Dôvodová správaV čase výrazného poklesu ekonomického rastu a následne poklesu daňových príjmov je veľmi dôležité hľadať úspory na strane verejných výdavkov. Mnohé medializované prípady počas posledného obdobia jasne ukazujú, že priestor na zvýšenie efektívnosti verejného obstarávania je na Slovensku skutočne obrovský. V roku 2007 spotreboval verejný sektor na nákup tovarov a služieb 127 mld. Sk. Zníženie výdavkov na nákup tovaru a služieb pre verejný sektor o 10% by znamenalo úsporu takmer 13 mld. Sk.
Cieľom predkladaného návrhu novely zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je práve zefektívnenie verejného obstarávania, obmedzenie plytvania verejných zdrojov, obmedzenie priestoru pre korupciu a následné významné zníženie nákladov na nákup tovaru a služieb.
V novele sa navrhuje, aby na rozdiel od súčasného stavu, už nebolo možné vylúčiť uchádzača len z dôvodu neobvykle nízkej ceny. Práve údajne neobvykle nízka cena býva často dôvodom veľmi pochybných vylúčení z výberových konaní s výrazným črtami možnej korupcie. Najznámejším prípadom je zrejme tender na elektronické mýto, kde kvôli údajne neobvykle nízkej cene boli vylúčení dvaja uchádzači, ktorí obaja ponúkali približne rovnakú cenu. Ak by neboli vylúčení, slovenskí občania by mohli ušetriť na systéme elektronického mýta 6,5 mld. Sk.
Navrhuje sa tiež, aby vždy, keď je to možné, boli verejní obstarávatelia povinní používať elektronickú aukciu na nákup tovaru. Z praxe vyplýva, že elektronická aukcia je spôsob, ktorý výrazne obmedzuje priestor pre korupciu a podstatným spôsobom znižuje náklady na nákup tovarov a služieb. Je veľká škoda, že tento systém sa na Slovensku vo verejnej správe v súčasnosti prakticky nevyužíva.
Okrem toho sa tiež navrhuje, aby si vláda povinne vytvorila jasne definované štandardy kvality a finančné limity na nákup tovarov a služieb. Ministerstvo financií by malo napríklad určiť, aký štandard vybavenia a za akú cenu môžu ministerstvá nakupovať autá pre zamestnancov na rôznych pozíciách. Štandard vybavenia a cena auta pre štátneho tajomníka môže byť prirodzene iný ako v prípade referenčného auta. Dôležité však je, že bude jednoznačne a záväzne určený cenový limit, ktorý nebudú môcť ministerstvá pri obstarávaní automobilov prekročiť. Podobne je možné určiť štandardy kvality a cenové limity pre mnohé typy tovary, ktoré sú obstarávané z verejných zdrojov. Ide napríklad o vybavenie kancelárií, kancelársku techniku, počítače, letenky (turistická alebo biznis trieda).
Navrhuje sa tiež spresnenie pravidiel, kedy je možné využitie inštitútu časovej tiesne na zákalde skúsenosti z praxe, z ktorých vyplýva zneužívanie tohto inštitútu na využívanie menej transparentných a nesúťažných metód verejného obstarávania aj v prípadoch, ked na to objektívne nie je dôvod.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.