Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
V čase výrazného poklesu ekonomického rastu a následne poklesu daňových príjmov je veľmi dôležité hľadať úspory na strane verejných výdavkov. Mnohé medializované prípady počas posledného obdobia jasne ukazujú, že priestor na zvýšenie efektívnosti verejného obstarávania je na Slovensku skutočne obrovský. V roku 2007 spotreboval verejný sektor na nákup tovarov a služieb 127 mld. Sk. Zníženie výdavkov na nákup tovaru a služieb pre verejný sektor o 10% by znamenalo úsporu takmer 13 mld. Sk.
Cieľom predkladaného návrhu novely zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je práve zefektívnenie verejného obstarávania, obmedzenie plytvania verejných zdrojov, obmedzenie priestoru pre korupciu a následné významné zníženie nákladov na nákup tovaru a služieb.
V novele sa navrhuje, aby na rozdiel od súčasného stavu, nebolo možné vylúčiť uchádzača len z dôvodu neobvykle nízkej ceny. Práve údajne neobvykle nízka cena býva často dôvodom veľmi pochybných vylúčení z výberových konaní s výrazným črtami možnej korupcie. Najznámejším prípadom je zrejme tender na elektronické mýto, kde kvôli údajne neobvykle nízkej cene boli vylúčení dvaja uchádzači, ktorí obaja ponúkali približne rovnakú cenu. Ak by neboli vylúčení, slovenskí občania by mohli ušetriť na systéme elektronického mýta 6,5 mld. Sk.
Navrhuje sa tiež, aby vždy, keď je to možné, boli verejní obstarávatelia povinní používať elektronickú aukciu na nákup tovaru. Z praxe vyplýva, že elektronická aukcia je spôsob, ktorý výrazne obmedzuje priestor pre korupciu a podstatným spôsobom znižuje náklady na nákup tovarov a služieb. Je veľká škoda, že tento systém sa na Slovensku vo verejnej správe v súčasnosti prakticky nevyužíva.
Okrem toho sa tiež navrhuje, aby si vláda povinne vytvorila jasne definované štandardy kvality a finančné limity na nákup tovarov a služieb. Ministerstvo financií by malo napríklad určiť, aký štandard vybavenia a za akú cenu môžu ministerstvá nakupovať autá pre zamestnancov na rôznych pozíciách. Štandard vybavenia a cena auta pre štátneho tajomníka môže byť prirodzene iný ako v prípade referenčného auta. Dôležité však je, že bude jednoznačne a záväzne určený cenový limit, ktorý nebudú môcť ministerstvá pri obstarávaní automobilov prekročiť. Podobne je možné určiť štandardy kvality a cenové limity pre mnohé typy tovary, ktoré obstarávané z verejných zdrojov. Ide napríklad o vybavenie kancelárií, kancelársku techniku, počítače, letenky (turistická alebo biznis trieda).
Navrhuje sa tiež spresnenie pravidiel, kedy je možné využitie inštitútu časovej tiesne na zákalde skúsenosti z praxe, z ktorých vyplýva zneužívanie tohto inštitútu na využívanie menej transparentných a nesúťažných metód verejného obstarávania aj v prípadoch, ked na to objektívne nie je dôvod.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby Ministerstvo financií SR určovalo všeobecne záväzným právnym predpisom štandardy kvality a finančné limity pre obstarávanie jednotlivých druhov tovarov a služieb, ktoré budú záväzné pre verejných obstarávateľova a obstarávateľov. Ako príklad možno uviesť obstarávanie automobilov pre verejný sektor. Ministerstvo financií určí štandard a cenový limit pre nákup automobilov (môže tak určiť rozdielne pre jednotlivé úrokové riadenia, napr. iný štandard vybavenia a cenový limit pre autá štátnych tajomníkov a pre referenčné autá) a jednotlivé ministerstva budú vo verejnom obstarávaní povinní nakupovať autá v rámci takto stanovených štandardov a limitov.
K bodom 2, 3 a 4
Navrhuje sa vypustiť osobitný režim vysvetlenia ponuky v prípade neobvykle nízkej ceny. Pokiaľ ponuka nespĺňa kritériá určené verejným obstarávateľom, resp. obstarávateľom tak musí byť vylúčená z verejného obstarávania. To platí aj pre ponuky s neobvykle nízkou cenou. To znamená, že neobvykle nízka cena nie je a nemôže byť sama o sebe dôvodom na vylúčenie z verejného obstarávania.
K bodu 5
Zavádza sa povinnosť využívať elektronickú aukciu vždy, keď je možné presne určiť technické požiadavky týkajúce sa predmetu zákazky. Elektronická aukcia je najtransparentnejší súťažný spôsob, ktorého použitím je možné usporiť verejné zdroje.
K bodu 6
Zavádza sa negatívne vymedzenie pojmu mimoriadnej udalosti a časovej tiesne, aby sa obmedzil priestor pre zneužívanie inštitútu časovej tiesne a tým obmedzila možnosť využívať rokovacie konanie bez zverejnenia namiesto súťažných a transparentnejších metód verejného obstarávania.
K bodu 7
V nádväznosti na úpravu v bode 1 tohto návrhu sa splnomocňuje Ministerstvo financií SR vydať všeobecne záväzný právny predpis, ktorým ustanoví štandardy kvality a finančné limity pre obstarávanie tovarova služieb z verejných zdrojov.
K bodu 8:
Vzhľadom na navrhované zmeny je potrebné v rámci prechodných ustanovení upraviť režim vyhlásených verejných súťaží, užších súťaží, rokovacích konaní so zverejnením, súťažných dialógov, súťažných návrhov alebo koncesií, aby v praxi nedochádzalo k pochybnostiam a nezrovnalostiam pri aplikovaní právnej úpravy.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2010.