Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo financií Slovenskej republiky na rokovanie vlády Slovenskej republiky ako iniciatívny materiál.
Podnetom na vypracovanie predkladaného návrhu novely predovšetkým doterajšie skúsenosti pri uplatňovaní zákona o hazardných hrách v praxi s prihliadnutím na rozvoj odvetvia hazardu na území SR i v európskom priestore v ostatnom období. Zámerom navrhovaných zmien je upresnenie postupov v prípade licenčného konania a s ním súvisiacej úpravy vymedzenia poverenej skúšobne ako inštitúcie zodpovednej za odborné posudzovanie zariadení a systémov využívaných pri prevádzkovaní hazardných hier, spresnenie postupov v prípade vyúčtovania odvodov vybraných druhov hazardných hier, špecifikácia novej kategórie hazardných hier, spresnenie niektorých podmienok prevádzkovania hazardných hier ako aj úprava sankčnej pôsobnosti ministerstva v oblasti výkonu kontroly .
V súvislosti s licenčným konaním sa navrhuje spresniť postup a doplniť ďalšie povinné náležitosti rozhodnutia o udelení individuálnej licencie. V záujme jednoznačnosti sa ďalej navrhuje spresniť, v prípade akých skutočností nie je nutné žiadať o zmenu individuálnej licencie. Zároveň sa navrhuje rozšíriť okruh právnických osôb, ktorým je možné udeliť individuálnu licenciu na prevádzkovanie stávkových hier, a to o štátny podnik.
V rámci podmienok prevádzkovania jednotlivých druhov hazardných hier sa navrhuje zrušenie výnimky z obmedzenia prevádzkovania vybraných druhov hazardných hier a ustanoviť zákaz prevádzkovania v určenom období (napr. počas určených štátnych sviatkov) jednotne pre všetky hazardné hry.
K zmenám, ktoré vyžadujú väčší rozsah úprav aktuálneho zákona o hazardných hrách patrí predovšetkým špecifikácia novej kategórie hazardných hier kartových hier pokrového typu. Z dôvodu jej vymedzenia je potrebné zaviesť nové pojmy, ustanoviť nový typ licencie, upresniť postupy v prípade licenčného konania a nastaviť celkové podmienky jej prevádzkovania. Preto sa v predkladanej novele venuje významná miera pozornosti kartovým hrám pokrového typu, ktoré predstavujú dynamicky sa rozvíjajúci druh hry v ostatnom období. Navrhuje sa, aby tento osobitý druh kartových hier bol prevádzkovaný výlučne na základe licencie, a to v prípade ich prevádzkovania v kasíne na základe individuálnej licencie a v prípade prevádzkovania mimo kasín na základe tzv. všeobecnej licencie. Prevádzkovanie pokrových kartových hier mimo kasína len na základe všeobecnej licencie sa navrhuje z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti a zjednodušenia licenčných postupov. Z hľadiska samotných podmienok prevádzkovania sa v porovnaní s pokrovými kartovými hrami v kasíne navrhuje paušálny spôsob určenia výšky odvodov (rovnako z dôvodu zjednodušenia).
Z dôvodu zníženia administratívneho zaťaženia sa navrhuje úprava výšky správneho poplatku v prípade žiadostí o zmeny individuálnych licencií.
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na verejné financie, ktorého výška je uvedená v doložke vplyvov. Návrh zákona nebude mať dopad na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, nebude mať vplyv na životné prostredie ani vplyv na zamestnanosť, tvorbu nových pracovných miest a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona bol predložený na vnútrorezorné a medzirezortné pripomienkové konanie. Akceptované pripomienky boli do návrhu zákona zapracované. Neakceptované zásadné pripomienky boli prerokované a odstránené v rámci rozporových konaní. Zásadné pripomienky, predložené Asociáciou zábavy a hier a Asociáciou prevádzkovateľov hazardných hier prostredníctvom technických zariadení a videohier boli na rozporovom konaní čiastočne akceptované.
Návrh zákona bol prerokovaný vládou Slovenskej republiky bez pripomienok dňa
19. augusta 2009. Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá materiál bez rozporu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA PRE POSUDZOVANIE VPLYVOV
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v
znení neskorších predpisov
1. Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na verejné financie. Zavedením paušálneho odvodu z prevádzkovania technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a videohier sa očakáva v roku 2010, 2011 a 2012 v porovnaní s rokom 2008 zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu o 7,1 mil. € a zvýšenie príjmov obcí o 2,8 mil. €.
Zavedením paušálneho odvodu z prevádzkovania kartových hier pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína, pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému sa očakáva
v roku 2010 príjem do štátneho rozpočtu vo výške 750 tis. €, v roku 2011 príjem vo výške 1, 35 mil. €, a v roku 2012 príjem vo výške 1,8 mil. €.
Zavedením správneho poplatku za oznámenie prevádzkovateľa kartových hier pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína, pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému a zmenou existujúcich správnych poplatkov sa predpokladá v rokoch 2010-2012 zvýšený príjem do štátneho rozpočtu o 66 tis. €.
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných
právnických osôb
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na obyvateľov ani na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Prijatím predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie (žiadny environmentálny vplyv).
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Prijatím predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny negatívny vplyv na zamestnanosť v Slovenskej republike.
5. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Prijatím predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
6. Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Nepredpokladá sa žiadny negatívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Navrhuje sa zavedenie pojmu všeobecná licencia na kartové hry pokrového typu prevádzkované mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 2
Úpravou sa navrhuje regulovať prevádzkovanie kartových hier pokrového typu hraných mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 3
Legislatívne technická úprava, súvisiaca s predchádzajúcim bodom.
K bodu 4
Zámerom je bližšie upresniť druh hazardných hier.
K bodu 5
Úprava spresňuje prevádzkovanie hazardných hier prostredníctvom internetu.
K bodu 6
Návrhom sa sleduje znižovanie administratívnej náročnosti.
K bodu 7
Legislatívne technická úprava, súvisiaca so zavedením regulácie prevádzkovania kartových hier pokrového typu hraných mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 8
Navrhovaná zmena súvisí so zavedením nového druhu hier pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína z dôvodu nárastu záujmu najmä o Texas holde´m poker (THP).
Navrhuje sa, aby uvedený druh kartovej pokrovej hry bol prevádzkovaný na základe všeobecnej licencie, čo by vzhľadom na charakter hry a jej rozšírenie malo zabezpečiť primeranú mieru regulácie bez výraznejšej administratívnej náročnosti.
K bodu 9
Úprava súvisí so zavedením všeobecnej licencie na kartové hry pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 10
Legislatívne technická úprava.
K bodu 11
Legislatívne technická úprava.
K bodu 12
Úprava stanovuje základné podmienky, ktoré budú uvedené vo všeobecnej licencii na kartové hry pokrového typu prevádzkované mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 13
Návrhom sa sleduje skrátenie lehoty na predloženie pripomienok k návrhu všeobecnej licencie.
K bodu 14
Úprava súvisí so zavedením všeobecnej licencie na kartové hry pokrového typu prevádzkované mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 15
Úprava súvisí so zavedením všeobecnej licencie na kartové hry pokrového typu prevádzkované mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 16
Zavádza sa oznamovacia povinnosť právnickej osoby v prípade jej záujmu prevádzkovať na základe všeobecnej licencie kartové hry pokrového typu prevádzkované mimo kasína pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému.
K bodu 17
Úprava súvisí s návrhom rozšíriť okruh právnických osôb, ktorým je možné udeliť individuálnu licenciu na prevádzkovanie stávkových hier, a to o štátny podnik.
K bodu 18
Zosúladenie s Obchodným zákonníkom, nakoľko ak zakladajú akciovú spoločnosť viacerí zakladatelia, vyhotovuje sa zakladateľská zmluva.
K bodu 19
Návrhom sa sleduje zníženie administratívnej náročnosti.
K bodu 20
V súvislosti s návrhom na rozšírenie okruhu právnických osôb o štátny podnik, ktorému bude možné udeliť individuálnu licenciu na prevádzkovanie stávkových hier, je potrebné vymedziť náležitosti žiadosti vrátane príloh.
K bodu 21
Na základe skúseností z praxe sa navrhuje explicitne upresniť termín na predloženie uvedeného dokladu do začatia predaja žrebov, nakoľko v priebehu konania je schválený vzor žrebu, podľa ktorého sa následne môže realizovať jeho tlač. Zároveň sa bližšie spresňuje subjekt, ktorý vydá príslušný doklad.
K bodu 22
Úprava súvisí s návrhom na rozšírenie okruhu právnických osôb o štátny podnik, ktorému bude možné udeliť individuálnu licenciu na prevádzkovanie stávkových hier.
K bodu 23
Z dôvodu rozsahu agendy sa navrhuje predĺženie lehoty pre MF SR na vyzvanie žiadateľa na doplnenie podania. Rovnako by sa týmto predĺžila lehota aj pre žiadateľa na predloženie potrebných podkladov pre rozhodnutie.
K bodu 24
Cieľom je zosúladenie postupov pri zmenách v údajoch prevádzkovateľa hazardnej v závislosti od ich charakteru, ktoré nevyžadujú zmenu udelenej individuálnej licencie.
K bodu 25
Spresňuje sa povinnosť prevádzkovateľa požiadať o zmenu licencie pri takých zmenách v údajoch prevádzkovateľa, ktoré si to vyžadujú.
K bodu 26
Navrhovanou zmenu sa zavádza kompetencia pre MF SR rozhodovať o zmene individuálnej licencie ex offo. Uvedenou zmenou sa zjednoduší a urýchli vydávanie dodatkov licencií v prípade legislatívnych zmien zákona o hazardných hrách.
K bodu 27
V záujme upresnenia podmienok prevádzkovania sa navrhuje doplnenie ďalších náležitostí v rozhodnutí o udelení individuálnej licencie.
K bodu 28
Upresnenie sa navrhuje vo vzťahu k vymedzeniu hazardných hier v kasíne, ktoré definované v § 5.
K bodu 29
V záujme upresnenia podmienok prevádzkovania hazardných hier v kasíne sa navrhuje doplnenie ďalších náležitostí v rozhodnutí o udelení individuálnej licencie tak, aby sa na jednotlivé druhy hazardných hier prevádzkovaných v kasíne vzťahovala odvodová povinnosť podľa príslušného druhu hazardnej hry.
K bodu 30
Návrhom sa dopĺňajú ďalšie náležitostí v rozhodnutí o udelení individuálnej licencie na prevádzkovanie hazardných hier v kasíne.
K bodu 31
Navrhované upresnenie zvýši jednoznačnosť postupov pri vyúčtovaní odvodov z prevádzkovania hazardných hier.
K bodu 32
Vypúšťa sa povinnosť pre žiadateľa alebo prevádzkovateľa požiadať o odborné posudzovanie z dôvodu nadbytočnosti, keďže povinnou prílohou k žiadosti o udelenie individuálnej licencie je okrem iného aj osvedčenie ako výsledok odborného posudzovania.
K bodu 33
Jedná sa o upresnenie formulácie z dôvodu potreby jednoznačnejšieho postupu pri posudzovaní žiadosti o vydanie poverenia na odborné posudzovanie.
K bodu 34
Návrhom sa upresňuje ustanovenie z dôvodu jeho nejednoznačnosti.
K bodu 35
Navrhuje sa ustanoviť, že na vydanie poverenia na odborné posudzovanie nie je právny nárok. Jedná sa o zosúladenie so zákonom č. 194/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 36
Vymedzuje sa rozsah sankcií pre poverenú skúšobňu v prípade nedodržiavania podmienok poverenia a ustanovení zákona o hazardných hrách, nakoľko v súčasnosti je v prípade poverených skúšobní možná len jedna sankcia - odňatie poverenia, t.j. neprimeraný postih pri menej závažných porušeniach zákona.
K bodu 37
Súvisí s predchádzajúcim bodom. Súčasne sa navrhovanou zmenou zavádza kompetencia pre MF SR rozhodovať o zmene poverenia ex offo.
K bodu 38
Z dôvodu úpravy príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov sa upresňuje poznámka pod čiarkou.
K bodu 39
Ustanovením sa rozširuje činnosť poverenej skúšobne o vykonávanie overovania zariadení a systémov využívaných pri prevádzkovaní hazardných hier pre ktoré bolo vydané osvedčenie v rozsahu a lehotách, uvedených v poverení na odborné posudzovanie.
K bodu 40
Navrhuje sa stanovenie objektívnej lehoty na konanie poverenej skúšobne po predložení úplnej žiadosti, čo predstavuje analógiu s konaním v prípade udeľovania individuálnych licencií.
K bodu 41
Jedná sa o upresnenie formulácie na základe poznatkov z praxe.
K bodu 42
Jedná sa o upresnenie formulácie z hľadiska jednotnosti pojmov.
K bodu 43
Navrhovanou úpravou sa zjednotí zákaz prevádzkovania hazardných hier pre všetky druhy hazardných hier, vrátane štátnej lotérie, binga a okamžitých lotérií.
K bodu 44
Zámerom je odstránenie nejednoznačnosti ustanovenia zákona.
K bodu 45
Jedná sa upresnenie pojmu.
K bodu 46
Navrhuje sa stanoviť lehota na uplatnenie nároku na výhru a max. doba na vyplatenie výhier tak, aby bola jednotná pre všetky druhy hazardných hier . Zároveň sa navrhuje nezapočítavanie vkladov do hernej istiny, ktoré boli vložené overovaní zariadení a systémov.
K bodu 47
Na základe požiadaviek z praxe sa navrhuje upresnenie vymedzenia finančnej zábezpeky. Zároveň sa navrhuje výška finančnej zábezpeky pre nový druh hazardných hier.
Na základe požiadaviek z praxe a tiež z dôvodu zavedenia nového druhu hazardných hier sa upravujú ustanovenia zakladajúce odvodovú povinnosť pre prevádzkovateľov hazardných hier. Súčasne sa navrhuje zaviesť paušálny odvod z prevádzkovania hazardných hier prevádzkovaných prostredníctvom technických zariadení obsluhovaných priamo hráčmi a z prevádzkovania videohier z dôvodu zníženia náročnosti pri výkone dozoru.
K bodu 48
Navrhuje sa upresnenie na základe požiadaviek z praxe.
K bodu 49
Legislatívne technická úprava súvisiaca s bodom 45.
K bodu 50
Upresnenie ustanovenia z dôvodu zavedenia nového druhu všeobecnej licencie.
K bodu 51
Legislatívne technická úprava súvisiaca s bodom 46.
K bodu 52
Kontrola výherného pomeru sa navrhuje vykonávať v rámci overovania výherných prístrojov podľa bodu 39.
K bodu 53
Protokol o výhernom pomere bude súčasťou protokolu z overovania zariadení a systémov podľa bodu 39.
K bodu 54
Legislatívne technická úprava.
K bodu 55
Navrhuje sa upresnenie ustanovenia.
K bodu 56
Jedná sa o upresnenie príslušného orgánu dozoru.
K bodu 57
Navrhuje sa upresniť zaokrúhľovanie na základe požiadaviek z praxe v súvislosti s prechodom na menu euro.
K bodu 58
Jedná sa o formulačné upresnenie.
K bodu 59
Prechodné ustanovenia upravujú jednoznačnosť postupov v súvislosti s prijatím nového zákona. Upresňujú postup pri začatých konaniach o udelení licencie, o uvoľnenie finančnej zábezpeky a pri odbornom posudzovaní. Stanovujú postup pri ročnom vyúčtovaní odvodov
a pri úhrade odvodov. Zároveň určujú postup pre fyzické a právnické osoby, ktoré chcú prevádzkovať kartové hry mimo kasína a tiež postup pri ukladaní sankcií poverenej skúšobni.
K článku II
Z dôvodu zavedenia nového druhu hazardnej hry - kartovej hry pokrového typu prevádzkovanej mimo kasína, pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému sa zavádza nový správny poplatok.
Úprava položky v sadzobníku správnych poplatkov pre rôzne druhy hazardných hier pri zmene licencie sa navrhuje z dôvodu vysokej administratívnej náročnosti správneho orgánu, ktorý pri vydávaní rozhodnutia o zmene licencie musí vykonať značný rozsah úkonov potrebných pre vydanie rozhodnutia na základe spoľahlivo zisteného stavu veci.
K článku III
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1.1.2010.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 19. augusta 2009.
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ján Počiatek v. r.
minister financií Slovenskej republiky