Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom predloženého návrhu je novelizácia štyroch zákonov, ktoré reagujú na zriadenie Špeciálneho súdu ústavným zákonom a na nález Ústavného súdu ÚS SR PL. 17/08.
Účinnosť návrhu zabezpečuje kontinuitu činnosti Špeciálneho súdu po nadobudnutí účinkov predmetného nálezu Ústavného súdu.
Predložený návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou SR a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. I:
Novelou Trestného poriadku sa vo vzťahu k nálezu ÚS SR PL. ÚS 17/08 menia ustanovenia § 14, ktorý bol týmto nálezom dotknutý a zároveň sa rozširuje pôsobnosť Špeciálneho súdu.
Pôsobnosť Špeciálneho súdu sa rozširuje o trestný čin prijímania úplatku a podplácania aj v menej závažných prípadoch, o trestný čin nepriamej korupcie a úkladnej vraždy a najzávažnejšie trestné činy proti mene.
Dôvodom je, že pri trestných činoch korupcie je potrebné minimalizovať väzby, ktoré na lokálnej a regionálnej úrovni bránia nezávislému a nestrannému vyšetrovaniu a rozhodovaniu o korupčných prípadoch. Navrhuje sa, aby v jurisdikcii Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry bola aj menej závažná korupcia, pretože v doterajšej praxi fungovania Špeciálneho súdu sa niekedy ukazuje, že orgány prípravného konania podkvalifikovali skutok korupcie tak, aby sa dostal mimo právomoc doterajšieho Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry.
Trestný čin úkladnej vraždy sa navrhuje zaradiť do pôsobnosti Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry, nakoľko tieto inštitúcie majú najlepšie personálne a materiálne predpoklady na účely trestného stíhania trestných činov tak závažnej právnej kvalifikácie. Navrhuje sa dať do pôsobnosti Špeciálneho súdu aj niektoré trestné činy proti mene, pretože ide o závažnú formu ekonomickej kriminality, pričom § 270 ods. 4 aj v doterajšej úprave spadal do jurisdikcie Špeciálneho súdu. Za účelom predídenia kompetenčným konfliktom v novej úprave sa navrhuje, aby všetky závažnejšie formy menových deliktov spadali pod právomoc Špeciálneho súdu.
Prechodnými ustanoveniami sa rieši konflikt starej a novej právnej úpravy vo vzťahu k rozšírenej pôsobnosti Špeciálneho súdu.
K čl. II:
Predmetná zmena je legislatívno technická a reaguje na zriadenie Špeciálneho súdu ústavným zákonom.
K čl. III:
Novela zákona o sudcoch a prísediacich reaguje striktne len na ustanovenia, ktoré boli dotknuté nálezom ÚS SR PL. ÚS 17/08 teda v oblasti príplatkov a bezpečnostných previerok. Príplatky k platu sudcu sa navrhuje ustanoviť na úrovni dvojnásobku priemernej mzdy. Platné oprávnenie na oboznamovanie sa s utajenými skutočnosťami s najvyšším stupňom utajenia bude podmienkou na vznik funkcie sudcu Špeciálneho súdu (aj sudcu súdu, ktorý rozhoduje o opravných prostriedkoch). Táto podmienka však nie je podmienkou výkonu funkcie, resp. ak nebude splnená po vzniku funkcie, nemá nebude to mať vplyv na výkon funkcie sudcu.
V bode 5 sa § 150a navrhuje z väčšej časti ponechať doterajšiu úpravu z dôvodu, že upravuje režim nielen vo vzťahu k bezpečnostným previerkam, ale aj k iným skutočnostiam.
K čl. IV:
Predmetná zmena je potrebná z dôvodu vypustenia bezpečnostnej previerky ako povinnej náležitosti pri výkone funkcie sudcu Špeciálneho súdu.
K čl. V:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť na rovnaký deň ako bude v Zbierke zákonov vyhlásený predmetný nález ÚS SR, a to z dôvodu zabezpečenia kontinuity činnosti Špeciálneho súdu po nadobudnutí účinkov tohto nálezu.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu :
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie:
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
irelevantné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
irelevantné
6. Gestor:
irelevantné