D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Návrh novely zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov:
Zmierňuje podmienky vzniku nároku na dávku v nezamestnanosti tým, že upravuje dĺžku obdobia poistenia v nezamestnanosti z minimálne troch rokov v posledných štyroch rokoch na minimálne 18 mesiacov v posledných troch rokoch. Skrátenie časových intervalov je opodstatnené z toho dôvodu, že vývoj na trhu práce núti poistencov častejšie meniť zamestnanie bez časovej nadväznosti.
Upravuje dĺžku obdobia poberania dávky v nezamestnanosti v závislosti od veku poistenca. Pre poistencov vo veku 50 57 rokov veku vrátane sa predlžuje obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti zo šesť na deväť mesiacov; po dovŕšení 58. roku veku sa obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti predlžuje na dvanásť mesiacov, keďže osoby v staršom veku sa dokázateľne ťažšie uplatňujú na trhu práce a po strate zamestnania potrebujú dlhší čas na nájdenie pracovného miesta.
Upravuje výšku dávky v nezamestnanosti v závislosti od dĺžky poberania dávky. Dávka v nezamestnanosti sa zvyšuje pre všetkých poistencov z 50 % na 65 % denného vymeriavacieho základu počas prvých dvoch mesiacov obdobia nezamestnanosti. Po uplynutí dvoch mesiacov sa dávka znižuje na 45 % denného vymeriavacieho základu. Navrhované opatrenie po strate zamestnania zmierniť nepriaznivé dôsledky dramatického poklesu výšky príjmu a zároveň motivovať nezamestnaného nájsť si prácu v období poberania relatívne vyššej dávky v nezamestnanosti.
Zavádza rovnaký prístup aj ku skupine poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a k osobám dobrovoľne poisteným v nezamestnanosti, pre ktoré je v súčasnosti dĺžka podporného obdobia štyri mesiace.
Skracuje na 12 mesiacov dĺžku rozhodujúceho obdobia, z ktorého sa určuje denný vymeriavací základ (DVZ) poistenca. Dôvodom tejto úpravy je snaha obmedziť pokles reálnej hodnoty dávky v nezamestnanosti v dôsledku inflácie, ktorý je tým markantnejší, čím dlhšie obdobie sa zohľadňuje pre určenie DVZ poistenca. Podľa súčasného platného stavu sa DVZ poistenca určuje z obdobia predchádzajúcich troch rokov.
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 2 a 3
Navrhuje sa zmiernenie podmienky vzniku nároku na dávku v nezamestnanosti úpravou dĺžky povinného obdobia poistenia v nezamestnanosti z najmenej troch rokov v posledných štyroch rokoch na najmenej 18 mesiacov v posledných troch rokoch. Skrátenie časového intervalu je opodstatnené z dôvodu zvýšenej mobility pracovnej sily a trendu častejšej zmeny zamestnania pracujúcich osôb.
K bodu 4
Navrhuje sa upraviť dĺžku obdobia poberania dávky v nezamestnanosti v závislosti od veku poistenca. Pre poistencov po dovŕšení 50. roku veku sa predlžuje obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti zo šesť na deväť mesiacov a po dovŕšení 58. roku veku sa predlžuje obdobie poskytovania dávky v nezamestnanosti na dvanásť mesiacov, keďže osoby v staršom veku sa dokázateľne ťažšie uplatňujú na trhu práce a po strate zamestnania potrebujú dlhší čas na nájdenie primeraného pracovného miesta.
Zároveň sa odstraňuje diferencovaný prístup ku skupine poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a k osobám dobrovoľne poisteným v nezamestnanosti, pre ktoré je v súčasnosti dĺžka podporného obdobia štyri mesiace.
K bodu 5
Navrhuje sa upraviť výšku dávky v nezamestnanosti v závislosti od dĺžky poberania dávky. Dávka v nezamestnanosti sa zvyšuje pre všetkých poistencov z 50 % na 65 % denného vymeriavacieho základu počas prvých dvoch mesiacov obdobia nezamestnanosti. Po uplynutí dvoch mesiacov sa dávka zníži na 45 % denného vymeriavacieho základu. Navrhované opatrenie zmierniť nepriaznivé dôsledky straty príjmu v nezamestnanosti a zároveň motivovať nezamestnaného nájsť si prácu v období poberania relatívne vyššej dávky v nezamestnanosti.
K bodom 6 a 7
Dôvodom skrátenia rozhodujúceho obdobia z troch, resp. dvoch rokov na posledných 12 mesiacov, z ktorého sa určuje denný vymeriavací základ (DVZ) poistenca, je snaha redukovať zníženie reálnej hodnoty DVZ, ktoré je tým výraznejšie, čím dlhšie obdobie je zahrnuté do výpočtu DVZ poistenca a čím vyššia je úroveň inflácie v rozhodujúcom
období.
Zároveň sa odstraňuje odlišný prístup ku skupine poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a k osobám dobrovoľne poisteným v nezamestnanosti.
K bodu 8
Navrhuje sa, aby poistencom, ktorým vznikol nárok na dávku v nezamestnanosti pred 1. januárom 2010, podmienky nároku na dávku v nezamestnanosti sa posudzovali a jej suma sa určila aj po 31. decembri 2009 podľa zákona účinného pred 1. januárom 2010.
K Čl. II.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom 1. januára 2010.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Monika GIBALOVÁ, Pavol HRUŠOVSKÝ a Mária SABOLOVÁ
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení a nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe. Nie je prioritou ani podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire, screeningu a Partnerstva pre vstup.
b)Bezpredmetné.
4. Problematika návrhu zákona:
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
c)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
- bezpredmetné.
6. Gestor:
- bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
- nezúčastnili sa.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov
na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
I.Odhad dopadov na verejné financie
Navrhované zmeny zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov majú finančné, ekonomické, environmentálne vplyvy a vplyvy na zamestnanosť a podnikateľské prostredie v dôsledku nasledujúcich navrhovaných zmien:
zvýšenie dávky v nezamestnanosti (DvN) počas prvých dvoch mesiacov nezamestnanosti bez ohľadu na vek poistenca,
predĺženie obdobia poberania DvN pre vybraný okruh poberateľov dávky, t.j. pre osoby, ktoré dovŕšili 50 rokov veku,
rozšírenie okruhu poistencov, ktorým vznikne nárok na DvN v dôsledku skrátenia obdobia poistenia rozhodujúceho pre vznik nároku na DvN a odstránenia diferencovaného prístupu ku skupine poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a ku skupine osôb dobrovoľne poistených v nezamestnanosti,
skrátenie dĺžky rozhodujúceho obdobia, z ktorého sa určuje denný vymeriavací základ (DVZ) poistenca z posledných troch rokov na posledných 12 mesiacov.
Navrhuje sa, aby zmeny nadobudli účinnosť 1. januára 2010.
Kvantifikácia finančných dopadov návrhu novely zákona 461/2003 Z. z., vyplývajúca z vyššie uvedených zmien sa opiera o „Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2010 a rozpočtový výhľad na roky 2011 a 2012“, o verejne dostupné informácie (Štatistický úrad SR), o podklady, vyžiadané zo Sociálnej poisťovne, o materiály, ktoré poskytla ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny SR Viera Tomanová poslankyni Národnej rady SR Moniky Gibalovej na základe jej interpelácií (tabuľka 1 a 2) a o vlastné odhady.
Z podkladov v tabuľke 1 vyplýva, že rozpočet Základného fondu poistenia v nezamestnanosti (ZFPvN) byť aj v období hospodárskej krízy prebytkový; v roku 2010 sa na poskytovanie dávok v nezamestnanosti predpokladá použiť cca 69 - 70 % prostriedkov fondu, zvyšok sa využije na krytie deficitu Základného fondu dôchodkového poistenia.
Tabuľka 1
Predpokladané výsledky hospodárenia ZFPvN v období rokov 2010 – 2012
v tis. Eur
Rok
2 010
2 011
2 012
Predpokladaná tvorba ZFPvN celkom
267 909
267 909
267 909
Predpokladané použitie ZFPvN na DvN
184 600
187 500
188 300
Čerpanie ZFPvN na účely DvN, %
68,9
70,0
70,3
Tabuľka 2
Základné východiská pre odhad finančných dopadov návrhu novely zákona
Odhadovaný priemerný mesačný počet poberateľov DvN v rokoch 2010-2012
53 600
Priemerná dĺžka vyplácania DvN v dňoch v roku 2007 (v roku 2008)
116 (119)
Odhadovaná priemerná inflácia v rokoch 2010 až 2012
3 %
Odhad priemerného zastúpenia poberateľov DvN vo veku 50-57 rokov (priemer za obdobie 2007-2008)
20,4 %
Odhad priemerného zastúpenia poberateľov DvN vo veku 58 a viac rokov (priemer za obdobie 2007-2008)
5,3 %
Tieto základné východiská umožňujú odhadnúť finančné dopady návrhu novely zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
I.I. Odhad dopadov na rozpočet ZFPvN Sociálnej poisťovne
1 – Zmena podielu denného vymeriavacieho základu (DVZ)
Percentuálne zvýšenie DvN všetkým oprávneným osobám z 50 % na 65 % denného vymeriavacieho základu počas prvých dvoch mesiacov podporného obdobia v nezamestnanosti a zníženie na 45 % denného vymeriavacieho základu (DVZ) od tretieho do konca šiesteho mesiaca trvania podporného obdobia v nezamestnanosti, spôsobí nárast výdavkov ZFPvN o nasledovné finančné prostriedky (v tis. Eur):
Tabuľka 3
Nárast výdavkov ZFPvN v dôsledku zmien denného vymeriavacieho základu (DVZ)
Rok
2010
2011
2012
Nárast výdavkov ZFPvN
v tis. €
18 460
18 750
18 830
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že priemerná dĺžka vyplácania dávky v nezamestnanosti je cca 4 mesiace (t. j. priemerná výška DvN je 55 % denného
vymeriavacieho základu a priemerné náklady na vyplácanie dávky vzrastú o 10 %).
Zvýšené výdavky ZFPvN uvedené v tabuľke 3 budú v rokoch 2010 2012 finančne kryté z prebytku fondu.
2 – Predĺženie obdobia poberania dávky v nezamestnanosti
Predĺženie obdobia vyplácania DvN zo šiestich na maximálne dvanásť mesiacov pre vybraný okruh poistencov, t.j. osoby, ktoré dovŕšili 50 rokov veku, spôsobí nárast výdavkov ZFPvN o nasledovné finančné prostriedky (v tis. Eur):
Tabuľka 4
Nárast výdavkov ZFPvN v dôsledku predĺženia obdobia poberania DvN
Rok
2010
2011
2012
Nárast výdavkov ZFPvN
v tis. €
25 751
26 156
26 267
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že
skupina osôb vo veku 50 57 rokov vrátane tvorí 20,4 % z celkového počtu poberateľov DvN,
skupina osôb vo veku 58 62 rokov tvorí 5,3 % z celkového počtu poberateľov DvN a
základom pre určenie DvN počas podporného obdobia v nezamestnanosti (7. 12. mesiac) osôb, ktoré dovŕšili 50 rokov veku a starších je 45 % DVZ.
Zvýšené výdavky ZFPvN uvedené v tabuľke 4, budú v rokoch 2010 2012 finančne kryté z prebytku fondu.
3 Rozšírenie okruhu poistencov o osoby, ktorým vznikne nárok na dávky v nezamestnanosti
Rozšírenie okruhu poistencov, ktorým vznikne nárok na DvN v dôsledku skrátenia časových období rozhodujúcich pre vznik nároku na dávku, odstránenie odlišného prístupu ku skupine poistencov, zaradených do evidencie uchádzačov o zamestnanie po skončení výkonu činnosti zamestnanca v pracovnom pomere na dobu určitú a ku skupine osôb dobrovoľne poistených v nezamestnanosti, spôsobí nárast výdavkov ZFPvN o nasledovné finančné prostriedky (v tis. Eur):
Tabuľka 5
Nárast výdavkov ZFPvN v dôsledku rozšírenia okruhu poistencov s nárokom na DvN
Rok
2010
2011
2012
Nárast výdavkov ZFPvN
v tis. €
22 881
23 250
23 339
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že skrátením časových období rozhodujúcich pre vznik nároku na DvN vzrastie o cca 10 % okruh osôb, ktorým vznikne nárok na vyplatenie dávky, čo spôsobí úmerný vzrast výdavkov ZFPvN (3. riadok tabuľky 1 zväčšený o nárast výdavkov v jednotlivých rokoch z tabuliek 3 a 4).
Zvýšené výdavky ZFPvN uvedené v tabuľke 5 budú v rokoch 2010 2012 finančne kryté z prebytku fondu.
4 Vplyv skrátenia rozhodujúceho obdobia pre určenie DVZ
Skrátenie rozhodujúceho obdobia, z ktorého sa určuje denný vymeriavací základ (DVZ) poistenca z posledných troch rokov na posledných 12 mesiacov (kompenzácia vplyvu inflácie v predchádzajúcich rokoch), spôsobí zvýšenie reálnej hodnoty výšky dávky (teda aj nárast výdavkov ZFPvN) o cca 3 %.
Tabuľka 6
Nárast výdavkov ZFPvN v dôsledku skrátenia rozhodujúceho obdobia pre určenie DVZ
Rok
2010
2011
2012
Nárast výdavkov ZFPvN
v tis. €
7 550
7 672
7 702
Zvýšené výdavky ZFPvN uvedené v tabuľke 6, budú v rokoch 2010 2012 finančne kryté z prebytku fondu.
5 Celkový vplyv navrhovaných zmien na rozpočet ZFPvN Sociálnej poisťovne
Tabuľka 7
Nárast celkových výdavkov ZFPvN v po prijatí bodov č. 1 8 návrhu novely zákona 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Rok
2010
2011
2012
Predpokladané príjmy do ZFPvN
tis. €
267 909
267 909
267 909
Predpokladané použitie ZFPvN na DvN
tis. €
184 600
187 500
188 300
Celkové výdavky ZFPvN po prijatí novely
tis. €
259 242
263 248
264 438
Celkový nárast výdavkov ZFPvN ako dôsledok prijatia navrhovaných zmien
tis. €
74 642
75 748
76 138
Celkové čerpanie zo ZFPvN na účely DvN
%
96,8
98,2
98,7
Nárast výdavkov ZFPvN
%
27,9
28,2
28,4
II.Odhad dopadov na obyvateľstvo, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
II.I. Odhad dopadov na obyvateľstvo
Novela priaznivý dopad na zvýšenie príjmu nezamestnaných poistencov, ktorí spĺňajú podmienky vzniku nároku na DvN podľa ustanovení návrhu novely tohto zákona.
II.II. Odhad dopadov na podnikateľskú sféru
Novela nemá dopad na podnikateľskú sféru
.
III.Odhad dopadov na životné prostredie
Novela nemá dopad na životné prostredie.
IV.Odhad dopadov na zamestnanosť
Novela nepriamy dopad na zamestnanosť tým, že znížením výšky vyplácaných dávok po prvých dvoch mesiacoch obdobia nezamestnanosti motivuje nezamestnaných nájsť si čo najskôr prácu.