Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Predložený návrh bol vypracovaný predovšetkým s cieľom zaviesť pravidlá, ktoré zabezpečia transparentné a hospodárne nakladanie s verejným majetkom.
Všeobecnou úpravou v rámci občianskeho zákonníka sa navrhuje, aby zmluva, ktorej jedným z účastníkov je povinná osoba podľa osobitného predpisu a ktorá obsahuje informáciu, ktorá sa získala za verejné financie alebo sa týka používania verejných financií alebo nakladania s majetkom štátu alebo majetkom obce alebo majetkom vyššieho územného celku, nadobudla účinnosť jej zverejnením na internetovej stránke povinnej osoby podľa osobitného predpisu.
Navrhovaným riešením sa zabezpečí aktívny prístup orgánov verejnej moci k sprístupňovaniu informácií ohľadne nakladania s verejnými zdrojmi. V poslednom období sme boli svedkami viacerých situácií, kde v dôsledku neinformovanosti verejnosti o činnosti orgánov verejnej moci došlo k uzatváraniu zmlúv, ktoré neboli pre štát výhodné a následne sa riešila otázka odstúpenia od týchto zmlúv. Verejnosť mala však obmedzenú možnosť oboznámiť sa so znením týchto zmlúv a nebola dostatočne informovaná o ich obsahu. Navrhovanou úpravou sa zvýši tlak na orgány verejnej moci pri nakladaní s verejnými zdrojmi a zabezpečí sa lepšia informovanosť verejnosti, čím sa v konečnom dôsledku stransparentní spôsob nakladania s prostriedkami z verejných zdrojov.
Osobitným predpisom je zákon o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého sú povinnými osobami štátne orgány, obce, vyššie územné celky ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti. Povinnými osobami aj právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona a aj právnické osoby založené týmito povinnými osobami.
Tieto subjekty povinné v súlade so zákonom o slobodnom prístupe k informáciám zverejňovať informácie spôsobom umožňujúcim hromadný prístup.
Povinnosť orgánov verejnej moci poskytovať informácie (právo na informácie od orgánov verejnej moci) možno obmedziť iba za podmienok stanovených v
čl. 26 ods. 4
Ústavy SR
t. j. len zákonom a vtedy, ak ide o opatrenie v demokratickej spoločnosti
nevyhnutné na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochranu verejného zdravia a mravnosti.
V snahe zachovať rovnoprávne postavenie zmluvných strán a právnu istotu účastníkov zmluvy sa zároveň navrhuje, aby ktorákoľvek zo zmluvných strán mala možnosť zverejniť zmluvu v Obchodnom vestníku.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská
republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b)nie je upravená v práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskych spoločenstiev a Európskej únie upravená, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť:
K Čl. I
Navrhuje sa, aby zmluvy, ktorých je jedným z účastníov orgán verejnej moci nadobúdali účinnosť ich zverejnením podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
V snahe zacovať rovnoprávne postavenie zmluvných strán a právnu istotu účastníkov zmluvy sa zároveň navrhuje, aby ktorákoľvek zo zmluvných strán mala možnosť zverejniť zmluvu v Obchodnom vestníku.
Následkom nezverejnenie zmluvy niektorým z navrhovaných spôsobov bude nevyvrátiteľná domnienka, podľa ktorej účastníci zmluvy od zmluvy odstupujú.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. október 2009.