Dôvodová správaCieľom návrhu ústavného zákona o Špeciálnom súde je zriadenie Špeciálneho súdu na úrovni ústavného zákona, ktorý kontinuálne nadviaže na činnosť doterajšieho Špeciálneho súdu.
Návrh zákona reaguje na rozhodnutie ústavného súdu zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08, ktorým Ústavný súd SR rozhodol o návrhu skupiny poslancov na začatie konania o súlade zákona č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry s Ústavou Slovenskej republiky.
Dňom vyhlásenia citovaného rozhodnutia Ústavného súdu SR v Zbierke zákonov SR stratí účinnosť § 1 zákona č. 458/2003 Z. z., ktorým sa zriadil Špeciálny súd a súvisiace ustanovenia napadnutých právnych predpisov.
Predložený návrh reaguje na výhrady Ústavného súdu. Oproti doterajšej úprave sa menia ustanovenia týkajúce sa povinnosti sudcov doterajšieho Špeciálneho súdu podrobiť sa počas výkonu funkcie v pravidelných cykloch bezpečnostným previerkam a upravuje sa výška funkčného príplatku za výkon funkcie sudcu Špeciálneho súdu.
Špeciálny súd sa zriaďuje ako samostatný súd so špecializovanou agendou v oblasti trestného práva s pôsobnosťou na celé územie Slovenskej republiky. Zriaďuje sa ako súd trvalý, t. j. zákon časovo neobmedzuje jeho pôsobnosť.
Personálna pôsobnosť sa vzťahuje na verejných činiteľov a funkcionárov o ktorých to ustanoví zákon za trestné činy spáchané v súvislosti s ich právomocou a zodpovednosťou. Ďalšia vecná pôsobnosť Špeciálneho súdu je zameraná na spoločensky závažné trestné činy, najmä korupciu a organizovaný zločin, ktoré ohrozujú bezpečnosť, stabilitu a ekonomický rozvoj štátu ako aj nezávislosť štátnych orgánov a integritu finančných inštitúcií.
Ďalším dôvodom na vypracovanie predmetného návrhu zákona je zachovanie princípu právnej istoty v súvislosti s doterajším rozhodovaním Špeciálneho súdu. Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktoré zabránia vzniku právneho vákua v období po vyhlásení nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. 17/08 z 20. mája 2009 v Zbierke zákonov SR v súvislosti s agendou doterajšieho Špeciálneho súdu.
Kľúčovým ustanovením je definovanie prechodu výkonu súdnictva t. j. oprávnenie Špeciálneho súdu zriadeného podľa tohto ústavného zákona konať v právoplatne neskončených veciach, ktoré sú súčasťou agendy Špeciálneho súdu zriadeného podľa doterajších predpisov. Rovnako sa navrhuje prechod práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov a štátnozamestnaneckých vzťahov a iných obdobných právnych vzťahov a práv a povinností z osobných vzťahov sudcu k štátu.
Predložený návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.