Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Navrhovaná právna úprava za cieľ zvýšiť ochranu veriteľov obchodných spoločností v prípade zrušenia obchodnej spoločnosti rozhodnutím súdu bez likvidácie.
Obchodný zákonník umožňuje, aby súd aj bez návrhu zrušil obchodnú spoločnosť, ktorá porušuje povinnosti stanovené zákonom. Ak obchodná spoločnosť majetok, súd súčasne nariadi likvidáciu. Ak súd zistí, že spoločnosť majetok nemá, rozhodne o zrušení spoločnosti bez likvidácie. Rozhodnutie súdu o zrušení spoločnosti bez likvidácie je podkladom na výmaz obchodnej spoločnosti z obchodného registra. Výmazom z obchodného registra obchodná spoločnosť zaniká.
V praxi veritelia začali upozorňovať na prípady, keď obchodné spoločnosti, ktoré mali obchodný majetok, v krátkom čase tento majetok previedli a podali návrh na súd na zrušenie obchodnej spoločnosti bez likvidácie z dôvodu, že nemajú žiaden majetok. Veritelia sa pri súčasnej právnej úprave dozvedia o zrušení spoločnosti po jej výmaze z obchodného registra. V tom čase, však obchodná spoločnosť zanikla ako právny subjekt, preto nemôžu využiť všetky právne prostriedky na zrušenie prevodu majetku (odporovať právnym úkonom) a na vymáhanie svojich pohľadávok.
Navrhovaná právna úprava tým, že ukladá súdu pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti bez likvidácie povinnosť zverejniť v trojmesačnej lehote v Obchodnom vestníku informáciu o prebiehajúcom konaní, zabezpečí veriteľom informovanosť o tom, že sa chystá výmaz spoločnosti z obchodného registra a súčasne vytvorí priestor pre využitie právnych prostriedkov na vymáhanie pohľadávok veriteľov. Pokiaľ veritelia oznámia súdu takéto konanie, súd v rámci svojho štandardného procesného postupu rozhodne o tom, či alebo nie sú splnené zákonné podmienky na rozhodnutie o zrušení obchodnej spoločnosti.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Žitňanská
2.Názov návrhu právneho predpisu: nárh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
Navrhuje sa, aby súd pred vydaním rozhodnutia o zrušení spoločnosti bez likvidácie zverejnil v Obchodnom vestníku informáciu o tom, že na súde prebieha konanie v tejto veci. Lehota s anavrhuje trojmesačná.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. októbra 2009.