VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE ĽUDSKÉ PRÁVA, NÁRODNOSTI A POSTAVENIE ŽIEN
46. schôdza
187
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
zo 7. apríla 2009
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858),
B.odporúča
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858) schváliť s pripomienkami, uvedenými v prílohe tohto uznesenia,
C.ukladá
predsedovi výboru informovať gestorský Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky o prijatom uznesení.
Vladimír JánošLászló Nagy
overovateľ predseda výboru
Príloha
k uzneseniu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien č. 187
Pripomienky k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (tlač 858)
1.K čl. I 2. bodu
Za 2. bod sa vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. V § 129 ods. 6 písm. b) a ods. 7 písm. b) sa slová „3 alebo 4“ sa nahrádzajú slovami „4 alebo 5“.
Ide o legislatívnu úpravu nadväzujúcu na vloženie nového
odseku 3 v § 129 a následné prečíslovanie doterajších odsekov 3
až 6 (2. bod čl. I).
2.K čl. I 9. bodu
9. bod znie:
„9. V § 364 ods. 2 sa vkladá nové písmeno a), ktoré znie:
„a) z osobitného motívu,“.
Doterajšie písmená a) a b) sa označujú ako písmená b) a c).““
Je potrebné v § 364 upraviť okolnosti podmieňujúce použitie vyššej trestnej sadzby tak, aby pokrývali aj výtržnícke konanie spáchané z osobitného motívu. Trestný čin výtržníctva podľa § 364 ods. 1, spáchaný samostatne nie je trestným činom extrémizmu, neprichádza teda do úvahy takéto jeho spáchanie členom extrémistickej skupiny.
3.K čl. I 17. bodu
17. bod znie:
„§ 423 vrátane názvu znie:
㤠423
Hanobenie národa, rasy a presvedčenia
(1) Kto verejne hanobí
a) niektorý národ, jeho jazyk, niektorú rasu alebo etnickú skupinu alebo
b) jednotlivca alebo skupinu osôb pre ich príslušnosť k niektorej rase, národu, národnosti, farbe pleti, etnickej skupine, pôvodu, pre ich sexuálnu orientáciu alebo pre ich náboženské vyznanie alebo preto, že sú bez vyznania,
potrestá sa odňatím slobody na jeden rok až tri roky.
(2) Odňatím slobody na dva päť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) najmenej s dvoma osobami,
b) v spojení s cudzou mocou alebo cudzím činiteľom,
c) ako verejný činiteľ,
d) za krízovej situácie.“.“
Znenie § 423 sa navrhuje doplniť aj o „sexuálnu orientáciu“. Zároveň sa zosúlaďuje platná legislatíva so záväzkami SR voči EÚ: Článok 3 Rámcového rozhodnutia ukladá štátom povinnosť prijať potrebné opatrenia na zabezpečenie, aby sa za skutky uvedené v článku 1 Rámcového rozhodnutia ukladali tresty s hornou hranicou trestnej sadzby najmenej 1 3 roky odňatia slobody. Preto sa navrhuje zvýšiť trestnú sadzbu v základnej skutkovej podstate na trest s dolnou hranicou trestnej sadzby na 1 rok a hornou hranicou trestnej sadzby na 3 roky tak, ako bolo navrhované v § 424a ods. 1 písm. c) návrhu zákona. Zhodne s týmto ustanovením navrhujeme zvýšiť trestnú sadzbu kvalifikovanej skutkovej podstaty na trest s dolnou hranicou trestnej sadzby 2 a hornou hranicou trestnej sadzby na 5 rokov.
Navrhuje sa nahradiť slovné spojenie „pôvod rodu“ slovom
„pôvod“.
4.K čl. I
Čl. I sa dopĺňa bodom 21., ktorý znie:
„21. Príloha sa dopĺňa bodom 13., ktorý znie:
„13. Rámcové rozhodnutie Rady 2008/913/SVV z 28. novembra 2008 o boji proti niektorým formám a prejavom rasizmu a xenofóbie prostredníctvom trestného práva (Ú. v. L 328, 6. 12. 2008).“.
Navrhovanou úpravou sa reaguje na medzičasom prijaté Rámcové rozhodnutie Rady, ktorého ustanovenia premietnuté v predmetnom návrhu zákona (dôvodová správa k 4. bodu).
5.K čl. II
Slová „1. februára“ sa nahrádzajú slovami „1. júna“.
Vychádzajúc z predpokladaného termínu schválenia predloženého návrhu zákona je potrebné deň jeho účinnosti stanoviť tak, aby zohľadnil aj lehoty stanovené na jeho podpísanie a vyhlásenie v zbierke zákonov.