1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je zriadenie nového Špecializovaného trestného súdu v sústave súdov Slovenskej republiky, ktorý kontinuálne nadviaže na činnosť doterajšieho Špeciálneho súdu.
Návrh zákona reaguje na rozhodnutie ústavného súdu zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08, ktorým Ústavný súd SR rozhodol o návrhu skupiny poslancov na začatie konania o súlade zákona č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry s Ústavou Slovenskej republiky.
Dňom vyhlásenia citovaného rozhodnutia Ústavného súdu SR v Zbierke zákonov SR stratí účinnosť § 1 zákona č. 458/2003 Z. z., ktorým sa zriadil Špeciálny súd a súvisiace ustanovenia napadnutých právnych predpisov.
V návrhu zákona sa v súlade s rozhodnutím Ústavného súdu SR sp. zn. PL. ÚS 17/08 z 20. mája 2009 ustanovuje osobitná vecná pôsobnosť Špecializovaného trestného súdu. Oproti doterajšej právnej úprave sa rozširuje pôsobnosť Špecializovaného trestného súdu o niektoré nové skutkové podstaty trestných činov.
V súlade s rozhodnutím Ústavného súdu SR zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08 sa v predkladanom návrhu zákona novelizujú ustanovenia týkajúce sa zrušenia povinnosti sudcov doterajšieho Špeciálneho súdu podrobiť sa bezpečnostným previerkam a upravuje sa výška funkčného príplatku za výkon funkcie sudcu Špecializovaného trestného súdu.
Špecializovaný trestný súd sa zriaďuje ako samostatný súd so špecializovanou agendou v oblasti trestného práva. Jeho pôsobnosť byť zameraná na ochranu pred korupciou, organizovaným zločinom a dôsledkami trestných činov vyššej spoločenskej nebezpečnosti. Špecializovaný trestný súd sa zriaďuje ako súd trvalý, t. j. zákon časovo neobmedzuje jeho pôsobnosť. Korupciu a organizovaný zločin je potrebné považovať za závažný spoločenský problém, ktorému musí štát čeliť v záujme zachovania bezpečnosti, stability a ekonomického rozvoja. Korupcia ohrozuje právny štát, demokraciu a ľudské práva, narúša hospodársku súťaž, ohrozuje stabilitu demokratických inštitúcií a morálne základy spoločnosti. Organizovaný zločin ohrozuje bezpečnosť a ekonomiku štátu, nezávislosť štátnych orgánov a integritu finančných inštitúcií.
Z tohto dôvodu možno konštatovať, že existuje naliehavý spoločenský záujem na zriadení nového Špecializovaného trestného súdu pre boj proti korupcii a organizovanému zločinu.
Ďalším dôvodom na vypracovanie predmetného návrhu zákona je zachovanie princípu právnej istoty v súvislosti s doterajším rozhodovaním Špeciálneho súdu. Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktoré zabránia vzniku právneho vákua v období po vyhlásení nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. 17/08 z 20. mája 2009 v Zbierke zákonov SR v súvislosti s agendou doterajšieho Špeciálneho súdu.
Kľúčovým ustanovením je definovanie prechodu výkonu súdnictva t. j. oprávnenie
2
Špecializovaného trestného súdu zriadeného podľa tohto zákona konať v právoplatne neskončených veciach, ktoré súčasťou agendy Špeciálneho súdu zriadeného podľa doterajších predpisov. Rovnako sa navrhuje prechod práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov a štátnozamestnaneckých vzťahov a iných obdobných právnych vzťahov a práv a povinností z osobných vzťahov sudcu k štátu.
Predloženým návrhom zákona sa novelizuje 11 právnych predpisov upravujúcich činnosť Špecializovaného trestného súdu a postavenie sudcov Špecializovaného trestného súdu.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť a na podnikateľské prostredie.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou SR a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
DOLOŽKA
3
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Vplyv na verejné financie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie.
2.Vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Vplyv na životné prostredie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.
4.Vplyv na zamestnanosť:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv zamestnanosť.
5.Vplyv na podnikateľské prostredie:
Predkladaný návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona Špecializovanom trestnom súde a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)je upravená v práve Európskej únie: nepriamo v čl. 6 ods. 2 Zmluvy o Európskej únii, ktorý ustanovuje, že únia práva zabezpečené Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd z roku 1950 rešpektuje ako všeobecne právne princípy.
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter právneho predpisu je bezpredmetné sa vyjadrovať k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
5
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
K odseku 1
Zriaďuje sa Špecializovaný trestný súd ako samostatný súd so špecializovanou agendou v oblasti trestného práva zameraný na ochranu pred korupciou a organizovaným zločinom.
Ústava Slovenskej republiky v článku 143 vytvára pre zákonodarcu priestor, aby zákonom ustanovil podrobnejšiu úpravu sústavy súdov, ich pôsobnosť, organizáciu a konanie pred nimi.
Špecializovaný trestný súd sa zriaďuje ako súd trvalý, t. j. zákon časovo neobmedzuje jeho pôsobnosť.
Špecializovaný trestný súd bude konať a rozhodovať podľa tých istých hmotnoprávnych a procesnoprávnych predpisov ako ostatné súdy v trestných veciach.
K odseku 2
Sídlo, obvod, pôsobnosť a organizáciu Špecializovaného trestného súdu a konanie pred ním, ako aj postavenie sudcov Špecializovaného trestného súdu, ich práva a povinnosti ustanovujú osobitné zákony, predovšetkým Trestný poriadok, zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
K bodom 1, 3 až 13
V týchto novelizačných bodoch sa novelizujú tie ustanovenia Trestného poriadku, ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu.
Z dôvodu prehľadnosti sa citujú úplné znenia tých ustanovení Trestného poriadku, ktoré boli dotknuté rozhodnutím Ústavného súdu SR.
K bodu 2
V súlade s rozhodnutím Ústavného súdu SR, sp. zn. 17/08 z 20. mája 2009 sa upravuje pôsobnosť Špecializovaného trestného súdu. Oproti doterajšej právnej úprave sa rozširuje jeho vecná pôsobnosť o tieto skutkové podstaty trestných činov:
a)úkladná vražda,
b)machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe podľa § 266 ods. 3 Trestného zákona,
c)falšovanie, pozmeňovanie a neoprávnená výroba peňazí a cenných papierov podľa § 270 ods. 4 Trestného zákona,
d)zneužívanie právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 3 a 4 Trestného zákona v súbehu s trestnými činmi podľa § 14 písm. b), c), e), f), g), j) alebo k),
e)prijímanie úplatku podľa § 328 ods. 1 a 2,
f)podplácanie podľa § 332 ods. 1 a 2 a
g)nepriama korupcia.
6
K bodu 14
Ustanovuje sa, že ak sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch používa pojem „Špeciálny súd“, rozumie sa tým „Špecializovaný trestný súd“.
K bodu 15
Doplnením navrhovaných prechodných ustanovení sa zabezpečí kontinuita v rozhodovaní v právoplatne neskončených veciach, ktoré ku dňu zverejnenia nálezu Ústavného súdu sp. zn. 17/08 patrili do pôsobnosti Špeciálneho súdu. Tieto veci dokončí Špecializovaný trestný súd zriadený podľa článku I tohto zákona.
Odsekom 2 sa zakladá inštančná príslušnosť Najvyššieho súdu SR na rozhodovanie o riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkoch vo veciach uvedených v odseku 1.
V odseku 3 sa ustanovuje, že konania o trestných činoch, ktoré do dňa vyhlásenia nálezu Ústavného súdu sp. zn. 17/08 nepatrili do pôsobnosti Špeciálneho súdu sa dokončia podľa doterajších predpisov.
K Čl. III, V, VII, VIII a XII
V týchto článkoch sa novelizujú ustanovenia tých zákonov, ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu. Zachováva sa pri tom doterajšia právna úprava.
Ide konkrétne o tieto právne predpisy:
1) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov,
2) Zákon č. 65/2001 Z. z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení neskorších predpisov,
3) Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
4) Zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
5) Zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K Čl. IV
K bodu 1
Zrušuje sa podmienka, podľa ktorej bolo možné na doterajší Špeciálny súd dočasne prideliť len sudcu, ktorý je podľa osvedčenia Národného bezpečnostného úradu oprávnený oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami stupňa prísne tajné“.
Rovnako sa uvedená podmienka zrušuje vo vzťahu k sudcovi, ktorý bol preložený na doterajší Špeciálny súd, ako aj voči sudcovi, ktorý rozhoduje o opravnom prostriedku proti rozhodnutiu doterajšieho Špeciálneho súdu.
Podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08, toto ustanovenie predstavuje neprípustný zásah výkonnej moci do legitimity sudcov Špeciálneho súdu v podobe možnosti Národného bezpečnostného úradu zrušiť platnosť osvedčenia o bezpečnostnej previerke alebo neudeliť nové osvedčenie o bezpečnostnej previerke, keďže doba platnosti udeleného osvedčenia je 5 rokov.
7
K bodom 2, 6 až 8, 10 až 13
V týchto novelizačných bodoch sa novelizujú tie ustanovenia zákona č. 385/2000 Z. z., ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu.
K bodom 3, 4, 14 a 15
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s vypustením odseku 2 v § 12.
K bodu 5
Vypúšťa sa obligatórna ochrana sudcov doterajšieho Špeciálneho súdu a sudcov Najvyššieho súdu SR, ktorí rozhodujú o opravných prostriedkoch proti rozhodnutiam doterajšieho Špeciálneho súdu.
K bodu 9
V nadväznosti na rozhodnutie Ústavného súdu SR, sp. zn. 17/08 z 20.mája 2009 sa ustanovuje, že funkčný príplatok za výkon funkcie patrí sudcovi Špecializovaného trestného súdu a sudcovi Najvyššieho súdu SR, ktorý rozhoduje o opravných prostriedkoch vo veciach, na ktoré je v prvom stupni príslušný Špecializovaný trestný súd, mesačne v sume rovnajúcej sa 1,3-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
Podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR zo dňa 20. mája 2009, sp. zn. PL. ÚS 17/08 funkčný príplatok za výkon funkcie vo výške 6-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok neprimerane zasahuje, porušujúc princíp proporcionality, do princípu rovnosti sudcov pred zákonom, čím je vo vzťahu k ostatným sudcom diskriminačný.
K Čl. VI
K bodom 1 až 3
V týchto novelizačných bodoch sa novelizujú tie ustanovenia zákona č. 153/2001 Z. z., ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu.
K bodu 4
Ustanovuje sa, že na konanie vo veciach podľa § 567f ods. 1 a 2 Trestného poriadku je príslušný prokurátor generálnej prokuratúry vymenovaný do funkcie v Úrade špeciálnej prokuratúry.
K Čl. IX
K bodu 1
V tomto novelizačnom bode sa novelizuje ustanovenie zákona č. 166/2003 Z. z., ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu.
K bodu 2
Novelizácia vyplývajúca z potrieb aplikačnej praxe.
K Čl. X
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením § 12 ods. 2 v zákone č. 385/2000 Z. z.
Sudcovia Špecializovaného trestného súdu budú oprávnení oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami rovnako ako osoby s osobitným postavením podľa § 34 zákona č. 215/2004 Z.
8
z. Podľa § 34 ods. 3 citovaného zákona sa v prípade osôb s osobitným postavením nevyžaduje bezpečnostná previerka.
K Čl. XI
K bodu 1
V tomto novelizačnom bode sa novelizuje ustanovenie zákona č. 371/2004 Z. z., ktoré je potrebné zachovať v súvislosti s činnosťou Špecializovaného trestného súdu.
K bodu 2
Navrhované prechodné ustanovenia zabránia vzniku právneho vákua v období po uverejnení nálezu Ústavného súdu SR sp. zn. 17/08 z 20. mája 2009 v Zbierke zákonov SR v súvislosti s agendou Špeciálneho súdu.
Kľúčovým ustanovením je definovanie prechodu výkonu súdnictva t. j. oprávnenie Špecializovaného trestného súdu zriadeného podľa tohto zákona konať v právoplatne neskončených veciach, ktoré súčasťou agendy Špeciálneho súdu zriadeného podľa doterajších predpisov. Rovnako sa navrhuje prechod práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov a štátnozamestnaneckých vzťahov a iných obdobných právnych vzťahov a práv a povinností z osobných vzťahov sudcu k štátu.
K ČI. XIII
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona dňom vyhlásenia nálezu Ústavného súdu v Zbierke zákonov SR, tak aby bola kontinuálne zabezpečená činnosť Špecializovaného trestného súdu, po zrušení doterajšieho Špeciálneho súdu.
Bratislava, 27. mája 2009
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky