NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
IV. volebné obdobie
Číslo: 731/2009
1051a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Dušana Jarjabka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení zákona č. 416/2001 Z. z. (tlač 1051) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1417 z 24. apríla 2009 pridelila návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Dušana Jarjabka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 384/1997 Z. z. o divadelnej činnosti v znení zákona č. 416/2001 Z. z. na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Poslanecký návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 668 z 10. júna 2009,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá uznesením č. 205 z 9. júna 2009 s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie, rozpočet a menu uznesenie neprijal, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré predmetný poslanecký návrh zákona prerokovali, prijali tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V prvom bode sa slová „ § 11b“ nahrádzajú slovami „ § 11a“.
Legislatívno-technická oprava.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V § 11a odsek 1 znie:
„(1) Nárok na osobitný príspevok spevák a hráč na dychový nástroj, ak najmenej 30 rokov, a tanečný umelec, ak najmenej 22 rokov, pôsobili ku dňu skončenia zamestnania v organizáciách podľa § 4, v Slovenskom ľudovom a umeleckom kolektíve, v Slovenskej filharmónii, v Štátnej filharmónii Košice, v Štátnom komornom orchestri Žilina a v Maďarskom umeleckom súbore – Ifjú Szivek .“.
V odseku 1 je potrebné slovo „hudobník“ nahradiť slovom „hráč“ pretože tento pojem sa používa aj v zákone č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení
3
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Hoci sa pojem „hudobník“ používa v zákone o divadelnej činnosti, tak použitie slova „hráč“ by bolo vhodnejšie vzhľadom na to, že osobitný príspevok sa týkať práve tých zamestnancov náročných a rizikových profesií, ktorí nie pokrytí predčasným výsluhovým dôchodkom a ešte nie poberateľmi dávok z dobrovoľného doplnkového poistenia. V odseku 1 je potrebné slovo „tanečník“ nahradiť slovami „tanečný umelec“. Navyše zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení pojem „tanečný umelec“ definuje ako „tanečný umelec je umelec, ktorý vykonáva profesiu tanečníka bez ohľadu na štýl a techniku v divadlách a súboroch.“. Ide o širší pojem a jeho použitím sa odstránia pochybnosti o tom, akému tanečníkovi osobitný príspevok patrí. Uvedeným návrhom sa upresňuje rozsah oprávnených osôb na poberanie osobitného príspevku. Navrhuje sa sprísniť podmienky pre osobitný príspevok pre speváka a hráča na dychový nástroj na najmenej 30 rokov zamestnania.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V § 11a sa vypúšťa doterajší odsek 2. Doterajšie odseky 3 až 6 sa označujú ako odseky 2 až 5.
Navrhuje sa zúžiť rozsah oprávnených osôb na umelcov, u ktorých je nárok na osobitný príspevok odôvodnený osobitnou povahou činnosti ich práce.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V § 11a novooznačený odsek 2 znie:
„(2) Osoby podľa odseku 1 si uplatňujú nárok na osobitný príspevok žiadosťou podanou ministerstvu do jedného roku od skončenia zamestnania podľa odseku 1.“.
Legislatívno-technická úprava navrhuje ustanoviť Ministerstvo kultúry SR ako orgán s rozhodovacou právomocou. Navrhuje sa obmedziť lehotu na uplatnenie nároku na osobitný príspevok.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
4
5.V § 11a novooznačený odsek 4 znie:
„(4) Osobitný príspevok vypláca ministerstvo raz mesačne pozadu.“.
Ide o zaužívaný spôsob vyjadrenia vyplácania príspevkov.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V § 11a sa za novooznačený odsek 4 vkladá nový odsek 5. ktorý znie:
„(5) Ak osoba, ktorá podala žiadosť podľa odseku 2, nespĺňa podmienky nároku na osobitný príspevok alebo ak nepreukáže rozhodujúce skutočnosti na posúdenie nároku, ministerstvo vydá rozhodnutie o zamietnutí žiadosti.“.
Doterajší novooznačený odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
Navrhuje sa upraviť rozhodnutie o zamietnutí žiadosti o osobitný príspevok.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.§ 11a sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
„(7) Osobitný príspevok nepatrí, ak oprávnený na jeho poberanie je poberateľom
a)invalidného dôchodku vo vyššej alebo rovnakej výške ako je osobitný príspevok, na ktorý by mal nárok,
b)úrazovej renty vo vyššej alebo rovnakej výške ako je osobitný príspevok, na ktorý by mal nárok.
(8) Ak oprávnený na poberanie osobitného príspevku je súčasne poberateľom invalidného dôchodku alebo úrazovej renty, ktorých výška je nižšia ako osobitný príspevok, poskytuje sa osobitný príspevok len vo výške rozdielu medzi jeho plnou výškou a invalidným dôchodkom alebo medzi jeho plnou výškou a úrazovou rentou.“.
Navrhuje sa vylúčiť súbeh osobitného príspevku s invalidným dôchodkom a úrazovou rentou. Navrhované riešenie by však mohlo spôsobiť, že poberateľ renty alebo invalidného dôchodku o minimálnu sumu nižšieho ako osobitný príspevok (napr. 1 euro), bude poberať aj osobitný príspevok aj rentu alebo invalidný dôchodok. Na základe uvedeného sa navrhuje doplniť § 11a aj o odsek 7, ktorý bude riešiť výplatu osobitného príspevku vo výške rozdielu medzi osobitným príspevkom a rentou alebo invalidným dôchodkom.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
8.K čl. I. 2. bod:
§ 12a znie:
„§ 12a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2010
(1)Ustanovenie § 11a sa uplatní, ak nárok na osobitný príspevok vznikol do konca roku 2029.
(2)Lehota ustanovená v § 11a ods. 2 plynie osobám podľa § 11a ods. 1, ktoré by inak splnili podmienky nároku na osobitný príspevok v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2009, od 1. januára 2010.“.
V navrhovanom § 12a je potrebné v odseku 2 výslovne uviesť, že osobám, ktoré by inak splnili podmienky osobitého príspevku od 1. januára 2004, keď bol inštitút dôchodku za výsluhu rokov transformovaný na invalidný dôchodok, plynie lehota jedného roku na uplatnenie nároku na osobitný príspevok od 1. januára 2010.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.K čl. II.
V čl. II sa slová „1. júla 2009“ nahrádzajú slovami „1. januára 2010“.
Navrhuje sa posunúť dátum účinnosti vzhľadom na plynutie príslušného rozpočtového roka.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. spoločnej správy k tomuto poslaneckému návrhu zákona podľa § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky odporúča Národnej rade Slovenskej republiky uvedený návrh zákona (tlač 1051) s c h v á l i ť.
O pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených v IV. časti tejto spoločnej správy gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne s návrhom schváliť.
6
Gestorský výbor určil poslanca Jána Senka za spoločného spravodajcu výborov a poveril ho, aby podal správu o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 80, § 83, § 84 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá číslo 212 zo 16. júna 2009.
Bratislava 16. júna 2009
Pavol Abrhan, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre kultúru a médiá