1
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Skupina poslancov Národnej rady SR predkladá návrh novely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov.
Návrh je reakciou na situáciu, ktorá vznikla po nadobudnutí účinnosti tohto zákona zvlášť s ohľadom na obmedzenie využívania ciest I., II. triedy a cesty pre medzinárodnú premávku pre zvláštne motorové vozidlá a záprahové vozidlá pre účely poľnohospodárskej a inej sezónnej práce.
Občania dotknutých obcí, ktorých sa obmedzenie dotýka vyjadrili svoju nespokojnosť petíciou, v ktorej problematiku popísali, a na ktorú im MV SR odpovedalo udelením výnimky pre traktory a pracovné samohybné stroje opatrené evidenčným číslom iba v niektorých regiónoch Žilinského samosprávneho kraja zo dňa 29.4.2009 č.p.KM-1132/2009.
Aby nedošlo k diskriminácii vlastníkov pôdy v ostatných regiónoch na Slovensku, pretože výnimku, ktorú udelil minister Žilinskému kraju, nemusí udeliť inému kraju, rozhodla sa skupina poslancov predložiť novelu zákona o cestnej premávke, ktorou sa umožní jazda zvláštnych motorových vozidiel a záprahových vozidiel pre účely poľnohospodárskej a inej sezónnej práce pre územie celej SR.
Vzhľadom k tomu, že v niektorých obciach nie je vybudovaná iná cestná infraštruktúra, ktorá by im umožňovala dostať sa k ich poľnohospodárskym pozemkom, táto novela je nutná.
Návrh nemá dopad na štátny rozpočet ani na rozpočet verejných financií.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, právnymi predpismi SR a medzinárodnými dokumentmi a zmluvami, ktorými je SR viazaná.
Osobitná časť:
Čl. I
Bod 1
Vymedzuje sa rozsah a účel použitia ciest I., II. triedy a cesty pre medzinárodnú premávku pre zvláštne motorové vozidlá a záprahové vozidlá pre účely poľnohospodárskej a inej sezónnej práce, pričom sa určuje povinnosť preukázania oprávnenosti užívania cesty príslušným dokladom – listom vlastníctva.
Čl. II
Navrhuje sa termín účinnosti 1. októbra 2009.
2
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona o cestnej premávke s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ: skupina poslancov NR SR
2. Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
V primárnom práve je problematika návrhu zákona upravená v článku 3 a hlave V. Doprava, najmä v článkoch 71 a 75 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení.
V sekundárnom práve je problematika návrhu zákona upravená:
1.v smernici Rady 91/439/EHS z 29. júla 1991 o vodičských preukazoch v platnom znení.
2.v rozhodnutí Rady z 30. novembra 1993 o vytvorení databázy spoločenstva o cestných nehodách.
3.v odporúčaní Európskej komisie 2004/345/ES o bezpečnosti cestnej dopravy.
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
1.v rozsudku Súdneho dvora ES vo veci C-230/97, Awoyemi zo dňa 29.10.1998 (Zb. rozh. I-06781).
2.v uznesení Súdneho dvora ES vo veci C-253/01, Kruger zo dňa 29.1.2004 (Zb. rozh. I-01191).
3.v rozsudku Súdneho dvora ES vo veci C-476/01, Kapper zo dňa 29.4.2004 (Zb. rozh. I-05205).
4.v uznesení Súdneho dvora ES vo veci C-227/05, Halbritter zo dňa 6.4.2006 (Zb. rozh. I-00049).
5.v uznesení Súdneho dvora ES vo veci C-340/05, Kremer zo dňa 28.9.2006 (Zb. rozh. I-00000).
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii: Zo Zmluvy o pristúpení, ktorá bola zverejnená v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod číslom 185/2004 Z. z. nevyplývajú vo vzťahu k problematike tohto návrhu zákona pre SR žiadne záväzky.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Dopad na verejné financie, štátny rozpočet, zamestnanosť, životné prostredie, podnikateľské prostredie – nemá vplyv.