NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
N Á V R H
Zákon
z ......... 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 151/1995 Z.z., zákona č. 158/1998 Z.z., zákona č. 173/1999 Z.z., zákona č. 252/1999 Z.z., zákona č. 400/2002 Z.z., zákona č. 512/2003 Z.z., zákona č. 367/2004 Z.z., zákona č. 469/2005 Z.z., zákona č. 268/2007 Z.z. a zákona č. 325/2007 Z.z. sa mení a dopĺňa takto :
1.§ 18 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Ustanovenie odseku 5 sa nevzťahuje na služobné byty, byty1 v správe rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií Ministerstva financií Slovenskej republiky, Ministerstva školstva Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.januára 2010.
1 § 1 ods. 2 písm. a) až f) zákona Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami.
Dôvodová správa
A: Všeobecná časť
Zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov sa v Slovenskej republike umožnila transformácia vlastníctva bytového fondu. Obsahom tejto zákonnej úpravy podmienky prevodu vlastníctva bytov a nebytových priestorov. Zákon tiež definuje byt alebo nebytový priestor v bytovom dome a otázky súvisiace s činnosťou spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov a správcovských organizácií.
Návrhom zákona sa odstraňuje rozdielny, ale zákonný prístup štátnych príspevkových alebo rozpočtových organizácií ako predávajúceho k nájomcom, ktorí prejavili záujem o prevod bytu nadobudnutého za cenu dohodou ako samostatný byt, nie teda v rámci kúpy bytového domu ako celku. V takýchto prípadoch totiž nie je pri výpočte kúpnej ceny bytu možné použiť, inak zákonom danú možnosť, odpočítania položiek ako štátny príspevok alebo opotrebenie z obstarávacej ceny domu a ani priznať 30 % zrážku zo zistenej ceny bytu, tak ako sa to deje v prípade, že predávaný byt nebol nadobudnutý za cenu dohodou ale bytový dom, v ktorom sa byt nachádza bol nadobudnutý ako celok. Štátne príspevkové, alebo rozpočtové organizácie pri výpočte kúpnej ceny takýchto samostatne nadobudnutých bytov musia postupovať tak, že k nájomcom, ktorí prejavili záujem o prevod byt nemôžu vyššie uvedené položky odpočítať z obstarávacej ceny domu a ani priznať 30 % zrážku zo zistenej ceny bytu 18 odst.1-5 v spojení s § 4 odst.1 písm. a.) zákona), pričom obstarávacia cena bytov po r.1989 je podstatne vyššia ako pred týmto dátumom. Táto skutočnosť spôsobuje rozdielny prístup a znevýhodnenie (diskrimináciu) k občanom ako nájomcovi (diskrimináciu) pri výpočte kúpnej ceny rovnakých bytov v rovnakej lokalite, postavených v približne rovnakom období a s približne rovnakými nákladmi.
Súčasné znenie zákona nedáva správcovi majetku štátu, teda predávajúcemu pri predaji bytov inú možnosť len postupovať v súlade s jeho znením, čím dochádza k znevýhodňovaniu určitej časti štátnych a ostatných zamestnancov jednotlivých rezortov štátnej správy. Príčina rozdielnosti pri výpočte kúpnej ceny bytu je daná v spôsobe nadobudnutia vlastníctva predávaných bytov v minulosti a je neovplyvniteľná nájomcami, ktorých sa prevod bytu týka, pričom čl. 12, ods. 1, Ústavy SR zaručuje rovnosť práv a povinností a nepripúšťa poškodzovanie, zvýhodňovanie alebo znevýhodňovanie občanov SR.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet a rozpočty územnej samosprávy, na zamestnanosť, tvorbu pracovných miest, podnikateľské prostredie ani na životné prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Navrhovaná právna úprava je porovnateľná s právnou úpravou štátov Európskej únie.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Doložka
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov
za zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Odhad vplyvu na verejné financie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na verejné financie.
2.Odhad vplyvu na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
3.Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
4.Odhad vplyvu na zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
5.Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
poslanci Národnej rady slovenskej republiky Rudolf PUČÍK , Ján RICHTER a Viliam JASAŇ.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev a Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B: Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaná úprava odstraňuje rozdielny, ale zákonný, prístup štátnych príspevkových alebo rozpočtových organizácií k určitej časti štátnych a ostatných zamestnancov jednotlivých rezortov štátnej správy, ktorí prejavili záujem o prevod bytu nadobudnutého za cenu dohodou ako samostatný byt, nie teda v rámci kúpy bytového domu ako celku, pričom príčina rozdielnosti pri výpočte kúpnej ceny bytu je daná v spôsobe nadobudnutia vlastníctva predávaných bytov v minulosti a je neovplyvniteľná nájomcami, ktorých sa prevod bytu týka.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť dňom 1.januára 2010.
Bratislava, september 2009