu uloženú podľa osobitného predpisu.27d) Ak žiadateľ uloženú pokutu nezaplatí, Daňový úrad Bratislava I právo odmietnuť ďalšie vrátenie dane až do výšky nezaplatenej pokuty.
V rámci nových pravidiel o vrátení dane zahraničným podnikateľom z iných členských štátov by sa nadväzne na čl. 24 smernice Rady 2008/9/ES mala uložiť žiadateľovi, ktorý dosiahol vrátenie dane na základe nepravdivých údajov alebo podvodným spôsobom, povinnosť vrátiť neoprávnene vrátenú daň.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I bodu 24. a bodu 31.
V článku I bode 24. v § 69 ods. 3 a v bode 31. v § 80 ods. 3 sa slovo „identifikovaná“ nahrádza slovom „registrovaná“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa sleduje zjednotenie terminológie zákona, pretože podľa § 7 ide o „registráciu“ osôb pre daň.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I – nový bod
Za doterajší bod 27 sa vkladajú nové body 28 až 31, ktoré znejú:
28. V § 70 odsek 4 znie:
(4) Osoba registrovaná pre daň podľa § 7 alebo 7a je povinná viesť záznamy o
a) nadobudnutých tovaroch z iného členského štátu,
b) dodaných službách s miestom dodania v inom členskom štáte podľa § 15 ods. 1,
c) prijatých službách, pri ktorých je povinná platiť daň podľa § 69 ods. 3.
29. V § 73 odsek 1 znie:
(1) Pri dodaní služby, pri ktorej je miesto dodania podľa § 15 ods. 1 v inom členskom štáte a osobu povinnou platiť daň je príjemca služby, je zdaniteľná osoba registrovaná pre daň v tuzemsku povinná vyhotoviť faktúru. Zdaniteľná osoba je povinná vyhotoviť faktúru aj v prípade, ak je platba prijatá predtým, ako je poskytovanie služby skončené. Zdaniteľná osoba vyhotoví faktúru najneskôr do 15 dní od dodania služby alebo prijatia platby.
30. V § 73 ods. 2 písm. a) sa slová „platiteľa, ktorý dodáva službu, a jeho“ nahrádzajú slovami „zdaniteľnej osoby, ktorá dodáva službu, a jej“.
6
31. V § 73 ods. 2 písm. b) sa vypúšťajú slová „ak mu bolo pridelené“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nadväzne na nové pravidlá o určení miesta dodania služieb podľa § 15 ods. 1 zákona by sa podľa smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty mala uložiť povinnosť osobám, ktoré budú mať pridelené identifikačné číslo pre daň z pridanej hodnoty z dôvodu dodania alebo prijatia služieb, pri ktorých sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona, viesť záznamy o dodaných a prijatých službách. Taktiež by sa mala uložiť zdaniteľným osobám, ktoré dodávajú službu do iného členského štátu EÚ, povinnosť vyhotoviť faktúru o dodaní služby a uviesť v nej zákonom ustanovené náležitosti.
Výbor NR SR pre financie, rozpočet a menu
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. I – nový bod
Za doterajší 34. bod sa vkladá nový 35. bod, ktorý znie:
„35. V prílohe č. 3 v poznámke pod čiarou k odkazu 1 sa slovo „žiadateľ“ nahrádza slovami „daňový subjekt“ a slovo „applicant“ sa nahrádza slovami „taxable person“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívna skratka „žiadateľ“ sa novelou zákona zavádza v nových pravidlách o vrátení dane zahraničným podnikateľom z iných členských štátov 55a ods. 1). V tejto súvislosti sa pojem „žiadateľ“, ktorý sa v platnom znení zákona o dani z pridanej hodnoty nachádza v prílohe č. 3, nahrádza iným vhodným pojmom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
7
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (tlač 1191a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 616 z 20. októbra 2009. Výbor určil poslanca Borisa Hradeckého za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 20. októbra 2009
Jozef B u r i a n, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu