Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Všeobecná časť:
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá na základe analýzy vykonanej v legislatívnej oblasti u poskytovateľov lekárskej služby prvej pomoci, vyšších územných celkov, lekárov slúžiacich lekársku službu prvej pomoci a na základe zhodnotenia súčasného stavu poskytovania lekárskej služby prvej pomoci.
Návrh zákona zavádza systém vydávania povolení pre poskytovateľov lekárskej služby prvej pomoci Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a to výberovým konaním, so zohľadnením primeranej dostupnosti poskytovateľov a počtu obyvateľov, čím sa zníži počet služieb lekárov a ich zaťaženosť.
Obmedzenie lekárskej služby prvej pomoci prinesie zníženie počtu služieb lekárov a sestier, pacient bude racionálnejšie využívať lekársku službu prvej pomoci, ktorá neslúži ako náhrada ordinačných hodín, ale naopak riešiť zhoršenie zdravotného stavu, ktorý sa nepokladá za urgentný alebo život ohrozujúci, čím sa obmedzí zneužívanie lekárskej služby prvej pomoci pacientmi, ktorí svoje zdravotné problémy neurgentného charakteru riešia v nočných hodinách. Predkladaný návrh riešenia počtu poskytovateľov lekárskej služby prvej pomoci tiež prinesie racionálne rozdeľovanie limitovaných finančných zdrojov medzi menší počet poskytovateľov, ktorý sa následne premietne v lepšom ohodnotení zdravotníckych pracovníkov vykonávajúcich lekársku službu prvej pomoci.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s právnym poriadkom Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Realizácia návrhu zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, na rozpočty obcí ani na rozpočty vyšších územných celkov. Návrh zákona nebude mať finančný dopad na rozpočet verejnej správy nakoľko dôjde len k preskupeniu finančných prostriedkov v rámci výdavkových limitov rozpočtu verejnej správy.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov,
vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Odhad dopadov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava nepredstavuje zvýšené nároky na štátny rozpočet, nezakladá zvýšené nároky na rozpočet samosprávnych krajov a rozpočet obcí. Návrh zákona nebude mať finančný dopad na rozpočet verejnej správy, nakoľko dôjde len k preskupeniu finančných prostriedkov v rámci výdavkových limitov rozpočtu verejnej správy.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny vplyv na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny dopad na životné prostredie.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Nepredpokladá sa negatívny dopad na zamestnanosť v Slovenskej republike.
5.Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaná právna úprava nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev;
b) nie je upravená v práve Európskej únie;
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky navrhovanou úpravou § 11 ods. 1 bude vydávať povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 1, samosprávny kraj vydáva povolenie na prevádzkovanie ambulancie okrem ambulancie záchrannej zdravotnej služby a ambulancie LSPP.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na doplnenie nového písmena b) v § 11 ods. 1.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na vloženie nového odseku 5 do § 12.
K bodu 5
Ustanovujú sa podmienky na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP pre fyzické a právnické osoby.
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vložením nového odseku 5 do § 12.
K bodu 7
Upravuje sa možnosť zamietnutia žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP, ak žiadateľ nespĺňa podmienky ustanovené zákonom.
K bodu 8
Navrhovaná úprava určuje podmienky výberového konania na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP. Zriaďuje sa komisia na vyhodnotenie žiadostí, výber členov komisie a kritériá hodnotenia žiadostí .
K bodu 9
Stanovuje sa čas platnosti povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu § 12.
K bodu 11
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu § 12.
K bodu 12
Ustanovuje sa lehota na rozhodnutie o vydaní alebo zamietnutí žiadosti o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP.
K bodu 13
Dopĺňa sa ustanovenie o prerušení konania o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie LSPP.
K bodu 14
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na úpravu § 12.
K bodu 15
Upravuje sa povinnosť poskytovateľov poskytujúcich všeobecnú ambulantnú starostlivosť a poskytovateľa poskytujúceho špecializovanú zubno-lekársku ambulantnú starostlivosť vykonávať lekársku službu prvej pomoci u poskytovateľa lekárskej služby prvej pomoci, ktorého mu určí samosprávny kraj.
K bodu 16
Prechodné ustanovenia upravujúce obdobie do právoplatného udelenia povolení pre poskytovateľov lekárskej služby prvej pomoci, aby bola pre pacientov táto služba dostupná po celý čas.
K čl. II
K bodu 1
Upravuje sa definícia lekárskej služby prvej pomoci, ktorou sa bude zabezpečovať dostupnosť všeobecnej ambulantnej starostlivosti v čase od 16,00 hod do 24,00 hod.
K bodu 2
Úprava definície poskytovateľov, ktorí majú povinnosť vykonávať lekársku službu prvej pomoci, doplňuje sa možnosť vykonávať lekársku službu prvej pomoci aj pre zdravotníckeho pracovníka, ktorý odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností v odbore pracovné lekárstvo a s odbornou spôsobilosťou na výkon špecializovaných pracovných činností v odbore pediatria na výkon lekárskej služby prvej pomoci pre deti a dorast.
K bodu 3
Ustanovuje sa kompetencia samosprávneho kraja pre určovanie poskytovateľov lekárskej
služby prvej pomoci, u ktorých sa má vykonávať lekárska služba prvej pomoci
K čl. III
Úprava zákona č. 581/2004 Z. z. je potrebná pre určenie povinnosti zdravotným poisťovniam uzatvoriť zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s každým poskytovateľom, ktorému bolo vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie lekárskej služby prvej pomoci.
K čl. IV
Navrhuje sa účinnosť zákona.