1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IV. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: 697/2009
1013a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 15. apríla 2009 č. 1363 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013) odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej uznesením č. 651 z 9. júna 2009 a 651a z 15. júna 2009 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 279 zo 4. júna 2009.
3
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce návrhy:
K čl. I
1.14. bod sa vypúšťa.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Navrhované znenie je v rozpore s chápaním osvedčovacej činnosti notára. Pokiaľ notár vykonáva iba osvedčenie pravosti podpisu účastníkov na listine o prevode nehnuteľnosti, nemôže aktívne vstupovať do osvedčovacieho konania, ale iba presne zákonom predpísaným spôsobom vykonať osvedčenie pravosti podpisu. Nemôže teda niesť zodpovednosť za to, čo nemôže žiadnym spôsobom ovplyvniť.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V 18. bode dovetok znie: Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
Legislatívno-technická pripomienka. § 93 v platnom znení len 2 odseky, preto je nežiaduce prečíslovať neexistujúci odsek.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Za 18. bod sa vkladá nový 19. bod, ktorý znie:
„19 V § 95 odsek 1 znie:
„(1) Za činnosť podľa tohto zákona patrí notárovi odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času, ktoré tvoria príjem notára.“.“
Ide o zosúladenie s § 3 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z.
4
o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
K čl. III
4.V 3. bode v § 8 ods. 1 sa slová „listinnej podobe“ nahrádzajú slovami „papierovej podobe“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku. Listina je úradne zhotovená alebo overená písomnosť, preto nie je vhodné prídavné meno „listinný“ používať ako opozitum k prídavnému menu „elektronický“ v spojení „s elektronickou podobou“ aj s ohľadom na navrhovanú možnosť vykonania katastrálneho konania elektronicky, v ktorom všetky listiny budú predložené elektronicky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V 15. bode v § 30 ods. 5 písm. e) sa slová „listinnej podobe“ nahrádzajú slovami „papierovej podobe“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku. Listina je úradne zhotovená alebo overená písomnosť, preto nie je vhodné prídavné meno „listinný“ používať ako opozitum k prídavnému menu „elektronický“ v spojení „s elektronickou podobou“ aj s ohľadom na navrhovanú možnosť vykonania katastrálneho konania elektronicky, v ktorom všetky listiny budú predložené elektronicky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V 16. bode v § 31 odsek 7 znie:
„(7) Rovnopis rozhodnutia o povolení vkladu správa katastra zašle účastníkom konania do 15 dní odo dňa rozhodnutia.“.
V novele katastrálneho zákona (čl. III 16. bod § 31 ods.
5
7) absentuje lehota, do ktorej je potrebné zaslať rovnopis rozhodnutia o povolení vkladu účastníkom konania. Oneskorené doručenie môže spôsobovať problémy v súvislosti s povinnosťou osôb nahlásiť do 30 dní správcovi dane skutočnosti rozhodujúce pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľností podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7. 24. bod znie:
„24. § 37 znie:
„§ 37
Správa katastra oznámi tým osobám, ktorých právo k nehnuteľnosti bolo zápisom dotknuté, že vykonala zápis do katastra záznamom, a to do 15 dní odo dňa zápisu práva do katastra.“.“
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Navrhuje sa zosúladiť oznamovanie zápisu do katastra nehnuteľnosti vkladom s oznamovaním zápisu do katastra nehnuteľností záznamom. V prípade vkladu je povinnosť správy katastra zaslať do 15 dní rozhodnutie o povolení vkladu práva a v prípade zápisu záznamom sa navrhuje povinnosť zaslať oznámenie o zázname rovnako do 15 dní. Vypustiť formu oznámenia listom vlastníctva sa navrhuje aj z dôvodu, že správy katastra budú vydávať listy vlastníctva len ako verejné listiny použiteľné na právne úkony.“
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. V 36. bode v § 64 ods. 1 sa na konci pripája táto veta „Počas tejto doby lehoty na zápis práv k nehnuteľnostiam neplynú.“.
Navrhuje sa odstrániť rozpor v povinnosti správy katastra nevykonávať 90 dní pred vyhlásením platnosti
6
obnoveného katastrálneho operátu zápisy vlastníckych práv a iných práv k pozemkom do katastra (čl. III 36. bod § 64 ods. 1 a 4) s povinnosťou rozhodnúť o návrhu na vklad do 30 dní, 15 dní pri žiadosti o urýchlené konanie 32 ods. 1 a 3 katastrálneho zákona) alebo 20 dní, ak bola zmluva o prevode nehnuteľnosti vytvorená formou notárskej zápisnice alebo bola autorizovaná advokátom (čl. III 19. bod § 32 ods. 2).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9. V 41. bode sa dopĺňa veta: „Odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 2 a 3“.
Legislatívno-technická pripomienka. Po vypustení odseku 2 je potrebné prečíslovať zvyšné odseky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. V 45. bode v § 79i sa slovo „Na“ nahrádza slovami Konanie o návrhu na vklad na základe“.
Spresňuje sa formulácia prechodného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
K čl. IV
11. 3. bod znie:
„3. Položka 11
a) Návrh na začatie konania o povolení vkladu práva
k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností 66 eur
b) Návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností podaný elektronicky 33 eur
Oslobodenie
7
Od poplatku podľa tejto položky oslobodené obce a vyššie územné celky, ak návrh na začatie konania o povolení vkladu práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností podávajú v súvislosti s usporiadaním vlastníckych práv k pozemným komunikáciám a školám, ktoré prešli do ich pôsobnosti podľa osobitných predpisov.
Od poplatku podľa tejto položky oslobodení aj Slovenský pozemkový fond a správca lesných pozemkov vo vlastníctve štátu, ak ide o úkony spojené s konaním o pozemkových úpravách.
Splnomocnenie
l. Správny orgán vyberie poplatok podľa tejto položky vo výške 265,50 eura, ak účastník konania pri doručení návrhu na vklad do katastra nehnuteľností žiada rozhodnúť o vklade urýchlene do 15 dní.
2. Správny orgán vyberie poplatok podľa tejto položky vo výške 130 euro, ak účastník konania podal návrh na vklad do katastra elektronicky.
Ak sa konanie prerušilo, lehota prestáva plynúť dňom vydania rozhodnutia o prerušení konania. Príplatok za urýchlené rozhodnutie je splatný v deň doručenia návrhu na vklad. Ak sa konanie zastavilo alebo návrh na vklad bol zamietnutý, poplatok sa nevracia. Ak správny orgán v skrátenom termíne o vklade práva k nehnuteľnosti do katastra nehnuteľností nerozhodne, vráti rozdiel medzi poplatkom zaplateným podľa splnomocnenia za urýchlené rozhodnutie o návrhu na vklad a poplatkom určeným podľa tejto položky.
3. Správny orgán vyberie poplatok podľa tejto položky znížený o 15 eur, ak účastník konania o vklade práva podal oznámenie podľa § 30 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) znení neskorších predpisov.
Poznámka
Ak predmetom návrhu na vklad do katastra nehnuteľností právne vzťahy z viacerých druhov právnych úkonov, poplatok sa vyberie za každý právny úkon osobitne podľa tejto položky.“.
8
Navrhuje sa nové znenie položky 11 z dôvodu zavedenia elektronického podania návrhu na vklad práva do katastra nehnuteľností ako aj zvýhodnenie toho účastníka konania, ktorý využije nový inštitút oznámenia o zamýšľanom vklade práva do katastra nehnuteľností.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch uvedených pod bodmi 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 a 11 hlasovať spoločne a tieto schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a stanovísk poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona, podľa § 79 ods. 4 písm. f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013) schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1013a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky z 15. júna 2009 č. 678. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajkyňu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2,
9
§ 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Mojmír Mamojka
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 15. júna 2009