Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zákon č. 161/2005 Z. z. o navrátení vlastníctva k nehnuteľným veciam cirkvám a náboženským spoločnostiam a prechode vlastníctva k niektorým nehnuteľnostiam ustanovil navrátenie vlastníctva k nehnuteľným veciam, ktoré nebolo vydané podľa zákona č. 282/1993 Z. z. o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam v znení neskorších predpisov a súčasne prechod vlastníctva k niektorým nehnuteľným veciam na zákonom ustanovené cirkvi a ich útvary s právnou subjektivitou. Cieľom predkladaného návrhu zákona bolo umožniť oprávneným osobám, ktoré nestihli uplatniť svoj nárok v stanovenej lehote, aby tento mohli uplatniť v novej lehote a aby sa poskytla rovnaká ochrana vlastníctva fyzickým osobám a vlastníctva cirkvám a náboženským spoločnostiam. V súlade s duchom zákona možno nepochybne za jeho nosný cieľ považovať nápravu spôsobenej majetkovej krivdy, čo sa osobitne prejavilo v časti týkajúcej sa prechodu, resp. navrátenia vlastníctva v prílohách uvedených nehnuteľností.
Úmysel zákonodarcu vychádzal z ust. čl. 11 ods. 1 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa zavádza Listina základných práv a slobôd a z článku 20 Ústavy Slovenskej republiky, ktoré garantujú rovnaký zákonný obsah a ochranu vlastníckych práv všetkých vlastníkov.
Vzhľadom na skutočnosť, že v časti, týkajúcej sa prechodu vlastníctva podľa bodu 1. prílohy č. 2 nebolo možné zákon vôbec uplatniť, došlo nielenže k stavu, kedy nebolo možné v zamýšľanom rozsahu odstrániť majetkové krivdy na strane zákonom ustanovených cirkví a náboženských spoločností, práve naopak došlo naviac k nežiaducej negatívne diskriminačnej pozícii jednej z oprávnených cirkví. V dôsledku tohto sa tak nemohol v plnom rozsahu vôbec naplniť ani prvotný úmysel zákonodarcu, a keďže tento nežiaduci stav naďalej pretrváva, navrhuje sa zmena a doplnenie zákona č. 161/2005 Z. z., ktorých cieľom je náprava uvedeného stavu, a teda v plnej miere naplnenie ratio legis pôvodnej právnej úpravy, ktoré sledoval zákonodarca, a ktoré sa stalo rozhodnou normatívnou motiváciou prijatia citovaného právneho predpisu.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka o posúdení vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Kvorka, Ľubomír Petrák, Ján Senko, Pavol Kubovič, Milan Urbáni.
2.Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 161/2005 Z. z. o navrátení vlastníctva k nehnuteľným veciam cirkvám a náboženským spoločnostiam a prechode vlastníctva k niektorým nehnuteľnostiam.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
Dôvodová správa
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
Nový paragraf 7a v záujme dosiahnutia ratio legis právnej úpravy ustanovuje prechod vlastníctva podľa bodu č. 1 prílohy č. 2 aj z vlastníctva verejnoprávnych inštitúcii. Nielen obce, ale aj verejnoprávne inštitúcie ako im povahovo a vlastnícky rovnocenné subjekty vo vzťahu k pretrvávajúcim oprávneným nárokom cirkví označené povinnými osobami, nakoľko tieto analogicky získali majetky implikujúce pretrvávanie majetkových krívd. Uvedené ustanovenie spolu s nasledujúcimi novelizačnými ustanoveniami vytvára priestor pre plnohodnotnú nápravu majetkových krívd cirkví a náboženských spoločnosti v intenciách predmetu úpravy.
K bodu 2.
V súlade s bodom 1. sa navrhuje zaviesť prechodné ustanovenie, ktoré zaručí náležité uplatnenie právnej úpravy, jej ducha a pôvodného ústavnými princípmi motivovaného úmyslu zákonodarcu, a teda prechod vlastníctva aj z vlastníctva Slovenskej republiky a obcí podľa bodu 1. prílohy č. 2 , a to v prípade, ak k nemu doteraz nedošlo.
K bodu 3.
Mení sa bod 1. prílohy č. 2 s cieľom jednoznačného identifikovania majetkovej podstaty , tzn. dotknutých nehnuteľností v úmysle zabezpečenia plnohodnotného naplnenia ratio legis právnej úpravy.
K Čl. II.
Navrhuje sa účinnosť právneho predpisu, ktorá bude z hľadiska evidencie v katastri nehnuteľností rozhodujúca pre zaevidovanie vlastníctva k nehnuteľnostiam podľa bodu 1. prílohy č. 2 zákona.