Dôvodová správa Návrh novely zákona predlžuje dobu poberania dávky v nezamestnanosti. Dôvodom predloženia návrhu je neustále narastajúci počet ľudí bez práce ako dôsledok súčasnej hospodárskej krízy. Kým donedávna rast ekonomiky generoval nové pracovné miesta polročné poberanie dávky v nezamestnanosti bolo primerané na nájdenie si nového pracovného uplatnenia. Dnešná situácia sa radikálne zmenila a na túto zmenu je potrebné reagovať.
Naliehavosť prijatia návrhu novely zákona vyplýva z faktu, že práve v týchto týždňoch uplynie pol roka od začiatku zásadnejšie nárastu nezamestnanosti. Prepusteným sa vo veľkej väčšine nepodarilo za pol roka nájsť zamestnanie. Naopak počet tých, ktorí o prácu prichádzajú stále rastie. Obdobie poberania dávky v nezamestnanosti končí a desaťtisíce rodín sa dostali do vážneho ohrozenia. Kým dávka v nezamestnanosti predstavuje 50 percent predchádzajúcej mzdy, sociálna dávka na ktorú sú nezamestnaní odkázaní asi iba osminu.
Navrhovaná právna úprava bude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, ktorý je vyčíslený v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
K Čl. I
K bodu č.1
Navrhuje sa predĺžiť podporné obdobie v nezamestnanosti zo šesť mesiacov na dvanásť mesiacov. Pre poistencov uvedených v § 104 ods.2 zo štyroch na osem mesiacov.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a naliehavosť problému, ktorý novela zákona rieši sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. decembra 2009.
DOLOŽKA
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Odhad vplyvu na verejné financie a zamestnanosť
Navrhovaná právna úprava zakladá negatívny vplyv na verejné financie. Bude znamenať zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne na úrovni 9 mil. eur (267 mil. Sk) v roku 2009. V roku 2010 sa očakáva zvýšenie výdavkov na úrovni 164 mil. eur (4,9 mld. Sk). V roku 2011 zvýšenie výdavkov Sociálnej poisťovne odhadujeme vo výške 107 mil. eur (3,2mld Sk). Zvýšenie výdavkov sa navrhuje uhradiť prostriedkami získanými transparentným predajom emisných kvót a efektívnejším procesom verejného obstarávania.
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na výdavky rozpočtov samosprávnych krajov alebo obcí.
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na zamestnanosť.
2. Odhad vplyvu na obyvateľov
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľov. Predĺženie doby poberania podpory v nezamestnanosti zabráni aby sa desaťtisíce rodín dostali do kritickej sociálnej situácie.
3. Odhad vplyvu na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na životné prostredie.
4. Odhad vplyvu na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Okrem vyššie popísaných priamych dôsledkov bude mať novela zákona pozitívne druhotné dôsledky na verejné financie, podnikateľské prostredie i obyvateľstvo. Zvýšenie príjmov obyvateľov bude silne stimulovať dopyt po tovaroch a službách, čo bude mať priaznivý vplyv na rozvoj podnikov a cez výber daní i na stav verejných financií.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: zákona, ktorým sa mení zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.