Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom návrhu ústavného zákona o Špeciálnom súde je zriadenie Špeciálneho súdu na úrovni ústavného zákona, ktorý kontinuálne nadviaže na činnosť doterajšieho Špeciálneho súdu.
Návrh zákona reaguje na rozhodnutie ústavného súdu zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08, ktorým Ústavný súd SR rozhodol o návrhu skupiny poslancov na začatie konania o súlade zákona č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry s Ústavou Slovenskej republiky.
Dňom vyhlásenia citovaného rozhodnutia Ústavného súdu SR v Zbierke zákonov SR stratí účinnosť § 1 zákona č. 458/2003 Z. z., ktorým sa zriadil Špeciálny súd a súvisiace ustanovenia napadnutých právnych predpisov.
Predložený návrh reaguje na výhrady Ústavného súdu. Oproti doterajšej úprave sa menia ustanovenia týkajúce sa povinnosti sudcov doterajšieho Špeciálneho súdu podrobiť sa počas výkonu funkcie v pravidelných cykloch bezpečnostným previerkam a upravuje sa výška funkčného príplatku za výkon funkcie sudcu Špeciálneho súdu.
Špeciálny súd sa zriaďuje ako samostatný súd so špecializovanou agendou v oblasti trestného práva s pôsobnosťou na celé územie Slovenskej republiky. Zriaďuje sa ako súd trvalý, t. j. zákon časovo neobmedzuje jeho pôsobnosť.
Personálna pôsobnosť sa vzťahuje na verejných činiteľov a funkcionárov o ktorých to ustanoví zákon za trestné činy spáchané v súvislosti s ich právomocou a zodpovednosťou. Ďalšia vecná pôsobnosť Špeciálneho súdu je zameraná na spoločensky závažné trestné činy, najmä korupciu a organizovaný zločin, ktoré ohrozujú bezpečnosť, stabilitu a ekonomický rozvoj štátu ako aj nezávislosť štátnych orgánov a integritu finančných inštitúcií.
Ďalším dôvodom na vypracovanie predmetného návrhu zákona je zachovanie princípu právnej istoty v súvislosti s doterajším rozhodovaním Špeciálneho súdu. Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktoré zabránia vzniku právneho vákua v období po vyhlásení nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. 17/08 z 20. mája 2009 v Zbierke zákonov SR v súvislosti s agendou doterajšieho Špeciálneho súdu.
Kľúčovým ustanovením je definovanie prechodu výkonu súdnictva t. j. oprávnenie Špeciálneho súdu zriadeného podľa tohto ústavného zákona konať v právoplatne neskončených veciach, ktoré súčasťou agendy Špeciálneho súdu zriadeného podľa doterajších predpisov. Rovnako sa navrhuje prechod práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov a štátnozamestnaneckých vzťahov a iných obdobných právnych vzťahov a práv a povinností z osobných vzťahov sudcu k štátu.
Predložený návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou SR a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. 1:
Týmto ustanovením sa zriaďuje Špeciálny súd s pôsobnosťou pre celé územia Slovenskej republiky. Sídlo Špeciálneho súdu ustanoví zákon, v súčasnosti ide o zákon č. 371/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
K čl. 2:
Podrobnosti o pôsobnosti Špeciálneho súdu ustanoví zákon. V tomto ústavnom zákone sa navrhuje všeobecným spôsobom vymedziť personálnu a vecnú pôsobnosť Špeciálneho súdu. Personálna pôsobnosť Špeciálneho súdu by sa mala vzťahovať na osoby najvyšších funkcionárov v štáte, a to pri podozrení zo spáchania trestného činu v súvislosti s ich právomocou a zodpovednosťou teda de facto pri výkone funkcie. Personálna pôsobnosť by sa mala vzťahovať na tieto osoby aj po skončení výkonu ich funkcie, ak trestný čin bol spáchaný počas jej výkonu. Konkrétne funkcie, na ktorú sa personálna pôsobnosť Špeciálneho súdu bude vzťahovať, ustanoví zákon. Osobitná vecná pôsobnosť sa bude vzťahovať na najzávažnejšie trestné činy, ktoré opäť špecifikuje zákon. Takýto spôsob úpravy zabezpečí všeobecné ustanovenie pôsobnosti Špeciálneho súdu v ústavnej rovine a ponechá dostatočnú mieru flexibility zákonodarcovi pri úprave konkrétností na zákonnej úrovni.
K čl. 3:
Vo vzťahu k postaveniu sudcov Špeciálneho súdu a ich právam a povinnostiam sa na ústavnej úrovni navrhuje upraviť dve oblasti jednu z podmienok na výkon ich funkcie a tiež funkčné príplatky.
Podmienkou na vznik funkcie sudcu Špeciálneho súdu (ale aj sudcu súdu, rozhodujúceho o opravných prostriedkoch proti rozhodnutiu Špeciálneho súdu) je platná oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami s najvyšším stupňom utajenia. Táto podmienka však nie je podmienkou výkonu funkcie, resp. ak nebude splnená po vzniku funkcie, nemá to vplyv na výkon funkcie sudcu.
Príplatky k platu sudcov sa navrhuje ustanoviť na úrovni dvojnásobku priemernej mzdy teda
na úrovni jednej tretiny súčasného stavu.
Okrem vyššie uvedeného sa navrhuje explicitne priznať týmto sudcom právo na ochranu ich osoby a obydlia ako aj zákaz zverejňovať údaje o sudcovi a jeho podobizeň bez jeho súhlasu; to sa vzťahuje aj na jeho rodinných príslušníkov.
K čl. 4:
Predmetným článkom sa ustanovuje obligatórne zriadenie špeciálnej zložky prokuratúry vo vzťahu k výkonu činnosti prokuratúry vo veciach, patriacich do pôsobnosti Špeciálneho súdu.
K č. 5:
Prechodnými ustanoveniami sa rieši tak prechod vo vzťahu k prebiehajúcim konaniam, ako aj vo vzťahu k právam a povinnostiam v pracovnoprávnych vzťahoch a vo vzťahu k majetku a výkonu súdnictva. Tým sa zabezpečí kontinuita výkonu činnosti Špeciálneho súdu odo dňa vyhlásenia nálezu ÚS SR PL. ÚS 17/08.
K čl. 6:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť na rovnaký deň ako bude v Zbierke zákonov vyhlásený predmetný nález ÚS SR, a to z dôvodu zabezpečenia kontinuity činnosti Špeciálneho súdu po nadobudnutí účinkov tohto nálezu.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu:
Návrh ústavného zákona o Špeciálnom súde
3. Problematika návrhu právneho predpisu :
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie:
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani
v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
irelevantné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
irelevantné
6. Gestor:
irelevantné